AKUMULÁTOR JE HOTOVÁ VEDA

Nastáva chvíľa pravdy, keď po dlhej zimnej prestávke chceme oživiť motorku a vyraziť do novej sezóny. Ak ste zodpovedne zazimovali, určite ste venovali pozornosť aj akumulátoru. To je ten lepší prípad. No môže sa stať, že po dlhej pauze bude batéria potrebovať oživovací proces, či v najhoršom prípade výmenu...


AKUMULÁTOR JE HOTOVÁ VEDA

Ak má akumulátor vášho motocykla za sebou už niekoľko sezón a zároveň sebakriticky priznávate, že veľa pozornosti ste mu nevenovali, pravdepodobne sa nevyhnete jeho výmene. Výber správneho akumulátora nie je jednoduchý a možností je hneď niekoľko.V ponuke sú staršie technológie, ale aj moderné novinky a výber tej správnej záleží od typu motocykla, frekvencie jeho používania, ale aj od toho, či na motorke máte bohaté elektrické príslušenstvo, ktoré je na energiu náročnejšie a podobne. V neposlednom rade je dôležitým faktorom aj cena.

Nielen volty a ampére...

Ešte skôr, ako vyrazíte do obchodu, alebo do nekonečných hlbín internetu, zistite si čo idete hľadať. Jedna vec sú „elektrické" údaje, predovšetkým napätie akumulátora – staršie stroje mali 6 V, no drvivá väčšina aktuálnych motoriek a skútrov používa 12 V sústavu. K najdôležitejším z týchto „elektro" údajov patrí aj kapacita udávaná v ampérhodinách (Ah) a štartovací prúd v ampéroch (A). No nemenej dôležité sú aj údaje o veľkosti akumulátora, na motorke väčšinou nie je miesto nazvyš a batéria je spravidla v presne vymedzenom priestore. Z tohto dôvodu je veľmi dôležitá aj poloha kontaktov batérie – na ktorej strane je plus pól, na ktorej mínus. Tieto póly môžu byť na rôznych batériách nielen navzájom vymenené, ale môže sa stať, že zatiaľ čo jedna batéria ich má na kraji, na kratšej strane, ďalšia ich bude mať na dlhšej strane, prípadne budú v strede... A pozor, rozdielne sú aj tvary a systémy pripojenia samotných kontaktov. Najistejšou voľbou je konzultovať s predajcom aký typ akumulátora je vhodný pre konkrétny motocykel. Každá značka by mala mať dostupné aplikačné tabuľky, ktoré priradia vhodné akumulátory k danému modelu motocykla.

Štandardné kyselinové akumulátory

Prvou skupinou akumulátorov, ktoré sa bežne používajú v motocykloch, sú dobre známe olovené akumulátory naliate kyselinou. Ide o najjednoduchšie riešenie a výhodou v tomto prípade je ich najnižšia cena. Nevýhodou je naopak to, že akumulátory s kvapalinou musia byť inštalované len v jednej polohe a nemôžu sa nakláňať, aby tekutina neunikla. Nebezpečenstvo hrozí predovšetkým v prípade pádu, no niektoré stroje majú priestor pre akumulátor riešený tak, že batéria musí byť naklonená. Vtedy môžete túto kategóriu rovno vynechať a poobzerať sa po iných... Donedávna bolo štandardným postupom, že ste zakúpili suchý akumulátor a aktivovali ste ho naliatím pribalenej kyseliny sírovej. Od februára tohto roku je takýto postup zakázaný a predajca vám môže predať jedine kompletný, teda naliaty akumulátor.

yuasa-yumicron.jpg

Li-Ion akumulátory

Tieto akumulátory patria k najnovším prírastkom v oblasti štartovacích batérií pre motocykle. Ich výhodou je nízka hmotnosť, vysoký štartovací prúd, rýchle nabitie na plnú kapacitu, ako aj univerzálne použitie jedného modelu lítiovej batérie, ktorý nahrádza viacero modelov olovených batérií. Kapacita lítiových batérií obvykle nedosahuje kapacitu ich olovených „kolegov", čím sa môže skrátiť čas, ktorý je potrebný pre napájanie elektronického príslušenstva motocykla v čase, keď batéria nie je dobíjaná počas prevádzky motocykla alebo je motocykel nepoužívaný. Z toho hľadiska lítiové batérie nájdu svoje uplatnenie všade tam, kde sa kladie dôraz na nízku hmotnosť vozidla a vysoký štartovací výkon. Tieto parametre ich predurčujú hlavne pre športové použitie – buď v okruhových špeciáloch alebo enduro motorkách. Lítiové batérie si preto nájdu široké spektrum priaznivcov z radu motorkárov, ktorí hľadajú výkonnú štartovaciu batériu pre ich motocykel.

skyrich-liion.jpg

Bezúdržbové olovené akumulátory

V tretej skupine máme akumulátory, ktoré sú pre použitie v motocykloch najvhodnejšie a najrozšírenejšie. Kombinujú starú-dobrú technológiu olovených článkov a elektrolytu spolu s možnosťou inštalácie v rôznych uhloch bez rizika vytečenia. Širokú skupina akumulátorov zahŕňa viacero rôznych technológií, môžete sa stretnúť s označením „gélový" akumulátor, alebo tiež „AGM" (Absorbed Glass Matt), v ktorých je pôvodne tekutý elektrolyt absorbovaný v špeciálnych sklenených vláknach, čo zabraňuje akémukoľvek vytečeniu.

yuasa-bezudrzbova.jpg

Úplne bez údržby?

Označenie „bezúdržbové" samozrejme neznamená, že sa o akumulátor vôbec nemusíte starať. Odpadá však potreba kontroly hladiny elektrolytu, takýto akumulátor je od výroby uzavretý. Údržbu v podobe občasného nabíjania, hlavne mimo sezóny, kedy nejazdíte, by ste však rozhodne nemali zanedbať. Platí, že najideálnejší pre samotný akumulátor je stav, kedy je plne nabitý, čím sa predlžuje jeho životnosť. Hlboké a predovšetkým dlhodobé vybitie akumulátorom rozhodne neprospieva. Najčastejšími prípadmi poškodenia batérie sú sulfatácia a zamrznutie. K tomu však nepríde, pokiaľ je batéria v nabitom stave. K sulfatácii batérie dochádza v dôsledku neustáleho vybíjania, alebo nízkej hladiny elektrolytu (pri batérii s tekutým elektrolytom). Keď je batéria vybíjaná, chemická reakcia medzi kyselinou sírovou v roztoku elektrolytu a aktívneho materiálu dosiek spôsobuje tvorbu síranu olovnatého. Toto je v skutočnosti kryštál, ktorý rastie, keď prebieha vybíjanie nepretržite. V bežných batériách s tekutým elektrolytom vystavuje nízka hladina elektrolytu dosky pôsobeniu vzduchu, čo spôsobuje oxidáciu a tvorbu sulfátu. Nebude to dlho trvať a takáto batéria nevydrží nabitá. Nízka hladina elektrolytu spôsobí aj ďalší problém, pretože kyselina v elektrolyte sa stáva koncentrovanejšou, čo spôsobuje koróziu aktívneho materiálu, rozpad dosiek, odpadávanie a usadzovanie na dne nádoby batérie. Ak tento proces pretrváva dlhšie, nastane vnútorný skrat a zničenie batérie. Ani mráz nie je problém pre plne nabitú batériu, problém nastáva vtedy, ak je pôsobeniu mrazu vystavený vybitý akumulátor. Kyselina v elektrolyte sa zmení prevažne na vodu a tá zamrzne. Zamrznutie môže poškodiť taktiež obal batérie a vydutie (pokrivenie) dosiek, čím sa batéria trvalo poškodí.

Yuasa patrí k špičke

Značka Yuasa má za sebou viac ako 40 ročný vývoj. Už v roku 1983 Yuasa predstavila suché prednabité Valve Regulated Lead Acid (VRLA) uzatvorené bezúdržbové modely batérií. Ich výhodou bola nižšia hmotnosť a veľkosť a tiež eliminovanie odvetrávacieho ventilu. V roku 1999 bola predstavená batéria YTZ (wet), aktivovaná vo výrobe, uzatvorená, bezúdržbová, vysokovýkonná. To odstránilo potrebu procesu uvedenia batérie do prevádzky. Pre zvýšenú ochranu proti sulfatácii sú Yuasa Yumicron a AGM batérie zušľachtené špeciálnym chemickým zložením nazývaným „Sulphate Stop". Toto významne znižuje kryštalický sulfát tvoriaci sa na doskách, čo vedie k dlhšej životnosti batérie.

Modelový rad Yuasa YTX

V akumulátoroch Yuasa YTX je všetok elektrolyt absorbovaný v špeciálnych doskách a AGM separátoroch. Pokročilá oloveno-vápniková technológia dodáva štartovací výkon a toto bezúdržbové prevedenie vydrží trikrát dlhšie ako tradičná batéria.

ytx.jpg

Modelový rad Yuasa YTZ

Yuasa YTZ batérie používajú AGM (Absorbed Glass Matt) separátory s prvotriednou mriežkou a kvalitným konštrukčným návrhom. Majú vylepšenú regeneračnú schopnosť zo stavu hlbokého vybitia. Yuasa YTZ High Performance ponúka všetky znaky štandardnej bezúdržbovej YTX batérie plus vylepšený výkon a menšiu veľkosť.

ytz.jpg

Modelový rad Yuasa GYZ

GYZ je nasledujúcou generáciou batérií Yuasa Powersports. Ako Yuasa YTZ, aj tento rad je vyrobený dodržaním jedinečného výrobného procesu GS Yuasa. Sú rovnako odolné voči extrémnym vibráciám a majú vylepšenú schopnosť obnovy zo stavu hlbokého vybitia. Yuasa GYZ batérie majú dlhšiu skladovateľnosť ako akákoľvek iná batéria a vylepšený výkon počas životnosti batérie. Akumulátory GYZ série sú ideálnym upgradom pre motocykle upravované podľa požiadaviek zákazníkov, požadujúcich najlepší výkon na trhu.

gyz.jpg

Kompletnú ponuku akumulátorov nájdete v e-shop: www.micronix.sk

MICRONIX spol. s r.o.
Banská Bystrica 974 01, Jegorovova 37, tel: 048/472 5720,
e-mail: akumulatory@micronix.sk
Bratislava 831 06, Púchovská 8, tel: 0905 982 737,
e-mail: bratislava@micronix.sk
e-shop: www.micronix.sk



Buďte s nami v kontakte

Komentáre