Cestujem rád, ale nerád sa nudím
.
Ténéré World Raid
Ak náhodou netušíte, čo je to World Raid (v preklade útok na svet), tak je to v skratke Ténéréčka v dobrodružnej výbave s veľkou nádržou, farebnou TFT prístrojovkou, väčšími zdvihmi pruženia, vylepšenou ergonómiou a lepšou ochranou v teréne. Základom je vyšší veterný štít a extra veľká 23 litrová nádrž – respektíve dve nádrže po oboch stranách motora s dvoma nalievacimi otvormi. Celkovo až o tretinu väčší dojazd ako pri sériovej 16 litrovej nádržke. Yamaha udáva až 500 kilometrový akčný rádius, čo mi pri priemernej spotrebe počas testu 4,5 litra na stovku vychádza úplne rovnako. Päťsto kilometrov bez prestávky určite nechcete absolvovať a asi len málokto z nás taký dojazd v Európe vážne potrebuje, pretože čerpačku tu všade určite nájdete každých 100 kilometrov. No určite každý z nás má niekde v šuplíku odložené sny o cestovaní v krajine, kde sú značky typu: „Warning, No Fuel for 300 km". A tam už sa nám 23 litrový zásobník paliva určite hodí.
Sedí mi ako uliata
Jazdecká poloha na štandardnej Ténéré 700 mi vždy sedela a World Raid je na tom veľmi podobne. Vyššie riadidlá na podstavcoch sú perfektné pri sedení aj jazde v stupačkách. A prekvapivo mi veľká nádrž medzi nohami až tak neprekáža. Najdôležitejšie zo všetkého je hlavne to, že mi vôbec nebráni pri pohybe na sedadle v teréne, kedy presúvam ťažisko nielen úplne dozadu, ale aj úplne dopredu až takmer k riadidlám. Nová nádrž je síce výrazne širšia a hlbšia, no jej vrchol je pre zaujímavosť položený nižšie ako u originálnej Ténéré, takže na ňu lepšie nadväzuje plochšie rally sedadlo. Samozrejme, každý sa u takýchto dobrodruhov bojí vysokého sedadla. No to na Ténéré 700 World Raid je len o 1,5 cm vyššie oproti sérii - 890 mm. Nie je to určite málo, ale vďaka úzkemu sedadlu dostúpite aj zo 175 centimetrami na zem úplne v pohode. A dokonca aj 170 cm nízki chalani sa tiež špičkami čižmy ľahko dotýkajú zeme.
Vyššie zdvihy, viac zábavy v teréne
Ak by som si mal vybrať hlavný dôvod, prečo by som radšej volil World Raid oproti sérii, tak je to určite viac offroad zameraná predná vidlica s 230 mm zdvihom. Vidla KYB s priemerom 43 mm má fakt talent na offroad jazdenie, je kompletne nastaviteľná a má dokonca aj špeciálnu povrchovú úpravu klzákov, ktorú poznajú všetci mountain bikeri pod názvom Kashima. Veľké diery, malé skoky, agresívna jazda roletami – Ténéréčka sa v tomto prípade posunula takmer na ideálnu motorku a neskutočne ma baví hlavne mimo asfaltu. Rovnako vyššie zdvihy o 2 cm a rovnako plnú nastaviteľnosť má aj zadný tlmič (neznačkový). A aby bola agresívna jazda v rally štýle o niečo viac kontrolovateľná, je tu aj dodatočný tlmič riadenia – od Öhlinsu.
Drahšia, ale lepšia!
World Raid znamená poriadny upgrade aj v oblasti elektroniky, kde štandardná Ténéré 700 ponúka len úplný základ s ABS. A teraz tu máme namiesto obyčajnej digitálnej monochromatickej prístrojovky pekný 5 palcový TFT displej s konektivitou. ABS má tri jazdné módy - obidve kolesá ON, vzadu OFF a obidve kolesá OFF. Aj keď trakčná kontrola, výkonové mapy a quickshifter sa bohužiaľ nekonajú ani za príplatok. Naopak potešia detaily namierené na offroad jazdcov ako napríklad široké stupačky s vyberateľným gumovým stredom. Ďalej spodný hliníkový chránič motora a pridaná hliníková bočná vzpera motora, ktorá funguje aj ako padací rám na ochranu nádrže. Cena musí byť zákonite vyššia – v roku 2023 stojí základná Ténéré 10.990 eur a World Raid 12.990 eur, takže o rovnú dvojku viac. Ja osobne by som neváhal ani chvíľočku a jediné, čo by ma možno odradzovalo od World Raid je široká nádrž, ktorú k svojmu šťastiu vlastne úplne ani nepotrebujem. Naopak podvozok, elektronika, výbava – to všetko je zreteľne lepšie. World Raid vďaka tomu dorovnáva level na Aprilu Tuareg 660 a možno o trošku viac konkuruje aj KTM Adventure R. Jednoznačne posun správnym smerom!
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, DOHC, 4 ventily na valec Zdvihový objem: 689 ccm Vŕtanie x zdvih: 80 x 68,6 mm Kompresný pomer: 11,5 : 1 Max. výkon: 72,4 k pri 9.000 ot./min. Najvyšší krútiaci moment: 68 Nm pri 6.500 ot./min. Príprava zmesi: vstrekovanie paliva Štartovanie: elektrický štartér Zapaľovanie: digitálne, tranzistorové Prevodovka: 6 stupňová Spojka: viaclamelová v olejovej náplni Sekundárny prevod: reťaz Rám: oceľový dvojitý kolískový rám Pruženie: vpredu: obrátená teleskopická vidlica, zdvih 230 mm vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 220 mm Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová s priemerom 282 mm vzadu: kotúčová s priemerom 245 mm Disky kolies: vypletané Pneumatiky: vpredu: 90/90-21 vzadu: 150/70-18 Rázvor: 1.595 mm Výška sedla: 890 mm Objem palivovej nádrže: 23 l Pohotovostná hmotnosť: 220 kg
Cena: 12.990 eur