BRIXTON CROMWELL 1200

Brixton je mladučká značka motocyklov, na konte má len zopár rokov fungovania. Korene siahajú do neďalekého Rakúska, no motorky schádzajú z výrobných pásov v ďalekej Číne. Nič neobvyklé, taká klasika. Napriek mladému veku sa výrobca doslova špecializuje na „starý" dizajn. Retro modely dnes hýbu svetom, dizajn s nádychom časov minulých je príťažlivý. Ťaží z toho aj Brixton. Opäť nič neobvyklé, opäť klasika. Čo je však trochu nezvyčajné, je poriadny skok v kubatúre...

BRIXTON CROMWELL 1200

S motorkami Brixton sa už nejaký ten rok stretávame aj na Slovensku. Začiatky boli opatrné –v kubatúre 125 ccm. Nasledovala trochu odvážnejšia 250-ka a chvíľu na to ešte „dospelejšia" 500-vka. Brixton rástol a silnel. Sotva dosiahol „školský" vek a dnes pred nami stojí „kus železa" s objemom 1200 kubíkov. Do desiatych narodenín mu ešte nejaký ten rok chýba, ale zdá sa, že do života sa vrhol s chuťou a naplno. Je priebojný a na ihrisku sa nebojí pripojiť k starším a oveľa skúsenejším šarvancom.

Majestátny dvojvalec

Podobne ako v prípade ostatných modelov Brixton, aj pri novinke Cromwell 1200 dizajnéri vsadili na jednoduchosť. Očividne sa inšpirovali anglickou klasikou. Na motorke nenájdete nič zbytočné, všetko je podriadené minimalizmu a ústrednou témou je motor. Ak vás aj neohúri na prvý pohľad, po naštartovaní budete mať zimomriavky. Nie, nejde z neho strach, ani extra dávka hluku, revu, výkonu, ani prehnaných emócií. Nič také. Len akási vnútorná sila, zároveň vnútorný pokoj a betónovo pevné sebavedomie. Z dvojice výfukov počuť tlkot tých dvoch hrnčekov, celá motorka sa príjemne chveje a po pridaní plynu sa jemne zatrasie. Nie sú to však prejavy drsňáka, ten motor nepotrebuje do sveta kričať, nepotrebuje vyskakovať a za každú cenu sa pretŕčať. Sebavedomie znamená to, že je sám o sebe presvedčený o svojich kvalitách a nepotrebuje o nich nahlas presviedčať široké okolie... Všetko robí s prehľadom a nadhľadom. Kvalty zapadajú pekne hladko a celkovo je prejav motora jemný a hladký. Vibrácie sú vyslovene príjemné, nízkofrekvenčné, skôr by som to nazval tlkot, alebo pulzovanie. Radový dvojvalec sa vďaka presadeniu ojničných čapov o 270 stupňov prejavuje trochu ako véčkový. Platí tu stará známa fráza, že objem ničím nenahradíš. Hodnota výkonu v tabuľke technických údajov možno neohúri, ale to ani nemá v pláne. Dôležitejší je krútiaci moment. Nemá žiadny význam hnať tento agregát do otáčok, tam hore sa nič extra nedeje. Oveľa návykovejšie je pásmo nízkych a stredných otáčok. Použiteľné minimum je okolo 2000 ot./ min. Na šestke vtedy dosahuje rýchlosť asi 65 km/h. Pri vjazde do obce preto treba podradiť, najlepšie hneď do štvorky. Doslova ideálnou rýchlosťou je turistická stovečka, kedy motor točí 3000 ot./min. Z týchto otáčok plynulo zrýchľuje, takže máte rezervu pri predbiehaní. Nebráni sa ani spomaleniu povedzme na 70-ku, nepýta si podradenie a otvorením plynu si zas a znova vychutnáte to zrýchlenie. Nie šialené, ani razantné veľmi nie, len plynulé, sebaisté a sprevádzané príjemným kultivovaným dunením a spomínaným tlkotom.

dsc3077.jpg
dsc3101.jpg

Skúseného neurazí

Tisícdvesto, to už je kubatúra, ktorá musí uspokojiť aj ostrieľaného motorkára. Samozrejme, Cromwell nemá ambície osloviť strelcov, ktorí chcú jazdiť rýchlo a dravo. Nakoniec, naznačuje to už z diaľky svojim vzhľadom. Motor nemá rád divoké vytáčanie, najlepšie sa cíti v stredných otáčkach, kde dokonale vyniknú jeho kvality. Tomu sekunduje aj charakter podvozku. Ten je síce ladený tvrdšie, ale nerobia mu dobre pokusy o rýchle zmeny smeru, agresívne prejazdy zákrut, či celkovo pokusy o športovú jazdu. Vyžaruje z neho pokoj a to isté vyžaduje aj od jazdca – pokoj a rozvahu. So stabilitou však žiadny problém nie je, rám je pevný, spomínali sme, že pruženie je takisto tvrdšie, takže nejaké pohupovanie, či krútenie nečakajte. Kde je však napísané, že skúsení jazdci chcú jazdiť rýchlo a dravo? Práve naopak, tí naozaj skúsení už zistili, že nie je sa kam ponáhľať, chcú si jazdu užiť dlhšie a pohodovo. Takisto chcú nástrahy premávky zvládať s prehľadom a s rezervou, jednoducho bezpečnejšie. Netreba sa však báť, že by Cromwell bol nejaký slimák. Ako sme už spomenuli, najlepšie sa cíti v rýchlosti okolo stovky. Nemá problém ani so 150 km/h, tu vám však nápor vetra a rastúce vibrácie našepkajú, že je čas spomaliť. Keď sme pri tom spomalení, brzdy to zvládajú s veľkým prehľadom a spoľahlivo. Dobre sa dávkujú, brzdný účinok je parádny. Čo sa týka bŕzd samotných, tie oproti zvyšku motorky jemne predimenzované, takže ani prípadné krízové situácie vás nezaskočia.

dsc3099.jpg
dsc3084.jpg

Neskúseného naučí

Zdravý rozum hovorí, že menej skúsený jazdec, či úplny nováčik by mal začínať na motorke menšej kubatúry, s menším výkonom. Áno, jednoznačne to platí pre tínedžerov a celkovo mladíkov, ktorí sú limitovaní aj legislatívou. Lenže keď si zoberieme takého tridsiatnika, štyridsiatnika, či päťdesiatnika, ktorý s motorkami buď začína, alebo sa k nim vracia po dlhoročnej pauze, tu nie je úplnou nutnosťou siahnuť najskôr po malej tristovke. Títo ľudia majú poväčšine skúsenosti s premávkou minimálne z auta, majú to zároveň v hlave väčšinou „upratané" a nemajú potrebu vypáliť z každej križovatky po zadnom, aby ohúrili spolužiačky. Takýto ľudia môžu s pokojným svedomím siahnuť aj po tisícdvestovke. Nie hocijakej, ostrej, nabrúsenej, ale po takej, akou je napríklad tento Brixton. Pokojná, sebaistá a nikam sa neponáhľajúca motorka môže byť dobrým učiteľom. Veľkou výhodou, hlavne pre jazdcov nižšej, či útlejšej postavy sú pomerne kompaktné rozmery stroja. Sedadlo je nízko, pohodlne dosiahnu na zem aj nižší jazdci. Hmotnosť nie je najnižšia, no vďaka kompaktným rozmerom a relatívne nízkej stavbe nemusí byť pre priemerne stavaného jazdca, ale ani pre nejakú dámu prekážkou. Ak sa teda obzeráte po svojej prvej motorke, zároveň viete čo chcete a neplánujete stroj meniť po jednej-dvoch sezónach, takáto klasika môže byť dobrou voľbou. Nadčasový dizajn nezostarne a veľký motor je zárukou, že vás tá motorka nezačne po tej sezóne, či dvoch nudiť. Jedine, že by ste potom v sebe objavili športové ambície, vtedy bude zmena potrebná...

dsc3004.jpg

Chcelo by to trochu viac?

Chcelo, ale len trošku. Čoho presne? Trochu viac honosnosti. Hovorili sme o kompaktných rozmeroch. Tie sú super, pokiaľ ste nižšej postavy. Pre vyšších jazdcov môže byť Cromwell trošku malý. Keď to premeníme na konkrétnejšie čísla, do nejakých povedzme 170 cm je to dokonalé, do 180 cm výšky úplne v pohode a do 190 cm takisto bez väčších problémov. Miesta nie je málo, kolená nie sú pokrčené a ani vyšší jazdci nebudú vyslovene utláčaní, ale ten motor by si zaslúžil trochu viac centimetrov okolo neho. Aby ste mali dojem, že je to naozaj poriadny kus motorky. Keď tak plachtím krajinou, zamýšľam sa, čo by som na tejto motorke zmenil. Chcel by som sa za riadidlami natiahnuť trochu viac dopredu. Naozaj len kúsok – pár centimetrov. Takisto by som chcel, aby boli máličko širšie. Hlavne tá šírka by sa hodila! Plus dať dopredu ešte o palec väčšie koleso, aby získal Cromwell scramblerovský šmrnc. Len pre úplnosť, meriam 186 cm, takže patrím k tým vyšším. Potom prídem domov, hľadám o motorke niečo na webe a zrazu na mňa vyskočí, že Brixton vraj chystá práve čosi také, čo dostane prívlastok X. Oni ma vypočuli! Ešte tajná rada konštruktérom – aby ste dorovnali to väčšie predné koleso, dajte dozadu o dva-tri cenťáky dlhšie tlmiče, ktoré budú mať zároveň vyšší zdvih a budú trošku mäkšie a bude to dokonalé. Pôjdem potom do garáže pozrieť, či sa tam nenájde ešte voľné miesto...

Pri ľavej rukoväti je prepínač dvoch jazdných režimov – ECO a S ako Sport . Oba majú plný výkon aj krútiaci moment, ten športov ý má trochu ostrejšiu reakciu na plyn. Najvýraznejším rozdielom medzi nimi je však odlišná grafika prístrojovky.

dsc3457.jpg
dsc3458.jpg

Kompletnú ponuku motocyklov Brixton nájdete TU

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, štyri ventily na valec, zdvihový objem: 1.222 ccm, vŕtanie x zdvih: 98,6 x 80 mm, kompresný pomer: 10 : 1, maximálny výkon: 61 kW (83 k) pri 6.550 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 108 Nm pri 3.100 ot./min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: šesťstupňová, spojka: viaclamelová, v olejovej náplni, sekundárny prevod: reťaz.

Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: vpredu: teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 120 mm, vzadu: dvojica pružiacich a tlmiacich jednotiek, zdvih 87 mm, brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 310 mm, dvojpiestikové strmene, vzadu: kotúčová s priemerom 260 mm, dvojpiestikový strmeň, kolesá: vypletané, pneumatiky: vpredu: 100/90-18", vzadu: 150/70-17" (150/70-17").

Výška sedadla: 800 mm, objem palivovej nádrže: 16 l, pohotovostná hmotnosť: 235 kg,

Cena: 9.999 eur.

Motocykel na test zapožičal: Moped-Slovakia, Kolárovo

Text: P. Lovíšek, foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre