TEST: ROYAL ENFIELD SUPER METEOR 650

Už je to šesť rokov čo Royal Enfield predstavil svoje prvé dvojvalcové šesťsto päťdesiatky. Klasické naháče Interceptor a Continental GT ihneď katapultovali indickú značku medzi lídrov v produkcii motocyklov strednej triedy. Ešte väčší komerčný úspech priniesla minuloročná novinka Super Meteor 650. Jednoduchý stroj s krásnymi klasickými líniami je prvým dvojvalcovým modelom Royal Enfield v segmente customov.

TEST: ROYAL ENFIELD SUPER METEOR 650

Nadčasová klasika

Mnoho ľudí si spája motocykle s vyčistením hlavy a relaxom po práci. Na pohodovú jazdu, keď zostáva dosť času na sledovanie krás okolitej prírody, sa najlepšie hodí štýlový cruiser ako je testovaný Super Meteor 650. Na prívetivom, ale zároveň veľmi zábavnom charaktere tejto motorky má najväčší podiel vzduchom a olejom chladený radový dvojvalec s objemom 648, ktorý poznáme z modelov Interceptor a Continental GT. Príjemne kultivovaný agregát s rozvodom OHC a jedným vyvažovacím hriadeľom, poháňaným ozubenými kolesami bol vyvinutý v britskom vývojom centre Royal Enfield. Jednodielny kľukový hriadeľ má ojničné čapy presadené o 270°, čo motoru dáva charakter V-Twinu. S riadiacou jednotkou Bosch a vstrekovaním Mikuni produkuje menšie stádo 47 koní, vďaka čomu ho môžu riadiť jazdci s vodičákom A2, pričom krútiaci moment dosahuje svoje maximum 52,3 Nm pri 5.650 ot./ min. Aby dobre fungoval aj s horším palivom a pritom ho spotreboval čo najmenej, má veľmi malý kompresný pomer 9,5:1. O výbornom vyladení motora svedčí fakt, že 80 % krútiaceho momentu má jazdec k dispozícii už od 2.500 ot./min.

1a0a6404.jpg
Prvý pozitívny signál prichádza hneď po naštartovaní. Z lesklej koncovky sa šíri krásny zvuk plný hlbokých tónov. Radím jednotku, púšťam spojku a je tu ďalšie príjemné prekvapenie. Motor má výbornú odozvu na lankom ovládaný plyn, bez trhnutia pri prvom otvorení, po ktorom ťah pekne lineárne narastá. S falošným véčkom si najviac užívam rýchlosť okolo 90 km/h, ale neprotestuje ani keď sa potrebujem niekde rýchlo presunúť. Aj vtedy sú vibrácie v prijateľnej miere. V akých otáčkach sa pritom pohybujem sa nedozviem, lebo tu chýba otáčkomer. Osvedčený dvojvalec je zároveň nosným prvkom kolískového rámu zvareného z oceľových profilov a výliskov. Jeho vývoj mal na starosti britský špecialista na rámy Harris Performance. Aj keď sa vyrába v indickom závode, kvalita spracovania je veľmi dobrá. Pekne vyzerá aj komplet prednej vidlice s mohutnými okuliarmi a držiakom LED reflektora. Cenovo dostupný Super Meteor dostal dokonca nastaviteľnú upside-down vidlicu Showa Big Pistons. Aj dvojica zadných tlmičov s nastaviteľným predpätím je od rovnakej prémiovej značky. Zliatinové ráfiky s priemerom 19" vpredu a 16" vzadu majú obuté pneumatiky z produkcie indického výrobcu CEAT. Vpredu je rovnaký brzdový kotúč priemeru 320 mm s dvojpiestikovým strmeňom ByBre ako na ostatných 650-kach, vzadu je však väčší kotúč priemeru 300 mm. Dôvodom je vyššia hmotnosť, keď s 15,7 litrovou nádržou naplnenou na 90 % má Super Meteor 241 kg. Vráťme sa späť do sedla.

Vychutnajte si príjemnú jazdu

S nohami posunutými mierne dopredu je jazdná pozícia prirodzene uvoľnená. Na riadidlách s optimálnou šírkou sú vkusné prepínače, pričom obidve páčky sú nastaviteľné. Dobre vyzerá aj jednoduchá prístrojovka, ktorú tvorí veľký okrúhly tachometer so stupnicou v kilometroch aj míľach, doplnený o malý LCD displej. Ten ponúka praktický palivomer, počítadlo kilometrov a ukazovateľ zaradenej rýchlosti. Menší okrúhly budík ukazuje čas, ale keď ho spárujete s telefónom, dokáže navigovať. Jednoduchý turn-by-turn systém vás pomocou šipiek a vzdialeností kde máte odbočiť dovedie do cieľa. V sedle indického cruisera sa cítim príjemne, lebo moje pozadie doňho pohodlne zapadá. Tým, že sedím viac v motorke (sedadlo je vo výške iba 740 mm), nemusím ani veľmi zápasiť s náporom vetra. Len pozícia kolien je trocha divná. Tým, že je nádrž dosť úzka, musím ich neprirodzene tlačiť k nej, alebo ich nechať len tak plávať vo vetre.

1a0a6413.jpg
1a0a6412.jpg
1a0a6417.jpg
1a0a6410.jpg
1a0a6411.jpg
1a0a6416.jpg
Odpruženie značky Showa, ktoré je zárukou kvality, sa veľkou mierou podieľa na dobrých jazdných vlastnostiach. Na pomery cruiserov ponúka slušné zdvihy, keď predná upside-down vidlica má 120 mm a vzadu je 101 mm. Navyše pružiace prvky sú nastavené trocha tvrdšie a tak ani na cestách s horším povrchom nejdú na doraz. Aj keď Super Meteor trocha pribral na váhe, celkom ľahko sa ovláda, lebo má nízko ťažisko. Na preklápanie motorky z jednej zákruty do druhej stačí malý impulz do riadidiel. Vďaka tuhšie nastavenému odpruženiu je motorka stabilná v náklone, aj pri prejazde nerovností. Vo väčšom rozlete ma držia len priemerné schopnosti prednej brzdy. Na to, aby sa dvojpiestikový strmeň ByBre dokázal viac zahryznúť do kotúča priemeru 320 mm treba poriadne zatiahnuť za páčku. Našťastie vzadu je rovnaký strmeň s kotúčom priemeru 300 mm. Keď sa skombinuje účinok obidvoch bŕzd, o bezpečné zastavenie je postarané. Jednoducho cruiser Super Meteor 650 robí všetko tak nejako nenápadne a pritom veľmi dobre. Vďaka tomu si môžete naplno užívať bezstarostnú jazdu, keď vnímate len zvuk motora a dianie okolo vás.

POHODOVÁ JAZDA NA MOTOCYKLI S KLASICKY KRÁSNYMI LÍNIAMI, KTORÉMU CHARAKTER ROZHODNE NECHÝBA, JE VÝBORNOU PRÍLEŽITOSŤOU AKO SA ASPOŇ NA CHVÍĽU VYMANIŤ Z UPONÁHĽANÉHO SVETA.

1a0a6382.jpg

MOTOR

Typ motora: vzduchom a olejom chladený štvortaktný radový dvojvalec, rozvod SOHC, Zdvihový objem: 648 ccm, Vŕtanie x zdvih: 78 x 67,8 mm, Maximálny výkon: 34,6 kW (47 k) pri 7.250 ot./min., Najväčší krútiaci moment: 52,3 Nm pri 5.650 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, Štartér: elektrický, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťazou

PODVOZOK

Rám: dvojitý kolískový,zvarený z oceľových profilov, Odpruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica Showa, zdvih 120 mm, vzadu: kyvná vidlica z ocele, dve pružiace a tlmiace jednotky Showa s nastaviteľným predpätím, zdvih 101 mm, Brzdy vpredu: kotúčová o priemere 320 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, vzadu: kotúčová o priemere 300 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Kolesá: zliatinové, Pneumatiky vpredu: 100/90-19, vzadu: 150/80-16

ROZMERY

Rázvor: 1.500 mm, Výška sedadla: 740 mm, Objem palivovej nádrže: 15,7 l, Pohotovostná hmotnosť: 241 kg, Cena: 7.590,- eur, Motocykel na test zapožičal: STYX, Bratislava


TEXT: M. MASNIČÁK, FOTO: MASSIMO

Buďte s nami v kontakte

Komentáre