TEST: HONDA AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Ako keby to bolo včera. Sedím za stolom, v ruke držím starý časopis Motofan a vystrihujem si. Teším sa, že pod pexisklom na stole, ktoré mi priniesol otec z roboty, budú ďalšie obrázky. K bielej CBR 1000F a modro-čiernej CBR 600 F dám do sekcie Honda ešte XRV 750. Jasné, Africa Twin tam nesmie chýbať. Tie dve okrúhle svetlá, trikolóra a žlté ráfky - to je paráda! Presne také jazdia Dakar. Možno aj ja raz budem.

TEST: HONDA AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Na Dakare som ešte nebol

Od tej doby som dostal prvú bitku, prišiel o panenstvo, s božou pomocou dokončil výšku, vystriedal zopár zamestnaní, ale na Dakare som ešte nebol. Aspoň poznám Števa a Ivana. Aj to sa ráta. V tej dobe vystrihovania som zháňal každý obrázok, informáciu, skrátka všetko, čo sa dalo. Prvý slovenský časák o motorkách som mal každý mesiac prečítaný stokrát. V tej dobe ma ani vo sne nenapadlo, že raz budem plniť obsah motocyklového časopisu aj ja. A keď vyjde toto číslo, prisahám, že si tú Afriku znova vystrihnem, capnem na stôl a poustnem foto na FB.

Nová Africa Adventure Sports

Z „prvej novej" Afriky som mal taký čudný pocit. Bola a aj je to skvelá motorka, ale bolo to s ňou ako s prvým sexom. Viete, o čom hovorím. Očakávania sú také veľké, že aj sebe-lepší výkon zvažujete, analyzujete a vlastne neviete, či to bolo podľa predstáv alebo nie. O to viac som bol zvedavý na Adventure Sports. Prvá vec, ktorú si nielen všimnete, ale ktorá vám pribije pravý hák, je výška motorky. S mojimi 172 centíkmi som sa na špičku predného plexi skoro pozeral hore kopcom. Sedadlo bolo po prsia a svetlá výška po kolená. Ak to chcete v číslach, vysoká je 157 cm, sedlo má 92 cm nad zemou a svetlosť je 27 centi. Od klasiky je teda vyššia na podvozku o 2 cm. Predok má zdvihy nenormálnych 252 mm a zadok 240. Adventure Sports je naozajstným adventure bikom a nie len pózer, ktorý sa chce hrať na drsňáka a počúra sa pri prvej facke. Nastaviť sa dá predpätie, kompres aj odskok. Z fabriky je to naladené cca na 75 kilového dakaristu, ktorým nie som, ale hodinka so šrobovákom všetko vyriešila.

1286942018hondaafricatwinadventuresports.jpg
1287102018hondaafricatwinadventuresports.jpg
1287062018hondaafricatwinadventuresports.jpg

Dobrodružný podvozok

Po vyštveraní sa do sedla intergalakticky dlhé zdvihy zapracujú a motorka pod vami sadne. Ak máte špičky na zemi, tak gratulujem, ja som nemal. Ale mám dobrú správu, sedlo sa dá o 2 cm znížiť, alebo ešte doobjednať viacej vykrojené. Mimochodom, tvarovanie je tiež oproti klasike rozdielne. Podvozok dokáže až neuveriteľne žehliť nerovnosti a podľa mňa sa na novej Afrike dá prejsť krížom cez koľaje na hlavnej stanici v Bratislave a počas toho piť kávu. Jedna vec je offroad, ale adventure bike ma má odniesť do Betlehému a naspäť, čiže fungovať aj na asfalte. Veľké zdvihy cítiť hlavne pri prudkom brzdení, kde sa motorka aj efektne a bezpečne rozbliká smerovkami, ale v zákrutách zostáva Adventure Sports pokojná. Ani pri vytočenom motore na výjazde zo zákruty nevlní zadkom, takže chlapci od Showy urobili slušnú prácičku. Silu na zadné koleso posiela Adventure Sports z rovnakého dvojvalca ako klasická Afrika. Respektíve skoro rovnakého. Má upravené sanie a odľahčený vyvažovák. Hodnoty výkonu (70kw) a krúťaku (99 Nm) sú rovnaké. Na prvý pohľad žiadna zmena. Pri klasickej Afrike som si dovolil poznamenať, že zopár koníkov naviac by nezaškodilo. Veď napríklad „oranžoví" ich majú skoro dvakrát toľko. Motor Adventure Sports je teraz pocitovo živší. Počet žrebcov zostal, ale práve tých zopár kľudných vymenili za jedovaté. Zvukový prejav dvojvalcového litra s rozhádzanou kľukovkou bol vždy pastva pre uši. Adventure Sports má iný, menší výfuk s menším počtom komôr a kto povie, že mu pri tomto nestojí, tak je impotent. Zvuk pri plnom kotli a prudkom zavretí plynu je orgazmický.

HONDA AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS V SKRATKE
01 Elektronický plyn Throttle by Wire
02 Trakčná kontrola
03 Tri jazdné režimy: Tour, Urban, User
04 Offroad jazdný režim
05 Nastaviteľné brzdenie motorom
06 Veľká 24,2 litrová palivová nádrž
07 Plne nastaviteľné pruženie Showa s vyššími zdvihmi
08 Vyhrievané rukoväte

dsc7548.jpg

Elektronická výbava

Motor dostal aj iné ovládanie. Presnejšie systém throttle by wire ovláda všetko elektronicky a tým pádom môže mať Adventure Sports palivové mapy. A aj ich má. Presnejšie sú to jazdné módy, ktoré neovplyvňujú len reakciu motora na otočenie plynom, ale aj zásahy HSTC (trakcie) a EB (brzdný účinok motora). Režimy sú celkom tri. Plný TOUR, obmedzený URBAN a nastaviteľný USER. Samozrejme môžete klikať do bezvedomia a nastaviť si všetko sami. Sedem stupňov trakcie, motorovú brzdu, vypnúť na zadku ABS-ko, alebo stlačiť „zázračné" tlačidlo G, ktoré prispôsobí motorku na jazdu v terénne. V princípe som 90% času využíval TOUR a mimo asfaltu povypínal trakčnú a ABS zadného kolesa. Jednoduché a fungovalo to. Všetky nastavenia motora a palubného PC robíte na ľavej strane gombíkom a kolískovým ovládačom, prevodovku (DCT) zas naklikáte na pravej. Zobrazenie na palubovke je prehľadné. To je asi všetko pozitívne, čo o kokpite poviem. V dnešnej „smart" dobe je však takýto displej v tejto kategórií motocyklov mierne povedané slabý. No škoda toho, lebo v Ázii pospájkujú za pár dolárov farebný TFT displej a prístrojovka Afriky vyzerá ako QR kód na faktúre za elektriku. Tiež tlačidlá ABS a G pripomínajú Škodu Favorit. Viem, že kvôli tomu Afrika lepšie ani horšie nejazdí, ale tu sa musia Honďáci pochlapiť.

1286832018hondaafricatwinadventuresports.jpg

Africa s automatom

Prevodovka je kapitola sama o sebe. O DCT sa už popísalo veľa a je to skôr vec vkusu a subjektívneho názoru akú prevodovku vybrať. Dual Clutch Transmission má tak ako to už poznáme automatický mód D, trojstupňoý športový mód S a mód manuálneho radenia M. Najviac mi k charakteru motora sedel druhý stupeň športu a pri bombovačke na ceste som si klikal pred zákrutou jeden alebo dva kvalty dole motýlikom na ľavom palci a na výjazde som to nechal na automatiku. Ten, kto frfle, že sa s DCT nedá ofroudiť, trepe nezmysly a DCT vie aj šmyky do zákrut, driftíky, aj na zadné.

1286992018hondaafricatwinadventuresports.jpg

Najkrajší dobrodružný stroj

Z praktických vecičiek pribudla malá prihradka na pravej podsedlovke. Samozrejme môžete mať svoju novú Adventure Sports kompletne okufrovanú a u aftermarketových výrobcov určite nájdete aj ochrané prvky ochranných prvkov. Ale pozor na to, aby ste z tohto stroja neurobili nevkusný vianočný stromček. To už sa dostávame k poslednej veci, ktorú máme pred sebou a tou je dizajn. Ospravedlňujem sa všetkým ostatným značkám, ale to, ako vyzerá nová Afrika Adventure Sports, je pre mňa dokonale presným stelesnením motorky tejto kategórie. Zlaté 21 a 18 palcové ráfiky s nerezovými špicami, trikolóra, bachratá nádrž (24,2 l), rámy, šusplech, do neba trčiaci predný štít a pod ním dve naštvané oči, sú nepriestrelné dizajnové argumenty. Jedinou pehou na dokonalom vzhľade je spracovanie rámu v priestore uchytenia zadnej vidlice a prechode do podsedlovky. Ale aj tak je pre mňa Adventure Sports najkrajšia dobrodružná motorka. Fešanda má práve 30-ku. Takže nie je to žiadna rozmaznaná 17-ka, ktorá nevie, čo chce a stále sa na niečo hrá, ale ani matka siedmich detí, ktorá už je po zenite. A keď budem veľký, tak pôjdem na ten Dakar práve s ňou!

dsc7535.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, 4 ventily na valec,
Zdvihový objem: 998 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 92 x 75,1 mm,
Max. výkon: 94 k pri 7.500 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 99 Nm pri 6.000 ot./min.,
Príprava zmesi: elektronicky riadené vstrekovanie paliva,
Štartovanie: elektrický štartér,
Zapaľovanie: digitálne, tranzistorové,
Prevodovka: 6 stupňová,
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: reťaz

rp-moto.jpg

PODVOZOK
Rám: oceľový dvojitý kolískový,
Pruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica Showa, priemer klzákov 45 mm, zdvih 252 mm, plne nastaviteľná,
vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka Showa, zdvih 240 mm, plne nastaviteľná,
Brzdy vpredu: 2 x kotúčová s priemerom 310 mm, štvorpiestikové radiálne strmene,
vzadu: kotúčová s priemerom 256 mm, jednopiestikový strmeň,
Disky kolies: vypletané,
Pneumatiky vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18

ROZMERY
Rázvor: 1.580 mm,
Výška sedla: 920/900 mm,
Objem palivovej nádrže: 24,2 l,
Pohotovostná hmotnosť: 243 kg,
Cena: 13.990,- / DCT 14.990,- EUR
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko

Text: M. Jariabka, Foto: autor a Honda

Kompletnú ponuku motocyklov Honda nájdete na stránke www.rpmoto.sk


Buďte s nami v kontakte

Komentáre