Terénny turista v novom šate

Ani s príchodom nových, relatívne kompaktných dvojvalcových agregátov nepovedali jednovalcové motory ani v strednej triede cestovných endúr svoje posledné slovo. Rakúšania veľkým jednovalcom stále veria, nezanedbali vývoj a dodnes sa zo života tešia mohutné jednovalce LC4. Uplatnenie našli v endurách aj supermoto modeloch značiek KTM, Husqvarna aj GASGAS. Vďaka autorizovanému dílerovi GASGAS Púchov sa nám do rúk dostala špecialitka, ktorá vychádza zo sériového ES 700, no s poriadne zmeneným charakterom.

Terénny turista v novom šate

Veľký štvortakt stále živý

Ak ste naposledy sedlali veľké štvortaktné jednovalcové enduro na prelome tisícročí, zabudnite naň a na všetky tie pocity z jazdy na ňom. Vtedy bola aj „obyčajná" súťažná päťstovka poriadnym kladivom, ktoré triaslo, vibrovalo, trhalo asfalt, kamene, či korene a vyťahovalo ruky... Dnes už to našťastie neplatí. Vo všeobecnosti dostali novodobé štvortakty „ľudskú tvár" a hlavne pokojnejší charakter, vďaka čomu sú oveľa lepšie použiteľné. Skvelým príkladom toho je práve jednovalec z rakúskej produkcie, ktorý tlčie aj v testovanom GASGAS ES 700. Nie, nie sú slabšie ako spomínané prehistorické päťstovky, práve naopak, dnešné jednovalce sú oveľa výkonnejšie a konkrétne táto LC4 sa pýši titulom najvýkonnejšieho jednovalca v sériovej produkcii. No priebeh výkonu, jeho dávkovanie sú dnes oveľa uhladenejšie, vďaka čomu je celková ovládateľnosť motorky podstatne lepšia. Výkon zostal, lepšie povedané zvýšil sa, no strach z neho pominul. Veľký podiel na tom má podštvorcová koncepcia motora, teda menší zdvih a väčšie vŕtanie. Aj vďaka tomu nepôsobí agregát trhavo v nízkych otáčkach a s chuťou sa vrhá do otáčkových výšin. V neposlednom rade má na „civilizovanom" charaktere jednovalca svoj podiel aj moderná elektronika, ale o tom neskôr.

Rally špeciál „z garáže"

Na prvý pohľad vidíte, že od sériového prevedenia GASGAS ES 700 sa testovaný kúsok poriadne odlišuje. V takejto podobe nám ho ponúkol autorizovaný díler GASGAS Púchov. Nejde o nijako náročnú úpravu a naviac, nič nie je na motorke upravené tak, aby sa to kedykoľvek nedalo vrátiť naspäť, do pôvodného stavu. Úprava v rally štýle spočíva v montáži sady z produkcie českej firmy Rade Garage. Takúto sadu si nielen na ES 700, ale aj na ďalšie značky a modely motocyklov dokáže kúpiť a svojpomocne namontovať hocikto aj v domácich podmienkach.

Ako sme už spomínali, nič sa nevŕta, nereže, nezvára...

Najvýraznejšou zmenou je kompletne prepracovaná predná časť. Pôvodne maličká predná maska je v tomto prípade nahradená vysokou „vežou" z karbónu, presne v štýle profíckych rally špeciálov. Tá je držiakom nielen pre dvojicu výkonných LED svetiel, ale aj pre vyšší štít a pri jej návrhu sa samozrejme myslelo aj na montáž dodatočných prístrojov. V prípade turistov napríklad GPS-ka, či púzdra na smartfón, v prípade jazdcov so športovými ambíciami napríklad aj tripmaster, roadbook, či iné prístroje na rally súťaže. Všetky diely sú pekne prepracované, dobre lícujú s pôvodnými plastami a celok nevyzerá ako „zlepenec" rôznych garážových úprav. Práve naopak, plexištít a jeho bočné diely sú tvarované tak, že spolu s pôvodnými bočnými panelmi vytvárajú uhladený celok a motorka pôsobí oveľa „dospelejším" dojmom. Skoro ako fabrický rally špeciál. Nie je to však seriózne športové náradie. Presne ako na sériový GASGAS ES 700, aj na takto upravenú motorku sa vyslovene hodí označenie „dual sport", ktoré výrobcovia pri takýchto endurách používajú.

dsc2691.jpg

Skôr turista ako športovec

GASGAS ES 700 je typickým príkladom jednovalcového, relatívne ľahkého endura, ktoré je veľmi schopné aj v teréne a zároveň mu nerobia problémy ani dlhšie presuny po asfalte. Teda cesta aj terén viac-menej v rovnocennom pomere. Samozrejme, nemôžete čakať špičkové komponenty pruženia a špeciálne diely v astronomických sumách. Naozaj to nie je rally špeciál. No fabrike sa podarilo vytvoriť skvelý kompromis medzi schopnosťami na ceste a v teréne a to sa dnes už tak často nevidí. Štíhla stavba motorky, pruženie s vysokými zdvihmi a hlavne kolesá s priemerom 18 a 21 palcov sú zárukou skvelej ovládateľnosti aj v náročnejšom teréne. Sériove pneumatiky sú však kompromisom medzi terénom a asfaltom, takže v poriadnom blate čoskoro natrafíte na ich limity. Dobré však je, že vďaka spomínanému priemeru ráfikov môžete obuť seriózne ostré drapáky, pokiaľ vaše cesty povedú hlavne mimo spevnených ciest...Nie je žiadnym tajomstvom, že GASGAS pokračoval v overenom recepte a staval na predošlých skúsenostiach značiek KTM a Husqvarna, ktoré takýto model majú v ponuke už dlhé roky. Ide v podstate o „staré známe železo". Roky praxe sa podpísali na veľmi vyváženom a vydarenom charaktere. A úprava od Rade Garage tejto motorke vdýchla zasa niečo nové. Dizajnovo jemne športovejšie, agresívnejšie a dobrodružnejšie. Nezanedbateľná je aj praktická stránka veci – vyšší plexištít oceníte práve pri spomínaných cestných presunoch. Spoľahlivo rozráža vzduch a odľahčuje jazdca od náporu vetra. Aj pri diaľničnej rýchlosti okolo 130 km/h funguje spoľahlivo, nemusíte príliš napínať ruky, či krčné svaly. A veľkým bonusom je, že vďaka ľahkému a pevnému karbónu je celá tá „vysoká veža" extrémne ľahká a pritom tak pevná, že na ňu výrobca dáva doživotnú záruku. Mototuristi ocenia aj nové LED svetlá, tie krájajú tmu oveľa lepšie ako pôvodný svetlomet. To sa určite hodí, keď sa z túry budete vracať neskoro večer, či krátiť si cestu tmavým lesom.

dsc2586.jpg

Sebavedomý jednovalec

Srdcom stroja je dobre známy a dlhoročne osvedčený jednovalec. Vývojári ho za tie roky vycibrili takmer k dokonalosti. Vysoký výkon je tu sprevádzaný dobrým vychovaním a toto veľké kladivo rozhodne nikomu neublíži. Ani len tie vibrácie, ktoré sa v prípade jednovalcov dajú čakať, v tomto prípade takmer nepostrehnete. Toto sa vážne podarilo! Ani monotónna jazda po diaľnici nie je príliš únavná. Testovaný kúsok mal namontovaný ladený výfuk Remus, ktorý bol oproti sériovému trochu hlučnejší. Nedá sa však povedať, že by bol svojim hlukom otravný. Takže ani vibrácie, ani nápor vetra, ani prílišný hluk vás otravovať určite nebudú. Na druhej strane oceníte, že motorka nie je pod vplyvom sedatív, nie je teda lenivá, nevýrazná a nudná. Drieme v nej slušne športový charakter, ktorý rastie spolu s otáčkami. Krátkozdvihový jednovalec sa ochotne vytáča a výraznejšie ožíva vo vyšších sférach. A neskutočne dobre tieto jeho športové ambície dopĺňa obojsmerný quickshifter. Cvaká pekne hladko, dokonca rovnako hladko aj smerom dole a to už je čo povedať. Akurát pri pomalej jazde v teréne, hlavne keď v prevodovke striedate jednotku a dvojku, určite lepšie urobíte, keď použijete spojku. V nízkych rýchlostiach a pri nižších otáčkach sa quickshifter cíti trochu nesvoj a musíte počítať s nejakým trhnutím. Porcia elektroniky obsahuje aj možnosť voľby jedného z dvoch jazdných režimov. Slúži k tomu ovládač pri ľavej rukoväti a prepínať môžete aj za jazdy. Jednotka je „civilná", s hladším priebehom výkonu a v tomto prípade jazdíte aj pod kontrolou ABS a trakčnej kontroly. Pod dvojkou sa ukrýva športovejší, offroad režim, ktorý trochu priostruje, vypína ABS na zadnom kolese a takisto znižuje zásah trakčnej kontroly. Aj táto elektronika sa v nemalej miere podpísala na uhladenom, príjemnom charaktere motora, nemusia sa ho báť ani menej skúsení jazdci. Čo je nemenej dôležité, v bežnej mestskej premávke nepôsobí motor príliš nabrúseným dojmom, nemá tendenciu zhasnúť, netrasie sa ako drahý pes ani v prípade, že zabudnete podradiť. Popri tom nešteká, nehryzie... Keď sa však cesta otvorí, motor naplno prejaví svoj potenciál a ponúkne slušne športový zážitok. Tak toto je nielen „dual sport", ale aj „dual character".

ČO JE NEMENEJ DÔLEŽITÉ, V BEŽNEJ MESTSKEJ PREMÁVKE NEPÔSOBÍ MOTOR PRÍLIŠ NABRÚSENÝM DOJMOM, NEMÁ TENDENCIU ZHASNÚŤ, NETRASIE SA AKO DRAHÝ PES ANI V PRÍPADE, ŽE ZABUDNETE PODRADIŤ. POPRI TOM NEŠTEKÁ, NEHRYZIE... KEĎ SA VŠAK CESTA OTVORÍ, MOTOR NAPLNO PREJAVÍ SVOJ POTENCIÁL A PONÚKNE SLUŠNE ŠPORTOVÝ ZÁŽITOK. TAK TOTO JE NIELEN „DUAL SPORT", ALE AJ „DUAL CHARACTER".

dsc2533.jpg
dsc2553.jpg

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, štyri ventily, zdvihový objem: 692,7 ccm, vŕtanie x zdvih: 105 x 80 mm, maximálny výkon: 55 kW (74 k) pri 8.000 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 73,5 Nm pri 5.500 ot./min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: šesťstupňová, spojka: viaclamelová, v olejovej náplni, sekundárny prevod: reťaz.

Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: vpredu: teleskopická vidlica up side down WP Xplor, priemer klzákov 48 mm, zdvih 250mm, vzadu: jedna pružiaca a tlmiaca jednotka WP Xplor, zdvih 250 mm, brzdy vpredu: kotúčová s priemerom 300 mm, dvojpiestikový strmeň, vzadu: kotúčová s priemerom 240 mm, jednopiestikový strmeň, kolesá: vypletané, pneumatiky: vpredu: 90/90-21", vzadu: 140/80-18"

Rázvor: 1.505 mm, výška sedadla: 935 mm, objem palivovej nádrže: 13,5 l, cena: 11.590 eur.

Motocykel na test zapožičal:

GASGAS Púchov, www.gasgas-racing.sk

Za držiakmi riadidiel je príprava na tlmič riadenia. Pri ľavej rukoväti nechýba dobre známy prepínač výkonových máp doplnený o tlačidlo kompletného vypnutia trakčnej kontroly.

dsc2485.jpg
dsc2541.jpg

Text a foto: P. Lovíšek

Buďte s nami v kontakte

Komentáre