Prvých 300 km/h v roku 1999
Niektorí jej meno čítajú ako Hayabusa, ale vraj je to v Japončine skôr Hayabuša – snáď najviac legendárny superbike, aký kedy vznikol. A pri aktuálnom trende znižovania emisií a elektrifikácie motocyklov tým najviac legendárnym benzínovým motocyklom určite aj zostane. Aj keď prvenstvo za dosiahnutie rýchlosti približujúcej sa 300 km/h patrí Honde CBR1100XX Blackbird, Hayabusa sa vďaka svojmu jedinečnému dizajnu zapísala do histórie oveľa výraznejšie. A samozrejme aj vďaka tomu, že ako prvá prekročila magickú hranicu 300 km/h a dosiahla rýchlosť približne 303 km/h. A titul najrýchlejšej motorky sveta jej neskôr už nikto nemohol ukradnúť, pretože vďaka regulačným opatreniam museli byť tieto hyperšporty limitované na maximálne 186 míľ za hodinu, čo je približne 299-303 km/h v závislosti od prepočtovej metódy. A neskoršie modely Hayabusa už by síce boli schopné dosahovať aj vyššie rýchlosti, ale vďaka tomuto pravidlu museli byť elektronicky obmedzované.
25 rokov raketovej rýchlosti
Odvtedy už však ubehlo neskutočných 25 rokov a Suzuki Hayabusa už dávno nepatrí medzi prvú voľbu športových jazdcov. A v žiadnom prípade už nie je najsilnejším ani najrýchlejším strojom na trhu, pretože ľahučké superšporty s výkonom nad 200 koní dosiahnu limit 300 km/h oveľa rýchlejšie ako Hayabusa s jej 190 koníkmi a hmotnosťou až 264 kg. Hayabusa však vďaka najnovšej generačnej zmene z roku 2021stále zostáva kultovým strojom. A Suzuki pri príležitosti jej štvrťstoročnice pripravila špeciálnu edíciu v oranžovo čiernej farebnej úprave s logom 25th Anniversary na nádrži. Výročné logo je rovnako vygravírované aj na obidvoch výfukových koncovkách. V štandardnej výbave tento rok dostanete aj prekrytovanie zadného sedadla a pár špeciálnych anodizovaných zlatých detailov.
TEXT: MASSIMO, FOTO: AUTOR