ZARUČENÁ ZÁBAVA - TEST: HONDA CB125R

Tento rok prišla na trh hneď trojica nových športových naháčov obľúbenej rodiny Honda CB. Ako prvá sa k dílerom dostala najmenšia CB125R po ktorej nasledovala CB300R. Vrchol ponuky predstavuje nástupca modelu CB1000R. Spoločným znakom všetkých troch motocyklov je minimalistický dizajn s prvkami modernej klasiky, ktorý výrobca označuje ako „Neo Sports Café"

ZARUČENÁ ZÁBAVA - TEST: HONDA CB125R

Najmenší člen rodiny športových naháčov Honda si ma hneď získal svojim pôsobivým dizajnom, ktorý do tejto kategórie prináša nový svieži vietor. Keď som na výstave Motocykel navzájom porovnával všetky tri novinky modelového radu CB, minimalistický štýl 125- ky najviac ulahodil môjmu oku. U väčšej CB300R, s ktorou zdieľa mnoho spoločných prvkov, mi vadí mohutná koncovka výfuku. Tu je potrubie vedené pod motorom zakončené malým dvojkomorovým tlmičom.

Dizajnérom sa podarilo dosiahnuť čistý vzhľad, ktorý nechá vzniknúť jednotlivé komponenty. Pekne to vidieť na minimalisticky riešenej zadnej časti ukončenej najtenším svetlom aké Honda použila. Osobitý rukopis má aj reflektor v tvare dvoch pásikov, pričom horný tvorí stretávacie svetlo a dolný diaľkové. Celok pekne dotvárajú hranaté kryty po bokoch 10-litrovej nádrže. Pri spotrebe okolo 3,5 l/100 km to zaručuje slušný dojazd. Ja som na jedno natankovanie prešiel viac ako 250 km a to som Hondu držal stále pod krkom. U novej 125-ky vývojári použili kvapalinou chladený jednovalec s rozvodom SOHC a dvojventilovou technikou. Motor odvodený od modelu CBR125R dosahuje maximálny výkon 13,3 k pri 10.000 ot./min., pričom o pohotové reakcie na pridanie plynu sa stará vstrekovanie paliva PGM-FI. Aj keď novinka CB125R pôsobí dojmom veľkej motorky s náplňami váži iba 126 kg. Navyše väčšina hmotnosti je sústredená v blízkosti ťažiska, vďaka čomu sa hravo ovláda. Veľký podiel na tom má konštrukcia podvozku s kvalitným odpružením. Základ tvorí oceľový priehradový rám zvarený z oceľových rúrok a výliskov. Efektným prvkom je aj masívna teleskopická vidlica typu upside-down. Odpruženie zadného kolesa má na starosti oceľová kývačka s centrálnou jednotkou, ktorá ponúka päť nastavení predpätia pružiny.

5023.jpg
5029vzor.jpg
5021.jpg
4973.jpg

Za cenu 3.990,- Eur môžete mať spoľahlivú motorku s príťažlivým dizajnom, ktorá nepokazí žiadnu zábavu. Ako sme si u Hondy zvykli, výborná je i kvalita dielenského spracovania.


Užite si pocit slobody

Príjemné prekvapenie prichádza hneď po vyhupnutí do sedla. Za krátkou štíhlou nádržou je nečakane veľa miesta, čo určite ocenia jazdci vyššej postavy. Aj široké riadidlá typu „fat bar" hneď padnú do ruky. V kombinácii s nízko umiestnenými stupačkami je posed celkom pohodlný a tak ani niekoľko hodinové výjazdy nepôsobia únavne. Je tu dosť miesta aj pre spolujazdca, ten však musí mať kolená viac pokrčené. Pri kratších presunoch za zábavou to ale nebude problém. Honda rozhodne patrí k pocitovo najrozmernejším strojom vo svojej triede. Dobrý dojem z motorky nekazí ani pohľad na prístrojovku. Tenký LCD displej, ktorý je dobre čitateľný aj na slnku, ponúka všetky informácie, ktoré potrebujem. Po naštartovaní sa ozve typický zvuk malého štvortaktu. Nie je to žiadny silák, ale svojich 13 koní rád prebúdza k životu. Musíte ho však držať pekne pod krkom, lebo maximum krútiaceho momentu ponúka pri 8.000 ot./min. Pre udržanie svižného tempa treba využívať dobre odstupňovanú prevodovku. K dispozícii máte šesť rýchlostí, ktoré pekne zapadajú s jemným cvaknutím. Napriek tomu, že som na 125-ku presadol z perfektne vyladenej 950-ky, jazdu som si celkom užíval. Hlavne úseky plné zákrut boli veľmi zábavné. Na rozdiel od výkonného štvorvalca musíte pri svižnej jazde využiť každého koníka. Treba si odpustiť aj veľké brzdenie pred zákrutou. Stačí len trocha ubrať plyn, podradiť jeden - dva kvalty dole a na apexe už začať pridávať, aby ste na výjazde mali dobrú rýchlosť. Aj keď kontrolka radenia sa rozbliká už pri 7.500 ot./min., jednovalec sa ochotne vytáča do 11.000 ot./min., kde začína červené pole otáčkomera. Pri rýchlych prejazdoch zákrut vás podrží aj nový priehradový rám s optimálne navrhnutou tuhosťou. V kombinácii s teleskopickou vidlicou typu upside-down to dáva jazdcovi výbornú spätnú väzbu. Spoľahnúť sa môžete aj na priľnavosť pneumatík Dunlop so šírkou 110 mm vredu a 150 mm vzadu. Podvozok dokáže slušne absorbovať nerovnosti vozovky. Dobre funguje hlavne obrátená teleskopická vidlica, ktorá ani pri jazde vo dvojici nikdy nešla na doraz. Citlivo sa dajú dávkovať aj dobre dimenzované brzdy vybavené systémom ABS.

Resumé

Stovky kilometrov, ktoré som si užil v sedle novej Hondy CB125R mi znova pripomenuli starú pravdu, že menej je niekedy viac. Veď čo potrebujú mladí začínajúci jazdci? Ku šťastiu im stačí ľahko ovládateľná motorka s výkonným motorom, ktorá sa perfektne uplatní pri každodennom využití a pritom nepokazí žiadnu zábavu. V prípade novinky CB125R dokážu radosť z vlastníctva krásnej motorky ešte umocniť nadštandardné prvky výbavy, ktoré môžeme nájsť aj u väčších súrodencov.

5016.jpg

MOTOR
Typ motora: Kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 2 ventily,
Zdvihový objem: 125 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 58 x 47,2 mm,
Kompresný pomer: 11,0:1,
Maximálny výkon: 9,8 kW (13,3 k) pri 10.000 ot./ min.,
Najvyšší krútiaci moment: 10,4 Nm pri 7.000 ot./min.,
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva PGM-FI,
Štartér: elektrický,
Zapaľovanie: elektronické,
Prevodovka: šesťstupňová,
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: oceľový, priehradový,
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica typu upsidedown, priemer nosníkov 41 mm,
vzadu: oceľová kyvná vidlica, centrálna pružiaca tlmiaca jednotka, nastaviteľné predpätie,
Brzdy vpredu: kotúčová o priemere 296 mm, radiálny štvorpiestikový strmeň, ABS,
vzadu: kotúčová o priemere 220 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS,
Disky kolies: zliatinové, desaťlúčové,
Pneumatiky: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17

ROZMERY
Rázvor: 1345 mm,
Výška sedadla: 816 mm,
Objem palivovej nádrže: 10,1 l,
Pohotovostná hmotnosť: 126 kg,
Cena: 3.990,- Eur,
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko www.honda.sk


Text: M. Masničák, Foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre