PRACOVNÉ A TURISTICKÉ ŠTVORKOLKY A SIDE BY SIDE

Začiatok zimy nemusí automaticky znamenať koniec jazdenia. V teréne zábava nikdy nekončí a štvorkolesové stroje – či už klasické štvorkolky, alebo o niečo mladšie modely side by side ponúkajú okrem spomínanej zábavy aj „pomocnú ruku". Tieto vozidlá sú okrem iného praktickými pomocníkmi pri práci a ich služby často využívajú nielen domáci hospodári, ale aj rôzne profesie - lesníci, horskí záchranári a podobne. Ich veľkou výhodou sú relatívne kompaktné rozmery v porovnaní s veľkými terénnymi autami a tiež dobrá priechodnosť aj v náročnejšom a členitom teréne. Pozrite sa s nami na najpopulárnejšie značky a modely, s ktorými sa môžete na slovenskom trhu stretnúť.

PRACOVNÉ A TURISTICKÉ ŠTVORKOLKY A SIDE BY SIDE

ATV, či SSV?
Pri výbere toho správneho pomocníka pre vaše potreby budete musieť vyriešiť niekoľko otázok. V prvom rade je to dilema štvorkolka, alebo side by side? Jednoznačná odpoveď neexistuje. Zavážiť môže faktor veľkosti, side by side je rozmernejšie a preto si vypýta viac miesta v garáži. Takisto môžete mať problémy v členitom teréne, v stiesnených priestoroch napríklad medzi stromami. Na druhej strane side by side ponúka väčšiu stabilitu a neporovnateľne väčší komfort viacerým členom posádky. Pracovné side by side sú okrem toho vybavené aj nákladnou korbou, čiže odvezú toho viac. Štvorkolka zasa vďaka kompaktnejším rozmerom nemá problém ani v stiesnenejších priestoroch – hustom lese a podobne. Takisto oceníte jej jednoduchšie garážovanie a v neposlednom rade aj jednoduchšiu prepravu na bežnom prívesnom vozíku.

Jednovalec , či dvojvalec?
Na zvážení je otázka zdvihového objemu, s tým ide ruku v ruke aj cena vozidla. V princípe máte dve základné možnosti. Menšie, ľahšie a cenovo dostupnejšie stroje sú zväčša poháňané jednovalcovými agregátmi. Ich objem sa štandardne pohybuje zhruba medzi 300 až 700 ccm. Nižšieho výkonu sa však netreba vôbec báť, pretože štvorkolky aj side by side sú v drvivej väčšine prípadov vybavené aj pomalším, „redukovaným" prevodom a preto si aj vozidlo s menším objemom spoľahlivo poradí aj v náročnejšom teréne, či s prevozom ťažšieho nákladu. Náročnejší jazdci však často siahajú po modeloch s výkonnejší motorom – buď dvojvalcovým, prípadne trojvalcovým. Tu sa zdvihové objemy pohybujú okolo 800 až 1000 ccm. V tomto prípade je cena vozidla o niečo vyššia, dostanete však za ňu výkonovú rezervu, ktorú môžete oceniť v tých najnáročnejších podmienkach. Obzvlášť sa výkonový bonus hodí v prípade, že plánujete štvorkolku intenzívne využívať aj v zime so snežnými pásmi. Tieto pásy, ako aj hlboký sneh totiž kladú podstatne väčší odpor.

Homologizácia
Na trhu sú aj vyslovené športové a terénne špeciály, ktoré sú určené výhradne na uzavreté trate a nemôžete s nimi do premávky. Odporúčame však poobzerať sa po vozidlách, ktoré sú homologované a môžete s nimi vyraziť aj na cesty. Terénne štvorkolky a side by side sú síce primárne určené do terénu, ale častokrát vozidlo potrebujete presunúť na miesto určenia, prejsť kúsok „za dedinu", kde začína poľná cesta a podobne. V takýchto prípadoch EČV a tým aj možnosť byť účastníkom cestnej premávky určite oceníte. V praxi sa môžete stretnúť s dvoma základnými typmi homologizácie – L a T a ich rôznymi podkategóriami. Vozidlá homologované ako L musia spĺňať prísnejšie kritériá a vo väčšine prípadov sú o niečo drahšie. Nebojte sa však ani homologizácie v kategórii T. Podľa Nariadenia EU a Rady (EÚ) č. 167/2013 o schvaľovaní poľnohospodárskych a lesných vozidiel a o dohľade nad trhom s týmito vozidlami kategóriu T3 tvoria kolesové traktory s pohotovostnou hmotnosťou maximálne 600 kg; T1 je nad 600 kg. Ide v podstate o pracovné stroje, ľudovo povedané „traktory". Takéto stroje dostanú tabuľku s EČV a môžete s nimi aj do premávky, s určitými drobnými výnimkami. Vozidlá zaradené do kategórie T majú pre zákazníkov aj viacero výhod. Predovšetkým, vďaka tomu, že ide o pracovné stroje, rešpektuje ich zaradenie do majetku firmy daňový úrad o niečo „ochotnejšie" a nebýva problém pri uplatňovaní odpočtu DPH, či pri odpisoch. Spravidla sú na takéto vozidlá aj nižšie sadzby poistiek, týka sa to predovšetkým havarijného poistenia, pretože pracovný stroj je logicky menej rizikový ako napríklad motocykel.

maverick-trail-family-cabin.jpg

Aký vodičák potrebujem?
Častokrát je diskutovanou témou aj to, aké vodičské oprávnenie je potrebné na vedenie takýchto vozidiel. Potrebujete A-čko, teda vodičský preukaz na vedenie motocykla? Alebo stačí najrozšírenejšie „automobilové" B-čko? Prípadne homologizácia vozidla v kategórii T vyžaduje „vodičák" na nákladiak, teda skupinu C? Odpoveď je v tomto prípade jednoznačná, všetky dostupné štvorkolky, ale aj side by side vozidlá, či UTV-čká, ktoré sú schválené pre prevádzku na cestách (bez ohľadu na to, či v kategórii L, alebo T), môžete riadiť s bežným automobilovým vodičským preukazom, teda so skupinou B. Vodičské oprávnenie skupiny B totiž oprávňuje viesť na území Slovenskej republiky aj motorové vozidlá skupiny T, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3.500 kg a jazdnú súpravu pozostávajúcu z motorového vozidla skupiny T a prípojného vozidla za predpokladu, že najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3.500 kg.


ACCESS MOTOR
Značka Access Motor, ktorá sa v minulosti zameriavala hlavne na športové štvorkolky, má už zopár sezón v ponuke aj plnohodnotné pracovné stroje. Nechýba na nich pripojiteľný náhon všetkých štyroch kolies, samozrejmosťou je aj uzávierka diferenciálu.

Základom ponuky pracovných strojov od Access Motor je model MAX 650i LT Shade. 650-ka je k dispozícii len v predĺženej verzii LT, no s cenovkou 6.949 eur je najdostupnejšia. No napriek tomu je to veľmi dobre vybavený stroj, v sérii má dokonca aj elektronický posilňovač riadenia. Samozrejmosťou je naviják, či homologované ťažné zariadenie. Potešia aj zliatinové disky kolies. Nechýbajú rúrkové nosiče vredu aj vzadu, predný ochranný rám, či chrániče rúk. Na pohon slúži jednovalcový agregát s objemom 608 kubíkov, produkujúci výkon viac ako 47 koní. Pre náročnejších jazdcov je v ponuke značky Access Motor model Shade 850i. V jeho útrobách takisto nájdeme jednovalcový agregát, no s úctyhodným objemom 781 kubíkov a s výkonom až 58,5 k. Pochváliť sa môže veľkými 14" kolesami s atraktívnymi zliatinovými diskami, ktoré spolu s pneumatikami Maxxis Bighorn patria k poznávacím znakom tejto štvorkolky. Od 650-ky, ktorá má v prednej maske štvoricu malých šošovkových svetlometov 850-ku spoľahlivo rozoznáte vďaka veľkoplošným svetlám s čírou optikou a s pásikmi LED denného svietenia na ich spodnej hrane. V prípade Shade 850 môžete siahnuť po krátkej verzii, prípadne zvoliť predĺženú LT, ktorá poskytne viac miesta dvojčlennej posádke, ale je aj stabilnejšia v kopcovitých terénoch.

access-shade850ltwhite01.jpg
access-shade650ltepsblack01.jpg
access-shade850blackjpg.jpg

CAN-AM ŠTVORKOLKY

Značka Can-Am patrí do koncernu Bombardier Recreational Products (BRP) a v segmente terénnych strojov (ORV – Off Road Vehicles) ponúka ako štvorkolky, tak aj side by side vozidlá. Can-Am ponúka prémiové stroje, ktoré sa vyznačujú robustnou konštrukciou a veľmi dobrou výbavou, no v sortimente nechýbajú ani cenovo dostupnejšie modely.

Outlander
Základom sortimentu pracovných a rekreačných štvorkoliek Can-Am je rozsiahly modelový rad Outlander. Zahŕňa množstvo strojov v rôznych objemoch a vo viacerých verziách a úrovniach výbavy. Okrem „krátkych" verzií sú v ponuke aj predĺžené modely s prívlastkom MAX. Široká škála objemov začína pri 450-ke, čo je jediný jednovalcový agregát montovaný do štvorkoliek Can-Am. Nasledujú dvojvalce 570, 650 a 1000. Významnou novinkou na štvorkolkách Can-Am je použitie elektronického plynu, systém výrobca prebral zo svojich snežných skútrov Ski-Doo. Dávkovanie výkonu je teraz plynulejšie, hladšie a naviac máte možnosť vybrať si, či chcete plyn ovládať palcom, alebo ukazovákom. Ovládaciu páčku je totiž možné jednoducho na riadidlách pootočiť o 180 stupňov. Až na niekoľko výnimek, prevažne „bahenných" špeciálov vo výbave X mr sú štvorkolky homologované v kategórii T. Niektoré modely sú dokonca vybavené systémom ABS, čo umožňuje legálne využiť plný výkon stroja bez potreby jeho obmedzenia kvôli legislatíve.

canam-outlander-max-xt-650-black-and-canam-red34-front.jpg
canam-outlander-xxc-1000r-black-hyper-silver-and-sunburst-yellow34-front.jpg

Outlander 6x6
Skutočným pracantom a nekompromisným terénnym špeciálom je Outlander s prívlastkom 6x6. Šesť poháňaných kolies znamená lepšiu trakciu v klzkom teréne, ale aj lepšiu priechodnosť v mäkkom podklade vďaka tomu, že je hmotnosť vozidla, posádky a nákladu rozložená na väčšiu plochu. Značne dlhší rázvor vytvoril priestor aj pre rozmernú nákladnú plošinu, ktorá má variabilné usporiadanie a poskytuje možnosti úplne rovnej plochy, doplnenie bočníc, prípadne aj plastového krytu, ale tiež rôzne nadstavby napríklad na prevoz dreva, sena či iných materiálov. Donedávna bol Outlander 6x6 k dispozícii v dvoch objemových verziách – s motorom 650 a 1000, teraz pribudla ďalšia verzia – jednovalcová 450-ka, ktorá je dostupnejšia. Jej cena začína už pod hranicou 10 tisíc eur.

canam-outlander-max-6x6-dps-450-squadron-green34-front.jpg

Renegade
Modely Renegade sú v ponuke značky Can-Am tak trochu v tieni oveľa širšieho a populárnejšieho modelového radu Outlander. Rozhodne však majú čo ponúknuť – uspokoja tých, ktorí túžia po športovejšom zvezení, ale na druhej strane nesklamú ani tých, ktorí chcú mať štvorkolku aj ako praktického pomocníka. Renegade je tvarovaný subtílne, skôr stroho, čo jasne naznačuje jeho športové ambície, ale aj obratnosť v členitom teréne. Popri tom je však Renegade aj plnohodnotný pracovný stroj s pohonom všetkých štyroch kolies, ich nezávislým zavesením a veľkou svetlou výškou. Na výber máte z dvojice objemov – 650 a 1000.

canam-renegade-xxc-850-black-grey-and-sunburst-yellow34-front.jpg

CAN-AM SIDE BY SIDE

Maverick TRAIL a SPORT
Minulý rok Can-Am vstúpil do celkom nového segmentu predstavením modelu Maverick s prívlastkom Trail - ide o historicky prvé side by side od Can-Am, ktoré má šírku len 50 palcov (127 cm), čo je približne rovnako ako klasická štvorkolka. Hlavnou výhodou je v tomto prípade obratnosť v členitom teréne. Trail je k dispozícii s dvoma motormi 800 a 1000. Tento rok pribudla novinka menom Maverick Sport, ktorá vychádza z modelu Trail, ale ponúka väčšiu šírku 60 palcov. Ide tak o kompromis medzi športovými jazdnými vlastnosťami s potrebnou stabilitou a zároveň kompaktnými rozmermi a obratnosťou aj v členitom teréne. Základný model a model DPS Can-Am Maverick Sport sú vybavené motorom Rotax V-Twin s výkonom 75 koní, zatiaľ čo model DPS 1000R je k dispozícii vo verzii s motorom s vysokým výkonom 100 k a vysokým krútiacim momentom.

canam-maverick-sport-max-1000r-dps-canam-red34-frontint.jpg
canam-maverick-trail-base-800-white34-frontint.jpg

Maverick X3
Športovejšie založení jazdci hľadajúci radikálne side by side môžu v ponuke Can-Am siahnuť po modeli Maverick X3. Na výber pritom máte z viacerých verzií a úrovní výbavy. Nekompromisný športovec je poháňaný preplňovaným trojvalcovým agregátom s objemom 900 kubíkov, dostupná je verzia s výkonom 120 koní, ale aj ostrejší motor, ktorý produkuje výkon až 172 koní. Už v základe nájdeme kvalitné tlmiče Fox Podium s vysokými zdvihmi. O komfort, ale aj bezpečnosť a pevné držanie tela sa starajú sedadlá nastaviteľné až v štyroch smeroch. Ak si adrenalínové radovánky chcete vychutnať aj s rodinou, či kamarátmi, v ponuke je aj štvormiestny Maverick MAX.

canam-maverick-x3-x-rc-turbo-carbon-black-octane-blue34-front.jpg

Traxter
Značka Can-Am nechýba ani v triede čistokrvných pracovných side by side s modelmi Traxter. Vývojári dbali na praktickosť, ale aj robustnosť a výdrž stroja v náročných pracovných podmienkach. V kabíne sa pohodlne odvezie až trojčlenná posádka, pričom nechýba ani množstvo šikovných odkladacích priestorov v prístrojovke, či pod sedadlami. Pre väčší komfort, či do skutočne náročných klimatických podmienok výrobca ponúka aj možnosť kabínu kompletne uzavrieť. Ak je váš pracovný tím početnejší, môžete siahnuť po predĺženej verzii Traxter MAX, ktorá odvezie až šesť osôb. Na pracovnom stroji nemôže chýbať rozmerná korba, samozrejme vyklápateľná a s otvárateľným zadným čelom. Výrobca ponúka aj množstvo príslušenstva, Traxter si tak môžete prispôsobiť presne podľa potrieb vašej práce. K osvedčeným modelom HD8 – 800-vke s výkonom viac ako 50 koní a HD10 poháňanej 1000-kou s výkonom viac ako 73 koní nedávno pribudol aj menší súrodenec HD5. Najmenší Traxter je s cenou už od 12.499 eur dostupnejší, no napriek tomu mu nechýba nič z pracovného nasadenia a celkových kvalít svojich súrodencov. Na pohon slúži jednovalcový Rotax s objemom 427 kubíkov, ktorý produkuje 38 koní.

canam-traxter-max-xt-hd8-green34-front.jpg
canam-traxter-base-hd5-green34-front.jpg

CF MOTO ŠTVORKOLKY
Sortiment štvorkoliek CF MOTO je značne široký, k dispozícii je viacero modelov, ale aj rôzne verzie a stupne výbavy. Základom ponuky je cenovo najdostupnejší model Gladiator X450, ktorý je najpredávanejším modelom. Tu máte na výber z viacerých verzií – v prvom rade si môžete vybrať, či chcete kratšiu, alebo predĺženú štvorkolku ponúkajúcu viac miesta a väčší komfort dvojčlennej posádke. Cenovo najatraktívnejšia je krátka verzia s prívlastkom Black Edition, ktorú spoľahlivo spoznáte podľa oceľových diskov kolies. Jej cena začína pri 4.749 eur s homologáciou T3b. Naopak, náročnejší zákazníci môžu siahnuť po lepšie vybavenom stroji doplnenom napríklad aj o posilňovač riadenia. Blízkym príbuzným 450-ky je model Gladiator X520. Ide v podstate o identický stroj, má však o niečo objemnejší a výkonnejší motor. Aj v tomto prípade je k dispozícii krátka aj predĺžená verzia, ako aj možnosť namontovať posilňovač riadenia. Ak chcete ešte viac výkonu, môžete siahnuť po modeli Gladiator X550, ktorý je vrcholom ponuky jednovalcových štvorkoliek CF Moto. Začiatkom sezóny 2019 ho však nahradí silnejší a modernejší Gladiator X650. Pestrá je aj paleta dvojvalcových strojov. Začala to stálica menom Gladiator X8, ktorá je ešte stále dostupná v mnohých verziách od cenovo najprijateľnejšej Black Edition za 7.749 eur, až po špičkovo vybavené prevedenie De Luxe. Všetky X8 pritom poháňa rovnaký kvapalinou chladený dvojvalec s objemom 800 ccm, ktorý produkuje 63 koní výkonu. Čoskoro pribudne v ponuke revolučný Gladiator X1000 vybavený litrovým agregátom, ktorý bude veľmi podobný v súčasnosti predávanej novinke X850. 850-ka je vyrábaná len v dlhej verzii a elektronický posilňovač riadenia je už v sériovej výbave. Oproti staršiemu modelu X8 je 850-ka kompletne prekopaná. Základ motora síce zostal, no v mnohom bol agregát vylepšený a teraz je ešte výkonnejší. Vstrekovanie, ako aj elektronickú riadiacu jednotku dodala americká firma Delphi, špičkový bezspojkový variátor je zasa od renomovanej kanadskej značky CV Tech. Voči predchodcovi teraz máte celých 5 koní k dobru a vzrástol aj krútiaci moment zo 72 na 75 Nm, pričom jeho vrchol je teraz v nižších otáčkach. X850 má aj nový rám s rozdielnou geometriou a tvarom rúrok. Veľkou zmenou je použitie zadných vlečených ramien, ktoré by mali prispieť k celkovej tuhosti podvozku. Oproti X8 je X850 o celých 7 cm širšia, čo sa nepochybne prejavuje na stabilite.

cfmotogladiatorx8facelift.jpg
cfmotogladiatorx450.jpg
cfmotogladiatorx650grey.jpg
cfmotogladiatorx850orange.jpg

SMC
Aj druhá značka v ponuke spoločnosti Journeyman – taiwanská fabrika SMC pred dvoma rokmi vstúpila medzi „veľké" dvojvalcové štvorkolky, keď predstavila model Jumbo 850 V-Twin EPS. Véčkový dvojvalec s objemom 818 kubíkov produkuje výkon 73 koní a krútiaci moment 84 Nm. Výbornú ovládateľnosť zaručuje kvalitný podvozok, ale aj posilňovač riadenia. Vo výbave samozrejme nechýba homologované ťažné zariadenie, či silný naviják. Jumbo poskytuje dostatok miesta a komfortu dvojčlennej posádke, spolujazdec má k dispozícii vyvýšené sedadlo doplnené o opierku, nechýbajú ani vyvýšené plošiny pre nohy a držadlá.

smcjumbo850.png

CF MOTO SIDE BY SIDE
Fabrika CF Moto má v ponuke aj side by side – športovejšie ladené vozítka, ale aj užitočné pracovné modely. Športovo orientovaní jazdci môžu siahnuť po modeli Gladiator Z1000. Pohonná jednotka je litrový dvojvalec s výkonom 85 koní a krútiacim momentom 82 Nm. Motor je kŕmený nemeckým vstrekovaním Bosch a výkon sa na kolesá prenáša cez kanadský bezspojkový variator CV-Tech. O dobré jazdné vlastnosti sa starajú plne nastaviteľné nitrogenové tlmiče. Komfort posádky zabezpečujú anatomicky tvarované sedadlá, na prevoz batožiny zasa poslúži korba za kabínou. Tí, ktorí sa obzerajú po pracovnom stroji s väčšou a hlavne vyklápateľnou nákladnou plošinou, majú zatiaľ dve možnosti – buď menší a cenovo dostupnejší jednovalcový agregát v Gladiator UTV 550, alebo väčší a výkonnejší dvojvalcový motor v podobe Gladiator UTV 830. Na jar však v ponuke užitočných pomocníkov pribudne celkom nové UTV 1000 s ešte výkonnejším motorom.

cfmotogladiatorutv830camo.jpg
cfmotogladiatorz1000redfb.jpg
cfmotogladiatorutv1000grey.jpg

TGB

Blade

Základom ponuky štvorkoliek TGB je jednovalcový Blade 600, ktorý je dostupný vo viacerých prevedeniach. V prvom rade máte na výber medzi klasickou krátkou verziou a predĺženým modelom LT s podvozkom dlhším o celých 16 cm. Tvrdšie ladený podvozok má na svedomí príkladnú stabilitu štvorkolky, no súčasne je Blade aj veľmi mrštný a ochotne mení smer. Výraznou novinkou je možnosť vybaviť dlhšiu verziu LT elektronickým posilňovačom riadenia s nastaviteľným účinkom. S ním je už ovládanie relatívne mohutného stroja doslova hračkou aj v členitom teréne a pri nízkych rýchlostiach. Pri turistike, či pracovnom nasadení prídu vhod aj nosiče. Sú vpredu aj vzadu a ich pevná rúrková konštrukcia je pokrytá relatívne rovnou plastovou platňou, čo príde vhod pri upevňovaní nákladu. K praktickým drobnostiam patria aj odkladacie schránky v predných blatníkoch, v jednej z nich je dokonca 12 V zásuvka napríklad na nabíjanie mobilu. Minulý rok dostal Blade nový motor, ktorý je o niečo objemnejší a výkonnejší ako predchodca. Produkuje slušných 43 koní.

tgb-blade-600lt-eps.jpg
tgb-blade-600silver01b.jpg


Target

Nenechajte sa pomýliť športovejším dizajnom, napriek agresívnejšie tvarovanej kapotáži je aj model Target plnohodnotným pracovným strojom s pohonom všetkých štyroch kolies, ktoré sú aj nezávisle zavesené. S modelom Blade zdieľa ten istý motor, ktorý nedávno prešiel výraznou modernizáciou. Target za 6.749 eur zastáva v sortimente štvorkoliek TGB aj úlohu cenovo najdostupnejšieho stroja.

tgbtarget600i01.jpg

Blade 1000

Odpoveďou značky TGB na rastúci záujem o mohutné litrové stroje bol Blade 1000 pred niekoľkými rokmi. Odvtedy sa mu dostalo niekoľko drobných inovácií. Tou najnovšou je príchod verzie s prívlastkom EVO, ktorú spoľahlivo rozoznáte podľa žiarivo žltého predného rámu. Zatiaľ čo v prípade ostatných verzií 1000-ky máte na výber medzi strojom s elektronickým posilňovačom riadenia EPS, prípadne bez neho, pri modeli EVO je posilňovač už v základe. Má nastaviteľný účinok a v prípade potreby ho môžete aj úplne vypnúť. Na pohon slúži dvojvalcový agregát produkujúci až 83 koní výkonu. Hlavnou odlišnosťou modelu EVO sú väčšie, 14" disky kolies a mierne zvýšené zdvihy pruženia.

tgb-1000lt-evo.jpg

STELS
Stels je pomerne mladou značkou a pochádza z Ruska. Základom ponuky je robustná štvorkolka Guepard, ktorá je dostupná vo viacerých úrovniach výbavy a na výber je trojica motorov. Výrobca Velomotors ponúka štvorkolky Stels Guepard s trojicou rôznych motorov s objemami 650, 800 a 850 kubíkov. Vo všetkých prípadoch ide o véčkové dvojvalce, samozrejme chladené kvapalinou a kŕmené elektronickým vstrekovaním. Pri 650-ke výrobca udáva výkon 52 koní, 800-vka produkuje 67 koní a 850-ka sa môže pochváliť hodnotou 71 koní. Stels ponúka pre každého niečo, od menej náročného turistu, až po najnáročnejších zákazníkov, ktorí stroj používajú aj pri práci a hľadajú teda niečo, čo má viacero praktických doplnkov. Základom je verzia Standard, pre ktorú sa môžete rozhodnúť s motormi 650 a 800. Cena najjednoduchšieho stroja 650 Standard začína na momentálne akciových 6.990 eur, pričom v tejto cene je aj kufor. Tu by ste však márne hľadali napríklad naviják. Dokonca nosič je len vzadu a chýbajú aj rúrkové ochranné rámy. Lepšie je na tom výbava verzie Trophy, kde okrem iného pribúdajú rúrkové ochranné rámy vpredu aj vzadu, predný nosič, kompletné duralové zakrytie podvozku, sedadlo spolujazdca doplnené o opierku a držadlá, plastové rozširovacie lemy blatníkov, ale aj naviják. V tejto úrovni výbavy je dostupný len stroj v kubatúre 800. Ešte o krôčik vyššie je výbava Trophy EPS, kde pribúda elektronický posilňovač riadenia a takto vybavenú štvorkolku môžete mať vo všetkých troch motorizáciach. Na vrchole stojí verzia Trophy PRO EPS dostupná s najsilnejším 850 ccm motorom. Tú ľahko spoznáte podľa veľkého prídavného chladiča s ventilátorom umiestneného na prednom nosiči. Ten má zabezpečiť účinné chladenie aj v tých najnáročnejších podmienkach, dokonca aj keď je spodná časť štvorkolky kompletne v bahne. Cena prevedenia Trophy PRO EPS je 9.990 eur. Všetky štvorkolky Stels Guepard sú k dispozícii len v dlhej verzii.

stels-guepardtrophyyellow.png
stelsguepard850ii-vtwintrophyproeps2.jpg
stelsguepard650ivtwinstandard3.jpg

LINHAI
Značka Linhai je na trhu štvorkoliek už stálicou a pred niekoľkými rokmi vstúpila aj do segmentu side by side. Silné zastúpenie majú cenovo dostupné modely nižších kubatúr, čo sa prejavuje na zaujímavých predajných číslach.
Sortiment začína pri modeli M150. Táto naoko „detská hračka" je štvorkolka, ktorá napriek menším rozmerom dokáže odviezť aj dospeláka. Do predaja sa nedávno dostala aj jej homologovaná verzia, takže s týmto drobcom môžete aj legálne do premávky. Extrémny terén síce kvôli menším rozmerom a absencii predného náhonu nezvládne, no môže byť výborným pomocníkom napríklad na záhrade. Poteší atraktívna cenovka 2.449 eur, v prípade nehomologovanej verzie je to dokonca ešte o 200 eur menej. Novinkou v ponuke je „dospelácky" model 200, v tomto prípade takisto len s náhonom zadných kolies, no s cenou len o málo väčšou ako v prípade „detskej" 150. Plnohodnotné pracovné stroje s pohonom všetkých kolies začínajú pri modeli 300, cez 400 až po 500. Modernejší modelový rad v ponuke Linhai predstavujú vozidlá s označením M, ktoré na prvý pohľad zaujmú svojim futuristickým tvarom. V ponuke je dvojica kubatúr 550 a 750. V prípade 550-ky máte na výber medzi krátko a dlhou verziou, prípadne môžete siahnuť po modeli s elektronickým posilňovačom riadenia. M750 je dostupná len v dlhšej verzii s prívlastkom L.

linhaim750l001.jpg
linhai-m550iwhite01.jpg
linahim150t3bblkwhi04.jpg
linhai400-4x4.jpg

UTV
Okrem štvorkoliek nechýbajú v sortimente Linhai ani pracovitejší kolegovia – side by side vozidlá. Novinkou je T-Boss 550 EFI EPS. Upúta moderný športový dizajn a atraktívne zliatinové disky kolies, no T-Boss nie len „na parádu". Pri práci oceníte rozmernú nákladnú plošinu, ktorá je výklopná. Ako názov napovedá, v sériovej výbave nechýba ani elektronický posilňovač riadenia. Sú prípady, kedy oceníte čistejší a nehlučný chod elektromotora, vtedy môžete siahnuť po stroji UTV E-5S. Elektromobil sa môže hodiť napríklad pri prevoze nákladu v uzavretých priestoroch – výrobných halách a podobne. Tichý chod stroja sa hodí aj v areáloch s chovom zvierat, či v okolí turistických zariadení – horských hotelov a podobne.

linhaitboss550newblue0011.jpg
linhaiutve5swhite01.jpg

ARCTIC CAT / TEXTRON
Značka Arctic Cat začínala so snežnými skútrami už v roku 1961 a štvorkolky prišli na rad až oveľa neskôr, v roku 1995. Napriek tomu sa americký výrobca v tomto segmente výborne udomácnil a štvorkolky tvoria viac ako polovicu produkcie firmy. Spoločnosť Arctic Cat vstúpila tento rok do novej éry vďaka akvizícii nadnárodnej spoločnosti Textron. Posilnila tak svoju pozíciu a získala silné finančné zázemie pre ďalší rozvoj a investície. Produkty offroadovej divízie teraz nesú značku Textron, snežné skútre si aj naďalej ponechávajú názov Arctic Cat. Čo sa týka samotných štvokoliek, ponuku značky tvorí modelový rad Alterra. Z množstva modelov si vyberie každý. Na začiatok to môže byť napríklad cenovo najdostupnejšia Alterra 400 za 6.199 eur. Na pohon slúži vzduchom chladený jednovalec s objemom 366 kubíkov. O stupienok vyššie stojí Alterra 450i, rozdiel je predovšetkým v motore, ktorý je chladený kvapalinou a má zdvihový objem 443 kubíkov a tým pochopiteľne aj s vyšším výkonom. Nasleduje Alterra 700, ktorá uspokojí aj náročnejších jazdcov. Môžete ju mať aj v predĺženej verzii TRV a v prípade modelu XT aj s elektronickým posilňovačom riadenia. Na samom vrchole stojí majestátna dvojvalcová Alterra 1000 TRV. Dostatok miesta pre dvojčlennú posádku znamená komfort aj na dlhších výpravách. Výkonovú rezervu dvojvalca zasa oceníte v náročných terénoch, či pri práci. Popri štvorkolkách nechýbajú vo výrobnom programe značky Textron ani side by side vozidlá rôznych kategórii. Na svoje si príde každý, od športovo založených „pilotov", až po bežný pracovitý ľud, ktorý má takéto vozidlo hlavne ako užitočného pomocníka. Stálicou v ponuke je HDX700, ktorý patrí k spomínaným pracantom. Tri miesta na sedenie a rozmerná vyklápacia korba nájdu svoje uplatnenie na farbe, v lese, či pri prácach okolo domu, alebo chaty. Model Wildcat Trail môžeme nazvať „výletníkom". Jeho charakteristickou črtou je menšia šírka, vďaka čomu sa ľahšie prepletá hustým lesom a členitým terénom. Napriek šírke obdobnej ako pri štvorkolke poskytuje Trail bezpečie uzavretej „klietky" a dvojicu sedadiel vedľa seba. Na pohon slúži radový dvojvalec s objemom 700 kubíkov. Športovo ladení jazdci môžu siahnuť po adrenalínovom náradí – čerstvej novinke Wildcat XX, ktorú poháňa litrový dvojvalec s výkonom až 127 koní. Výrobca uvádza, že je od základu nový a s predchodcom s jedným X v názve nemá v podstate nič rovnaké.

arctic-alterratrv700xt.jpg
arctic-alterra400-2016eft.jpg

arctic-hdx-700i.jpg
arctic-wildcat-xx.jpg
arctic-wildcat-trail-700.jpg

POLARIS ŠTVORKOLKY
Základ sortimentu štvorkoliek Polaris tvorí modelový rad Sportsman. Najdostupnejším riešením je Sportsman 570, ktorý je napriek menšiemu „pollitrovému" jednovalcovému motoru plnohodnotným pracovným náradím, poskytuje slušný výkon 44 koní. K dispozícii sú aj verzie s EPS – elektronickým posilňovačom riadenia, ale aj predĺžené verzie s prívlastkom Touring, ktoré pohodlnejšie odvezú dvojčlennú posádku. V kubatúre 570 u nás Polaris ponúka aj viaceré špecialitky, ako napríklad model X2 s nákladnou korbou za sedadlom, či Sporsman 6x6, ktorý vďaka šiestim kolesám zdolá oveľa náročnejší terén a znesie väčšiu záťaž. Náročnejší jazdci môžu siahnuť po robustnejšom a výkonnejšom modeli Sportsman XP 1000, ktorý poháňa 952 kubíkový dvojvalec ProStar s výkonom až 90 koní. V tomto prípade je elektronický posilňovač EPS už v základe a nechýba ani predĺžená verzia Touring. Športovejšie ladených jazdcov osloví drsnejší model Scrambler 1000.

2018scramblerxp1000havasuredpearla18svs95crtr3q.jpg
2018sportsmanxp1000havasuredpearla18sxs95crtr3q.jpg
2018sportsman66bigboss570epssagegreena18s6s57c1t33q.jpg

POLARIS SIDE BY SIDE
Polaris ponúka aj pestrý sortiment strojov side by side – od športovejšie ladených, po čistokrvných pracantov. Pre prehľadnosť môžeme ponuku rozdeliť do troch hlavných modelových radov: RZR, Ranger a General. Modelový rad RZR je ladený najviac športovo. Vrcholom tohto modelového radu je RZR XP 1000 s 999 kubíkovým agregátom a výkonom 110 koní, no v ponuke sú aj dostupnejšie modely vrátane užších verzií pre lepšiu obratnosť v stiesnených terénoch. Tisícka je dostupná aj v predĺženej, štvormiestnej verzii. Z iného súdka sú čistokrvní pracanti modelového radu Ranger. Tu je na výber okrem benzínovej 570-ky a 1000-ky aj elektrický pohon, či naftový agregát. Model General je kompromisom medzi športovým a užitkovým vozidlom. General je v základe dvojmiestny, no k dispozícii je aj predĺžený model, kam sa zmestia štyri osoby. Na pohon slúži 999 kubíkový dvojvalec produkujúci výkon 100 k.

2019general1000epswhitelightningfront1.jpg
2019rangerxp1000epswhitepearleupr.jpg
2019rzrxp1000epsblackpearlz19vde99fkeu3q.jpg

CORVUS UTV DX4 1000 DIESEL
Spoločnosť Journeyman, ktorá na našom trhu zastrešuje značky CF MOTO a SMC rozširuje sortiment o špecialitku – pracovné UTV od španielskeho výrobcu Corvus. Ako správny „náklaďák" je tento model poháňaný vznetovým agregátom. Naftový litrový trojvalec je od japonskej značky Yanmar. Corvus UTV DX4 1000 Diesel je naozajstný „profík" a nezľakne sa seriózneho pracovného nasadenia. UTV-čko je prepracované a bohato dimenzované tak, aby spoľahlivo zvládlo aj náročný terén a drsné pracovné podmienky. Vďaka spomínanému naftovému motoru bude jeho prevádzka aj ekonomicky zaujímavá v porovnaní s benzínovými konkurentmi. V ponuke budú dve verzie – „odľahčená", teda klasické UTV s otvorenou kabínou a voliteľnými doplnkami v podobe strechy, či čelného skla a potom plne vybavená verzia vrátane špičkovej kabíny s kúrením, klimatizáciou, stieračmi a dômyselnými odkladacími priestormi. Corvus UTV DX4 1000 Diesel je produkt kompletne vyrábaný v Európe s výnimkou japonského motora a kanadského variátora. Do predaja by sa mal Corvus dostať v prvej polovici roku 2019, cena zatiaľ nebola stanovená.

corvusdieselutv1000.png

ARGO AVENGER 8X8 ST
Argo je kanadský výrobca svetoznámych obojživelných vozidiel, ktoré dokážu jazdiť po súši a plávať na vode. Už 50 rokov je Argo prvou voľbou lovcov, profesionálov, ktorí potrebujú spoľahlivo fungovať v najnáročnejších podmienkach, či jedoducho dobrodruhov, ktorí vyrážajú do prírody. Vozidlá Argo sa používajú aj v boji s požiarmi, dopravujú záchranárov a ich vybavenie a používa ich aj armáda. Vesmírna divízia fabriky Argo vyvinula pre NASA mesačný rover, ktorý má na mesiaci pristáť v roku 2020. Pohon 8x8 a ľahká a pritom robustná stavba dávajú Argu neuveriteľné schopnosti v akomkoľvek teréne. Argo sa s istotou pohybuje aj na mäkkých povrchoch – v snehu, piesku, bahne vďaka tomu, že tlak je rozložený až na osem kolies. Ak by to nestačilo, v ponuke sú aj prídavné gumové pásy. Nízko položené ťažisko zasa zabezpečuje, že Argo sa len tak ľahko neprevráti a môže zdolávať aj také svahy, ktoré sú pre ostatné vozidlá nedostupné. A keď skončí cesta a nasleduje vodná plocha, Argo pokračuje ďalej plávaním bez toho, aby ste museli zastaviť, či čokoľvek pripraviť, prepnúť a podobne. Najpredávanejší model Avenger 8x8 ST je určený profesionálom, ale aj na hobby použitie. Ovládanie vozidla je hračkou. Kvapalinou chladený motor Kohler s elektronickým vstrekovaním paliva má dostatok sily v každom teréne a okrem posádky a bežného nákladu dokáže potiahnuť aj ďalších 816 kg. Osem poháňaných kolies s nízkotlakými pneumatikami dáva stroju výbornú trakciu a umožňujú plávať rýchlosťou 5 km/h. Výbava zahŕňa naviják Warn ProVantage 3500, vypúšťacie čerpadlo, kompletné kryty podvozku a praktické stúpadlo uľahčujúce nastupovanie a vystupovanie. Značku Argo na našom trhu zastupuje spoločnosť ASP Group, cena modelu Avenger 8x8 je 22.690 eur a viac o tejto špecialitke nájdete na www.aspgroup.cz

avenger8x8stgreenwinch002.jpg

A ČO V ZIME?
Štvorkolky so pohonom všetkých štyroch kolies si poradia aj na snehu, ak to však s jazdením, či dokonca prácou v zime myslíte vážne, máme pre vás niekoľko tipov.

Snehové reťaze
Trakciu kolies v hlbokom snehu, ale hlavne na zľadovatenom povrchu podstatne zlepšia špeciálne snehové reťaze určené pre štvorkolky. Vo väčšine prípadov sú vybavené hrotmi. Pri výbere tých správnych reťazí pre váš stroj sa musíte riadiť predovšetkým rozmermi kolies a typom použitých pneumatík.

retaze-1.jpg

Pásy namiesto kolies
Ak plánujete zdolávať hrubšiu snehovú pokrývku, bez špeciálnych pásov to asi nepôjde. V ponuke sú sady pásov, ktoré pomocou špeciálnych adaptérov určených pre konkrétny model štvorkolky namontujete namiesto kolies. Pri výbere konkrétneho modelu sa informujte, či sú dané pásy určené výlučne do snehu, alebo s nimi môžete aj na cestu. Nespornou výhodou sú tzv. celoročné pásy, ktoré si okrem spomínaného snehu poradia aj s blatom, či pieskom a dokonca ich nezničí ani asfaltka, či kamenistá cesta. Pásy dávajú štvorkolke oveľa väčšiu styčnú plochu, čo zvyšuje trakciu, ale táto väčšia plocha zároveň pomáha predchádzať zabáraniu vozidla v mäkkom podklade. Na trhu sú rôzne šírky a dĺžky. Nechýbajú dokonca ani úzke modely určené pre menej výkonné štvorkolky, no platí, že objemnejšia a výkonnejšia štvorkolka takýto väčší odpor zvláda ochotnejšie.

pasy1.jpg
pasy2.jpg

Teplo na nezaplatenie
Aby bola jazda v zime komfortnejšia, môžete siahnuť po rôznych vyhrievacích systémoch. Spravidla sa montujú pod poťahy sedadiel a do rukovätí, či na páčku plynu. Výhodou samozrejme je, pokiaľ je má vyhrievanie regulovateľnú intenzitu.

vyhrievanie1.jpg
vyhrievanie2.jpg

Radlica
Z výletného stroja urobí užitočného pracanta napríklad aj ohŕňacia radlica. Vďaka rôznym adaptérom ju môžete namontovať na viacero typov štvorkoliek. Ak plánujete radlicu používať v kombinácii s hnacími pásmi, budete pravdepodobne musieť siahnuť po predlžovacom adaptéri. Pri výbere radlice máte v princípe dve základné možnosti – oceľ a plast. Oceľová radlica je robustnejšia, no zároveň samozrejme ťažšia. Dobrou voľbou je aj polyetylénová radlica zo špeciálneho mrazuvzdorného materiálu, ktorá je v spodnej časti vybavená vymeniteľným oceľovým britom. Na ovládanie radlice väčšinou slúži naviják, ktorým nastavíte jej výšku.

radlica1.jpg

ilustracna-foto.jpg

Boxy & brašne
Asi ako prvé, čo začnete na pracovnej štvorkolke riešiť je otázka kam s batožinou a náradím. Rôzne kufre, boxy a brašne celkom pochopiteľne patria k najčastejšie nakupovaným doplnkom. Textil je spravidla lacnejší, ľahší, pri uschovávaní v garáži aj spratnejší. Batožina v ňom však nie je tak dokonale chránená ako v pevných plastových kufroch. Jednak pred nástrahami počasia, prachom a blatom, no aj pred mechanickým poškodením od konárov, či pri prevrátení stroja. Textilné brašne bývajú spravidla jednoduchšie a menej objemné. Plastové kufre sa vyrábajú v mnohých veľkostiach od naozaj maličkých, určených hlavne na predné nosiče, až po veľké boxy určené dozadu. Tieto majú častokrát aj opierku pre spolujazdca, prípadne držadlá. V ponuke nájdeme aj špeciálne viacúčelové boxy, ktoré majú niekoľko oddelených priestorov, prípadne držiaky na kanistre s palivom, s vodou a podobne.

kimpex-cargo-box-deluxe.jpg
91293ts.jpg

Navijáky
Elektrický naviják príde vhod nielen pri ťahaní bremien (drevo a pod.), ale aj pri vyslobodzovaní samotného stroja, pokiaľ uviaznete v blate. Dnes už je naviják súčasťou výbavy väčšiny pracovných štvorkoliek na trhu, no môže sa stať, že niektorý model ho postráda, prípadne budete nútení vymeniť starý nefunčný naviják za nový. Základným kritériom pri výbere je ťažná sila. Nenechajte sa zlákať nízkou cenou za menšie navijáky. Prepočty typu: „štvorkolka váži 300 kíl, takže mi stačí ťažná sila 300 kíl" v tomto prípade neobstoja. Blatom nabalená a hlavne v lepkavom blate uviaznutá štvorkolka potrebuje na svoje vyslobodenie oveľa väčšiu silu. Pri výbere budete stáť tiež pred základnou otázkou či syntetické lano, alebo klasické oceľové. Aj keď oceľ vzbudzuje väčšiu dôveru, dnešné syntetické materiály už sú na tom s pevnosťou takisto veľmi dobre a netreba sa báť jeho skorého opotrebenia, či poškodenia. Syntetické laná sú naviac častou voľbou aj u renomovaných výrobcov štvorkoliek a vďaka svojej nižšej hmotnosti a lepšej flexibilite sa javia pre použitie v stiesnených priestoroch štvorkoliek ako vhodnejšie.

comeup8.jpg

Prídavné osvetlenie
V tmavom lese, či pri neskorom večernom návrate z práce oceníte prídavné svetlomety. Dnes sú väčšinou úsporné LED-kové, takže popri vysokej svietivosti nie sú príliš náročné na energiu a v prípade menších svetlometov s nižším výkonom si môžete posvietiť aj bez potreby naštartovaného motora. Sortiment prídavných svetlometov je naozaj široký, k dispozícii sú rôzne tvary, ale aj výkony. V princípe však máte na výber z dvoch hlavných typov – pevných a otočných svietidiel. Zatiaľ čo pevné svetlá sú väčšinou v podobe úzkej svetelnej rampy pripevnenej napríklad na predný rám, otočné svetlomety sú uchytené na kĺbe a umožňujú lúč svetla nasmerovať podľa potreby. Nazývajú sa tiež ako „pracovné", prípadne „hľadacie" svetlo.

led-bar.jpg
prac-svetlo.jpg

Kanistre na palivo
V odľahlých terénoch sa môže stať, že vám dôjde palivo a nemala by preto chýbať jeho rezervná zásoba. Okrem klasický malých „bandasiek" sú v ponuke aj kanistre špeciálne určené na štvorkolky a terénne expedície. Bývajú väčšinou ploché, aby nezaberali miesto a aby sa dali jednoducho upevniť na nosiče, či na vrch kufra. Na ich upevnenie väčšinou slúžia rýchloupínacie systémy. Špecialitkou potom je viacúčelový kanister, ktorý je dlhý, ale úzky a tenký. Je zásobárňou paliva a popri tom má aj ďalšiu úlohu - môžete ho využiť aj ako pás pod koleso pri vyslobodzovaní štvorkolky z mäkkého podkladu, napríklad z hlbokého piesku. Kanistre určené na štvorkolky sú v drvivej väčšine prípadov z húževnatého plastu, ktorý dobre odoláva vysokým, aj nízkym teplotám.

9420193.jpg

Ochrana podvozku
Ak to s extrémnym terénom myslíte vážne, jednou z prvých úprav by mala byť montáž ochranných prvkov podvozku. Zvlášť na kamenistom povrchu, ale aj na neudržiavaných lesných cestách plných hrubších konárov môže dôjsť k poškodeniu rámu štvorkolky, prípadne závesov kolies, či jemnejších dielov ako sú vedenia brzdovej kvapaliny a podobne. Niektoré modely majú podvozok chránený už v sériovom stave, poväčšine však ide o menšie kryty, prípadne menej pevné plastové štíty. Pre väčšiu odolnosť stroja voči nástrahám terénu sú v ponuke veľkoplošné kryty podvozku vyrábané z niekoľko mm hrubého plechu z hliníkovej zliatiny. Zväčša ich dopĺňajú menšie kryty montované na závesy kolies. Sady krytov sú predávané na konkrétne modely štvorkoliek, čo zaručuje ich jednoduchú montáž pomocou dodaného spojovacieho materiálu, úchytov a podobne.

sharkskidplatecfmotox8web.jpg

Ochrana posádky
Pre lepší komfort posádky a aspoň čiastočnú ochranu pred vetrom, dažďom, či snehom sú v ponuke aj rôzne plexištíty. Od jednoduchších menších modelov, až po rozmernejšie štíty doplnené o polokapotáž, ktorej súčasťou spravidla sú aj chrániče rúk. Hlavne takéto väčšie štíty citeľne znížia nápor studeného vetra a v sedle štvorkolky, samozrejme vhodne oblečený, vydržíte oveľa dlhšie aj v zlom počasí

.

plexistit.jpg

Kam s náradím a nástrojmi?
Užitočnými pomocníkmi sú aj rôzne špeciálne jednoúčelové držiaky – stojany na pušky, držiaky motorových píl, nosiče kanistrov a mnohé iné, ale aj rôzne viacúčelové držiaky. Poslúžia pri preprave dlhších predmetov a rôzneho náradia. Základom sú rôzne „vidlice", do ktorých upnete napríklad lopatu, či púzdro s udicami a podobne. Z jednoúčelových púzdier a držiakov môžete najčastejšie natrafiť na boxy určené na bezpečný prevoz loveckej pušky. Zbraň je v ňom chránená pred nástrahami počasia, ale aj pred škrabancami od konárov. Hodiť sa môže aj stojan na prevoz motorovej píly. Aj tu je možností viacero, od jednoduchých otvorených držiakov, až po prepracované stojany, či plne uzavreté boxy.

3b6eae8089414028b0db1ff9357e40c31000.jpg
71oayidd9lsl1500.jpg
gunboot.png

Čo sa môže hodiť?
Ak vyrážate na štvorkolke do odľahlého terénu či už za zábavou, alebo za prácou, je tu pár vecí, ktoré by vám vo výbave nemali chýbať. Samozrejme, záleží to aj od toho, za akým účelom vyrážate – ak idete pracovať, bude to chcieť nejaké náradie... Každopádne, je tu pár užitočných „drobností", ktoré by ste mali mať so sebou úplne vždy. V prvom rade je to lekárnička, ktorá je aj tak povinnou výbavou. Chýbať by nemala ani fľaša čistej vody – či už na pitie, alebo na opláchnutie zablatených rúk. Nezabudnite tiež na tekutinu pre váš stroj. Ak sa výlet v neznámom teréne neplánovane natiahne, môže prísť vhod 5 litrový kanister s benzínom. Vhod príde aj dlhá gurtňa, prípadne lano. Užitočnou pomôckou je aj malá skladacia kovová lopatka, prípadne aj sekera. Pre prípad núdze prihoďte štartovacie káble a opravnú sadu na bezdušové pneumatiky. V zhoršenom počasí oceníte nepremokavý overal. Pribaľte si aj pár pracovných rukavíc. Cenné veci ako doklady a mobil by ste mali voziť v nepremokavom obale. Nemala by chýbať aj sada základného náradia a provizórne pomôcky ako kus viazacieho drôtu, či plastové sťahovacie pásky.

lano.png
lopatka.jpg

Buďte s nami v kontakte

Komentáre