SWEET AMERICAN DREAMING

Veľké cruisery z produkcie dvoch ikonických amerických značiek sú známe svojim zmyslom pre nostalgiu a slobodu, ktorú je veľmi ťažké napodobiť. Dnešný zákazník totiž nehľadá len technicky vyspelý produkt, pre mnohých majú motocykle nesúce historický odkaz nezameniteľné čaro.

SWEET AMERICAN DREAMING

POROVNANIE: HARLEY-DAVIDSON LOW RIDER S vs. INDIAN SPORT CHIEF

V našom porovnávacom teste sa stretla dvojica poriadnych old-school modelov, s impozantnými tvarmi v kalifornskom štýle, ktoré stoja na pomyselnom vrchole ponuky športovo ladených power cruiserov.

Odkaz rokov minulých

Značka Indian Motocycle Company, založená v roku 1901, je najstarším americkým výrobcom motocyklov. V prvých rokoch od uvedenia na trh sa ujala vedenia v oblasti inovácií a stanovenia rýchlostných rekordov. Potom však prišla dlhá pauza trvajúca pol storočia. Po svojom znovuzrodení v roku 2011 tvorili základ produkcie ikonické modely Indian Chief a Scout. Značka Harley-Davidson nastúpila na svoju úspešnú púť o dva roky neskôr. To, čo začalo v skromných podmienkach malej dielne v Milwaukee, postupne narástlo na amerického výrobcu motocyklov číslo jeden. Harley- Davidson je i kultúrnym fenoménom, keď svoju stopu zanechal vo filme, hudbe a móde. Rivalita medzi týmito dvomi značkami neprebiehala len v showroomoch a na otvorených cestách, ale v priebehu rokov sa rozšírila na rôzne pretekárske trate. Dnes je za veľkou mlákou veľmi populárny šampionát flat tracku, ale aj seriál King of the Baggers.

Štýl západného pobrežia

Dvojica testovaných motocyklov má hlboké korene v trende, ktorý vznikol v Južnej Kalifornii. Miestni motorkári pri každodennom využití oveľa radšej jazdili na obratných power cruiseroch ako na veľkých touringoch. S obľubou robili rôzne úpravy na zvýšenie výkonu a zlepšenie jazdných vlastností. V tomto segmente trhu má Harley- Davidson takmer dominantnú pozíciu. Jeho rebelský Low Rider S pripomína staré dobré časy, keď stroje tejto značky boli prevažne výsadou drsných motorkárov. Vďaka svojim výnimočným schopnostiam dnes láka do sedla hlavne jazdcov, ktorí si radi vychutnajú svižnú jazdu v sedle poriadnej mašiny poháňanej V-Twinom úctyhodného objemu. Kto chce konkurovať power cruiseru, ktorý sa už dlhé roky teší veľkej obľube, musí vyrukovať s podobnými zbraňami. A tak pri príležitosti 100. výročia ikonického motocykla Chief, značka Indian predstavila úplne nový modelový rad s týmto legendárnym názvom. Trojica štýlových criuserov Chief, Chief Bobber a Super Chief si rýchlo získala fanúšikov na celom svete. Priamym vyzývateľom modelu Low Rider S je však minuloročná novinka Indian Sport Chief, ktorá sa od ostatným členov rodiny odlišuje hlavne výberom špičkových komponentov podvozku. Výhody malej kapotáže v štýle West Coast sa prejavia hlavne pri zrýchlených presunoch.

dsc7600.jpg

Poriadna porcia krútiaceho momentu

Na rozdiel od ostatných modelov radu Softail sa Low Rider S a verzia ST vyrába výlučne s big twinom Milwaukee-Eight 117, ktorý sa pred dvomi rokmi montoval len do motocyklov exkluzívneho radu CVO. Vzduchom chladený V-Twin s úctyhodným objemom 1.923 ccm dokáže naservírovať poriadnu porciu krútiaceho momentu 168 Nm už pri 3.500 ot./min. Obrovskú silu, ktorú jazdec pocíti pri každom pridaní plynu, podporuje otvorené sanie s predsunutým filtrom, ako aj profil vačkového hriadeľa naladený na vysoký výkon. S vyvažovacím hriadeľom, ktorý výrazne eliminuje vibrácie pri voľnobežných otáčkach, môže byť motor montovaný ako pevná súčasť rámu. Aj v oceľovej hrudi Indianu pulzuje vzduchom chladený dvojvalec s bohatým rebrovaním a pekne zaoblenými hlavami. Číslica 116 na kryte vzduchového filtra pripomína objem motora Thunderstroke v kubických centimetroch, čo je v našich jednotkách 1.890 ccm. V porovnaní s dvojvalcom Milwaukee-Eight 117 má síce trocha menší krútiaci moment 162 Nm, ale ten vrcholí už pri 3.200 ot./min. Navyše v horúcich letných dňoch vodič ocení možnosť deaktivácie zadného valca, čím sa eliminuje nepríjemné sálanie na stehná.

Low Rider S a verzia ST ako jediné modely rozvetvenej rodiny Softail dostali veľký dvojvalec Milwa ukee-Eight 117. Športovo ladený cruiser je vybavený mohutnou upside-down vidlicou a dvoma prednými kotúčmi s klasickými štvor piestikmi Brembo.

dsc7683.jpg
dsc7694.jpg

V sedle power cruiseru

Na prvý pohľad je jasné, že máme dočinenia s poriadnymi kusmi „amerického železa". Ako už názov Low Rider napovedá, jeho sedadlo je vo výške iba 720 mm a tak po došliapnutí na zem mám kolená stále pokrčené. Aby som uchopil široké riadidlá, musím sa trocha nakloniť dopredu, čo mi pri jazde dáva lepšiu odozvu od predného kolesa. Na vyššie umiestnené stupačky si chvíľu zvykám, ale pri svižnom tempe to všetko dáva zmysel. Aj spolužitie s indiánskym náčelníkom je celkom príjemné. Po nasadnutí sa stačí mierne predkloniť k riadidlám, ktoré sú uchytené v efektne frézovaných nadstavcoch. Len škoda, že nie sú trocha širšie. Pri svižnej jazde pomáhajú stupačky umiestnené v strede, ktoré držia moje nohy pekne v pravom uhle. Sedadlo, ktoré je len 686 mm nad zemou, vo výsledku znižuje aj ťažisko, čo pri jazde zlepšuje ovládanie.Dokonca ani manévrovanie na mieste s tristokilovým „drobčekom" nevyžaduje väčšie úsilie. Zatiaľ čo Harley dostal iba jednoduchý analógový otáčkomer s malým displejom uprostred, Indian má pekne v zornom poli okrúhly TFT displej s priemerom 4 palce, ktorý sa dá ľahko ovládať aj v rukaviciach. So systémom Ride Command môžem prepínať medzi rôznymi zobrazeniami, pričom všetky informácie sú prehľadne usporiadané. Obrazovka sa dá spárovať s mobilným telefónom cez Bluetooth a tak si počas jazdy môžete púšťať hudbu, alebo prijímať hovory. Dokonca funguje aj ako podrobná navigácia. Len trocha dlhšie trvá, než sa po aktivácii objavia na displeji informácie súvisiace s jazdou.

Dvojica amerických power cruiserov dokáže sprostredkovať jedinečný zážitok z jazdy. Ich komfortné sedadlá ponúkajú skúseným jazdcom výbornú oporu pri asfalt trhajúcej akcelerácii.

dsc7692.jpg
dsc7688.jpg

Tá pravá adrenalínová zábava

S imobilizérom vo vrecku môžem prebudiť k životu obrovské srdce Indianu. Zatiaľ čo sa motor spokojne prevaľuje pri 900 otáčkach, z dlhých koncoviek výfuku sa šíri nádherne dunivý zvuk. Na pomery V-twinu s rozvodom OHV, ktorý má v každom valci iba dva ventily, ide motor s veľkou chuťou do otáčok. Odozva na pridanie plynu sa mení podľa zvoleného jazdného režimu. V móde Sport je dosť agresívna a tak na kľukatých horských cestách, o ktoré na Považí nie je núdza, najviac využívam Standard. Ak si niekto myslí, že za mestom stačí len zaradiť šestku a o nič sa nestarať je na omyle. Jazda tu obvykle prebieha na trojke a štvorke. Šestku radím len pri zrýchlených diaľničných presunoch. Prednosti Indianu najviac vyniknú na kľukatých cestách. Motocykel ako celok perfektne funguje a tak si naplno užívam svižné prejazdy zákrut. Vôbec mi nevadí, že predná vidlica so zdvihom 130 mm sa nedá nastaviť, lebo všetko zvláda s veľkou istotou. Aj dvojica zadných tlmičov FOX so zdvihom 4 palce slušne absorbuje nerovnosti vozovky. Jediným limitujúcim prvkom sú stupačky, ktoré neúnavne robia ryhy do asfaltu. Divoký Low Rider S ponúka trocha väčšiu voľnosť náklonu, lebo jeho zadná pružiaca jednotka monoshock má zväčšený zdvih oproti ostatným modelom Softail. Vďaka nízkemu ťažisku motorka v náklone pekne drží zvolenú stopu. Silne návyková je i prudká akcelerácia na výjazde zo zákruty, ktorá vás doslova zarazí do sedadla. Škoda, že u mohutnej teleskopickej vidlice sa nedá nastaviť aspoň predpätie. Aj radiálne brzdové strmene by sa na nej viac vynímali. To však neznamená, že by dva štvorpiestiky Brembo nejako slabo brzdili, práve naopak. Vzhľadom na rozloženie hmotnosti dobre funguje i zadná brzda.

dsc7609.jpg

Resumé

Po dvoch dňoch strávených v sedle týchto zábavných power cruiserov mi nie je úplne jasné, prečo modely ako Low Rider S a Sport Chief sa u nás netešia väčšej obľube. Veď spôsob akým ich športovo ladené podvozky dokážu zdolávať zákruty, v kombinácii so silným ťahom a bezprostrednou odozvou vzduchom chladeného big twinu, sú prudko návykové. Aj keď na prvý pohľad vyzerajú veľmi podobne, každý ponúka trocha iný zážitok z jazdy. Rebelský Low Rider S je motocykel zo starej školy, ktorý si nepotrpí na sofistikovanú elektroniku, či zbytočné doplnky. Medzi jeho hlavné prednosti patrí brutálny záťah od nízkych otáčok, s okamžitou odozvou na pridanie plynu a ochota, s akou dokáže rezať každú zákrutu, ktorá mu príde do cesty. Aj účinnosť bŕzd je parádna. Elegantný Sport Chief stelesňuje spojenie bohatej histórie a moderných technológií. Vďaka podvozku s kvalitnými komponentmi s prehľadom zvláda naozaj svižnú jazdu, pričom výkon motora lineárne stúpa až po obmedzovač. Pri takmer rovnakej cene bude rozhodovanie medzi nimi hlavne vecou osobných preferencií a príslušnosti k značke. Je fajn, že rivalita medzi Harleyom a Indianom beží na plné obrátky, vďaka čomu môžeme jazdiť na tak výnimočných strojoch.

Sport Chief dostal upside-down vidlicu KYB a radiálne strmene Brembo prebrané z top modelu Pursuit. Číslica 116 pripomína objem dvojvalca Thunderstroke , čo je v našich jednotkách 1.890 ccm.

dsc7695.jpg
dsc7676.jpg

HARLEY-DAVIDSON LOW RIDER S

MOTOR

Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 45°, rozvod OHV, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 1.923 ccm, Vŕtanie x zdvih: 103,5 x 114,3 mm, Kompresný pomer: 10,2:1, Maximálny výkon: 105 k pri 5.020 ot./min., Najväčší krútiaci moment: 168 Nm pri 3.500 ot./ min., Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva, Štartér: elektrický, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: ozubený remeň.

PODVOZOK

Rám: oceľový, rúrkový, Odpruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 43 mm, vzadu: oceľová kyvná vidlica, jedna pružiaca a tlmiaca jednotka s nastaviteľným predpätím, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 300mm, štvorpiestikový strmeň, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 300 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Kolesá: zliatinové, Pneumatiky vpredu: 110/90-19, vzadu: 180/70-16.

ROZMERY

Rázvor: 1615 mm, Výška sedadla: 720 mm, Objem palivovej nádrže: 18,9 l, Pohotovostná hmotnosť: 308 kg, Cena: od 22.800 eur.

INDIAN SPORT CHIEF

MOTOR

Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 49°, rozvod OHV, 2 ventily na valec, Zdvihový objem: 1.890 ccm, Vŕtanie x zdvih: 103,2 x 113 mm, Kompresný pomer: 11:1, Najvyšší krútiaci moment: 162 Nm pri 3.200 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, priemer 54 mm, Štartér: elektrický, Zapaľovanie: elektronické, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: ozubený remeň.

PODVOZOK

Rám: oceľový, rúrkový, Odpruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica KYB, priemer 43 mm, zdvih 130 mm, vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky FOX, nastaviteľné predpätie, zdvih 100 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 300 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: zliatinové, Pneumatiky vpredu: 130/60-19, vzadu: 180/65-16.

ROZMERY

Rázvor: 1.640 mm, Výška sedadla: 686 mm, Objem palivovej nádrže: 15,1 l, Pohotovostná hmotnosť: 311 kg, Cena: od 22.490 eur.

TEXT: M. MASNIČÁK, FOTO: P. LOVÍŠEK

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre