TÍMOVÝ HRÁČ - CAN-AM TRAXTER MAX HD10

Zatiaľ čo motorky, či štvorkolky sú poväčšine záležitosťou pre individualistov, maximálne odvezú dvojicu osôb, side by side vozidlá toho zvládnu viac. V niektorých prípadoch nie je problémom transport ani početnejšej skupinky ľudí. Väčšej spoločnosti sa nebráni ani Can-Am Traxter, ktorý je v objemnejšej verzii HD10 dostupný aj s prívlastkom MAX. Znamená to predĺžený podvozok a sedadlá až pre šiestich pasažierov.

TÍMOVÝ HRÁČ - CAN-AM TRAXTER MAX HD10

Hromadná doprava
Pracovné side by side Traxter z produkcie koncernu BRP sme tu mali už viackrát, no po prvýkrát sa nám do rúk dostáva predĺžená verzia s prívlastkom MAX. Tento prostriedok hromadnej dopravy je u nás dostupný vo verzii HD10, teda s najsilnejšou motorizáciou, takmer litrovým dvojvalcom s výkonom 72 koní a vo výbave s označením XT. Táto voľba je celkom logická, pretože robustný stroj už pri obsadení dvojicou osôb hravo presiahne hmotnosť jednej tony a menší motor by mohol v náročnom teréne strácať dych. Je jedno, či si ako početnejšia rodinka vyrazíte na výlet do hôr, alebo partia šiestich chlapov vyráža do terénu za prácou, Traxter si aj v predĺženej verzii MAX skvele počína aj v náročnejšom kopcovitom teréne. Pri plnom obsadení šiestimi pasažiermi sa musíte trochu potlačiť, no ak vyrážate len štyria, priestor je naozaj veľkorysý. Dvojica lavíc je delená v pomere 40-20-40, teda prostredné sedadlo nie je úplne plnohodnotné. Každopádne, niekoľko kilometrov sa dá bez problémov zvládnuť aj pri plnom obsadení.

dsc2716.jpg

Miesto pre náklad
Traxter je v prvom rade užitočný pracovný stroj, takže výrobca musel zachovať aj priestor pre náklad. Predĺžením rázvoru a inštaláciou druhého radu sedadiel nákladná korba vôbec neutrpela. V porovnaní so základným, „krátkym" Traxterom nie je ani o kúsok menšia. Samozrejme, aj v tomto prípade má otvárateľné zadné čelo a je vyklápateľná, pričom základné mechanické vyklápanie môže byť doplnené o elektronické vyklápanie. Čelo sa otvára komfortne jednou rukou, takisto na vyklopenie korby stačí uvoľniť poistku na jednej strane vozidla, pričom táto poistka sa nachádza na oboch stranách, takže nemusíte Traxter zbytočne obchádzať. Pre lepšiu predstavu, na korbu sa aj v prípade zavretého čela zmestí europaleta a ešte zostáva rezerva na ďalší náklad. Na korbu výrobca povoľuje naložiť 454 kg. Nákladný priestor je možné zväčšiť otvorením zadného čela, pričom samotné čelo je takisto zaťažiteľné, môžete naň naložiť až viac ako 113 kg. A ďalších viac ako 900 kg môžete ťahať na prívesnom vozíku... No pre náklad, teda predovšetkým náradie, či iné drobnosti sú v zálohe aj ďalšie šikovne riešené priestory priamo v kabíne. V prvom rade je to objemná, uzatvárateľná a vynímateľná schránka umiestnená pod výklopným sedadlom spolujazdca. Má objem 21 litrov, takže do nej zmestíte napríklad rôzne náradie, ktoré je navyše chránené proti vode. Ďalšia skrinka na náradie sa nachádza pred spolujazdcom – takisto uzatvárateľná a takisto vynímateľná. Nechýbajú viaceré odvorené odkladacie priestory pod prístrojovkou, či držiaky na nápoje.

dsc2718.jpg

Praktický aj komfortný
Opäť sa dostávame k tomu, že ide hlavne o pracovný stroj. Výrobca to však poňal tak, že aj pri práci potrebujete určitý komfort a jednoduchosť obsluhy. O to viac, ak takéhoto pomocníka používate pravidelne. Nasadanie uľahčuje „zrezaný" roh sedadla, či stĺpik kabíny posunutý čo najviac dopredu. Poťahy sedadiel sú robustné, hrubé, takže odolávajú nielen vode, ale aj drsnejšiemu zaobchádzaniu. Ich vrúbkovaný povrch zabraňuje šmýkaniu. Sedadlo vodiča je nastaviteľné v rozmedzí 8 cm. Takisto nastaviteľný je aj sklon volantu. Všetky ovládače sú pekne poruke, radiaca páka je priamo pri volante a v dosahu sú aj všetky potrebné tlačidlá. Predovšetkým tie, ktoré najviac ovplyvňujú jazdné vlastosti Traxtera. Jedno z nich zapína pohon všetkých štyroch kolies, ďalšie ovláda uzávierku zadného diferenciálu, ktorý je priamo spojený s prevodovkou. Máte tak na výber – otvorený zadný diferenciál pre najľahšiu ovládateľnosť napríklad na asfaltke, či na trávniku, pokiaľ ho nechcete rozryť. Uzavretím zadného diferenciálu zasa zvýšite trakciu. Tú istú možnosť máte aj pri zapnutí pohonu všetkých kolies. Predný diferenciál je samozverný Visco-Lok. Ďalším užitočným prepínačom je ten, ktorý umožňuje voľbu jedného z troch jazdných režimov. Okrem štandardného NORMAL je k dispozícii mód ECO, ktorý šetrí palivo, či pracovný režim WORK, ktorý prináša plynulejší nástup výkonu, ľudovo povedané, motor citeľne menej „trhá", reakcie na plynový pedál sú hladšie. Čo sa týka komfortu a ovládania, dá sa Traxteru vytknúť snáď jediná vec. Výrobca síce vo výbave XT ponúka pevnú plastovú strechu, ale to je z ochrany posádky pred nepriazňou počasia všetko. Sieťky namiesto dverí sú naozaj len „do počtu". Našťastie je tu doplnkové príslušenstvo, ktoré si môžete dokúpiť – stačia obyčajné „textilné" dvere, čelné sklo a razom je úžitková hodnota stroja na úplne inej úrovni. Traxter MAX sme testovali v daždivom a chladnom počasí a s nostalgiou sme spomínali na predošlé staršie testovanie modelu Traxter HD8, ktorý mal uzavretú kabínu a komfort posádky bol neporovnateľne lepší. Pokiaľ zvažujete kúpu takéhoto pracovného stroja a premýšľate aj nad nejakými doplnkami, odporúčame poobzerať sa práve po čelnom okne, či dverách. Skôr či neskôr ich určite oceníte.

dsc2728.jpg

Traxter, či MAX?
Predĺžený Traxter MAX je v prvom rade určený pre početnejšie pracovné skupiny. Šesticu pasažierov odvezie máloktoré terénne auto, naopak v porovnaní s autom relatívne kompaktný side by side zvládne šesťčlennú posádku a ešte k tomu aj slušný náklad. Ak však pracujete okolo farby, polí, či lesa prevažne sám, či vo dvojici, lepšou voľbou bude „krátky" Traxter, ktorý je v členitom teréne značne obratnejší. Aj dlhý Traxter MAX má úžasnú prejazdnosť aj v náročnejšom teréne a dostatočnú svetlú výšku až 28 cm, pri dlhšom rázvore medzi nápravami však musíte počítať aj s tým, že na terénnych hranách o niečo skôr môžete uviaznuť „na bruchu". Takisto manévrovanie pomedzi stromy je v prípade verzie MAX o trochu ťažkopádnejšie. Ovládanie však uľahčuje sériovo montovaný posilňovač riadenia s nastaviteľným účinkom. Ani vyššia hmotnosť nerobí výkonnému motoru žiadne problémy a MAX sa dokáže rozbehnúť celkom svižne aj so záťažou. Voľba medzi základným a predĺženým prevedením je teda už len na vašich potrebách...

dsc2716.jpg
dsc2733.jpg
dsc2724.jpg

Text: P. Lovíšek, foto: autor a P. Mitaš

Buďte s nami v kontakte

Komentáre