Športová MOTOTURISTIKA trochu inak

Po desaťročnej odmlke KTM opäť vdýchla život názvu SMT - Supermoto Touring. Ako jediný novinár zo Slovenska som si mohol s úplne novým modelom 890 SMT užiť veľkú porciu adrenalínovej zábavy na úžasných cestách Sardínie. Nie je žiadnym tajomstvom, že rakúski vývojári radi robia veci trocha inak a tak aj všestranný športovo-turistický motocykel v ich podaní bude vždy „Ready to Race".

Športová MOTOTURISTIKA trochu inak

Pôvodný model 990 SMT sa stal kultovým strojom vďaka neobvyklej kombinácii praktického cestovného motocykla s pohodlným posedom a výnimočnej agility strojov supermoto. Prvú generáciu, ktorá sa vyrábala v rokoch 2009 až 2013, poháňal motor LC8 so zdvihovým objemom 999 cm, známy z naháča Super Duke. Na tú dobu mal priam desivý výkon 115 koní. Vďaka svojej všestrannosti a relatívne krátkej dobe výroby je KTM 990 SMT aj dnes veľmi vyhľadávaným motocyklom na trhu jazdených motoriek. Fanúšik starého SMT-čka si však musí zvyknúť na tvrdohlavé správanie V-twinu v nízkych otáčkach a jeho veľkú spotrebu. O novinke 890 SMT mnohé naznačia už samotné čísla. Jeho radový dvojvalec LC8c (s menším zdvihovým objemom) má síce o 10 koní menší výkon, ale vďaka špičkovým komponentom podvozku má citeľne nižšiu hmotnosť a výborné jazdné vlastnosti. Poďme si priblížiť ako celý projekt vznikal.

Na základe modelu Adventure

Na prvý pohľad je zrejmé, že vývojári použili ako základ model Adventure. Kto si však myslí, že stačilo namontovať na cestovné enduro iba menšie, 17-palcové kolesá, je na veľkom omyle. Takto by to určite nefungovalo. Aj keď oceľový rám spoločne s kyvnou vidlicou z hliníkovej zliatiny sú s modelom 890 Adventure identické, výraznými zmenami prešlo odpruženie. Na cestu orientovaná KTM sa tiež spolieha na pružiace prvky WP Apex, ale predná upsidedown vidlica s priemerom 43 mm je dlhšia kvôli menšiemu 17" kolesu a má nulový offset - os kolesa je v osi vidlice. Vpredu aj vzadu prišli tlmiče o 20 mm zdvihu a použité sú aj tvrdšie pružiny. Predpätie sa dá podľa záťaže pohodlne nastaviť otočným kolieskom. Dvojica kotúčových bŕzd má aj rovnaké štvorpiestikové strmene s logom KTM, pochádzajúce od známeho dodávateľa J.Juan. Spoločných dielov je samozrejme viac a niektoré sa trocha menili. Napríklad plastová nádrž je menšia, aby viac hmotnosti zostalo hore, čo u cestnej motorky pomáha pri rýchlej zmene smeru jazdy. Pri udávanej spotrebe 4,6 l/100 km by jej objem 15,8 litra mal vystačiť na viac ako 300 km. Samozrejme, pri svižnej jazde bude spotreba vyššia, ale ani pri tak vražednom tempe, aké udával vodca našej skupiny Chris Fillmore, neprekročila 5,8 l/100 km. Za zmienku stojí spôsob výroby plastových dielov, ktoré v Mattighofene nelakujú, ale rovno ich vstreknú do formy v požadovanej farbe. Nenájdete na nich ani klasické samolepky. Grafika je u KTM robená technológiou inmold, vďaka čomu je do plastu zatlačená tak, že necítite žiadne výstupky.

509828my23-ktm-890-smt9-kopie.jpg

Viac sily v strednom pásme

U nového modelu SMT „tvrdí muziku" radový dvojvalec LC8c pôvodom z 890 Adventure, ktorý posiela na zadné koleso 105 k pri 8.000 ot./min. Naháč 890 Duke R má síce s rovnakým motorom o 15 koní viac, ale je dobre známe, že vysoký výkon na špici nie je v praxi tak ľahko využiteľný. O najväčšiu porciu zábavy na bežných cestách sa stará krútiaci moment dostupný v širokom rozsahu otáčok. Rakúskym vývojárom sa podaril ideálny mix medzi silným krútiakom 100 Nm a veľkou chuťou letieť do otáčok za maximálnym výkonom. Dvojvalec dokáže ísť aj pod 3.000 ot./min., ale pokiaľ ho budete držať v rozmedzí od 4.000 do 6.000 otáčok, užijete si oveľa zábavnejšiu jazdu. Citeľné vibrácie sa dostavia až za touto hranicou. Pri legálnych rýchlostiach to nebude problém, lebo 6.000 ot./min. zodpovedá 150 km/h. Na druhej strane, keď budete motor držať poriadne „pod krkom", nejaké drobné brnenie v riadidlách nebude taký problém.

U novinky KTM 890 SMT bol použitý rám a kyvná vidlica z modelu 890 Adventure. Nádrž má zmenšený objem 15,8 litra , čo aj pri udávanej spotrebe 4,6 l/100 km sľubuje slušný dojazd.

509838my23-ktm-890-smt9-kopie.jpg

Výborne fungujúca elektronika

Veľkú pochvalu si skutočne zaslúži elektronika. Rôzne asistenčné systémy fungujú spoľahlivo aj u motocyklov iných značiek. Výhrady smerujú skôr k ich zložitému nastavovaniu, prípadne obmedzeniam, ktoré nedovoľujú meniť parametre počas jazdy. V tomto smere odviedli inžinieri výbornú prácu. Keď máte chuť na dlhé wheelie, alebo chcete kontrolovaným šmykom prejsť zákrutu, pomocou štvorice tlačidiel na ľavej rukoväti intuitívne obmedzíte zásah elektronických systémov. Nič nebráni, ak sa trocha ďalej rozhodnete zostať v bezpečí kontroly trakcie. Stačí len pár kliknutí a zavrieť plyn aby sa zmena potvrdila. My sme mali k dispozícii kompletný elektronický balíček. Okrem trojice štandardných jazdných režimov (RAIN, STREET, SPORT) bol jeho súčasťou príplatkový mód TRACK, ktorý umožňuje meniť odozvu na plyn a kontrolu trakcie v desiatich úrovniach. K dispozícii je obojsmerný quickshifter, tempomat a systém ABS ponúka aj režim Supermoto. Všetky funkcie si môže zákazník vyskúšať počas prvých 1.500 kilometrov, keď je motorka v takzvanom Demo režime. Keď si zákazník nepriplatí, po prekročení limitu sa vypnutím kľúča automaticky odstránia.

Pomocou podsvietených ovládačov sa dajú za jazdy intuitívne nastaviť všetky asistenčné systémy. Pochvalu si zaslúžia aj štvorpiestikové strmene z produkcie J. Juan. Vďaka pestrej ponuke originálneho príslušenstva môžete so všestrannou KTM 890 SMT podniknúť aj výlet vo dvojici. Niekom u bude stačiť výmena vysokého bieleho blatníka za nízky karbónový, ktorý pekne ladí s motorkou.

514405ktm-890-smt-parts-detailsktm-890-smt-pre-shooting-parts-details.jpg
514407ktm-890-smt-parts-detailsktm-890-smt-pre-shooting-parts-details.jpg
514434ktm-890-smt-parts-detailsktm-890-smt-pre-shooting-parts-details.jpg
514417ktm-890-smt-parts-detailsktm-890-smt-pre-shooting-parts-details.jpg

Adrenalínová zábava na cestách Sardínie

Prvé prekvapenie prichádza po vyhupnutí do sedla so slušnou výškou 860 mm. Aj keď pri mojich 176 cm nedošliapnem celými chodidlami na zem, k riadidlám sa nemusím vôbec naťahovať a tak je posed prirodzene uvoľnený. Na prvý pohľad sa mi zdalo, že SMT bude mať agresívnejšiu ergonómiu, ale po celom dni jazdenia som necítil žiadnu únavu. Navyše riadidlá ponúkajú široký rozsah nastavenia pre individuálne prispôsobenie. Po naštartovaní sa z príplatkovej koncovky Akrapovič ozve typický zvuk radového dvojvalca. Radenie rýchlostí aj lanková spojka ide celkom ľahko a tak na prvý úsek trasy, ktorá vedie od pobrežia do vnútrozemia ostrova, si nechávam režim Street. Príjemne ma prekvapilo ako sa KTM podarilo skombinovať komfort s okamžitou pripravenosťou k ostrej jazde. Čím užšia a kľukatejšia je cesta, tým viac zábavy si v sedle SMT užívam. S Chrisom v čele skupiny prechádzame zákruty v slušnom tempe. Na výjazde radím jeden kvalt za druhým s pomocou quickshiftera, pričom otáčky neklesajú pod 5.000. V režime Sport je odozva na plyn ostrejšia, ale športová pneumatika Michelin PowerGP s prehľadom zvláda prenos výkonu na vozovku. Aj keď je na Sardínii väčšinou kvalitný asfalt, musela sa vysporiadať s rozbitými cestami, kde nechýbal štrk, či „značky" po domácich zvieratách... S novou KTM sa dá jazdiť aj „normálne", keď sa motor prezentuje silným stredným pásmom. Motorka je pritom tak hravo ovládateľná, že ju môžete riadiť iba pohľadom. Pri intenzívnom brzdení sa teleskopická vidlica síce trocha ponorí, ale následne odpruženie stuhne, čo dáva jazdcovi dobrú spätnú väzbu od predného kolesa. Dlhší diaľničný úsek preveril ochranu pred náporom vetra. S krátkym, športovým štítkom je síce horšia ako u modelu Adventure, ale v ponuke sú aj väčšie plexištíty. Na sedadle, z ktorého má vodič dobrý prehľad o dianí na ceste, sa bude dobre cítiť aj spolujazdec. Nový model 890 SMT je momentálne najuniverzálnejší športovo-turistický motocykel v ponuke KTM. Aj keď sa cíti viac športovec ako turista, nebráni sa ani každodennej premávke. A cestou z práce si napríklad môžete vychutnať adrenalínovú jazdu na obľúbenom úseku. O vašu bezpečnosť sa pritom bude starať výborne fungujúca elektronika s intuitívnym ovládaním. Jednoducho, ak vás osloví vzhľad nového SMT-čka, môžete mať motorku, ktorá splní každé vaše želanie.

514943ktm-890-smt-static-imagesktm-890-smt-pre-shooting-static.jpg

Pilot má priamo v zornom poli farebný TFT displej s peknou grafikou , ktorý je dobre čitateľný aj na ostrom južanskom slnku. Riadidlá sa dajú nastaviť do rôznych polôh s možnosťou posunutia dopredu, alebo dozadu o 15 mm .

514445ktm-890-smt-parts-detailsktm-890-smt-pre-shooting-parts-details.jpg
514416ktm-890-smt-parts-detailsktm-890-smt-pre-shooting-parts-details.jpg

V duchu hesla Ready to Race

Rakušania na každej prezentácií pripravia niečo špeciálne. Tentoraz sa to dalo tušiť už z upútavky, kde sa vo videu neustále striedali zábery z pretekov do vrchu. V sedle novej KTM predvádzal efektnú jazdu po zadnom a kontrolované šmyky v zákrutách talentovaný motocyklový pretekár spoza veľkej mláky - Chris Fillmore. Tento sympaťák je továrenským jazdcom KTM a bývalým šampiónom supermoto v USA. Nejaký čas pretekal aj v amerických superbikoch na KTM RC8. Najväčšiu popularitu mu však priniesli víťazstvá v legendárnych pretekoch do vrchu na Pikes Peak. Je držiteľom troch rekordov v rôznych kategóriách, ale vždy na motocykli KTM. Hneď pri svojom prvom štarte sa mu podarilo zvíťaziť v najprestížnejšej triede Heavyweight. Zaujímavosťou je, že čas, ktorý dosiahol v sedle sériovej KTM 1290 Super Duke R, nebol dodnes prekonaný. Ďalšie roky štartoval už v nižších triedach, ale vždy víťazne. Najskôr s modelom 790 Duke a hattrick skompletoval s motocyklom KTM 450 SMT. Len pre úplnosť, posledné motocyklové preteky sa išli na Pikes Peak v roku 2019. Vtedy tu tragicky zahynul Carlin Dunne, ktorý chcel na novej Ducati Streetfighter V4 prekonať rekord 20-kilometrovej trate s prevýšením 1.440 metrov. Aby sme aj my mohli aspoň trocha privoňať k pretekom do vrchu, na záver testovacej jazdy pre nás organizátori uzavreli cestu, ktorá sa vlnila z jednej strany kopca na druhú. Podobne ako na Pikes Peak, aj tu sa po nej bežne jazdí a tak mala dosť „opotrebovaný" povrch. Ísť „plný kotol" po ceste, kde sú z jednej strany skaly a z druhej hlboká priepasť, to chce poriadnu dávku odvahy. Chris nás však upokojoval, že o nič nejde, aby sme si to hlavne užili. Aj keď uzavretá cesta dovoľovala jazdu v protismere, väčšinu trasy som išiel s rezervou, lebo som nevedel či nasleduje tiahla, alebo ostrá zákruta. Bol to perfektný spôsob, ako demonštrovať silné stránky novej KTM 890 SMT.

KTM myslí na „Ready to race" jazdcov . V ponuke sú efektné, ale aj praktické doplnky v oranžovej farbe, ale napríklad aj vyššie supermoto sedadlo s tvrdšou výplňou.

515004ktm-890-smt-parts-detailsktm-890-smt-pre-shooting-parts-details.jpg

Našu päťčlennú skupinu novinárov z krajín V4 viedol bývalý šampión supermoto Chris Fillmore, ktorý je držiteľom niekoľkých rekordov v pretekoch do vrchu na Pikes Peak. Tento skromný sympaťák sa k nám celý deň správal veľmi priateľsky. Ako sme sa dozvedeli pri obede, jeho babka spolu so sestrou prišli do Ameriky z bývalého Československa.

ra2392.jpg
514913ktm-890-smt-static-imagesktm-890-smt-pre-shooting-static.jpg

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, rozvod DOHC, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 889 ccm, Vŕtanie x zdvih: 90,7 x 68,8 mm, Kompresný pomer: 13,5 : 1, Maximálny výkon: 77 kW (105 k) pri 8.000 ot./min., Najvyšší krútiaci moment: 100 Nm pri 6.500 ot./min., Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, priemer 46 mm, Zapaľovanie: elektronické, Štartér: elektrický, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová, v olejovej náplni, antihopping, Sekundárny prevod: reťaz Rám: oceľový, rúrkový, Odpruženie: vpredu: plne nastaviteľná teleskopická vidlica typu upside-down WP Apex, priemer 43 mm, zdvih 180 mm, vzadu: kyvná vidlica z hliníkovej zliatiny, pružiaca a tlmiaca jednotka WP Apex Monoshock, nastaviteľné predpätie a odskok, zdvih 180 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 260 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Kolesá: zliatinové, Pneumatiky: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17. Rázvor: 1.502 mm, Výška sedadla: 860 mm, Objem palivovej nádrže: 15,8 l, Pohotovostná hmotnosť: 194 kg, Cena: od 14.090 eur

TEXT: M. MASNIČÁK FOTO: S. ROMERO, F. MONTERO

Test bol zverejnený v časopise Svet motocyklov 06 2023

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Nové elektrické minikrosy

Nové elektrické minikrosy

14.12.2023
Autor: Massimo
BRABUS 1300 R

BRABUS 1300 R

1.11.2023
Autor: mixxo
 LEGENDY DAKARU

LEGENDY DAKARU

8.8.2023
Autor: redakcia
Test KTM 890 Adventure 2023

Test KTM 890 Adventure 2023

10.6.2023
Autor: redakcia

Komentáre