Rozhovor s hlavným dizajnérom prilieb LS2

Španielske prilby LS2 sa stali doslova fenoménom. Nielen na Slovensku, či v Českej republike, ale aj v ďalších krajinách Európy a v USA. Žiadna iná z „mladých" značiek prilieb sa nedokázala presadiť tak výrazne ako LS2. A žiadna iná značka nemá trvale také nárasty predaja ako práve LS2.

Rozhovor s hlavným dizajnérom prilieb LS2

Výrobca každoročne prináša viacero úplne nových modelov a desiatky nových farebných kombinácií. O tom, aké nároky kladie takéto tempo na samotných vývojárov sme sa rozprávali s hlavným dizajnérom značky Davidom Foschim

Ako ste sa dostali k práci pre značku LS2 a ako dlho už pre ňu pracujete?
Pre firmu LS2 pracujem prakticky od začiatku, teda od konca roka 2007. V tej dobe som kombinoval svoju prácu fotografa a umeleckého riaditeľa s prácou návrhára technického surfového a lyžiarskeho oblečenia. Spoločnosť, pre ktorú som pracoval, bola zároveň distribútorom týchto produktov a popri tom sa rozhodla, že bude predávať aj prilby pre motorkárov. A možno vďaka mojim predchádzajúcim dizajnérskym skúsenostiam teraz patrím k tým návrhárom, ktorí sa okrem striktne grafických dizajnov odvažujú navrhovať aj prilby s inými témami, ako býva obvyklé. Sú to napríklad kvety, tváre, texty a podobne. Moja prvá kolekcia mala úspech a to bol začiatok mojej spolupráce so značkou LS2.

23975ls2ff323arrowcevoreplicahectorbarberamotorcyclehelmet16000.jpg

Kde je dizajnové centrum LS2 a koľko ľudí v ňom v súčasnosti pracuje?

Dizajnové centrum je priamo v ústredí LS2 v Barcelone. Náš tím sa skladá z mnohých rôznych profesií, sú tu grafici, fotografi, inžinieri a ďalší špecialisti. Zároveň máme aj medzinárodný tím návrhárov a vývojárov, s ktorým spolupracujeme pri pokrývaní trendov a potrieb, ktoré sa vzťahujú špecificky na konkrétne trhy, na ktorých sa s LS2 pohybujeme ako výrazne medzinárodná značka.

70812.jpg

Ako prebieha proces vývoja nového modelu prilby?

Keď je známe zadanie, prvý krok k vytvoreniu prilby ide z ruky návrhára. Manažérsky tím potom zhodnotí niekoľko návrhov a keď sa rozhodne pre jeden výsledný, začína vývoj prvých prototypov. Pokiaľ sa dostane do hry otázka patentov, začíname tiež s patentovými štúdiami, aby sme sa vyhli prípadným konfliktom, prípadne aby sme vyvinuli vlastné patenty, ako to bolo napríklad pri mechanizme našej prilby Valiant, ktorý bol nedávno patentovaný po celom svete. S prvými prototypmi sa zároveň začína konkrétnejšie rysovať štýl novej prilby, až neskôr sa pracuje na funkčnej stránke prilby, čo je mimochodom jeden z najzložitejších procesov vývoja. Potom vstupujú do hry inžinieri a konštruktéri výrobných foriem a vývoj vstupuje do fázy prvých reálnych prototypov. Tie sú potom testované v našom laboratóriu. Tieto testy patria k časovo najdlhšiemu procesu vývoja, pretože prilba sa musí podrobiť nespočetným mechanickým skúškam, nárazovým testom a podobne. Keď je škrupina definitívne pripravená do výroby, navrhuje sa grafika a farby, čo je veľmi vzrušujúci proces, ktorý končí definovaním štýlu a finálnej podoby nového produktu.

arrowcarbonstingorange.jpg

Ako dlho celý proces trvá?

V priemere sú to necelé dva roky. Ale závisí to aj od typu prilby. Niečo iné je vyvinúť otvorenú prilbu do mesta a niečo iné je vytvoriť vyklápačku, prípadne pretekársku prilbu.

Aké sú súčasné všeobecné trendy v konštrukcii a dizajne prilieb?

Dovolím si povedať, že na jednej strane existuje veľmi puristický prúd, ktorý sa akoby vracia k počiatkom. Sú to retro prilby, alebo prilby v čistom, elegantnom štýle bez výrazného členenia, jednoducho čistý dizajn. Na druhej strane sú používané najmodernejšie technológie – prilby sú veľmi moderné, veľmi technologické, takmer futuristické.

david.jpg

LS2 je známa každoročnou nádielkou nových modelov a dizajnov. Koľko nových prilieb sa rodí každý rok?

V súčasnej dobe vyvíjame a prichádzame na trh v priemere s piatimi novými prilbami ročne. Grafické dizajny sa pritom obnovujú každoročne. Vyhovuje nám systém zavedený vo svete módy, to znamená, že hovoríme o kolekciách jeseň-zima a jar-leto. Hlavne naša jarná kolekcia je dôležitá, radi totiž prichádzame s novinkami uprostred sezóny. A zákazníci to oceňujú.

dsc2711.jpg

Ako dokážete každý rok prichádzať s toľkými úplne novými dizajnami mnohými novými modelmi a pritom sám seba neopakovať?

Pravidelne sa to sám seba pýtam. Zvlášť, keď musím dávať názvy toľkým novým modelom a grafikám. Pravdou je, že je to zložité, ale v každej novej grafike a v každej prilbe je niečo nové, čo ju odlišuje od predchádzajúcich. Vždy sa snažíme začleňovať aspoň nepatrné odlišnosti. No neopakovať sa je naozaj zložité.

ff397vectororionmedia.jpg

Kde hľadáte inšpiráciu?

Nemám nejaký konkrétny zdroj inšpirácie, inšpiruje ma množstvo vecí. No myslím, že k hlavným zdrojom nápadov patrí príroda. Aj automobily môžu byť zdrojom inšpirácie ešte viac ako motocykle. Inšpiruje ma aj Kickstarter, keď premýšľam o nových smeroch vývoja. Ten portál je zaujímavý inovatívnymi a kreatívnymi projektmi.

Používate pri vývoji prilieb LS2 nejaké supermoderné technológie ako napríklad 3D tlač a podobne?

Samozrejme. 3D tlač je priamo základom našej práce. Aj laserové vyrezávanie, reverzné inžinierstvo, vstrekovanie nových materiálov a veľa ďalších. Nové technológie sú pre nás zásadná vec a stále viac ich začleňujeme do našich projektov. Je niečo ako typická identita

LS2, niečo, čo je charakteristické pre tieto prilby?

Mohol by som spomenúť napríklad kovové trojuholníkové platničky upevňujúce podbradové remienky. Sú typickým dizajnovým, ale aj funkčným prvkom. Čo nás ale skutočne odlišuje, to je naša úžasná schopnosť rýchlej reakcie. Žiadny z našich konkurentov nemá tak efektívny a rýchly vývoj nových produktov ako my. Žiadna iná značka neprináša ročne päť nových prilieb. To je jeden z našich charakteristických rysov.

arrowrevowhiteblue00.jpg

Spomínaná trojuholníková platnička bola priamo vašim nápadom?

Áno. Vždy sa snažím zlepšiť svet prilieb hlavne vo vzťahu na bezpečnosť a komfort. Jedným z týchto prvkov je aj tá platnička, ktorá sa stala typickým rozpoznávacím znakom prilieb LS2, ale hlavne výrazne zvyšuje pevnosť uchytenia podbradových remienkov k prilbe.

Posledná otázka - čo vy a motorky?

Priznám sa, že nič moc. Vlastne ani nemám motocykel. Keď som bol veľmi mladý, spadol som na motorke. Nemal som prilbu a na sebe len veľmi ľahké oblečenie. Bolo leto a ja som bol kompletne celý odretý od asfaltu a nemohol som sa hýbať. Od tej doby mám pred motorkami veľký rešpekt. Páčia sa mi skôr ako objekty. V skutočnosti teda nemôžem povedať, že mám vášeň pre jazdu na motorke. Čo sa týka vášne pre motocyklové prilby, tam je to úplne iné...

23975ls2ff323arrowcevoreplicahectorbarberamotorcyclehelmet16000.jpg
70812.jpg
arrowcarbonstingorange.jpg
dsc2711.jpg
ff397vectororionmedia.jpg
arrowrevowhiteblue00.jpg

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre