Život na Dakare: Piesok, rýchlosť, nebezpečenstvo

Adrien Van Beveren je "novou krvou" v najprestížnejšich a najťažšich off-roadových pretekov, Dakar.

Život na Dakare: Piesok, rýchlosť, nebezpečenstvo

Dvadsaťsedemročný Francúz sa momentálne preháňa (preháňal, pre pád rally Dakar 2018 ukončil poz. redakcie) etapami 9000 km dlhých pretekového na svoje továrenské Yamahe WR450F. Dlhá cesta v sedle znamená brutálny test odvahy, vôle a výdrže jazdca i samotného stroja. „Na konci Dakaru sa cítite totálne zničený," priznáva. „Vlani som chcel hlavne v poriadku dôjsť do cieľa ... ale k záveru pretekov som dúfal aj vo výsledok, pretože pódium bolo na dosah."

Talentovaný jazdec sa rýchlo etabloval ako najväčšia nádej Yamahy, ktorá je jedným z nemnohých tímov, schopných ukončiť dlhú hegemóniu KTM. „Ľudia a spoločnosť mi veria, čo je dobrá motivácia. Chcel by som tu raz zvíťaziť, ale zatiaľ musím byť trpezlivý a stále sa učiť."

ch37649.jpg


Na účastníkov tento rok čaká cesta cez 3 štáty s rozmanitou topografiou: od púštnych dún cez močiare, po skalnaté vrcholky 5000 metrov vysokých horských štítov. Okrem drsnej krajiny bojujú tiež s chabým svetlom, drsným podnebím (vlani boli kvôli záplavám zrušené dve etapy) a nečakanými problémami (stretnutie s divokou zverou, zranenia, poruchy stroja). Na ceste sa navigujú vďaka "road booku" - inštrukciám, napísaným na kúsku papiera nalepenom na prístrojových doskách ich motocyklov - jediným navigačným nástrojom na denných etapách, dlhých až 900km.

Keď ste sami uprostred púšte, je ťažké neprepadnúť panike ..." hovorí "AVB". „Ste na Dakare, ale vlastne neviete kde presne. Je ťažké vyhrať, ak sa tým necháte príliš uniesť. Možno sa to raz dvakrát podarí, ale keď ste v sedle, cítite, že máte život vo svojich rukách. Jazdíme rýchlo a v nebezpečných miestach ... snažím sa riadiť v pokoji, automaticky, to je kľúčom k úspechu," odhaľuje. „Primárne sa sústredíte na road book, nemôžete moc myslieť na jazdu. Dakar sa mení, je čím ďalej náročnejšie na schopnosť navigácie."

mch18774.jpg


Je to fyzicky aj psychicky vyčerpávajúci podnik, kde výrobcovia testujú a vylepšujú stroj tak, aby vydržal až do cieľa v argentínskej Córdobe. Adriena teda na ceste nasleduje celý tím, ktorý večer čo večer stavia tábor a poskytuje podporu telu i stroju. Každý člen tímu je zmierený s krutou pravdou: jedno zlé rozhodnutie, alebo jeden uvoľnený kameň môžu v minúte zmariť ročné prípravy a úsilia. „Je to veľký podnik, na ktorý sa pripravujete celý rok a ktorý poskytuje len jednu šancu," pripúšťa Van Beveren. „Myslíte naň aj keď ste na štarte pretekov La Touquet Beach, alebo kdekoľvek inde. Viete, že na tieto dva januárové týždne musíte byť v najlepšej možnej kondícii."

Dvesto motocyklistov sa po dva týždne rúti krajinou a miestami, na ktoré sa obyčajný smrteľník nikdy nepozrie. Médiá spoločne s fanúšikmi sledujú každý pohyb účastníkov pomocou GPS modulov, pre jazdcov samotných je to však osamelý podnik plný unikátnych zážitkov.

Išli sme jedným vysoko položeným miestom, myslím že vo výške 4000 metrov nad morom. Pozrel som sa doľava a okamžite si spomenul na reklamu na minerálku - boli tam úžasne vyzerajúce hory zarastené zeleňou."

mch18826.jpg


Potom je tu jazda sama o sebe," pokračuje Adrien. „Niekedy to ide fakt tuho a ťažko si jazdenie užijete ... inokedy ste na ceste s dobrým povrchom a vtedy sa naozaj bavíte."

Pre väčšinu účastníkov je úspešné dokončenie pretekov samo o sebe úspechom. Van Beveren došiel vlani na štvrtom mieste, len krôčik od pódia a šampanského. Sympatický pretekár rád zdôrazňuje, že trpezlivosť je v najťažšich pretekochom na svete veľmi dôležitá vlastnosť - úspech ale môže prísť pokojne už tento rok.


Adrien V. Beveren mal smolu na konci 10. etapy Rally Dakar 2018, kedy 3 kilometre pred cieľom havaroval a pre poranenia hrudníka, chrbtice a kľúčnej kosti musel z pretekov odstúpiť. Preteky opúšťal z 1. miesta v celkovej klasifikácií! Prajeme čo najrýchlejší návrat na motocykel.

ch37649.jpg
mc139611.jpg
mc15441.jpg
mch18774.jpg
mch18793.jpg
mch18826.jpg
mc13947.jpg

zdroj: monsterenergy - CZ/SK

Buďte s nami v kontakte

Komentáre