Test MP Korado Supermaxi

Časy, keď do fabrík každé ráno smerovali davy ľudí na bicykloch a mopedoch sú síce dávno preč, ale Babetty, či Koráda z našich ciest ešte úplne nevymizli. Tešia sa obľube nadšencov, ktorí ich držia pri živote a v ich sedlách si vychutnávajú dokonalú nostalgiu a závan socialistického motorizmu. No okrem týchto sympatických veteránikov je tu ešte jedna možnosť, ako osedlať moped...

Test MP Korado Supermaxi

Roky minulé

Kategória mopedov značne ustúpila populárnejším skútrom, je tu však jedna výnimka. Moped MP Korado, ktorý má na svedomí rovnomenná spoločnosť z Uherského Hradišťa. Za tým všetkým stojí Pavel Mikula, ktorý patril k tvorcom originálneho Manet Korado, ktoré sa vyrábalo v Považskej Bystrici ako nástupca legendárnej Babetty. Spoločnosť MP Korado CZ vznikla v roku 1994 ako dovozca Manet Korado do ČR. Po skončení výroby v roku 2006 sa Pavel Mikula nechcel vzdať myšlienky „ľudového" vozítka s pedálmi. V roku 2020 prišlo na trh novodobé MP Korado vyrábané v spolupráci s čínskymi dodávateľmi. Prvý model spĺňal normu Euro4, mal 12 palcové kolesá a tiež svoje „muchy". Toľko veľmi stručne z histórie a pred nami stojí aktuálne MP Korado, ktoré prišlo na trh v roku 2023. Spĺňa normu Euro5 a oproti predchodcovi bolo v mnohých detailoch vylepšené.

Prečo vlastne moped?

Kladiete si otázku, či má v dobe skútrov svoje opodstatnenie nejaký moped? Určite si svojich priaznivcov tento stroj nájde. Predovšetkým to budú ľudia hlavne v strednom a vyššom veku, ktorí si na éru mopedov pamätajú a aj dnes sa chcú prepravovať na kratšie vzdialenosti jednoducho a pomerne rýchlo. Oproti skútrom oceníte jednoduchšiu stavbu bez rozmernej kapotáže. To prináša nižšiu hmotnosť, ale aj štíhlejšiu figúru a celkovo kompaktnejšie rozmery. Vďaka tomu môžete MP Korado jednoducho parkovať napríklad aj v pivnici paneláku, bez problémov ho priviažete aj na nosič bicyklov na ťažné zariadenie auta a v neposlednom rade takúto štíhlu stavbu oceníte pri predieraní sa ľahšom teréne – napríklad po ceste na ryby. Obratnosť je jednou z najväčších výhod tohto stroja a prejazdnosť po nerovnostiach uľahčujú aj pomerne veľké 14 palcové kolesá.

dsc0118.jpg

Výhody novodobého mopedu

MP Korado prináša v porovnaní so staručkými Babettami, či mladšími Manetmi viacero výhod. Dymiaci dvojtakt je tu nahradený štvortaktným agregátom. Super je, že už nemusíte so sebou nosiť fľaštičku oleja do benzínu a pri každom tankovaní ho dávkovať do nádrže. Odpadajú aj problémy s karburátorom a jeho občasným pretekaním, palivo tu už dávkuje elektronické vstrekovanie. To najlepšie na koniec – moped má elektroštartér, takže babka, či dedko sa už pri cestách po dedine nemusia trápiť s prácnym „nakopávaním". Samozrejme, pedále tu zostali a v prípade núdze, pri vybitej batérii, oživíte motor aj týmto spôsobom. Vraj sa dajú núdzovo použiť aj na klasické „bicyklovanie", no kľuky sú dosť krátke, naviac vozidlo je oproti bicyklu oveľa ťažšie, takže chcel by som vidieť toho, kto by reálne dokázal pedálovať viac ako pár metrov... To už radšej tlačiť, ak by napríklad došiel benzín. Malý štvortakt je na palivo inak nenáročný, spotreba neprekročí dva litre, takže pri mestských a dedinských presúvačkách vám 3,5 litrová nádrž, ktorú naplníte za necelých 6 eur, môže vydržať aj mesiac. Maximálka kategórie L1e je limitovaná na 45 km/h, MP Korado však zdvládne aj šesťdesiatku. Musíte však počítať s tým, že pri tejto rýchlosti už stroj poriadne vibruje apochopiteľne stúpa aj spotreba. Akcelerácia je pri tých štandardných „mestských" rýchlostiach okolo 30-40 km/h veľmi slušná a v premávke zavadzať nebudete. Tieto rýchlosti dobre zvládajú aj jednoduché bubnové brzdy, či celkovo podvozok stroja. MP Korado má v popise práce krátke vzdialenosti, časté štarty, časté manévrovanie aj na mieste a toto všetko zvláda s prehľadom. Základná a cenovo najdostupnejšia je jednomiestna verzia, na fotkách však vidíte dvojmiestne prevedenie. To je za príplatok smiešnych 80 eur a ponúka možnosť núdzovo odviezť pasažiera. Ponúka však aj oveľa viac priestoru a komfortu pri jazde sólo, takže je rozhodne lepšou voľbou. Príplatkovým príslušenstvom je aj kufor, samozrejme zamykateľný. Bez problémov sa doň zmestí prilba, lekárnička a ešte oveľa viac. Aj tento „detailík" robí pracanta menom MP Korado ešte užitočnejším. Podčiarknuté, zhrnuté, nákupná cena vás nezruinuje, nízka spotreba vám vytiahne z vrecka len pár euríčiek mesačne, nenatrápite sa pri parkovaní v stiesnených priestoroch, veľké škody nenarobí ani prípadný pád zo stojana a iné bežné „otĺkanie" pri používaní, na poviné poistenie vám postačí odložiť si dve-tri euríčka každý mesiac a nemusíte mať ani obavy z návštevy STK, strojčeky kategórie L1e totiž technické kontroly absolvovať nemusia.

MP Korado má síce „historické" korene, ale zároveň aj novodobú techniku ako napríklad LED osvetlenie, vstrekovanie paliva, či elektroštartér.

dsc0142.jpg
dsc0161.jpg

Technické údaje

Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný jednovalec, zdvihový objem: 49 ccm, maximálny výkon: 2 kW / 2,7 k, príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: jednostupňová, spojka: automatická odstredivá.

Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: vpredu: teleskopická vidlica, vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky, brzdy vpredu: mechanická bubnová, vzadu: mechanická bubnová, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 2,75 x 14", vzadu: 2,75 x 14".

Rázvor: 1.100 mm, výška sedadla: 850 mm, objem palivovej nádrže: 3,5 l, pohotovostná hmotnosť: 68 kg, cena: 1.669 eur.

Skúter na test zapožičal: MP Korado

Viac info na www.mpkorado.cz

text: P. Lovíšek, foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre