TEST TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200 XRt

Ak raz podľahnete volaniu diaľav, nie je cesty späť. Tentokrát som mu podľahol aj ja s novým modelom Triumph Tiger Explorer 1200 XRt. V najvyššej možnej výbave, akú si len viete predstaviť. Čo viac si človek môže želať ku šťastiu? Snáď len plnú nádrž.

TEST TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200 XRt

Explorer 2018

Angličania v žiadnom prípade nezaháľajú. Triumph je posledné roky na koni a inovuje všetky svoje modely rýchlosťou svetla. Kdekoľvek sa objaví nejaký nový elektronický systém, Triumph ho musí okamžite mať. A tak je to aj s aktuálnou edíciou modelu Explorer 1200, ktorá má od roku 2018 plne farebnú TFT prístrojovku a full LED svetlomet. A nielen to. Triumph pri príležitosti nového modelu upravil aj pohonnú jednotku s predĺženým 16.000 kilometrovým servisným intervalom. A samozrejme najviac zmien sa udialo v oblasti elektroniky. Niektoré elektronické systémy sú upravené a tie ostatné pre zmenu úplne nové. Tak ako napríklad bezkľúčové štartovanie, ktoré dostanete už v strednej výbave XRx. Dôležitý update dostal systém Cruise control, systém zákrutového ABS a systém zákrutovej trakčnej kontroly.

1a0a3106.JPG

Top výbavička

Triumph nie je vôbec skúpy. Práve naopak! Tak štedro ovešaný motocykel som už dávno nemal v rukách. Chlapci v anglickej továrni v meste Hinckley navešali na tento cestovný koráb úplne všetko. A keď hovorím všetko, tak myslím všetko, pretože na verzii XRt nechýba nič z toho, čo nájdeme na konkurenčných strojoch BMW, Ducati a KTM. V hierarchii značky Triumph označuje skratka XR cestovne ladený model so zliatinovými kolesami a malé písmeno „t" znamená turistickú najvyššiu výbavu. Elektronický plyn spolupracuje až s piatimi jazdnými režimami, ktoré sú prepojené nielen s ABS, ale aj trakčnou kontrolou a hlavne s elektronicky nastaviteľným semiaktívnym pružením WP. Nechýba Quickshift, zákrutové LED svetlomety či asistent rozjazdu do kopca Hill Hold Control. Vyhrievané sú nielen rukoväte, ale aj sedadlá. Ako jediný motocykel v kategórii veľkých turistických endúr má Triumph elektronicky nastaviteľný veterný štít. A dokonca tentokrát Triumph vybavil svoj Explorer XRt aj krásnou výfukovou koncovkou Arrow. Ak vám na tejto motorke bude niečo chýbať, tak to môže byť asi len spolujazdkyňa. Všetko ostatné totiž Triumph dodáva v sériovej výbave.

1a0a3241.JPG

Smer novým horizontom

V ruke držím bezkľúčový kľúč a rozmýšľam, čo s ním. Ešte som si úplne nezvykol na bezkľúčové štartovacie systémy, takže ho po chvíli znova vložím do vrecka a hľadám tlačilo, ktoré prebúdza celý systém. Ožíva krásna farebná prístrojová doska, zabzučí palivové čerpadlo a štartujem. Titánovo karbónový Arrow má už na voľnobehu pekný zvuk, no až keď pošteklím plynovú rukoväť začína to pravé zdravé trojvalcové revanie s hlbokým chrapľákom. Takže neváham a ideme na to! Jednotku hneď preskakujem a točím dvojku, ktorá mi ťahá ruky ako nejaký superbike. Poctivých 122 Nm krútiaceho momentu a 141 - slovom stoštyridsaťjeden koní robí z tohto majestátneho cestovateľa zároveň križovatkového vypaľovača. Motorka ide skutočne krásne za plynom a ťahá ako besná od troch tisíc až do nejakých 10.000, kedy zhruba dosahuje motor maximum výkonu. S Explorerom sa samozrejme nechce nikto primárne naháňať po meste a predbiehať s autami, no extrémny výkon motora a krútiaci moment aj tak oceníte pri rýchlom cestovaní vo dvojici, naložení s troma kuframi niekde v horskom stúpaní. Motor ťahá bez podradenia a šestku tam môžete mať zaradenú od nevidím do nevidím. Možno občas podradíte na päťku pre krajší zvuk motora v stredných otáčkach, no záťah šestky odspodu je na turistickú motorku fakt príkladný.

1a0a3199.JPG
1a0a3206.JPG

Čo som, kde som?

V čoraz bohatšej elektronickej výbave súčasných motocyklov sa občas začínam strácať aj ja sám. Pri častom striedaní testovacích motoriek som už z toľkých tlačidiel na riadidlách vážne stratený. A tak trošku v čudu som aj v prípade Explorera, ktorému pribudol nový štvorstranný joystick a na ľavej rukoväti nájdete až deväť tlačidiel, čo už je trošku dosť. Pozitívom toľkých tlačidiel je, že môžete väčšinu systémov ovládať bez zložitého preklikávania v menu. No chce to jednoznačne zvyk naučiť sa presné umiestnenie jednotlivých gombíkov bez pozerania na ľavú ruku. Najviac koncentrácie vyžaduje asi zapnutie tempomatu a ani ovládanie veterného štítu už nie je také intuitívne ako bývalo, pretože si vyžaduje viac kliknutí ako u staršieho modelu. Celkovo však zvládol boj s pribúdajúcou elektronikou Triumph veľmi dobre a pre dlhodobého majiteľa nebude určite problém naučiť sa ovládanie jednotlivých prvkov naspamäť. Na začiatok si to však vyžaduje viac memorovania tlačidiel.

1a0a3208.JPG

Cestovanie prvou triedou

Nabúchaný Explorer XRt vo fullke je určený pre všetkých, ktorí chcú hlavne cestovať. Vďaka extrémnej výbave nabral XRt celkom slušnú hmotnosť 242 kg bez náplní a bez paliva, takže ho ťažko považovať za prieskumnícky stroj s chuťou zdolávať offroad prejazdy. Je to kus masy a menšia osemstovka je jednoznačne lepšou enduro alternatívou ako veľký Explorer. Aj vďaka zliatinovým kolesám verzie XR je tento Explorer hlavne turistická motorka s bonusom pohodlného vzpriameného posedu. Oproti klasickej turistickej motorke je Explorer ideálny aj na zdolávanie asfaltových ciest horšej kvality. Devätnásť palcové predné koleso dokáže v spolupráci s elektronicky nastaviteľným semiaktívnym podvozkom doslova vyžehliť rozbité cesty, výmole, záplaty na asfalte a všetky ostatné cestné nerovnosti. Takže by sa dalo povedať, že tento Explorer je dokonalou turistickou motorkou súčasnosti. Hlavne preto, že vo výbave najvyššieho modelu XRt nechýba fakt nič, čo by ste dokázali nájsť na konkurenčných top modeloch cestovných endúr.

Ak chcete cestovať rýchlo, pohodlne a v bezpečí elektronických systémov, trojvalcový Triumph Explorer XRt budete jednoznačne milovať.

1a0a3176.JPG


Triumph Tiger Explorer 1200 XRt


01
Plne farebná TFT prístrojovka

02 Zákrutové ABS, vypínteľné

03 Viacstupňová vypínateľná trakčná kontrola

04 Semiaktívne elektronické pruženie

05 Elektronický tempomat

06 Full LED predný svetlomet

07 Jazdné režimy: Rain, Road, Off-Road, Sport, Rider

08 Elektronicky nastaviteľný veterný štít

09 Zákrutové svetlomety

10 Výfuková koncovka Arrow

11 Asistent rozjazdu do kopca Hill hold control

12 Vyhrievané rukoväte & sedadlá

13 Rýchloradenie Quickshift

14 Bezkľúčové štartovanie

Buďte s nami v kontakte

Komentáre