BRP CLUB CYPRUS - Modely Can-Am 2018

Akcia s názvom BRP Club Cyprus, na ktorú dostala naša redakcia pozvanie, bola zameraná na dve produktové línie spoločnosti BRP. Okrem vodných skútrov Sea –Doo, ktoré oslavovali 50. výročie založenia značky, to boli rekreačno-úžitkové vozidlá Can-Am pre rok 2018. Tu sa najväčšej pozornosti tešila novinka Maverick Trail, ktorá je prvým modelom side-by-side so šírkou 50 palcov v ponuke kanadského výrobcu.

BRP CLUB CYPRUS - Modely Can-Am 2018

Ostrov Cyprus ako miesto prezentácie nových modelov spoločnosti BRP nebol vybraný náhodne. Ešte začiatkom novembra sa denné teploty na ostrove pohybovali okolo 25°C. Navyše hotelový Resort Coral Bay mal ideálnu polohu pre testovanie nových modelov. Z malého prístavu pred hotelom mohli vyrážať na more vodné skútre Sea –Doo, pričom neďaleké pohorie bolo ideálnym miestom na testovanie terénnych vozidiel Can-Am.

img9864.jpg

Revolučná novinka Maverick Trail
Maverick Trail je prvé vozidlo side by side (SSV) v produkcii koncernu BRP, ktoré má šírku len 50 palcov, čo je 127 cm. Pre lepšiu predstavu je to len o pár centimetrov viac ako u klasických štvorkoliek, ale tým, že vodič a spolujazdec sedia vedľa seba, majú väčší zážitok z jazdy. Čo viedlo kanadského výrobcu k uvedeniu tohto modelu? Je to v poradí už piate vozidlo side by side, ktorým spoločnosť plní sľub výkonného riaditeľa José Boisjoliho. Ten v septembri 2015 oznámil, že v nasledujúcich štyroch rokoch, Can-Am predstaví jedno nové vozidlo SSV každých šesť mesiacov. Maverick Trail je reakciou na požiadavky zákazníkov, ktorí si na jednej strane pochvaľovali jazdné vlastnosti štvorkoliek, ale mali výhrady k bezpečnosti (napríklad, čo keď sa prevrátia) a tak si k nim objednávali rôzne ochranné rámy. Keď im predajca ponúkal niektorý z modelov SSV, namietali že je to príliš široké vozidlo. Maverick Trail je ideálnou kombináciou obratnosti v členitom teréne typickej pre štvorkolky a vysokej miery ochrany vozidiel SSV. Niekto by mohol namietať, že tak úzke vozidlo bude náchylné na prevrátenie. Tento model má však oveľa nižšie ťažisko a zároveň ideálne rozloženie hmotnosti 42/58 %. Na prvý pohľad je viditeľný aj dlhší rázvor 90 palcov, čo je o 11 palcov viac ako u konkurencie. Takto sa podarilo dosiahnuť takzvaný „limuzínový" efekt, keď vozidlo na terénnych prekážkach neposkakuje ako koza, ale jazda je oveľa plynulejšia. Prispieva k tomu samozrejme aj kvalitné odpruženie kolies. Zatiaľ čo vzadu je zavesenie s torzným ramenom TTA-T, vpredu sú dvojité priečne ramená s tlmičmi Sachs. Kolesá priemeru 12 palcov z hliníkovej zliatiny majú vpredu zdvih 254 mm a vzadu 267 mm. Všetko drží pohromade pevná konštrukcia rámu zvareného z kvalitných oceľových profilov. Jeho súčasťou je predný nárazník, pričom zospodu je chránený klznými doskami.

kfoto661568.jpg

Pre výnimočný zážitok z jazdy
Efekt dlhšieho rázvoru posádka pocíti hneď po nasadnutí. Kokpit Ergo-Lok ponúka dosť miesta aj pre jazdcov vysokej postavy. Tí nižší si môžu posunúť sedačku dopredu a podľa potreby nakloniť operadlo. Volant s hrubým lemom sa dobre drží, pričom pedále plynu a brzdy sa ovládajú nohou ako v aute. Sú tu aj klasické samonavíjacie trojbodové pásy. Zatiaľ čo verzie s litrovým motorom sú v základe vybavené polovičnými dverami, 800-vky majú iba ochranné siete. Dobre vyzerá aj digitálna prístrojovka s veľkým otáčkomerom, ktorá okrem dosahovanej rýchlosti informuje aj o zvolenom prevode, či stave paliva. V ponuke sú tri verzie, ktoré sa líšia rôznou úrovňou výbavy. Základný model Maverick Trail 800 má vzadu stály náhon kolies a vpredu samozverný diferenciál Visco-Lok. Modely 800 DPS a 1000 DPS sú už vybavené druhou generácia diferenciálu Visco-Lok QE, ktorý sa dokáže oveľa rýchlejšie uzamknúť. DPS v označení znamená dynamický posilňovač riadenia, ktorý môžeme nájsť u všetkých vozidiel BRP s vyššou výbavou. Jeho prednosťou je, že mení svoju účinnosť v závislosti na rýchlosti jazdy. Je to užitočný pomocník, aj keď vďaka dobrému sprevodovaniu sa dá Maverick Trail pohodlne ovládať aj bez DPS. Pohon majú na starosti kvapalinou chladené V-Twiny Rotax u ktorých automatická prevodovka CVT tvorí jeden celok so zadným diferenciálom. Štartuje sa otočením kľúčika v zapaľovaní. Vzhľadom na zameranie novinky, ktorá má posádke vozidla sprostredkovať hlavne výnimočný zážitok z jazdy, sú motory naladené na vyšší výkon ako u pracovných strojov. Zatiaľ čo dvojvalec s objemom 800 ccm má 51 koní, silnejší HD10 dosahuje až 75 koní. Samozrejme, nič nebráni ani praktickému využitiu. Maverick Trail môže napríklad ťahať príves s hmotnosťou 680 kg. Zanedbateľné nie sú ani dlhé servisné intervaly, vďaka ktorým majiteľ môže stráviť oveľa viac času pri jazde v teréne než zamieri do autorizovaného servisu.

dpsseats.jpg
dpscockpit.jpg

MAVERICK TRAIL 800/1000 DPS
MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V, rozvod SOHC, 8 ventilov
Zdvihový objem: 800/976 ccm
Maximálny výkon: 38 kW (51 k) / 56 kW (75 k)
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Štartér: elektrický
Prevodovka: variátor CVT – P/R/N/H/L
Spojka: automatická odstredivá
Sekundárny prevod: kĺbové hriadele, samozverný predný diferenciál Visco-Lok QE
PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový
Odpruženie vpredu: nezávisle zavesené kolesá, dvojité A-ramená, plynom plnené tlmiče, zdvih 254 mm
vzadu: nezávisle zavesené kolesá TTA-T s priečnym stabilizátorom, plynom plnené tlmiče, zdvih 267 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 220 mm, dvojpiestikové strmene
vzadu: dvojitá kotúčová o priemere 220 mm, dvojpiestikové strmene
Kolesá: zliatinové disky priemeru 12"
Pneumatiky vpredu: 26 x 8 x 12" vzadu: 26 x 9 x 12"
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 2301 mm
Svetlá výška: 254 mm
Objem palivovej nádrže: 38 l
Hmotnosť bez náplní: 604/619 kg
Cena: od 11.590,- Eur

kfoto661271.jpg

Nekompromisný Maverick X3 X RC TURBO R
Na Cypre sme sa mohli aspoň krátko zviezť aj na športovom modeli Maverick X3 X RC TURBO R. Označenie RC v názve je skratkou výrazu Rock Climber, čo znamená špeciál prispôsobený na šplhanie po skalách. Aj keď nás do nejakého náročného terénu nepustili, príležitosť zadriftovať si s najsilnejším továrensky vyrábaným vozidlom side-by-side si jednoducho nemôžete nechať ujsť. Trojvalec s objemom 900 ccm preplňovaný turbodúchadlom dosahuje na pomery terénneho vozidla bombastický výkon 172 k pri 7.250 ot./min. Nová vlajková loď športových vozidiel SSV dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 4,6 sekundy. Pre adrenalínové vyžitie je veľmi dôležitá schopnosť zdolávať aj veľmi náročný terén. Za týmto účelom bol Maverick X3 vybavený technológiou Smart-Lok, ktorá zabezpečuje tú najvyššiu úroveň trakcie. Nový plne uzamykateľný predný diferenciál sa automaticky aktivuje počas jazdy podľa prednastaveného režimu. Ako to funguje? Zatiaľ čo samozverný diferenciál presmeruje krútiaci moment na koleso, ktoré nie je v zábere, u systému Smart-Lok sa v zlomku sekundy pevne uzamknú obidve kolesá, ktoré potom ťahajú spoločne bez ohľadu na to, či niektoré prešmykuje. Jazdec si môže zvoliť niektorý z režimov prispôsobených rôznym druhom povrchov. Podľa toho v akom teréne sa práve pohybuje, systém preferuje niektorý zo šiestich monitorovaných údajov ako je rýchlosť vozidla, krútiaci moment motora, poloha škrtiacej klapky, otáčky kolies, poloha volantu, či zaradený prevod a podľa toho sa riadi. Pri šplhaní po skalách pomáhajú aj špeciálne pneumatiky priemeru 14 palcov s vyšším dezénom. Základ modelu Maverick X3 tvorí ľahký oceľový rám, ktorý má vďaka použitým materiálom veľkú torznú tuhosť. Celý podvozok je pritom chránený klznými doskami z vysoko odolného materiálu. Ako štandard sú montované polovičné dvere, hliníková strecha, či navijak so syntetickým lanom pre prípad, že by niekde zapadol. Veľkoryso riešená je aj kabína so sedadlami nastaviteľnými v štyroch smeroch. Posádka sa môže bezpečne pripútať štvorbodovými samonavíjacími pásmi. Jednoducho u tohto modelu sa nerobili žiadne kompromisy, čo sa muselo samozrejme odzrkadliť aj na výslednej cene.

kfoto661479.jpg

MAVERICK X3 X RC TURBO R
MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný preplňovaný trojvalec, rozvod DOHC, 12 ventilov
Zdvihový objem: 900 ccm
Maximálny výkon: 115 kW (172 k) pri 7.250 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Štartér: elektrický
Prevodovka: variátor CVT – P/R/N/H/L
Spojka: automatická odstredivá
Sekundárny prevod: kĺbové hriadele, plne uzamykateľný predný diferenciál Smart-lok
PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový
Odpruženie vpredu: nezávisle zavesené kolesá, dvojité A-ramená, olejové tlmiče FOX, zdvih 559 mm
vzadu: nezávisle zavesené kolesá, 4-prvkové vlečné ramená TTX, olejové tlmiče FOX, zdvih 610 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 262 mm, dvojpiestikové strmene
vzadu: dvojitá kotúčová o priemere 248 mm, dvojpiestikové strmene
Kolesá: zliatinové disky priemeru 14"
Pneumatiky vpredu: 30 x 10 x 14" vzadu: 30 x 10 x 14"
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 2591 mm
Svetlá výška: 381 mm
Objem palivovej nádrže: 40 l
Hmotnosť bez náplní: 794 kg
Cena: od 32.000,- Eur

kfoto661956.jpg

Viac voľnosti s novými verziami ABS
Keď sa zamyslíme ako sú terénne vozidlá konštruované, uvedomíme si, že ich pohyb po verejných komunikáciách s pridelenými evidenčnými číslami nie je úplne bežný. Pri vývoji sa totiž berú do úvahy iné kritériá, ako u automobilov určených na jazdu po verejných komunikáciách. Z toho logicky vyplývajú aj určité obmedzenia. Homologizácia T3 však prináša pre užívateľov štvorkoliek a vozidiel side-by-side viac výhod ako nevýhod. Kategóriu T3 tvoria kolesové traktory s pohotovostnou hmotnosťou maximálne 600 kg. Ako poľnohospodárske stroje majú určité obmedzenia v tom, že sa nemôžu pohybovať po verených komunikáciách v čase dopravnej špičky. Na cestách prvej triedy je to pondelok až piatok v čase od 7.00 do 9.00 h. Okrem toho obmedzenie platí v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16.00 do 20.00 h. Veľkou výhodou je, že kategória T3 má povolenú vyššiu hlukovú a emisnú hladinu, čo v praxi znamená vyšší výkon a s tým súvisiaca vyššia rýchlosť. To je dôležitý predpoklad splnenia požiadavky maximálneho pôžitku z jazdy. Všetky modely Can-Am, ktoré boli homologizované pre kategóriu T3a sa budú už len dopredávať, lebo koncom roka na ne končí výnimka Európskej únie. Od prvého januára 2018 postupne doplnia ponuku dílerov už iba pracovné stroje s nižšou rýchlosťou zaradené do kategórie T3b. Pre ne bude platiť obmedzenie maximálnej rýchlosti na 40 km/h. Pokiaľ sú rekreačné a športové vozidlá vybavené bezpečnostným systémom ABS môžu byť zaradené do kategórie T3b, kde už toto obmedzenie neplatí. Vďaka novej legislatíve môžu jazdiť po cestách prvej a druhej triedy maximálnou povolenou rýchlosťou 105 km/h, ktorá je u vozidiel Can-Am elektronicky obmedzená. V tejto súvislosti boli nové modely vybavené elektronickým plynom iTC, ktorý okrem lepšej odozvy na pridanie plynu ponúka aj ďalšie možnosti využitia. Majiteľ si napríklad môže naprogramovať kľúče s rôznou maximálnou rýchlosťou, ktoré potom využíva podľa toho, kto momentálne so štvorkolkou jazdí. Nové modely Can-Am pre rok 2018, zaradené do kategórie T3b, budú mať stály zadný náhon bez predného samozverného diferenciálu Visco- Lok, lebo o zamykanie predných kolies sa bude starať systém ABS. V praxi to znamená, že ak pri zaradenom náhone 4WD začne prešmykovať niektoré predné koleso, ABS ho pribrzdí a krútiaci moment sa presunie na to druhé. Podobne fungujú systémy používané u automobilov. Aj oni sa stávajú „štvorkolkami" až v kritických situáciách. S príchodom nových modelov Can- Am, vybavených systémom ABS, sa priaznivci značky môžu tešiť na návrat športovo ladených štvorkoliek Renegade. Hlavne verzia s dvojvalcom Rotax 650 môže byť veľmi dobrou voľbou.

kfoto660592.jpg

Kompletnú ponuku produktov BRP nájdete TU

Text: M. Masničák, Foto: BRP

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre