NAPRIEČ KONTINENTOM S NEMECKÝM BOXEROM

Keď pred viac ako rokom uzrel svetlo sveta majestátny cruiser BMW R18 First Edition, bolo hneď jasné, že ponuka bavorského výrobcu sa rozrastie o ďalších členov rodiny R18. Po verzii Classic pribudol efektný Bagger, ale vrchol aktuálnej ponuky predstavuje veľkolepý koráb R18 Transcontinental. My sme si medzi prvými mohli vychutnať jazdu s luxusným modelom, ktorý má vo svoje výbave všetko potrebné na križovanie kontinentov.

NAPRIEČ KONTINENTOM S NEMECKÝM BOXEROM

TEST: BMW R18 TRANSCONTINENTAL

Ako vidieť, BMW pokračuje vo svojej ofenzíve hlavne na americkom trhu. Dva nové prírastky rodiny R18 ma zaujali už na prezentačných záberoch, ale naživo pôsobia skutočne majestátnym dojmom. Zatiaľ čo Bobber je charakteristický pozvoľne klesajúcou zadnou časťou, verzia R18 Transcontinental k tomu pridáva obrovský horný kufor s pohodlným kreslom pre spolujazdca. Po vzore amerických krížnikov ciest pribudla aj predná kapotáž s veľkým plexištítom, ktorý sa však nedá výškovo nastaviť. Jej krásne klasické línie ruší len pochrómovaný kryt adaptívneho tempomatu. Okrem prídavných deflektorov vodiča chránia pred náporom vetra i neobvykle tvarované kryty nôh. Na dlhých cestách príde vhod i veľká nádrž s úctyhodným objemom 24 l benzínu. Oproti klasickej R18-ke prichádza verzia Transcontinental s prepracovanou geometriou podvozku. Rázvor sa skrátil na 1.695 mm a naopak sklon prednej vidlice sa zmenšil na 27,3°, čo prispelo k ešte lepšej stabilite. Taktiež sa zväčšil zdvih zadného odpruženia na 120 mm, čo posádka ocení pri jazde na cestách s horším povrchom. V súvislosti s tým narástla aj svetlá výška, vďaka čomu si s motorkou môžem dovoliť väčšie náklony v zákrutách.
nz62372.jpg
nz62340-natoceny.jpg

Bohaté dedičstvo značky

Majestátny Big Boxer s objemom 1.803 ccm zostal prakticky nezmenený. Aj tu sa vývojárom podarilo skĺbiť starú techniku s novými technológiami. Motor má síce štyri ventily a dve zapaľovacie sviečky v každom valci, i moderné elektronické vstrekovanie, ale konštrukčne vychádza z povojnových strojov. Klasický rozvod OHV má dva vačkové hriadele poháňané reťazou, ktoré sú umiestnené vľavo a vpravo nad kľukovým hriadeľom. Jednoducho riešené je i nastavenie ventilovej vôle pomocou skrutky s poistnou maticou. Pre motocykle bavorského výrobcu bolo tradičné aj použitie jednolamelovej suchej spojky, ktorá teraz navyše funguje ako antihoppingová. Klasická šesťstupňová prevodovka môže byť za príplatok vybavená spiatočkou, ktorá sa dá manuálne zaradiť malou páčkou na ľavej strane. Stačí ju prepnúť dole a tlačidlom štartéra vycúvať kde potrebujete. Tak ako u prvých boxerov BMW, je zadné koleso poháňané efektne odkrytým kardanom. Historické DNA, s odkazom na bohaté dedičstvo značky, sa nesie celým motocyklom. Pri návrhu nových cruiserov BMW dizajnéri čerpali inšpiráciu z modelu R5, ktorý sa začal vyrábať v roku 1936. Stačí prejsť pohľadom po čistej línii kvapkovej nádrže, alebo si zblízka pozrieť imitáciu pevného rámu takzvaný „hard-tail" a hneď si uvedomíte akú precíznu prácu odviedli. Pod klasickým vzhľadom sa však ukrývajú najmodernejšie technológie. Pekným príkladom je adaptívny reflektor, s LED diódami pre denné svietenie, ktorý dokáže podľa náklonu osvetliť vnútro zákruty. Zadné smerovky majú integrované brzdové aj zadné svetlo. Jedinečnou ukážkou spojenia moderny a klasiky je kombinácia obrovského 10,25 palcového TFT displeja a štvorice okrúhlych analógových budíkov umiestnených nad ním. Veľká obrazovka ponúka rôzne možnosti zobrazenia a pomocou aplikácie sa dá spárovať s telefónom. Ten si za jazdy môžete vložiť do schránky na nádrži, kde sa bezkontaktne dobije. Neoddeliteľnou súčasťou celku je audiosystém Marshall, ktorý ponúka asi najlepšie ozvučenie s akým som sa u motorky stretol. Okrem 25 watových reproduktorov v prednej kapotáži a zadných kufroch, môžete mať za príplatok po stranách subwoofery 90 W a zosilňovač 180 W.

nz6234021.jpg

Ako za starých dobrých časov

Prvé čo vám padne do oka, po tom ako prehodíte nohu cez pekne prešívané sedadlo, sú obrovské valce vyčnievajúce do strán. Spočiatku môžu vzbudzovať rešpekt, veď Big Boxer váži viac ako 110 kg. Jednoducho toto je motor, ktorý vám okrem veľkej sily a charakteru, poskytne aj nevšedný vizuálny zážitok. Prvý šok prichádza už pri dvíhaní motorky opretej o bočný stojan, lebo pritom treba poriadne zabrať za široké riadidlá. Posed je prirodzene uvoľnený, pričom kolená nemusia byť tak pokrčené, lebo sedadlo je posunuté vyššie (na 740 mm). Nohy si však nemôžem vystrieť ako na amerických cruiseroch. O možnosti vyložiť si ich na valce, ako na prezentačnom videu, si myslím svoje (nepublikovateľné). Krátkym stlačením elektroštartéra sa mohutný dvojvalec prebudí k životu. S celou motorkou to najskôr silne trhne doprava, čo majú na svedomí reakčné sily od pozdĺžne uloženého kľukového hriadeľa. Po chvíli sa voľnobežné otáčky ustália pri 950 ot./min. a tak sa môžem započúvať do jemného cvakania štvorventilového rozvodu OHV. V tejto kategórii viac ako hodnota maximálneho výkonu zaváži spôsob, akým motor dokáže akcelerovať z úplného otáčkového suterénu. Mnohé naznačí už fakt, že s veľkým dvojvalcom máte k dispozícii viac ako 150 Nm krútiaceho momentu už od 2.000 ot./min. S cruisermi R18 mám už čo to najazdené a tak palivovú mapu "Rain", s najjemnejšiu odozvou na pridanie plynu ani neskúšam. Už pri pomalom presúvaní mestom v režime "Roll", motor silno ťahá prakticky od voľnobehu v sprievode nádhernej zvukovej kulisy. Na tak veľký objem má celkom kultivovaný chod.

dsc3718.jpg
dsc3732.jpg
dsc3715.jpg
dsc3701.jpg

Aj prevodovka funguje spoľahlivo a jednotlivé kvalty presne zapadajú. Len si trocha dlhšie zvykám na radenie pätou a špičkou topánky. Nasleduje kratší presun po diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h sa Big Boxer so zaradenou šestkou spokojne odvaľuje pri 2.850 ot./min. Diaľnica je vhodné miesto aj na odskúšanie adaptívneho tempomatu, fungujúceho od 30 do 160 km/h. Stačí nastaviť požadovanú vzdialenosť od vozidiel idúcich pred vami a potom už len sledovať ako motocykel sám spomaľuje a zrýchľuje. Spočiatku je to zvláštny pocit, ale s ohľadom na komfort a bezpečnosť to náročný zákazník určite ocení. Kolos s hmotnosťou 426 kg sa nestratí ani na cestách plných zákrut. Vďaka optimálne zvolenej geometrii a dobre rozloženej hmotnosti sa aj tak ťažká motorka nechá prekvapivo ľahko ovládať. Tu sa naplno prejaví výhoda nízkeho ťažiska motorov boxer. Citeľná zmena prichádza s režimom Rock. Odrazu je zážitok z jazdy oveľa intenzívnejší. Odozva na pridanie plynu je razantnejšia, pričom aj zvuk z výfuku je hutnejší. Navyše pri nastavení podvozku sa vývojárom podarilo nájsť vhodný kompromis medzi komfortom a športovým štýlom jazdy. Tvrdšie naladená teleskopická vidlica bez možnosti nastavenia ponúka celkom dobrú spätnú väzbu od predného kolesa. Predpätie zadnej pružiacej jednotky sa pritom nastavuje automaticky podľa záťaže. Brzdový systém dokáže spoľahlivo zastaviť aj veľký nemecký krížnik ciest. Vpredu je dvojica štvorpiestikových strmeňov Brembo, ktoré zvierajú kotúče priemeru 300 mm, pričom rovnaký disk nájdeme i vzadu. Navyše predná a zadná brzda su navzájom prepojené, čo znamená, že po stlačení brzdovej páčky sa aktivuje aj zadný strmeň. Systém Dynamic Brake Control sa tak okrem maximálneho brzdného účinku postará o stabilitu motocykla pri spomalení pred zákrutou. Systém ABS ale nefunguje v závislosti na náklone motorky. Jadnoducho nové BMW R18 Transcontinental je poriadny kus motorky s ktorou môže byť každá jazda otvorenou krajinou emotívnym zážitkom.

dsc3738.jpg
dsc3725.jpg
nz6229821.jpg
nz62379.jpg

MOTOR

Typ motora: vzduchom a olejom chladený štvortaktný dvojvalec, boxer, rozvod OHV, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 1.802 ccm, Vŕtanie x zdvih: 107,1 x 100 mm, Kompresný pomer: 9,6 : 1, Maximálny výkon: 67 kW (91 k) pri 4.750 ot./min., Najväčší krútiaci moment: 158 Nm pri 3.000 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, priemer 50 mm, Štartér: elektrický, Prevodovka: šesťstupňová v osobitnej skrini, Spojka: jednokotúčová suchá, hydraulicky ovládaná, Sekundárny prevod: kĺbový hriadeľ

PODVOZOK

Rám: dvojitý kolískový z oceľových rúrok, Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 49 mm, zdvih 120 mm, vzadu: oceľová kyvná vidlica, s centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou, zdvih 120 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 300 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová o priemere 300 mm, štvorpiestikový strmeň, ABS, Kolesá: zliatinové dvanásťlúčové, Pneumatiky vpredu: 120/70-19, vzadu: 180/65-16

ROZMERY

Rázvor: 1.695 mm, Výška sedadla: 740 mm, Objem palivovej nádrže: 24 l, Pohotovostná hmotnosť: 427 kg, Max. rýchlosť: viac ako 180 km/h, Cena základného modelu: 27.750,- eur, Cena testovaného motocykla: 32.595,- eur,

TEXT: M. MASNIČÁK FOTO: M. TVRDÝ, P. LOVÍŠEK

Test bol publikovaný v časopise Svet motocyklov!

Buďte s nami v kontakte

Komentáre