Problémy na STK: Svieti vaša motorka nesprávne?

Stanice technickej kontroly sú spravidla strašiakom pre majiteľov starších vozidiel, ktorých technický stav nie je práve najlepší. No môže sa stať, že technická kontrola bude nočnou morou aj pre tých, ktorí jazdia na takmer novom, alebo zánovnom motocykli.

Problémy na STK: Svieti vaša motorka nesprávne?

Predstavte si situáciu, že jazdíte na 4 roky „starej" motorke, máte všetko v tip-top stave, dokonca aj lekárničku pripravenú a vyrazíte na prvú technickú kontrolu (po štyroch rokoch od prvého prihlásenia vozidla). A technik vás zrazu zaskočí slovami „vaše vozidlo nespĺňa podmienky pre prevádzku..."

Svetlo ako ústredná téma

Celý tento článok vznikol už v roku 2021 na základe osobnej skúsenosti. Ročne testujeme desiatky motocyklov a veľkú časť tvorí značka Honda. Už pred pár rokmi sme si všimli, že novinkám svietia zároveň so stretávacím svetlom aj predné smerovky. Tak ako sme to predtým poznali z amerických modelov. Dnes už sú aj ďalšie značky a modely motoriek, ktoré majú takto riešené osvetlenie. A zistili sme, že na staniciach technickej kontroly ešte aj teraz, v roku 2024, s tým máme problémy. Kde je teda pravda? Naše pátranie začalo na jar 2021 pri prvej pravidelnej technickej kontrole Honda Africa Twin. Začiatok bol zhruba: „Čo tie smerovky, prečo svietia?", odpoveď bola: „Tak je to od výroby." Technik na to: „Ja vám dám od výroby, to si ľudia upravujú, nechávajú programovať, aby to svietilo a (vraj lepšie) vyzeralo..." Nuž prešli sme, asi po prižmúrení oka, ale nedalo nám to a zisťovali sme, ako to teda je naozaj. V slovenskom zastúpení značky Honda v tom mali jasno: „Predné smerovky svietia zároveň so stretávacím svetlom na väčšine našich motocyklov už niekoľko rokov. Takto sú homologované". Pokračovali sme teda v prieskume medzi technikmi na STK vo viacerých kútoch Slovenska a s hrôzou sme zistili, že majitelia novších motocyklov Honda môžu mať s osvetlením celkom seriózny problém. Jeden z technikov nám prezradil: „Vieme o tom, je to B-čková chyba, teda motorka by nemala „prejsť" cez TK." Jedným dychom však technik dodáva: „Riešime to dočasným odpojením káblov, aby to na kamere nebolo". Podobne zhovievavo sa správajú aj na ďalších staniciach technickej kontroly, robia však správne?

Ako z toho von?

Z vlastnej skúsenosti vieme, že každej oblasti môžete natrafiť na inteligentného, empatického a emočne vyspelého človeka, s ktorým bez problémov nájdete spoločnú reč. Nie, búchanie päsťou po stole, ani krik, či vyhrážky určite nič nevyriešia. Keď príde reč na predmetné svietiace smerovky, odvolajte sa v prvom rade na to, že takto ste motocykel kúpili, nič ste svojvoľne neupravovali. Presne takto sú smerovky schválené a homologované a pokiaľ technik nebude chcieť veriť, môžete vytiahnuť argument v podobe konkrétnych čísiel. Stanice technickej kontroly majú nadriadený orgán - spoločnosť TESTEK. Na stránke www.testek.sk hľadajte v sekcii PREDPISY a ďalej v odkaze KONTROLNÉ POLOŽKY. Tu je v tomto prípade dôležitá SKUPINA 4 – Osvetlenie a svetelná signalizácia. V nej sa nachádza „Metodický pokyn č. 51/2018, ktorým sa stanovujú kontrolné položky týkajúce sa osvetlenia a odrazových a elektrických zariadení vozidla (Kontrolné položky skupiny 4) po zmene metodickým pokynom č. 34/2019 s účinnosťou od 1.1.2020." V tomto metodickom pokyne je v článku 4.2.3 (Obrysové svietidlá a denné prevádzkové svietidlá – súlad s požiadavkami) v bode A (Predné obrysové svietidlá) v odseku 5 okrem iného uvedené: „Na vozidlách kategórie L môžu predné obrysové svietidlá svietiť svetlom oranžovej farby."

metodicky-pokyn-a.jpg
metodicky-pokyn-b.jpg
Pozor, dôležitý je práve metodický pokyn 34/2019, ktorým sa upravil pokyn č. 51/2018. Ak totiž dáte na webe vyhľadávať „metodický pokyn 51/2018", nájde vám jeho znenie ešte bez predmetných úprav. Samozrejme, asi nikto z nás tento obsiahly metodický pokyn nebude čítať doslovne a už vôbec ho nebude nosiť na STK. Je to povinnosť technikov na STK, aby tento predpis ovládali, prípadne si ho dohľadali. Stačí teda, keď im „našepkáte" kde ho nájdu, zaručene vás potom nebudú môcť konfrontovať s „nesprávne" svietiacimi smerovkami. Neznamená to však, že si vás nemôžu potom „podať" za niečo celkom iné. Ako sme uviedli, spravidla natrafíte na inteligentných ľudí, ktorí sa radi nechajú v prípade potreby poučiť, ale poznáte to, výnimku sú prítomné všade a naraziť na technika, ktorý má „svoju hlavu" nie je práve šťastné. Aj tu však platí, že slušnosťou dokážete viac ako aroganciou...
stk-mala-foto.jpg





Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Problémy na STK

Problémy na STK

18.6.2021
Autor: mixxo

Komentáre