Sloboda bez hraníc - Suzuki V-Strom 1000 ABS

V segmente veľkých cestovných endúr sa toho v posledných rokoch veľa zmenilo. Pribudlo množstvo nových modelov, ktoré útočia na city zákazníkov svojim bombastickým výkonom a bohatou výbavou, v ktorej nechýbajú najmodernejšie asistenčné systémy. To všetko sa však musí odzrkadliť na výslednej cene. Našťastie zostali v ponuke aj maximálne funkčné a spoľahlivé motorky, ako je Suzuki V-Strom 1000, ktoré vás pohodlne dovezú kam budete chcieť. Podľa výrobcu je práve tisícka ideálnou voľba pre dobrodružných cestovateľov.

Sloboda bez hraníc - Suzuki V-Strom 1000 ABS

Zdá sa, že litrovým cestovným endurám ešte zďaleka neodzvonilo. Dôkazom sú inovované modely KTM 1090 Adventure a Adventure R (so zdvihovým objemom 1.050 ccm), ako aj minuloročná novinka Honda CRF 1000 L Africa Twin. Litrový V-Strom sa po kratšej odmlke vrátil do výrobného programu Suzuki v roku 2014. Aby si upevnil postavenie v tvrdej konkurencii, vstupuje do novej sezóny s množstvom významných vylepšení. Motor aktuálneho modelu síce vychádza z pôvodného V-Twinu, ktorého valce zvierajú uhol 90°, ale je od základu prepracovaný. Zväčšením vŕtania valcov o 2 mm zdvihový objem narástol na 1037 ccm. Ďalšie úpravy sledovali posilnenie stredného pásma otáčok a celkové vyhladenie výkonovej charakteristiky. Nahradením dvoch koncoviek výfuku jednou na pravej strane sa podarilo znížiť hmotnosť o 4,7 kg. Podvozok litrového V-Stromu tvorí rám typu deltabox z hliníkovej zliatiny, vybavený kvalitnými prvkami odpruženia. Vpredu je plne nastaviteľná teleskopická vidlica typu upside-down, osadená dvojicou radiálnych štvorpiestikových strmeňov Tokico. K slovu sa dostala aj moderná elektronika. Motocykel má trojstupňovú kontrolu trakcie SATC. Zatiaľ čo úroveň 1 je prispôsobená športovému štýlu, dvojka zasahuje častejšie do jazdy. Dobre fungujúci asistenčný systém sa dá úplne vypnúť, čo môže prísť vhod napríklad pri jazde po nespevnených cestách. Hlavným príspevkom k bezpečnosti tohtoročnej novinky je najmodernejší brzdový systém značky Bosch, ktorý využíva informácie z päťosej jednotky IMU. Motion Track Brake Systém umožní jazdcovi optimálne využiť brzdný účinok radiálnych monoblokov Tokico, nielen v priamom smere. Keď je motorka v náklone, ABS podľa okamžitej rýchlosti zníži tlak v brzdovom systéme. Navyše, keď tlak stúpne vpredu na určitú hodnotu, aktivuje aj zadnú brzdu, čím sa celá motorka stabilizuje. Vďaka zdokonalenému hydraulickému ovládaniu takmer necítiť spätné rázy na páčku. Inteligentne vyriešené je aj nastavovanie sklonu ochranného štítu v troch polohách, ktoré sa dá ovládať za jazdy jednou rukou. Okrem testovaného modelu je v ponuke verzia XT, ktorá má za príplatok 500 eur vo svojej výbave vypletané kolesá lepšie odolávajúce rázom pri jazde v teréne, kužeľové riadidlá, pre dobrodružnejší pocit z jazdy.

dsc0032.JPG
dsc0041.JPG

Volanie diaľav
Na palube litrového V-Stromu sa cítim hneď ako doma. Pozícia sedenia je prirodzene uvoľnená, pričom sedadlo je v mieste napojenia na nádrž pekne zúžené a tak z neho spoľahlivo došliapnu na zem i jazdci nižšej postavy. Slušný komfort vývojári dopriali aj spolujazdcovi. Praktickým pomocníkom hlavne pre menej skúsených jazdcov je elektronický asistent plynu, brániaci zhasnutiu motora pri rozjazdoch. S technológiou Low RPM Assist stačí iba pomaly púšťať spojku a motocykel sa sám rozbehne. Elektronika uľahčuje i štartovanie, keď systém Suzuki Easy Start po krátkom stlačení elektroštartéra bude otáčať motorom kým nenaskočí. Drsný chod V-Twinu a jeho typický zvuk má stále veľa priaznivcov. Dvojvalec s objemom 1037 ccm sa môže pochváliť silným záťahom už od nízkych otáčok. Posilnená charakteristika krútiaceho momentu sa prejavuje najmä v rozmedzí 3000 až 4500 ot./min., kde sa cíti najlepšie. Kto chce z neho vyžmýkať maximum, musí ho vytočiť na 8.000 ot./min. K tejto hranici som sa priblížil len výnimočne. Motor Suzuki po pridaní plynu zaduní do mohutnej koncovky výfuku a s medveďou silou začne ťahať dopredu. Prevodovka je veľmi presná a s pomocou systému SCAS sa ľahko ovláda páčka spojky, ktorá funguje aj ako antihoppingová. V-Twin dobre reaguje aj na zmenu záťaže. Suzuki má totiž dobre zvládnutú technológiu dvoch škrtiacich klapiek SDTV, z ktorých jedna je ovládaná plynovou rukoväťou. Natočenie druhej optimalizuje elektronika podľa otáčok, okamžitej rýchlosti a zaradeného prevodového stupňa. Odozvu zlepšuje aj škrtiaca klapka ECM vo výfukovom potrubí. S dvojicou katalyzátorov umiestnených za sebou motor plní prísne emisné limity normy Euro4. Podvozok s tvrdšie nastaveným odpružením pri športovej jazde presne drží zvolenú stopu. Vďaka dlhšiemu rázvoru a 19-palcovému prednému kolesu ho pritom len tak ľahko niečo nerozhodí. V-Strom sa správa stabilne aj pri vysokých rýchlostiach, keď vodič ocení dobrú ochranu pred nepriazňou počasia. Prispieva k tomu aj nový o 49 mm vyšší plexi-štít, ktorý minimalizuje nárazy vetra na prilbu. Hlavným revírom Suzuki sú však horské cesty s množstvom zákrut. Tu môže naplno vyniknúť jej intuitívne ovládanie, pri ktorom sa vodič môže kochať pohľadom na krajinu. Robustná teleskopická vidlica pritom v zákrutách neomylne vedie predné koleso. Navyše s úzkou pneumatikou má malú tendenciu k postaveniu pri brzdení v náklone.

dsc0025.JPG
dsc0024.JPG
dsc0034.JPG
dsc0033.JPG

Resumé
Vývojárom Suzuki sa podarilo postaviť všestranný motocykel, ktorý môže byť veľmi dobrou voľbou pre priaznivcov cestovných endúr, ktorí uprednostňujú skôr funkčnosť a praktické využitie, ako vzbudzovanie nejakých emócií. Litrový V-Strom ponúka všetko, čo dokáže dobrodružnému cestovateľovi spríjemniť život. Slušnou účinnosťou a precíznym dávkovaním sa môžu pochváliť radiálne štvorpiestikové monobloky Tokico štandardne vybavené najmodernejším systémom ABS značky Bosch. Véčkový dvojvalec s harakteristicky drsným zvukom sa však veľmi neženie do vysokých otáčok. Je to skôr pohoďák s kultivovaným prejavom. Okrem silného záťahu od nízkych otáčok, medzi jeho silné stránky patrí nižšia spotreba a dlhé servisné intervaly po 12.000 km.

dsc0018.JPG

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V, rozvod DOHC, 8 ventilov
Zdvihový objem: 1037 ccm
Vŕtanie x zdvih: 100 x 66 mm
Kompresný pomer: 11,3 : 1
Maximálny výkon: 73,5 kW (100,6 k) pri 8.000 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 101 Nm pri 4.000 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva priemer 45 mm
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťazou

PODVOZOK
Rám: dvojitý, chrbticový zvarený z profilov a odliatkov z hliníkovej zliatiny
Odpruženie vpredu: plne nastaviteľná teleskopická vidlica typu upside-down s priemerom 43 mm, zdvih 160 mm
vzadu: centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím, zdvih 160 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 310 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS
vzadu: kotúčová o priemere 260 mm, jednopiestikový strmeň, ABS
Kolesá: desaťlúčové z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 110/80-19
vzadu: 150/70-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1555 mm
Výška sedadla: 850 mm
Objem palivovej nádrže: 20 l
Pohotovostná hmotnosť: 232 kg
Maximálna rýchlosť: viac ako 200 km/h
Cena základného modelu: 11.490,- Eur
Cena verzie XT: 11.990,- Eur
Motocykel na test zapožičal: MSC- SUZUKI Slovensko

Text: M. Masničák, Foto: P. Lovíšek


Buďte s nami v kontakte

Komentáre