GRAND AMERICAN TOURING

Luxusné CVO verzie turistických motocyklov Harley-Davidson, predstavené minulý rok pri oslavách 120. výročia značky, predznamenali akým smerom sa budú uberať dva základné modely kategórie Grand American Touring. Nezodpovedaná zostala už len otázka, aký motor bude poháňať nové touringy Street Glide a Road Glide. Aby sme zistili ako sa všetky inovácie podpísali na ich jazdných vlastnostiach, vydali sme sa na juh Francúzska.

GRAND AMERICAN TOURING

Ako sa nové štandardné verzie veľkých touringov Street Glide a Road Glide líšia od luxusných CVO verzií, som si ako jediný zo Slovenska mohol vyskúšať na prvom novinárskom teste neďaleko Marseille. Región Provence (Provensalsko) na juhovýchode Francúzska láka stále viac turistov bohatou históriou, ale hlavne krásnou prírodou. Aj naša testovacia trasa viedla cez horské kaňony pod úpätím Álp až k Stredozemnému moru. Len škoda, že nám neprialo počasie, keď nás celý deň sprevádzal dážď. Na druhý deň síce vyšlo slnko, ale keď sme vyrážali na trasu dlhú 165 km, teplomer ukazoval 2°C.

Nová éra touringových modelov

Modernizovať dve ikony turistických motocyklov Harley-Davidson s dlhou históriou určite nebolo ľahké. Prvá Road Glide ohlásila svoj príchod už v roku 1998. Jej mohutná kapotáž Sharknose (žraločí nos) je skutočne extravagantná a medzi fanúšikmi značky sú mnohí, ktorí ju obdivujú, ale aj takí, čo jej nevedia prísť na chuť. Je zaujímavé, že do Európy sa dostala až s predošlou dizajnovou inováciou, ako modelový ročník 2015. Taktiež Street Glide s typickou kapotážou Batwing (netopierím krídlom), má za sebou dve dekády úspešného pôsobenia na trhu.

streetglideroadglide20240660.jpg
streetglideroadglide20240710.jpg
streetglideroadglide20240948-1.jpg
streetglideroadglide20240697.jpg
streetglideroadglide20240933.jpg
streetglideroadglide20240686.jpg
streetglideroadglide20240698.jpg
streetglideroadglide20240678.jpg
Aktuálnu modernizáciu touringových modelov môžeme prirovnať k projektu Rushmore, keď v roku 2013 na základe veľkého zákazníckeho prieskumu dostali LED svetlá, prepojené brzdy a dotykový displej informačného systému Boom! Box. U niektorých sa prvýkrát objavili motory TwinCooled s hlavami valcov chladenými kvapalinou. Jednoducho aj taká konzervatívna značka ako HarleyDavidson musí kráčať s dobou, ak si chce udržať zákazníkov, ale hlavne pritiahnuť k motorkám mladú generáciu. Nové modely Road Glide a Street Glide 2024 ihneď pútajú pozornosť výrazne modernizovaným dizajnom, ktorý pôsobí sviežim dojmom. Napríklad kapotáž Road Glide má namiesto dvoch reflektorov jedno široké LED svetlo, pričom bočné prvky slúžia ako smerovky. U obidvoch noviniek sa viditeľne zmenil aj tvar nádrže s objemom 22,7 litra a bočných kufrov po vzore minuloročných noviniek CVO. Motorka musí nielen dobre vyzerať, ale aj dobre jazdiť a tak štandardné verzie majú oproti svojim predchodcom väčší motor Milwaukee-Eight 117 s objemom 1.923 ccm. Ten dostal inovovaný systém chladenia hláv valcov kvapalinou, ktorý pomáha udržiavať tepelný komfort jazdca. V záujme zvýšenia výkonu a vyladenia jeho dodávky bol prepracovaný spaľovací priestor, ale aj nasávanie s oválnymi kanálmi a výfukové potrubie. Motor však nemá systém variabilného časovania ventilov ako exkluzívne modely CVO. Vďaka inováciám veľký dvojvalec dosahuje výkon 107 koní, no hlavne úctyhodný krútiaci moment 175 Nm už pri 3.500 ot./ min.

Na palube krížnika ciest

Prvé zoznámenie s dvojicou nových touringov nám trocha znepríjemnilo chladné a upršané počasie. Najviac ma zaujímalo ako sa úpravy na motore a podvozku prejavia na jazdných vlastnostiach v porovnaní s exkluzívnym modelom CVO Road Glide, s ktorým som strávil príjemný deň ešte minulý rok.

hdstreetglide045.jpg
hdstreetglide039.jpg

Ako prvú si beriem novú Street Glide v krásnej modrej metalíze so štandardne chrómovaným motorom a výfukmi. Ak chce zákazník čiernu povrchovú úpravu, musí si priplatiť 2.000 eur. Podľa očakávania motocykel ponúka prvotriedny komfort. Sedadlo nemá tvar širokého kresla, ale pokiaľ nemáte viac ako 150 kg, určite ulahodí vášmu pozadiu. Nohy položené na dlhých plošinách sú posunuté trocha dopredu, čo v kombinácii s nižšie umiestnenými riadidlami ponúka príjemne uvoľnený posed. Môj zrak ihneď spočinie na obrovskom 12,3" (s uhlopriečkou viac ako 30 cm) farebnom TFT displeji s dotykovým ovládaním. Výsledný dojem trocha kazí veľká plocha obyčajných čiernych plastov, ktoré ho obklopujú. Jeden z najlepších displejov, ktorý funguje na operačnom systéme Skyline, ponúka tri spôsoby zobrazenia a vlastnú navigáciu. Nechýba ani výkonný audio systém s dvomi reproduktormi zabudovanými do kapotáže. Tie môžu byť za príplatok doplnené o ďalšie dva vsadené do bočných kufrov. S displejom súvisia aj elegantné prepínače na riadidlách, ktoré sa dajú intuitívne ovládať. Nové touringy ponúkajú prvýkrát možnosť voľby jazdných režimov. Na výber sú tri prednastavené módy (Rain, Road, Sport) a jeden ďalší, u ktorého si môžem ľubovoľne nakonfigurovať motorovú mapu so zodpovedajúcou reakciou na plyn, brzdenie motorom, ABS a kontrolu trakcie. Vďaka inerciálnej jednotke fungujú spomínané systémy aj v náklone. Nechýba kontrola tlaku v pneumatikách, bezkľúčové zapaľovanie, či Vehicle Hold Control pre zastavenie vo svahu. Jednoducho je tu všetko, čo od moderného baggera očakávate.

hdroadglide004.jpg
hdroadglide037.jpg

Obidve novinky trocha zhodili na váhe, čo je cítiť už pri dvíhaní z bočného stojana. Motocykel sa prekvapivo ľahko ovláda aj pri pomalej jazde keď sa presúvame po úzkych cestičkách od hotela. Stačí prejsť v daždi pár kruhových objazdov, aby ste si uvedomili, že ani tak majestátny stroj s tým nemá žiadny problém. Riadidlá sa nezavierajú, preto motorka nepadá do zákruty, ale zachováva si úžasnú stabilitu. Podvozok pritom prešiel len menšími zmenami, a tak vpredu zostala nenastaviteľná teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 49 mm. Vzadu je dvojica nových tlmičov Showa so zväčšeným zdvihom 76 mm. Ich predpätie sa dá hydraulicky nastaviť pomocou otočného kolieska po odmontovaní bočného kufra. Aj keď motorka sa na rozbitých cestách nespráva tak kultivovane ako CVO Street Glide, je to určite krok vpred v porovnaní s prechádzajúcou generáciou, čo vodič ocení hlavne na dlhých cestách. Vtedy príde vhod aj vylepšená aerodynamika. Obidve kapotáže majú vpredu praktický otvor, ktorý môže byť v daždi úplne zatvorený. Keď je však pri rýchlejšej jazde otvorený, pomáha usmerniť prúdenie vzduchu okolo prilby. V Milwaukee sa dokázali slušne popasovať aj s brzdami. Počas testovania som aj na mokrých cestách využíval len brzdovú páčku na riadidlách. Na veľký pedál som stúpať nepotreboval. Nové touringy sú totiž vybavené elektronicky prepojenými brzdami, takže brzdná sila je automaticky rozdeľovaná na obe kolesá. Samozrejme fyziku neoklamete a na zastavenie motorky, ktorá má s jazdcom okolo pol tony je potrebná určitá brzdná dráha.

hdroadglide0676.jpg

Zdanlivo rovnaké a predsa tak odlišné

Nové dvojičky Road Glide a Street Glide majú síce úplne identický motor, podvozok s odpružením a elektronickú výbavu, ale dojem z jazdy sa líši viac ako by ste čakali. Veľký podiel na tom majú riadidlá umiestnené v rôznych výškach. Zatiaľ čo u Street Glide sú dobre chránené za kapotážou, na Road Glide vyčnievajú oveľa viac z motorky, čo v chladnom počasí nie je veľmi príjemné. Pri teplote 2°C by som ocenil vyhrievané rukoväte, ale tie má Harley len za príplatok. S vysoko umiestnenými riadidlami sa však Road Glide oveľa ľahšie ovláda. Navyše jej kapotáž je pripevnená k rámu, vďaka čomu pôsobí veľmi sebavedomým dojmom. Ku tak výnimočnej motorke sa perfektne hodí jazdný režim Sport, s ktorým sa naplno prejaví charakter V-Twinu čiastočne chladeného kvapalinou. Každé pridanie plynu vás zatlačí do výborne tvarovanej sedačky a motorku katapultuje vpred s malým oneskorením. Aj keď väčšinu času sa pohybujem v rozmedzí 2.500 až 3.500 ot./min., motor neprotestuje ani keď ho vytočím na 5.500 ot./min. a odmení ma peknou zvukovou kulisou. Len časté radenie v preplnených uliciach miest môže byť dosť únavné. Ak by som si mal vybrať z testovanej dvojice, bola by to určite Road Glide. Či už s baggerom, alebo viac turisticky zameranou verziou Limited som najazdil dosť kilometrov a vždy to bol perfektný zážitok. Každému neulahodí jej kontroverzný vzhľad, a tak môže preferovať Street Glide. Ako som sa mohol presvedčiť, najnovšie prírastky kategórie Grand American Touring majú čo ponúknuť cestovateľom nielen za veľkou mlákou. Pre tých najnáročnejším má Harley-Davidson v ponuke exkluzívne modely CVO, pričom na samom vrchole stojí ďalšia novinka CVO Road Glide ST. Ak ste fanúšikom značky, príďte si ju zblízka pozrieť na výstavu Motocykel, lebo na cestách ich veľa nestretnete.

hdstreetglide027.jpg
hdstreetglide028.jpg

NOVÉ MODELY STREET GLIDE A ROAD GLIDE S MOTOROM MILWAUKEE-EIGHT 117 SÚ VÝKONNEJŠIE, ĽAHŠIE A POHODLNEJŠIE AKO ICH PREDCHODCOVIA. MOTOCYKLE SÚ VYBAVENÉ POKROČILÝMI TECHNOLÓGIAMI, VRÁTANE NOVÉHO INFORMAČNÉHO SYSTÉMU S VEĽKÝM TFT DISPLEJOM. CELÉ JE TO ZABALENÉ DO PEKNE UHLADENÉHO, ALE ZÁROVEŇ VEĽMI DYNAMICKÉHO DIZAJNU.

hdstreetglideroadglide123.jpg

Napriek modernizovanému dizajnu si nové TOURINGY zachovávajú charakteristické znaky svojich predchodcov. ROAD GLIDE (vľavo) spoznáte podľa mohutnej kapotáže SHARKNOSE pevne uchytenej o rám. STREET GLIDE zostáva verná kapotáži BATWING, ktorá sa natáča spolu s riadidlami.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR Typ motora: vzduchom a kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 45°, rozvod OHV, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 1.923 ccm, Vŕtanie x zdvih: 103,5 x 114,3 mm, Kompresný pomer: 10,3:1, Maximálny výkon: 80 kW (107 k) pri 5.020 ot./min., Najväčší krútiaci moment: 175 Nm pri 3.500 ot./ min., Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva, Štartér: elektrický, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: ozubeným remeňom. PODVOZOK Rám: dvojitý kolískový zvarený z oceľových rúrok, Odpruženie vpredu: nenastaviteľná teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 49 mm, vzadu: oceľová kyvná vidlica, dve pružiace a tlmiace jednotky Showa s nastaviteľným predpätím, zdvih 76 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové strmene, C-ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 300 mm, dvojpiestikový strmeň, C-ABS, Kolesá: z hliníkovej zliatiny päťlúčové, Pneumatiky vpredu: 130/60-19, vzadu: 180/55-18. ROZMERY Rázvor: 1.625 mm, Výška sedadla: 715/720 mm, Objem palivovej nádrže: 22,7 l, Pohotovostná hmotnosť: 368/380 kg, Cena: od 31.320,- eur, Motocykle na test zapožičal: Harley-Davidson Eastern Europe

streetglideroadglide20240683.jpg
streetglideroadglide20240710.jpg
streetglideroadglide20240696.jpg
streetglideroadglide20240682.jpg
streetglideroadglide20240948-1.jpg
streetglideroadglide20240686.jpg
streetglideroadglide20240677.jpg
streetglideroadglide20240669.jpg

TEXT: M. MASNIČÁK, FOTO: HARLEY-DAVIDSON


Buďte s nami v kontakte

Komentáre