Fantázii sa medze nekladú

Nových parádnych motoriek sú plné predajne, modelov je od výmyslu sveta, jeden lepší ako druhý... Ale stále tu máme skupinku ľudí, ktorí chcú niečo úplne iné. Vo výkladoch predajní si nevyberú, chcú skrátka „tú svoju" – jedinú a jedinečnú motorku. A to je pôda pre úpravcov, staviteľov, skratka pre všetkých ktorí radi upravujú motorky.

Fantázii sa medze nekladú

Nováčikom na slovenskej customovej scéne je popradská firma MM East Side Customs. Stretli sme sa s Mišom Krupkom & Mišom Trembáčom– tvorcami novej značky a dúfajme, že aj tvorcami mnohých budúcich stavieb. Prezradili nám svoje zámery, ciele, ale aj čo-to o zrode svojej prvej vlastnej motorky v štýle café racer... „S prestavbami motoriek „vážnym spôsobom" začíname až teraz, ale úpravám našich vlastných strojov sa venujeme už roky", zhodne tvrdia obaja hlavní aktéri. A hneď dodávajú: „Chceme stavať vlastný štýl, robiť skutočné originály. Chceme sa vyhnúť tomu, že zákazník príde, ukáže nám fotku vystrihnutú z časopisu a povie „chcem kópiu tohto"... Možnosti sú neobmedzené, tak prečo to nevyužiť? Chceme prinášať vlastný dizajn, vlastné technické riešenia. Samozrejme, keď zákazník inklinuje k nejakému štýlu, vyhovieme mu, ale finálna podoba by mala byť našim dielom." Boli sme tiež zvedaví k akým štýlom prestavieb chalani inklinujú. V tomto smere sú flexibilní a budúcim zákazníkom nekladú veľa podmienok. Naznačili však, k čomu ich to ťahá najviac: „Páčia sa nám scramblery a café racery. Rôznych bobberov a chopperov už je veľa, venuje sa tomu množstvo firiem. Zároveň dnes badať zvýšený záujem o spomínané vintage biky – scramblery a café racery a práve toto by mala byť naša šálka kávy." Znamená to, že ostatní záujemcovia o customové stavby prídu skrátka? Vôbec nie. „Upravovali sme už kadečo, aj superšporty, napríklad legendárne Suzuki Hayabusa, na ktorých sami jazdíme. Tu stačí len zvoliť vhodnú farebnú kombináciu, štýlový airbrush a hneď je to o niečom inom", dodávajú nadšení stavitelia.

8.jpg
6.jpg
7.jpg
2.jpg

Krásna modrá INAZUMA
Ako vznikalo prvé dielo z dielne MM Custom? „V prvom rade sme sa obzerali po motorke v klasickom štýle", prezrádza Michal Krupko a vzápätí dodáva: „Chceli sme ale aj to, aby motorka bola modernejšej koncepcie, teda so širším zadným kolesom, nie nejaká úplna starina." Dlho trvalo, pokiaľ chalani našli vhodný základ. Obzerať boli niekoľko motoriek, ale zakaždým ich niečo odradilo – podozrivé zvuky z motora, pokrútený rám a podobne... „Nechceli sme veľa času a peňazí investovať do samotnej opravy – generálky pôvodného stroja. Preto sme kládli dôraz na zachovalý kúsok, aby sme mohli začať stavať na dobrom základe", objasňuje Mišo. Nasledovalo kompletné „rozhádzanie" motorky a po drobných úpravách na ráme, presnejšie v podsedadlovej časti úplne nový lak všetkých dielov. Rám dostal nový komaxit, disky kolies sú v retro ladenej krémovej farbe, zvyšok motorky je zasa matne, no zároveň žiarivo modrý. Pásiky na diskoch kolies, ako aj nápisy na nádrži nie sú nálepky, sú poctivo striekané a celok je zalakovaný pod čírym lakom. Finálne prevedenie farebnej úpravy veľa napovie o profesionalite tvorcov a v tomto prípade hovorí jasnou rečou... Zaujímalo nás, čo bolo pri tvorbe tejto prvotiny najväčším problémom, alebo či chalanov niečo zaskočilo: „Zastrešujeme prakticky všetky potrebné technológie, či už ide o mechanické práce, ale aj lakovanie. Napriek tomu až počas práce sa ukázali drobné problémy a zdržania. Mysleli sme si, že to celé pôjde hladšie a rýchlejšie, ale práce sa natiahli na zhruba jeden a pol mesiaca. Veľa času zabralo kompletovanie dielov od dodávateľov, objednávky špeciálnych dielov trvali niekedy dlhšie. A menší problém bol aj s čalúnením sedadla, nájsť kvalitného čalúnika nebola sranda. Sedadlo je nakoniec podstatne kratšie a užšie, takže zadná vidlica vyzerá, akoby bola predĺžená. To dodalo motorke úplne nový vzhľad."

Na motorke sa aj jazdí
Stavať exkluzívne výstavné kúsky je jedna vec, ale motorka by mala byť zároveň aj na jazdenie. Tvorcovia vysvetľujú: „Niektorí kritici nám vyčítali, že na našom stroji je toho na štýl café racer nejako veľa. V tomto však máme jasno, musia byť aj svetlá, aj smerovky, aj zrkadlá... Skrátka všetko tak, aby nebol problém ani v premávke, ani pri dopravnej kontrole, ani na STK-čke. Používame homologované diely, niekedy trochu drahšie, ale jednoznačne sme toho názoru, že tá motorka musí bez akýchkoľvek problémov aj jazdiť. Zároveň dbáme na to, aby to bol vždy „kus stroja". No dobre, historické stroje, na ktoré štýl café racer odkazuje, boli útlejšie, štíhlejšie, kolesá úzke a podobne, ale my chceme spojiť štýl moderných streetových motoriek a vintage nádychu tak, aby ani mohutný chlapík nevyzeral na svojej motorke nejako vtipne. Musí to byť poctivý kus motorky, nie nejaký „bicykel".

3.jpg
1.jpg
4.jpg
9.jpg

MM EAST SIDE CUSTOMS
Dvojica chalanov s rovnakým krstným menom Michal a očividne aj rovnakými záľubami žije motorkami už dlhé roky. Mišo Krupko vysvetľuje: „Môj otec dlhé roky jazdil rally, takže k motorom, ale aj motorkám som mal vždy blízko. Začínal som na krosoch a endurách, prvý cestný bike bola Suzuki GSX-R 1000, ročník 2003. Postupne som ich vystriedal sedem alebo osem, samé GSX-R Nakoniec som skončil pri Hayabuse. Ale na motorkách jazdím prakticky odvtedy, ako som dočiahol na zem." Druhý Michal s úsmevom dopĺňa: „Ja odkedy som dočiahol na zem tak ľúbim ženy a ženy zasa ľúbia motorky, o motorke som sníval už od detstva a išiel som si za svojim snom . A hneď od začiatku ma hnevalo jazdiť na „obyčajných", sériových motorkách, takže som pričuchol k úpravám. Človek kúpi stroj za 20 tisíc a na zraze stretne dve-tri také isté motorky. To som fakt nechcel, preto došlo k prestavbám a úpravám. Mám rád výnimočné veci." dodal Michal Trembáč." Michal Krupko je takisto ako jeho otec šikovný mechanik a v perfektne vybavenej dielni zastrešujú všetky potrebné technológie. Od zvárania hliníku, cez lakovanie, skrátka skoro všetko.

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre