Test Piaggio MP3 530 Exklusive

Piaggio MP3 530 Exclusive je trocha iná trojkolka akú si pamätáme z detstva. Minuloročná novinka prináša do sveta maxiskútrov technológie, ktoré sme doteraz poznali len z automobilov. Pred časom by ma ani nenapadlo, že v ich sedle budem niekedy cúvať s nohami na stúpačkách a zatáčať podľa obrazu na displeji prístrojovky zo zadnej kamery

Test Piaggio MP3 530 Exklusive

V prípade revolučnej trojkolky Piaggio MP3 môžeme s trochou preháňania hovoriť ako o krížencovi auta a skútra. Vďaka dvojici kolies vpredu sa považuje za dvojstopé vozidlo, kvôli čomu si prešlo podobne prísnou homologizáciou na cesty, ako nový automobil. Preto na skútri nájdeme napríklad nožnú brzdu či spiatočku. Ďalšou výhodou je, že MP3-ku môžete riadiť aj bez vodičáku na veľkú motorku, len s vodičským oprávnením skupiny B. Modelový rad MP3 je na trhu už od roku 2006 a okrem menších faceliftov vyzeral celý čas takmer rovnako. Nová vlaková loď Piaggio však pôsobí v porovnaní s predchádzajúcou štyristovkou a päťstovkou oveľa modernejšie. Predná kapotáž s dvojicou LED svetiel má agresívnejší dizajn s ostrejším „zobákom" a menšími prieduchmi chladiča. Pred nepríjemným protivetrom jazdca chráni vysoký plexi-štít. Za ním sa rozprestiera veľkoryso riešený kokpit, kde okrem farebného 7-palcového TFT displeja jazdec nájde prehľadne rozložené ovládacie prvky. Vďaka aplikácii Piaggio MIA môže vodič spojiť displej so svojim smartfónom a využívať rôzne funkcie ako navigáciu, hovory, správy, hudbu a tiež prenášať údaje o jazde do telefónu. Za použitú grafiku by sa nemuselo hanbiť ani množstvo nových automobilov. Okrem toho novinka Piaggio MP3 530 Exclusive ponúka aj kameru s perfektným rozlíšením, ktorú oceníte pri cúvaní z parkovacieho miesta. Ďalšou asistenčnou funkciou, na ktorú sme boli doteraz zvyknutí len moderných automobilou je systém monitorovania mŕtveho uhla. Keď sa v ňom objaví nejaké vozidlo, zobrazí sa na displeji informácia prostredníctvom oranžovej grafiky.

dsc0195.jpg
dsc0226.jpg

Spolužitie s trojkolkou

Hlavným znakom všetkých verzií MP3 je patentovaný trojkolesový systém, ktorý dovoľuje slušné náklony v zákrutách. Niekoho môže napadnúť, že skúter stojí rovno kvôli dvom predným kolesám, ale nie je tomu tak. Vďačí za to systému, ktorý dokáže zablokovať jeho nakláňanie napríklad pri zastavaní na križovatke a automaticky ho odblokovať pri rozjazde. Preto môžem nasadnúť na skúter, ktorý stojí rovno aj bez stojana. Trocha tvrdšie sedadlo vodiča je vo výške 790 mm, pričom užšia predná časť umožní došliapnuť na zem aj nižším postavám. Do veľkého úložného priestoru pod ním sa pohodlne zmestia dve integrálne prilby.

dsc0209.jpg
dsc0202.jpg

Bezkľúčové zapaľovanie je u maxiskútrov už štandardom. Skôr ako vyrazím na cestu musím vyskúšať kamerový systém pri cúvaní. Najskôr odblokujem parkovaciu brzdu. Spiatočku aktivujem tlačidlom na ľavej rukoväti a potom sa pohybujem len stláčaním elektroštartéra. Aj keď jeho reakcia je dosť hrubá, u skútra s hmotnosťou 280 kg je to príjemná funkcia. So „zamknutým" podvozkom môžem s nohami na plošinách už len sledovať obraz z kamery na displeji a riadidlami korigovať smer pri cúvaní. Konečne vyrážam do premávky aby som si mohol vychutnať ťah veľkého jednovalca. So zväčšeným vŕtaním narástol jeho zdvihový objem zo 493 na 530 ccm. Aj keď výkon 44,2 k zostal nezmenený,teraz je k dispozícii o 500 otáčok skôr. Krútiaci moment stúpol na 50 Nm a tak motor slušne zaberá už od 5.000 ot./min. Počiatočné zrýchlenie je trocha slabšie ako u klasického maxiskútra, lebo tie kilá naviac je cítiť. Piaggio MP3 sa však ľahko rozbehne na rýchlosť 120 km/h, pričom diaľničná 130-ka je veľmi príjemná. Jazdné režimy Eco, Comfort a Sport trocha menia odozvu motora na pridanie plynu a intenzitu zásahu kontroly trakcie ASR. Tá obvykle zasahuje len na mokrej vozovke, keď na chvíľu preruší prenos sily na zadné koleso. Maximálka sa pohybuje okolo 150 km/h, ale vtedy MP3- ka dáva najavo, že to už nie je komfortná zóna.

dsc0175.jpg

Trojkolka Piaggio dokazuje, že ani vyššia hmotnosť nemusí znamenať zhoršené ovládanie. Vďaka zníženému ťažisku sa s ňou dá ľahko preplietať preplnenými ulicami miest. Vodič sa pritom môže spoľahnúť na presné vedenie dvoch predných kolies a svižne rezať zákruty aj na cestách s horším povrchom. Pri spomalení môžete brzdiť páčkami ako na bežnom skútri. Pre tých, ktorí na MP3-ku presadnú z auta je tu ešte brzdový pedál, ktorý aktivuje obidva okruhy. Nástup brzdného účinku sa dá citlivo dávkovať, ale pre nás motorkárov to nie je prirodzená vec.

dsc0207.jpg
dsc0214.jpg

Resumé

Revolučná trojkolka Piaggio MP3 dokáže byť výborným spoločníkom pri rôznych aktivitách každodenného života. Je rýchla a pohodlná nielen v preplnených uliciach veľkomiest, ale hlavne na otvorených cestách za mestom. S výkonom 44,2 k a krútiacim momentom 50 Nm je to plnohodnotný stroj na víkendové výlety, či cestovanie vo dvojici, ktorý ani s objemnejšou posádkou nestráca nič zo svojej dynamiky. Kotúčové brzdy na každom z troch kolies, vybavené systémom ABS, pritom dokážu bezpečne zastaviť aj 280 kilový maxiskúter. Cenovka testovanej verzie Piaggio MP3 Exclusive 530 je síce vyššia, ale na toto vozidlo sa treba pozerať ako na náhradu automobilu, alebo nadštandardne vybavenú motorku s prekvapivou stabilitou. Presvedčivým argumentom pri rozhodovaní môže byť fakt, že tak výkonnú trojkolku môžete riadiť iba s vodičákom skupiny B. Ak vás tento typ vozidla aspoň trocha zaujal, skúste si dohodnúť testovaciu jazdu a vyskúšajte si ho. Ten zážitok stojí za to.

Technické údaje:

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec SOHC, 4 ventily, zdvihový objem: 530 ccm, vŕtanie x zdvih: 97,5 x 71 mm, maximálny výkon: 32,5 kW (44,2 k) pri 7.250 ot./min., najväčší krútiaci moment: 50 Nm pri 5.250 ot./min., príprava zmesi: vstrekovanie paliva, prevodovka: automatická, variator, Spojka: automatická odstredivá, rám: dvojitý kolískový z oceľových rúrok a profilov, Pruženie: vpredu: dve pružiace a tlmiace jednotky, zdvih 85 mm, vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky s nastaviteľným predpätím, zdvih 105 mm, Brzdy: vpredu: dvojitá kotúčová priemer 258 mm, dvojpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová priemer 240 mm, jednopiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: zliatinové, Pneumatiky: vpredu: 110/70-13,vzadu: 140/70-14 Rázvor: 1550 mm, Výška sedla: 790 mm, Objem palivovej nádrže: 13,7 l, Pohotovostná hmotnosť: 280 kg,

Cena: 12.699,- eur,

Skúter na test zapožičal: Jakub Vallo, Považská Bystrica

Text a foto: M. Masničák, P. Lovíšek

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre