TIGER zákrutový - TEST: TRIUMPH TIGER SPORT

Nie je tiger ako tiger. Napríklad taký tiger džungľový je iný ako tiger ekonomický, čím sa označujú štáty ako Taiwan a Hongkong. Alebo ten golfový – Tiger Woods je úplne iný druh mačky ako Tiger z Macka Pú. Ďalej je tu Tiger Explorer - obľúbená dobrodružná tisícdvestovka od Triumphu. No ten dnešný, ten sa volá Tiger Sport. Meno, ktoré hovorí za všetko.

TIGER zákrutový - TEST: TRIUMPH TIGER SPORT

Starý známy
V roku 2016 oslávil zákrutový tigrík 10 rokov svojej existencie. V roku 2006 sa rozhodol Triumph postaviť namiesto dobrodružného enduro Tigra zákrutovú zábavnú motorku. Aj tak s cicou nikto nejazdil do terénu. Vpredu sedemnástka namiesto pôvodnej devätnástky, radiálne štvorpiestiky a motor priamo z aktuálneho Speed Triple 1050. V roku 2013 prišla ďalšia generácia mačky, ktorá k pôvodnému menu Tiger 1050 dostala podoznačenie Sport. Motor je nielen o 10 koní silnejší, ale aj plynulejší, lepšie dávkovateľný. Sedadlo pohodlnejšie pre dlhšie výlety. No to najdôležitejšie – na zadnom kolese namiesto klasiky odvtedy štýlová jednoramenná kyvka. No a v roku 2016 prišla aktuálna generácia modelu. Podvozok bez zmeny, dizanovo len manuálne nastaviteľný veterný štít, no motor poriadne prekopaný. Trojvalec dostal rovnaké úpravy ako v modeli Speed Triple 2016. A hlavne v duchu dnešnej doby nastúpila na stráž moderná elektronika: elektronické ovládanie plynu Ride by Wire, trakčná kontrola, elektronický tempomat, systém proti zdvihnutiu prednéko kolesa pri prudkom pridaný plynu a prepínanie troch jazdných režimov. Takže viac menej starý známy dobrý zábavný Tiger Sport, no s obrovskou hromadou elektroniky pre ešte väčšiu radosť.

69a9959.jpg

Mačka anglická
Táto mačka je typická Angličanka. Trojvalec pod nádržou a tak trochu suchý dizajn. Trošku opozeraný, no predovšetkým v tejto čiernej kombinácii dosť nevýrazný. A to je úplne v poriadku, pretože nie každý chce na ceste žiariť na červenej Multristráde alebo oranžovom Edvenčri a priťahovať na seba zbytočne pozornosť. Matná čierna je moderná a jemná žiarivá zelená linka na plastoch a kolesách podčiarkuje tak trochu tuningový, nesériový nádych stroja, ktorý sa Triumph snažil navnadiť. Motorka tak napriek originálnemu nezmenenému 10 ročnému dizajnu trošku omladla. Navyše Angličanke veľa netrebab – pekný priehradkový rám, jednoramenná kyvka, výfuk pod sedadlom – na toto ma Triumph dokáže zbaliť aj o ďalších 10 rokov. Stačí, keď sa ku mne pritúli, zapradie svojim trojvalcovým zvukom a som znova „in Love".

69a9976.jpg

Speed Triple pre dospelákov
Tiger Sport je vlastne prevtelený Speed Triple do motorky s vystretou jazdeckou polohou. Je pohodlnejší, máte z jeho sedla výborný výhľad, no stále je v ňom skrytá duša zábavného naháča Speed Triple. Trojvalec je v tomto prípade naladený len na 126 koní, u Triplíka má až 140. Ťahá však rovnako – ako zmyslov zbavený. Má výborný spodok a nemá problém roztočiť žiadnu rýchlosť v priebehu sekúnd do červeného poľa. S krásnym trojvalcovým záťahom a ešte krajším trojvalcovým rachotením vo výfuku. Zvuk motora začína mať trojvalcový nádych niekde okolo 4.000, okolo šestky-sedmičky začína ten skutočný záťah spolu s divokým vrčaním a pri osem-deväťtisíc je to už hotová extáza. Výkon vrcholí pri 9.500 a červené pole začína len o kúsok ďalej za desinou. Presne pre toto mám rád trojvalce. Poriadne potiahnu, keď treba, no môžete ich vytáčať hore-dole ako sa vám len páči. A mne sa to vážne páči. Má to spodok, stred aj vrchol. Perfektné!

Podvozok pre zábavu
Slovo Sport nie je v názve Tigríka len tak náhodou. Triump vie postaviť dobrý športový podvozok, o tom žiadna. Predok dokáže príjemne absorbovať aj cestné nerovnosti a nevytrasie z vás dušu, no v prvom rade výborne drží stopu. Na nahom Speed Triple máte hneď od začiatku výborný pocit z predného kolesa, pretože sedíte priamo nad ním a dokonale ho cítite. Tu mi chvíľku trvalo, kým som mu odovzdal úplnú dôveru. No potom už je to úplne rovnaké vozenie. Je len málo úsekov, kde by som mohol byť na Spídovi rýchlejší. Akonáhle si s touto motorkou sadnete a začnete jej naplno dôverovať, budete sa naháňať so športovými naháčmi aj v ostrejších zákrutách. Navyše vy osobne si jazdu budete užívať oveľa viac. Z vyššie položeného sedadla sú zákruty oveľa zábavnejšie a so širokými riadidlami je radosť ťahať motorku do akejkoľvek zákruty.

69a9932.jpg

Elektronika
Až nakoniec som sa dostal k tomu, čo je na motorke skutočne nové. Asi je to preto, že som si jazdu s Tigrom hlavne užíval a nerozmýšľal nad tým, aký prínos má nový Ride by Wire, alebo či práve zaberá trakčná kontrola alebo ktorý jazdný režim je najlepší do mesta. A to je dobré znamenie, pretože to znamená, že ma moderná elektronika v žiadnom smere neobmedzovala a pomáhala mi bez toho, aby som to nejako spozoroval. Tiger Sport je motorka, ktorá je stvorená hlavne pre zábavu, pre to, aby ste si vyhodili z kopýtka v zákrutách a vypaľovaním po rýchlych cestách. Bol v tom výborný už predtým, no teraz je vďaka elektronike ešte lepšie vyladený. Za mňa jednoznačne veľké YES.

69a9971.jpg
69a9977.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový trojvalec, 12 ventilov, DOHC
Zdvihový objem: 1.050 cm3
Vŕtanie x zdvih: 79 x 71,4 mm
Maximálny výkon: 126 k pri 9.475 ot./min.
Najvyšší krútiaci moment: 106 Nm pri 7.000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronicky riadené vstrekovanie paliva
Štartovanie: elektrický štartér
Zapaľovanie: elektronické
Prevodovka: 6 stupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, hydraulicky ovládaná
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: hliníkový, priehradkový
Pruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica Showa 43 mm, zdvih 140 mm, plne nastaviteľná
vzadu: jednoramenná kyvná vidlica, centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka Showa, zdvih 155 mm, nastaviteľná
Brzdy vpredu: dvojkotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové strmene Nissin
vzadu: kotúčová s priemerom 255 mm, dvojpiestikový strmeň Nissin
Disky kolies: zliatinové, desaťlúčové
Pneumatiky vpredu: 120/70-17 vzadu: 180/55-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1.540 mm
Výška sedla: 830 mm
Objem palivovej nádrže: 20 l
Suchá hmotnosť: 218 kg

69a9976.jpg
69a9970.jpg
69a9979.jpg
69a9969.jpg

Text: Massimo, foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre