IRONMAN YAMAHA MT-09

Už je to viac ako 10 rokov odkedy Yamaha urobila nevídanú vec. Pustila do sveta MT-09. Všetci sme híkali. Ako to, že má trojvalec? A čo to vlastne je? Naháč? Supermoto? Tento stroj vytvoril kultúru. Trošku undergroundovú s nádychom temnoty, ale aj veľmi praktickú a dostupnú. Vytvoril Dark Side Of Japan. A tu je jeho štvrtá generácia.

IRONMAN YAMAHA MT-09

Predošlá generácia so svojim, diplomaticky povedane, rozporuplným výrazom bola na trhu len dva roky. Desiate výročie prišlo celkom vhod a bola šanca zmeniť dizajn. A tak sa aj stalo. Z jednookého Billa sa stal IronMan. Bez debaty, je to pozitívna zmena. Hranatý dvojprojektorový svetlomet s bočne umiestnenými pozičnými svetlami integrovanými do miniatúrnej prednej masky vyzerá o 100% lepšie. Stále to však nie je vyraz mojej najobľúbenejšej druhej generácie. Zmenil sa nielen predok, ale vlastne komplet všetko. Nadrž je plochejšia, hranatejšia a pokračuje v línii prednej masky. MT-09 chce vyzerať ako slušnejšie dievča. Zadok už ma prikrytý nielen sedadlom, ale dostala aj plasty. Línie motorky sú stále ostré, ale nezvažujú sa tak prudko vpred. Pozitívne sa pozerám aj na fakt, že si konštruktéri dali záležať na tom, aby elektrickú kabeláž viac ukryli. Konečne z toho nejde pocit: "Ejha, toto sme nestihli, nevadí, necháme tak..." Z dostupných farieb by som si asi vybral čierno-čiernu tmu. K dispozícii je ešte modra a šedá kombinovaná s tyrkysovou. Samozrejme, ak by som mal par bubákov naviac, najkrajšia aj najlepšia je SP verzia. Pozor však, ta bude dostupná o dva mesiace neskôr ako klasika, až v máji. Veľkú zmenu nájdeme v ergonómii. MT-09 je teraz viac naháč a menej motard. Vysoké riadidla klesli, stúpačky sa posunuli výrazne dozadu a hore. Super je, že sú stále nastaviteľne. Nova ergonómia je teda výraznejšie orientovaná vpred. Mam rad motorky „nakopnuté dopredu", ale k 09 mi viac pasovala ergonómia predchádzajúcej generácie. Na novej sa však výrazne lepšie zvláda nápor vzduchu. Plexi prilby sa mi dotklo nosa až po prekročení 190 km/h. Z novej ergonómie sa určite budú tešiť majitelia, ktorí svoju motorku občas zoberú na okruh. Ďalší malý benefit je v tom, že keď si na novu MT-09 sadne jazdec, ktorý v živote na žiadnej 09 nesedel, nie je taký vykoľajený.

2024yammt09eudbnm8stu00503.jpg

Sedadlo zostalo v rovnakej výške 825 mm, ale pri nádrži je užšie a došľap je o niečo lepši. Novinkou je, že je dvojdielne. To sa potešia frajerky a manželky, pretože sa už nebudú toľko kĺzať dopredu. Pocitovo - z pohľadu jazdca je menej miesta v pohybe vpred a vzad. Stopne vás výstupok, ktorý sa však da parádne využiť pri prudkej akcelerácii. Do kategórie ergonómia patri aj rozmiestnenie ovládacích prvkov. Nie len ja, ale aj mnohí iní pravom frflali na koliesko, ktorým sa ovládalo menu. Bez servítky, bolo to zle. Teraz je nahradene joystickom. Ten je relatívne veľký, pôsobí robustne a aj jeho odozva budí dojem poctivosti. Strašne sa z neho teším. Funguje skvele. Novy je aj ovládač smeroviek pod nim. Nie je to klasicky „čudlík", je to kolíska. Tiež je veľká a aj v rukaviciach sa ovláda dobre. Dokonca aj jej umiestnenie je ideálne, no nejako som si na ňu nevedel za ten jeden deň zvyknúť. Jedným stlačením sa aktivuje troj-blik, normálnym stlačením bliká smerovka stále, opätovným stlačením sa vypne. Dokáže sa vypnúť aj sama, len treba prejsť 150 m. Niekedy som ťukal hala-bala a blikal vpravo, vľavo, ako vianočný stromček. A to som chcel smerovku len vypnúť. Nie je to žiadny veľký problém, len to chce skratka zvyk. Pravá strana riadidiel je vyhradená pre vypínač a tlačidlo Mode. Jazdných režimov ma 09 celkom päť.

2024yammt09eudbnm8det01303.jpg

Rain, Road, Sport a dva konfigurovateľne Custom. V nich sa da nastaviť sila motora, intervencia trakcie, slide control, lift control, brake control, quickshifter a aj novinka BSR- Brake Slip Regulation. Ten sa dokáže postarať o to, aby sa neblokovalo zadne koleso pri ubratí plynu aj na takých klzkých povrchoch, kde to nie je schopná vyriešiť antihoppingova spojka. V globále sa da povedať, že MT-09 ma elektroniku zhodnú s R1. Osobne mi najviac vyhovoval režim Sport s deaktivovaným náklonovým ABS. Takto nastavená motorka sa bez okolkov stavia na zadne a keď sa jej veľmi pomôže, aj na predne. Čiže jazdca neobmedzuje v adrenalínových radovánkach. Celkový prejav stroja je v tomto režime agresívny, no mne to neprekážalo. Novinkou je aj TFTčko, ktoré narástlo na 5 palcov. Predchádzajúcich 3,5 bolo úplne OK, ale tento novy, väčší displej je prehľadnejší. Je možne vybrať si zo štyroch režimov zobrazenia a dokonca je tu možne zobraziť nielen šípkovú, ale aj plnohodnotnú mapovú navigáciu. Jej používanie je jednoduchšie ako na Tracer 900, ktorý potrebuje 3 appky. Pri MT-09 stačí My Ride a Garmin Street Cross. Obe sú zdarma. Pri prvom párovaní to chce viac času, ale potom cely deň fungovali aplikácie stabilne, nevadilo im ani vypínanie a opätovne zapínanie zapaľovania a po štarte sa načítali v podstate okamžite. MT-09 dokáže zobraziť fotky z aplikácii tretích strán, zobraziť notifikácie, ovládať hudbu a hovory. Inovácie lídra rodiny Dark Side Of Japan nie sú iba dizajnové a softvérové . Yamaha doladila podvozok. Predok je vybavený tuhšími pružinami a stuhli aj tlmiče. Tie sú manuálne nastaviteľne. Vzadu naopak tlmenie zmäklo a prepracovane je aj prepakovanie. Na starosti to dostala Kayaba s výnimkou zadného tlmiča verzie SP, ktorý je od Ӧhlins. Upgrade dostal aj brzdový systém vpredu. Na začiatku je radiálna pumpa Brembo. Za ňou, bohužiaľ, stále gumene hadice, čo sa da ľahko zmeniť. Na konci sú radiálne štvorpiestiky, ktoré hryzú do 298 mm kotúčov. Strmene už nie sú Nissin, ale vyrába ich Advics. Je to firma pod krídlami giganta menom Aisin, ktorý dodáva hydrauliku a je známy hlavne prevodovkami. Advics sa zameriava na prémiové brzdové komponenty pre motocykle a aj auta. Mimochodom, je to japonsky podnik. Male úpravy postihli aj prevodovku, kde sa udiali zmeny na tvare ozubených kolies tretieho až šiesteho prevodu s cieľom zjemniť radenie. Motor našťastie zostal rovnaký trojvalec s rovnakými parametrami ako mala predchádzajúca generácia. Upravene bolo sanie, výfuk a jemne aj jeho uchytenie v ráme. Prvé dve veci pomáhajú splniť Euro5+ normu, tretia vec podporuje celkovú orientáciu celého stroja „na predok". Môžem povedať, že MT-09 je moja najobľúbenejšia japonská motorka.

jg92129.jpg

Mam rad naháče a stroje, ktoré sú netuctové. Musia mať svoj charakter. MT-09 ho celkom iste nestratila. Je síce menej motard a viacej naked, to je fakt a za tým si stojím. Na druhej strane, je to v každom ohľade lepšia motorka oproti predošlej generácii. Veľmi sa teším z legendárneho trojvalcového srdca. To dokáže potiahnuť za ruky silou, ktorú by ste od 119 koníkov vôbec nečakali. Tento motor, ako švihom čarovného prútika, urobí wheelie majstra z kohokoľvek, kto sa dokáže na motorku správne posadiť a správne pridať plyn. Na dvojke sa postaví sama, bez spojky, tak postupne a čitateľne, že mate odvahu to skúšať zas a zas. Ak jej pomôžete spojkou, panáčkuje aj na trojke a štvorke. Tak silný pocit istoty pri týchto radovánkach vám nedá žiadna iná motorka. Motor ma fakt silu a preto by si podvozok podľa mňa zaslúžil tlmič riadenia. Inak mu niet čo vytýkať. Brzdy v štandardnom tempe fungujú skvele. K nejakej výraznejšej záťaži sme sa počas jazdenia nedostali, teda skúsenosti s prípadným vädnutím nemám. Nadšený som z quickshifteru. Nielen preto, že dokáže podraďovať pod plynom a kvaltovať hore bez plynu. V štandardnom použití je naozaj jemný, dokáže pracovať v extrémne nízkych otáčkach bez šklbania a pazvukov. Bomba. Často diskutovaná téma je zvuk.

Video z testovania si môžete pozrieť TU.

Tu budem 09 opäť chváliť. Pri radení hore so spojkou aj bez urobí MT-09 taký malý naznak popcornu. Len tak si odpľuje. Je to krátke, ale je to tam. Tak isto zvuk motora a sania je pekný. MT-09 ma dokonca akýsi zvukovod, ktorý ústi na vrchu nádrže dvomi otvormi zaslepenými perforovaným plechom. Je to priestor pred jazdcom, preto zvuk vnímate výraznejšie. Zvuk výfuku v podstate nie je. Tak ako na skoro každej sériovej mašine. Zabíja ho spleť katalyzátoru, filtrov a prepážok, ktoré naviac zvyšujú hmotnosť stroja. Nejdem sa tu rozpisovať o nezmyselnosti týchto veci, aj tak predpisy nezmením. Našťastie nám ešte nezakázali vyrábať aftermarket výfuky a keď mame odvahu, ostrý jazyk a eura na prípadnú pokutu, môžeme si hučať ako kedysi. MT-09 sa chce baviť, robiť blbiny, ale nechce vás zhodiť.Je ako pes, ktorý sa strašne teší, keď prídete domov a urobí vám najlepšiu náladu na svete aj keď je za vami „deň blbec". Možno pri tom trochu skôr zoderie zadnú gumu, možno vystraší okoloidúcich, ale vy sa škeríte do prilby a o to predsa ide. Motorka musí človeka baviť. Ak ste orientovaný offroadovo, alebo vás lákajú diaľky, na MT-09 sa nepozerajte. Ak sa radi „len tak" vozíte, učíte, bavíte, je pre vás Yamaha MT-09 stále najlepšou voľbou v pomere cena/hodnota.

2024yammt09eudbnm8det00303.jpg
2024yammt09eudbnm8det01003.jpg

MOTOR Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový trojvalec, 12 ventilov, rozvod DOHC, zdvihový objem: 890 ccm, vŕtanie x zdvih: 78 x 62,1 mm, kompresný pomer: 11,5 : 1, maximálny výkon: 87,5 kW (119 k) pri 10.000 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 93 Nm pri 7.000 ot./min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, štartér: elektrický, prevodovka: šesťstupňová, spojka: viaclamelová v olejovej náplni, sekundárny prevod: reťaz PODVOZOK Rám: z hliníkovej zliatiny, odpruženie: vpredu: up side down teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 130 mm, nastaviteľná, vzadu: jedna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 117 mm, nastaviteľná, brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 298 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 245 mm, jednopiestikový strmeň, ABS, kolesá: zliatinové disky, pneumatiky: vpredu: 120/70-17", vzadu: 180/55-17"

ROZMERY Rázvor: 1.430 mm, výška sedadla: 825 mm, objem palivovej nádrže: 14 l, pohotovostná hmotnosť: 193 kg, cena: od 10.690 eur.

Test bol publikovaný v marcovom vydaní časopisu Svet motocyklov.

TEXT: M. JARIABKA, FOTO: YAMAHA

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre