Veľký MAX

Je veľký, no nie je najväčší. V skutočnosti je však rovnako veľký ako ten najväčší...Nielen čo sa vonkajších rozmerov týka, ale aj ponúkanými jazdnými vlastnosťami.

Veľký MAX

Triezva voľba

Aby sme rozmenili na drobné trochu spletité slová z úvodu, ponúkame krátke vysvetlenie čo sme to vlastne testovali. Model Outlander je nepochybne najdôležitejšou štvorkolkou v ponuke značky Can-Am s najpočetnejším zastúpením. Prívlastok MAX v názve naznačuje, že ide o predĺženú verziu, ktorá poskytuje veľký priestor pre dvojčlennú posádku. Najväčšou verziou, čo sa týka objemu motora, je majestátna tisícka, no my sme tentokrát siahli po menšom súrodencovi s objemom tesne nad 850 kubíkov. A tento strojček nás presvedčil, že naozaj nič viac netreba... No dobre, litrový motor je vec prestíže, nároční zákazníci radi siahnu práve po ňom, ale tí, ktorí rozmýšľajú prakticky, sa bez problémov uspokoja s o niečo menšou 850-kou, ktorá za svojim veľkým vzorom takmer vôbec nezaostáva. Liter objemu naozaj nie je nutnosťou, veď už 850-ka ponúka nadštandardnú porciu výkonu, ktorú málokedy naplno využijete. Na jednej strane je reč čísel – tu vás 850-ka presviedča hodnotou 78 konských síl. No oveľa dôležitejšia je realita, správanie vozidla v praxi. A tu sa už po prvom naštartovaní vytratia všetky pochybnosti. Už navoľnobehu vás osloví impozantné dunenie z výfuku. Vzápätí budete príjemne prekvapení záťahom motora. Aj na „rýchlom" prevode sa razantne derie vpred napriek viac ako trom metrákom hmotnosti plus ďalšiemu metráku záťaže jazdca a paliva. Keď zaradíte pomalší, redukovaný prevod, 850-ku sotva niečo zastaví. Pravdu povediac, neviem ako jazdil predchodca s označením 800, ale táto nová 850-ka je nadmieru vydarená ponúka vyvážené jazdné vlastnosti a je jemne „prekoňovaná", takže si užijete aj nejaký ten úlet a adrenalín.

Maximum komfortu

Outlander, zvlášť v predĺženej verzii MAX, ponúka nadmieru bohatý priestor nielen pre vodiča, ale aj pre prípadného spolujazdca. V prípade núdze by sa na dvoch priestranných sedadlách dokázala odviezť aj trojica pasažierov. Priestor sa našiel aj pre batožinu, v zadnej časti je zabudovaný box s utesneným vekom, kam bez problémov pobalíte napríklad oblečenie do chladnejšieho počasia, pláštenku do dažďa, či „svačinku". Nechýba ani oddelená priehradka na náradie, aby sa nepovaľovalo po celom boxe. Utesnené dvierka poskytujú prepravovanému nákladu ochranu pred odstrekujúcou vodou, či pred bahnom. Super je, že sa do tejto priehradky dostanete aj pri založenom zadnom nosiči, prístup je totiž zozadu. Z praktických detailov môžeme spomenúť ešte chrániče rúk, 12 V zásuvku pri spínacej skrinke,či zámok radiacej páky. Keby šlo do tuhého, určite oceníte aj sériovo montovaný naviják s ťažnou silou 3000 libier, teda 1361 kg.

dsc1941.jpg
dsc2067.jpg

Prekvapivo obratný

Veľký MAX môže na prvý pohľad pôsobiť ťažkopádne, no opak je pravdou. Jeho ovládanie je doslova hračka. V prvom rade poteší veľký uhol natočenia riadidiel, vďaka čomu sa otočíte aj v stiesnených priestoroch. K tomu je nápomocný aj posilňovač riadenia s troma možnosťami nastavenia. Pri jeho maximálnom účinku môžete ovládať štvorkolku doslova jedným prstom. Pri rýchlejšej jazde zasa príde vhod, že účinok posilňovača môžete znížiť. Na rovnej ceste, či už poľnej, alebo asfaltke, sa totiž riadenie s posilňovačom správa až príliš ochotne a jazdec tak nedostáva dostatočnú odozvu od kolies. Štvorkolka potom aj na mierne natočenie riadidiel reaguje okamžite a to môže spôsobiť miernu nestabilitu. Pri prejazde zákruty tak musíte smer neustále jemne korigovať. Vtedy príde vhod možnosť posilňovač „oslabiť" a prevziať velenie do vlastných rúk. Čo sa týka náhonu kolies, k pohonu zadných môžete v prípade potreby jednoducho tlačidlom pripojiť aj pohon prednej nápravy. Chýba ovládač uzávierky diferenciálu. Ten však nie je potrebný, pretože prípadné preklzovanie kolies stráži elektronika a v prípade potreby zasahuje automaticky. Systém Visco-Lok sa postará o navonok nenápadný, no v skutočnosti veľmi účinný pohon všetkých štyroch kolies a tým aj o vyslobodenie z každej náročnej situácie.

Dravý a krotký zároveň

Inovovaný motor dostal o máličko väčší objem, no oveľa väčší výkon. Niet sa však čoho obávať, na jeho krotenie vám postačí trocha sedliackeho rozumu, nepotrebujete žiadne extra skúsenosti. Pohonná jednotka reaguje na povely od plynovej páčky síce razantne, no s rozvahou. Pohyb stroja tak dokážete pekne regulovať. Keď však pritlačíte na páčku „na doraz", počítajte s tým, že vás Outlander zatlačí do sedadla. Elektronika sa stará o to, aby bol prísun výkonu okamžitý, no zároveň dobre dávkovateľný. A podvozok v ničom nezaostáva. Pruženie má progresívny charakter a menšie nerovnosti si ani len nevšimnete. Outlander sa nimi dokáže preniesť bez náznaku nervozity, či neistoty. Predstavte si niečo ako obrubník chodníka. Musíte sa dobre pozerať, aby ste si ho všimli, pretože keď naň v menšej, ale aj vo vyššej rýchlosti nabehnete, sotva si ho uvedomíte. Na druhej strane treba povedať, že pruženie napriek úctyhodným zdvihom nie je nepríjemne mäkké a húpavé, takže sa vám nestane, že dostanete morskú chorobu po prejazde niekoľkých zákrut. Outlander sa príliš nenakláňa a zostáva stabilný aj pri drsnejšom zaobchádzaní. Tu by si konštruktéri zaslúžili viac ako len pochvalu...

brp2.jpg

Pri spínacej skrinke nechýba 12 V zásuvka na napájanie najrôznejšieho príslušenstva. Vozidlo môžete zabezpečiť uzamknutím radiacej páky v parkovacej polohe „P". V priestore pod zadným nosičom si našiel miesto aj veľký odkladací box, prístup doň je zozadu, čo je veľmi praktické a dostanete sa doň nezávisle na tom, či máte na nosiči namontovaný kufor, alebo pripevnený nejaký náklad. Dvierka sú utesnené a chránia obsah pred odstrekujúcou vodou a blatom. Šikovne vymyslený je rýchloupínací systém LinQ. Prostredníctvom neho v priebehu sekundy na predný, či na zadný nosič upevníte buď maličký box na obrázku, ale aj väčší kufor, najrôznejšie nosiče a držiaky, či iné príslušenstvo. Samozrejme úplne bez použitia náradia.

dsc2123.jpg
dsc2108.jpg
dsc2111.jpg
dsc2129.jpg

Toto je jeden z hlavných rozdielov medzi „krátkym"Outlanderom averziou MAX. Vďaka zväčšenému rázvoru kolies sa našlo miesto, doslova kráľovské kreslo, aj pre druhého člena posádky. Ten má naviac k dispozícii komfortnú opierku a držadlá. V prípade potreby sa celé sedadlo dá jedinou páčkou v priebehu pár sekúnd demontovať a vzniknutý priestor využiť napríklad na prepravu väčšieho nákladu.

dsc2127.jpg

Čo na záver? Treba priznať, že Can-Am Outlander aniv objemovo „strednej triede" nepatrí k ľudovým vozidlám a za túto srandu utratíte viac ako pätnásť tisíciek. No treba tiež dodať, že tej srandy si užijete neúrekom a táto štvorkolka vás podrží bez ohľadu na to do akého problému sa dostanete. Dá sa povedať, že zdolá viac ako si trúfnete. A keď ide do tuhého, nie je to len hračka na voľný čas, ale pomôže aj pri práci...


Buďte s nami v kontakte

Komentáre