TEST: YAMAHA MT-03

Konečne osemnásť! Prvé legálne vypité pivo v bare, prvá možnosť zúčastniť sa volieb. A hlavne prvý vodičák na veľkú motoru kategórie A2 s výkonom do 50 koní. Mať znova osemnásť, Yamaha MT-03 by jednoznačne patrila medzi mojich horúcich favoritov.

TEST: YAMAHA MT-03

Každý dnes vyrába motorku v triede A2

Kategória motoriek s výkonom do 50 koní zažíva posledné roky celkom pekný boom a každý z výrobcov má niečo od 250 do 500 ccm, čo má do 35 kW a môžete to žmýkať od osemnástky alebo automaticky po dvoch rokoch praxe na 125-ke. Akože popravde, na tento vodičák môžete jazdiť aj 95 koňový veľký štvorvalec uškrtený na polovicu, no teraz som skôr chcel hovoriť o cenovo dostupnejších alternatívach na začiatok. Suzuki s jej 250-tkami, Yamahácke tristovky, KTM, Kawasaki a Husqvarna so štyristovkami alebo Honďácke päťstovky. A okrem toho ešte kopec ďalších ázijských modelov a dokonca aj Ducati, BMW či Harley už majú svoje ádvojkové motorečky. Yamaha bola vždy silným hráčom medzi juniormi a snažila sa vychovávať si svojich jazdcov od mlada svojimi malorážkami. No prečo by sa dnes človek v takejto obrovskej konkurencii mal rozhodnúť práve pre Yamahu?

1a0a2374-copy.jpg

MT-03 je objemovo druhou najmenšou z rady motocyklov Yamaha MT, no jednoznačne nepatrí medzi krpcov. Vďaka dospelým rozmerom sa tu komfortne vyvážajú nielen dievčiny a nižší jazdci, ale akokoľvek vysoký jazdec povedzme do 190 cm.

Druhá najmenšia z rady MT

Yamaha si aj dnes veľmi pekne vychováva svojich jazdcov od najmenšej MT-125, cez MT-03, MT-07, až po najsilnejšiu trojvalcovú devinu a štvorvalcovú desinu. Je však zaujímavé, že aj malá nula trojka má dva valce, kým väčšina konkurencie pri tak malom objeme tam rovno buchne obyčajný viac či menej uvibrovaný jednovalček. Dvojvalec ide skutočne pekne, plynule a s primeranou dávkou maloobjemovej otáčkovej agresivity. Pri priemernej spotrebe 3 – 3,5 litra na stovku poteší celkom veľká 14 litrová palivová nádrž, vďaka ktorej máte obrovský 400 kilometrový teoretický akčný rádius. Maloobjemovky v kategórii A2 majú nielen dobrú nadobúdaciu cenu, ale potešia aj nízkymi prevádzkovými nákladmi.

1a0a2379.jpg
1a0a2378.jpg

Adrenalín aj pre skúsenejších

Ak chcete z motora vyťažiť maximum, treba ho držať stále pod krkom a nepustiť ručičku pod osemtisíc otáčok. Ale práve naopak, stále ho točiť medzi 8.000 a 12.500, pri ktorých začína červené pole otáčkomera. V týchto otáčkach už sa začínajúci motorkár dokáže cítiť ako skutočný pretekár a pravdu povediac, aj rýchlosť už je poriadne adrenalínová, pretože na trojke-štvorke už idete bomby 120-150 km/h. No ak sa chcete len tak vyvážať, stačí, keď motor točíte v rozmedzí 5 – 8 tisíc. MT-03 ponúka skutočne pekný stred s príjemným krútiacim momentom, vďaka ktorému nemusíte príliš často preraďovať ani u takéhoto malého zdvihového objemu. Samozrejme každého hneď zaujíma maximálka. Takže dotočená päťka do 12.500 znamená tachometrových 170 km/h. A šestka už závisí od sklonu diaľnice, od protivetra, takže rýchlosť narastá len veľmi, veľmi pomaličky, no v ideálnych podmienkach sa dokáže vyšplhať až na 190 km/h. Motorky A2 už jednoznačne nepatria len pre začiatočníkov. Pri takýchto dosahovaných rýchlostiach si svoj adrenalín v sedle Yamahy MT-03 jednoznačne nájdu aj dlhoroční jazdci, ktorí nemajú dosť financií alebo dostatok skúsenosti na väčší zdvihový objem.

1a0a2326-copy1.jpg

Zábavná sestra superšportovej YZF-R3

Yamaha má v roku 2019 novú YZF-R3, no doterajšia generácia R trojky a MT-03 boli jednovaječné dvojičky s úplne identickou technikou s výnimkou vyšších pohodlnejších riadidiel na nula trojke. Posed je teda vzpriamenejší a nohy na stupačkách sú príjemne pokrčené. Jediným nedostatkom je sklon sedadla, ktorý pri brzdení posúva jazdca dopredu k nádrži, kde už je sedadlo nepohodlne úzke. Jednoduchý podvozok od KYB má nastaviteľné len predpätie zadnej pružiny a je naladený na každodennú pohodlnosť, no s dostatočným športovým potenciálom v zákrutách. Brzdy sú rovnako obyčajné dvojpiestiky na prednom kolese, no s dvoma prstami na pravej páčke môžete spomaľovať pekne plynule a v prípade potreby aj dostatočne agresívne. Celkovo je Yamaha MT-03 výborný stroj, ktorý sa s najväčšou pravdepodobnosťou pre sezónu 2020 dočká rovnakej modernizácie ako YZF-R3 už pre budúcu sezónu. No aj v tejto podobe, predovšetkým za ponúkanú akciovú cenu 4.790 eur je to jednoznačne jeden z top strojčekov v triede A2.

1a0a2382.jpg
1a0a2377.jpg
1a0a2376.jpg
1a0a2375.jpg

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec, DOHC, 4 ventily, Zdvihový objem: 321 ccm, Vŕtanie x zdvih: 68 x 44,1 mm, Max. výkon: 42 k (30,9 kW) pri 10.750 ot./min., Najvyšší krútiaci moment: 29,6 Nm pri 9.000 ot./min., Príprava zmesi: elektronicky riadené vstrekovanie paliva, Štartovanie: elektrický štartér, Zapaľovanie: digitálne, tranzistorové, Prevodovka: 6 stupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťaz


Rám:
oceľový dvojitý chrbticový, Pruženie vpredu: teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 130 mm, vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 125 mm, Brzdy vpredu: kotúčová s priemerom 298 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 220 mm, jednopiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: zliatinové, 10-lúčové, Pneumatiky vpredu: 110/70-17, vzadu: 140/70-17


Rázvor:
1380 mm, Výška sedla: 780 mm, Objem palivovej nádrže: 14 l, Pohotovostná hmotnosť: 168 kg, Cena: 4.790 EUR


Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre