Testujeme endurá Beta pre rok 2019

Talianský výrobca BETA MOTOR predstavil nové modely enduro motocyklov pre rok 2019 a miesto pre premiéru si vybral príznačne, toskánske Il Ciocco, domov pretekov Hell´s Gate Enduro. Štyri dvojtakty, vrátane úplnej novinky Beta RR 200 a štyri štvortakty s kubatúrami tradičnými pre túto značku, čakali na svoju veľkú premiéru.

Testujeme endurá Beta pre rok 2019

Beta RR 200 zdedila rám po svojej menšej sestre (125) so zámerom ubytovať ľahký motor s objemom 190,2 ccm, ktorý je navyše vybavený vstrekovaním oleja a elektrickým štartérom. V kombinácii so suchou hmotnosťou 97,5 kg to je papierovo zaručená skvelá hobby motorka.

O tom, že to Taliani myslia s touto motorkou vážne, sme sa presvedčili na ťažkom kamenistom povrchu, kde dvestovka poslušne išla za plynom aj v technických výjazdoch a širšie pásmo využiteľného výkonu umožnilo plynulý prejazd úzkym slalomom pomedzi stromy, bez nutnosti hektického podraďovania a točenia motora vo vysokých otáčkach. To, že sa takáto motorka nebude najlepšie cítiť na rýchlych rozbitých rovinkách, je jasné. K pocitu nervozity prispieva aj fakt, že rám je rozmerovo menší, pri výške jazdca 185 cm sme si to všimli ihneď po nasadnutí. Ale nie je to nič, na čo by ste si po prispôsobení ovládacích prvkov pre svoje potreby nezvykli. Prispôsobenie si budú vyžadovať aj nové tlmiče ZF, čo zvládnete jednoducho, lebo všetky potrebné vlastnosti si nastavíte na vrchu vidlice.

Náš celkový dojem je, že v Beta Motor vyrobili ľahký, hravý motocykel s prekvapivo využiteľným výkonom. Keďže v tejto kubatúre nemá aktuálne konkurenciu, myslíme si, že sa čoskoro stane obľúbenou voľbou hobby jazdcov. Nás potešila.

cm0812.jpg

Aj štvortaktné modely sa tešia inováciám oproti minulému roku. Nové je kratšie ovládanie plynu a mapy pre lepšiu odozvu vo všetkých otáčkach. Väčší piestik ovládania spojky prináša mäkší pocit a lepšiu kontrolu. Veľkou zmenou prešli aj tlmiče ZF s priemerom 48 mm. Umožňujú nastavenie kompresie, predpätia aj útlmu na korunke. Zmenilo sa zloženie planžiet a vnútro je upravené novou anodizáciou. Zadná centrálna jednotka schudla o celých 300 gramov, pružina je tiež o niečo ľahšia. Piest s priemerom 46 mm má úplne nový dizajn pre zlepšenie pracovnej teploty oleja, čo zlepšuje trakciu zadného kolesa.

Beta RR 350 je najpredávanejší model zo 4T kubatúr, ktoré Beta ponúka. Toskánska fabrika sa riadi filozofiou "špecifický charakter motora pre špecifického jazdca". 390, 430 a 480 ccm nie sú objemy, ktoré často nájdete u ostatných výrobcov. Nás najviac oslovila 350-ka. Bude to asi pre jej predvídateľný priebeh výkonu, ktorý sa dobre dávkoval vo všetkých situáciách. Výkon narastá pekne lineárne a je celkom vľúdny k jazdeckým chybám. Dá sa pekne vytočiť do vysokých otáčok, ale hore vás nebude čakať žiadne peklo. Pocitovo sa nám zdalo, že zadná časť motocykla je vyššie ako u dvojtaktov a viac váhy na prednom kolese pozitívne vplýva na schopnosť zatáčať aj napriek vyššej rotujúcej mase motora.

Celkovo tento motocykel pôsobí veľmi všestranne, vedel by si poradiť s hlbokým pieskom, ale nestratí sa ani v slalome "pomedzi bučky".

Kompletný test motocyklov Beta Enduro 2019 nájdete v letnom dvojčísle časopisu Svet motocyklov.

mg2591.JPG

cm862164.jpg
cm862265.jpg
cm861963.jpg
cm856443.jpg
cm8711104.jpg
cm8703101.jpg

Buďte s nami v kontakte

Komentáre