STARÁ DOBRÁ KLASIKA

Ak vám skratka SWM nič nehovorí, môže to znamenať, že patríte k tým mladším. Táto tradičná talianska značka je tu totiž už polstoročie, len sa na určitý čas odmlčala. Ak naopak pri pohľade na motor, či rám tejto testovanej motorky sa vám vynoria nejaké spomienky, taký mladý už nie ste a niečo aj pamätáte. Ako to vlastne s tým SWM je?
STARÁ DOBRÁ KLASIKA

Osvedčená značka

Písmenká SWM označujú starú známu taliansku značku, ktorá práve tento rok oslavuje svoju päťdesiatku. Žiaľ, ako mnoho iných zavedených značiek, aj táto si pre finančné, personálne a iné problémy musela dať nútenú pauzu, výroba skončila v roku 1984. Dovtedy sa stroje SWM tešili v teréne celkom pekným úspechom, nechýbali ani tituly majstra sveta. V roku 2014 prišlo k znovuzrodeniu a tento rok sa produkty talianskeho výrobcu oficiálne dostávajú aj na náš trh. Ich zastúpenie získal importér Nevima Group, ktorý má v tomto segmente bohaté skúsenosti.

Osvedčená technika

Novodobé SWM našťastie nezačína na čistom liste papiera. Pri znovuzrodení značky prišlo vhod, že Husqvarna končila jednu svoju éru. Značka Husqvarna síce prešla do rúk rakúskeho koncernu, ale výrobné priestory, výrobné linky a technológie zostali voľné. Pritom nešlo o žiadne staré železo, len tesne predtým do obnovenia strojov a zariadení investovala značka BMW, ktorá Husqvarnu chvíľu vlastnila. Povedzme si narovinu, SWM tak prišlo k výbornej technike, ktorá síce nie je dnes už najnovšia, špičková, najvýkonnejšia, či najľahšia, je však overená, vyskúšaná v praxi a zabehnutá. A práve túto techniku nájdeme napríklad aj v endure SR 300 R, ktoré sme si vyskúšali.

dsc4174.jpg

Šikovný štvortaktík

Testovaná tristovka je najmenšou z ponuky ostrých súťažných endúr značky SWM. Neznamená to, že by ťahala za kratší koniec. Podvozkovo je identická s väčším, pollitrovým modelom a nemusíte sa báť ani výkonového zaostávania. Motocykel sme na test dostali v úplne sériovej podobe, teda s dvojicou utlmených výfukových koncoviek a s potrubím vybaveným lambda sondou. Toto utlmenie bolo cítiť hlavne pri prudšom pridaní plynu v stredných otáčkach. Motor nereagoval spontánne a ostro, bolo cítiť, že je jemne „pridusený". Naproti tomu, takéto správanie bolo plusom pre klasickú enduro jazdu, motanie sa terénom, poskakovanie po prekážkach, výjazdy vrátane tých klzkejších... Skrátka motor netrhal a motorka neposkakovala, plynulý priebeh výkonu bol vo väčšine prípadov prínosom pre plynulosť jazdy a tým aj celkovú rýchlosť. Ani v tejto sériovej podobe motorka rozhodne nebola nepoužiteľná na športové zvezenie, či dokonca na preteky country crossu, alebo endura. Potvrdil nám to aj Radek Matoška, ktorý si na testovanom SWM s nami zajazdil: „Tá motorka ma príjemne prekvapila. Na to, že to bol stroj priamo „z pultu" a prakticky nový, bez akýchkoľvek úprav, už v tejto podobe sa na ňom dalo veľmi slušne zajazdiť. Bolo síce cítiť výkonové obmedzenie, môžu za to sériové výfuky, lambda sonda a s tým súvisiaca elektronika, ale nebolo by treba veľa úprav,aby som si touto motorkou trúfol vyraziť aj na väčšie preteky."

Podvozok je základ

Hovorí sa, že základom motorky je motor, ale veľa skúsených jazdcov vám potvrdí, že tou najdôležitejšou časťou, ktorá najviac ovplyvňuje jazdné vlastnosti nielen v teréne, je práve podvozok. Môžete mať stovky koní, pokiaľ ich nedokážete spoľahlivo ukočírovať, sú vám skôr na príťaž ako na osoh. Je chvályhodné, že v tomto smere v SWM nič nezanedbali a zverili to do rúk renomovaných značiek. Pružiace komponenty Kayaba sú ladené vyslovene endurácky. Ako z učebnice... Prvých pár centimetrov zdvihu pekne mäkučkých, aby kolesá s prehľadom požierali drobné nerovnosti ako trčiace kamene, či korene. Potom pruženie náležite stuhne, aby ani skákanie dlhších lavíc nebolo problémom. Motorka nepôsobí gumeným dojmom, nehúpe príliš, ale drobné terénne nerovnosti filtruje naozaj krásne. Ak jazdíte v prvej desiatke na majstrovstvách sveta, asi tomuto pruženiu nájdete slabé miesta. My bežní jazdci sa však môžeme z neho vytešovať, pretože špičkové pruženie vo vrcholovom športe je pre nás „vesmírnou" záležitosťou, len predná vidlica môže byť v cene celej bežnej motorky. Tu to máme pekne funkčné a hlavne dostupné aj cenovo.

dsc4199.jpg
PODVOZOK Z DIELNE KAYABA A BREMBO SI ODVÁDZA SVOJU PRÁCU VÝBORNE.

Cena je dôležitá

Čo si budeme nahovárať, pri výbere motorky síce častokrát zaváži aj značka, niekedy aj farba stroja, či jeho výbava, ale jedným z najdôležitejších kritérií je cena. SWM chce ísť cestou dostupnosti a sľubuje, že voči konkurencii budú jej motorky citeľne lacnejšie. Ak sa podarí zabezpečiť dostupnosť náhradných dielov a celé to bude bez dlhého čakania, enduro SWM môže byť výbornou voľbou. Motorky sú vyladené výborne, komponenty osvedčených značiek Kayaba, či Brembo aj v tomto konkrétnom prípade fungujú na výbornú a keď sa k tomu pridajú zvyšné dve dôležité veličiny – cena a dostupnosť, značka SWM môže byť veľmi zaujímavou alternatívou k dnes už pomerne „jednofarebnému" štartovému poľu terénnych enduro motocyklov.

dsc4197.jpg
VRÚBKOVANÝ POŤAH SEDADLA ZLEPŠUJE KONTAKT SO STROJOM.

SWM VTEDY A DNES

Značka SWM rozhodne nie je nováčikom, práve naopak, tento rok oslavuje polstoročie od svojho založenia. Vznikla v roku 1971 v talianskom Miláne a stáli za ňou dvaja nadšenci pre offroadové motocykle – Piero Sironi a Fausto Vergani. Ako bolo dobrým zvykom, značka pozostávala zo začiatočných písmen zakladateľov a mesta, kde sídlila. Boli to písmená zo slov Sironi Vergani Vimercate Milano a pôvodne to teda bolo SV.VM. Spočiatku používali dvojtaktné motory Sachs, ktoré mali úspešne konkurovať väčším a ťažším štvortaktom. Sústredili sa na enduro, neskôr na trialové špeciály a motokrosové stroje. Neskôr začali pripravovať väčšie objemy motorov a dokonca aj cestné motocykle, no ekonomická situácia v Taliansku sa zhoršovala, postihnutých krízou bolo viacero firiem a SWM nebolo výnimkou. V roku 1984 tak boli pre nepriaznivú finančnú situáciu a množstvo dlhov nútení výrobu ukončiť. Oživenie prišlo až o tridsať rokov neskôr, keď boli na výstave Eicma 2014 predstavené nové modely. Za znovuzrodením značky stál inžinier Ampelio Macchi, ktorý predtým šéfoval u takých významných výrobcov ako Cagiva, Aprilia, či Husqvarna. Prišiel aj nevyhnutný čínsky kapitál od gigantu Shineray Group, no výroba sa do Číny nepresťahovala. SWM vyrába vo fabrika Biandronno blízko Varese, teda priamo v kolíske motocyklov na severe Talianska v kraji Lombardia. Fabrika nie je nová, ide o pôvodné priestory značky Husqvarna, ktorá prešla do rúk rakúskeho koncernu. SWM tu tak „našlo" nielen haly, ale aj technológie a skúsený personál. Dnes má značka SWM zastúpenie aj na slovenskom a českom trhu, stojí za ňou skúsený importér Nevima Group, ktorý okrem iného zastrešuje aj značky Benelli, či Keeway. V ponuke u nás by mali zatiaľ dominovať ostré endurá SR 300 R a SR 500 R, no SWM aktuálne vyrába aj šikovné „civilné" 125-ky pre mladých adeptov aj do bežnej premávky, supermotardové modely, či dokonca štýlové scramblery Six Days 500 (na foto dole).

swmsixdayssxlat.jpg
swmsm500dxlat.jpg

MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod DOHC, 4 ventily, zdvihový objem: 297,6 ccm, vŕtanie x zdvih: 83 x 55 mm, kompresný pomer: 12,9 : 1, príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: šesťstupňová, spojka: viaclamelová, v olejovej náplni, sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK

Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: vpredu: teleskopická vidlica up side down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 300 mm, vzadu: jedna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 296 mm, brzdy vpredu: kotúčová s priemerom 260 mm, vzadu: kotúčová s priemerom 240 mm, kolesá: vypletané, pneumatiky: vpredu: 90/90-21", vzadu: 140/80-18".

ROZMERY

Rázvor: 1.483 mm, výška sedadla: 955 mm, objem palivovej nádrže: 7,2 l, suchá hmotnosť: 107 kg.

Cena: 6.790,- eur

Motocykel na test zapožičal: Nevima Group

Kompletnú ponuku motocyklov SWM nájdete na https://www.swm-motor.cz/

TEXT: P. LOVÍŠEK, FOTO: V. VRANÁKOVÁ

swm

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Novinky SWM v roku 2023

Novinky SWM v roku 2023

18.12.2022
Autor: Massimo

Komentáre