Test: SUZUKI V-STROM 650 XT

Od svojho predstavenia v roku 2004 sa „malý" V-Strom stal doslova legendou. Cestovné enduro strednej triedy svojimi dospelými rozmermi a prekvapivo pružným dvojvalcom dokáže uspokojiť aj náročných cestovateľov. V snahe udržať si svoje výnimočné postavenie prichádza V-Strom 650 v novom šate s množstvom elektronických pomocníkov. Verzia XT, ktorú sme dostali na test, chce osloviť hlavne jazdcov s dobrodružnou povahou.

Test: SUZUKI V-STROM 650 XT

Je logické, že najväčšej pozornosti motoristických fanúšikov sa tešia exkluzívne motocykle vybavené najmodernejšou technikou. Na popredných miestach v rebríčkoch predajnosti sa však umiestňujú stroje, ktoré sa síce nemôžu pochváliť tak oslnivými výkonmi, zato ponúkajú výborný pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Typickým predstaviteľom je cestovné enduro Suzuki V-Strom 650, ktoré v náročných alpských testoch dokázalo poraziť oveľa drahšie modely. Motocykel vznikol tak, že do podvozku menovca s litrovým motorom vývojári zabudovali osvedčený V-Twin z naháča SV 650. Ten bol medzi motorkármi bez hraníc veľmi obľúbený pre svoj kultivovaný prejav a bezprostrednú odozvu na pridanie plynu. Po doladení všetkých detailov tak vznikol spoľahlivý, ľahko ovládateľný motocykel s naozaj všestranným talentom.

Po vzore litrového súrodenca

Aby malý V-Strom získal na atraktivite, prevzal dizajn od svojho väčšieho súrodenca. Tak sa podobajú, že ich z diaľky ťažko rozoznáte. Slávneho predchodcu, ktorý hájil farby Suzuki na Rally Dakar, pripomína hlavne zobák elegantne zakomponovaný do prednej kapotáže. Dvojitý reflektor bol nahradený jedným zvisle usporiadaným svetlometom a koncovka výfuku sa posunula dole, čím sa znížilo ťažisko. Verzia XT dostala navyše kryty rukovätí, elegantný kryt motora, no hlavne vypletané kolesá, ktoré lepšie odolávajú rázom pri prejazde nerovností. Hliníkové ráfiky sú pritom riešené tak, že umožňujú použitie bezdušových pneumatík. Stačí prehodiť nohu cez sedadlo a hneď cítite, že táto 650-ka je poriadny kus motorky. Uvítanie na palube je celkom príjemné. Pekne v zornom poli vodiča je umiestnená nová prístrojovka, ktorá kombinuje veľký analógový otáčkomer s LCD displejom. Všetky informácie sú prehľadne usporiadané, pričom v menu sa dá jednoducho listovať prepínačom na ľavej rukoväti. Sedadlo je síce dosť vysoko (83 cm), ale tým, že je zúžené v mieste prechodu na nádrž, ľahšie došliapnu na zem aj jazdci menšej postavy. Komu by to nestačilo, môže si dokúpiť znížené sedadlo. Slušný komfort vývojári dopriali aj spolujazdcovi. Kto však radšej cestuje sám, ocení, že nosič plynulo nadväzuje na sedadlo, čo uľahčuje prácu pri upevnení batožiny. Originálne bočné kufre sa upevňujú priamo do otvorov v bočných krytoch, bez potreby montáže nevzhľadných držiakov. Navyše sa dajú uzamknúť kľúčom zo zapaľovania. V prípade V-Stromu sme si už zvykli na dobrú ochranu pred náporom vetra, ktorú poskytuje kapotáž s výškovo nastaviteľným plexi-štítom. Aj keď na to nevyzerá, pokiaľ veľmi neprekračujete rýchlostné limity, funguje celkom dobre. Na zmenu polohy plexi-štítu je potrebné uvoľniť štyri skrutky. Škoda, že 650-ka neprevzala od litrového V-Stromu perfektne riešené nastavovanie jednou rukou.

dl650axal7action9.jpg
dl650axal7action4.jpg

Zábavný spoločník na každý deň
V-Strom 650 vďačí za svoje úspechy hlavne spoľahlivému dvojvalcu, ktorý sa ochotne vytáča až do červeného poľa. Úpravy, s ktorými prišla v roku 2016 SV650, ešte zlepšili jeho ťah v nižších otáčkach. Pocitovo sa V-Twin vyrovná strojom s väčším objemom, pričom mnohé mu môžu závidieť jeho kultivovaný prejav. Kto neskúsil niečo oveľa silnejšie, pri jazde sólo si nebude sťažovať na nedostatok výkonu. Musím pochváliť aj dobre fungujúcu prevodovku. Ani raz sa mi nestalo, že by niektorá rýchlosť nezapadla. Dlhý šiesty prevodový stupeň sa dá využiť pri diaľničných presunoch, keď pri 130-ke motor neprekročí 6.000 ot./min. Maximálka sa pritom pohybuje tesne pod hranicou 200 km/h. Dobrou správou je, že ani svižná jazda sa neprejaví na výrazne väčšej spotrebe. Tá sa počas testu pohybovala od 4,4 do 5,2 l (pri pohodovom tempe 3,6 l) na 100 km. To znamená, že na plnú 20- litrovú nádrž sa dá prejsť viac ako štyristo kilometrov. K slovu sa dostala aj moderná elektronika. Okrem dnes už povinného systému ABS má motocykel už v základe trojstupňovú kontrolu trakcie SATC. Zatiaľ čo stupeň 1 je prispôsobený športovému štýlu, dvojka zasahuje častejšie do jazdy. Dobre fungujúci asistenčný systém sa dá úplne vypnúť. Praktickým pomocníkom hlavne pre menej skúsených jazdcov je elektronický asistent plynu, brániaci zhasnutiu motora pri rozjazdoch. S technológiou Low RPM Assist stačí iba pomaly púšťať spojku a motocykel sa sám rozbehne. Elektronika uľahčuje i štartovanie, keď systém Suzuki Easy Start po krátkom stlačení elektroštartéra bude otáčať motorom kým nenaskočí. Malý V-Strom si vás získa i svojou hravou ovládateľnosťou. Svoj podiel na tom má tuhý hliníkový rám. Pri svižnom tempe sa jazdec môže spoľahnúť na pneumatiky Bridgestone Trail Wing, ktoré dobre držia i na mokrej vozovke. Podvozok s väčším rázvorom a 19-palcovým predným kolesom sa správa stabilne aj na nespevnených cestách. Odpruženie s dlhšími dráhami zdvihu pritom slušne absorbuje i väčšie nerovnosti. Škoda, že systém ABS sa nedá vypnúť, lebo verzia XT s vypletanými ráfikmi priam vyzýva k jazde v teréne.

Resumé
Jednoducho tento všestranný motocykel s prehľadom zvláda všetko od kľučkovania v hustej mestskej premávke, až po diaľkovú mototuristiku. Práve jazdci preferujúci cestovateľské schopnosti si obľúbili „malý" V-Strom pre jeho dlhý dojazd, výbornú ochranu pred náporom vetra a nadštandardný komfort pre dvojčlennú posádku, čo v tejto kategórii nie je bežné. Pestrá je i ponuka originálnych doplnkov, počnúc väčším plexi-štítom s osvedčeným spojlerom, cez padacie rámy, kryt motora, hlavný stojan, prídavné svetlá, držiak GPS, až po vyhrievané rukoväte. Okrem plastových kufrov sú v ponuke aj odolnejšie hliníkové, s logom Suzuki. V-Strom 650 XT v plnej výbave dokáže uspokojiť aj náročných cestovateľov.

dl650axal7action17.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V, rozvod DOHC, 8 ventilov
Zdvihový objem: 645 ccm
Vŕtanie x zdvih: 81 x 62,6 mm
Kompresný pomer: 11,2 : 1
Maximálny výkon: 53 kW (71 k) pri 8.800 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 62 Nm pri 6.500 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické CDI
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťazou

dl650axal7engine.jpg

PODVOZOK
Rám: dvojitý, chrbticový zvarený z profilov a odliatkov z hliníkovej zliatiny
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica s priemerom 43 mm, zdvih 150 mm
vzadu: centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím, zdvih 159 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 310 mm, dvojpiestikové strmene, ABS
vzadu: kotúčová o priemere 260 mm, jednopiestikový strmeň, ABS
Kolesá: hliníkové s oceľovým výpletom
Pneumatiky vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1560 mm
Výška sedadla: 830 mm
Objem palivovej nádrže: 20 l
Pohotovostná hmotnosť: 216 kg

Aktuálne ceny modelu a dostupnosť získate u predajcu motocyklov Suzuki - Styx Vráble

dsc0279.jpg

Text: M. Masničák, Foto: autor a P. Lovíšek

Buďte s nami v kontakte

Komentáre