TEST: TRIUMPH STREET TRIPLE RS

Angličania sú povestní svojou strohosťou, suchým humorom, odporným jedlom, upršaným počasím a konzervatívnosťou. V Triumphe zamestnávajú asi Japoncov, Nemcov a Talianov, alebo sú hore uvedené veci totálny bullshit a Angličania sú úplne iné nátury.

TEST: TRIUMPH STREET TRIPLE RS

Konzervatívni Briti?

Veľká Británia vypľula do sveta Stounov (Rolling Stones), Jeremyho Clarksona, Sex Pistols, šupu Kate Moss, McLaren, Queen, Caterham alebo Ozzyho. Ruku na srdce. Čo z toho sa vám nepáči? Ja mám všetko toto rád. Motorkám samozrejme neostali nič dlžní. BSA, Royal Entfield, Norton, Ariel, ale hlavne najznámejší Triumph sa výrazne zapísali do histórie moto športu. Čo si budeme hovoriť, všetko je vždy o ľuďoch. A tí, ktorí mi ráno predstavovali nový Street Triple RS, boli jednoducho motorkári. Samozrejme som okamžite dostal hajlajty a technické špecifikácie toho, čo je na Street Triple RS nové, ale jedným dychom vývojový inžinier dodal: „Toto všetko, čo vidíš, je len súbor technických komponentov, ktoré sú všetky špičkové. To ale nemusí znamenať úspech. Pre mňa je podstatné, že sú tieto komponenty dokonale zladené do jedného celku. A to že, je to namiešané a dochutené správne, viem podľa výrazu tváre, ktorý má jazdec, keď na motorke zastane a dá si dole prilbu. Sústreď sa na to, aký pocit z jazdy máš. Nevnímaj každú časť motorky oddelene. Vnímaj ju jako jeden organizmus, ktorý má dokonale fungovať a má jedinú úlohu. Musí ťa baviť."

Nový Street Triple RS

Keď povie hocikto Triple, tak si predstavím dve okrúhle streetfighter svetlá a trojvalec. V Triumphe sa držia svojej filozofie. V dnešnom svete, ktorý je prostitútkou trhu v každej svojej oblasti, je to pre mňa nezmazateľné a veľké plus. Predná časť nového Streeta je zmenená hlavne nasratým DRL obočím. Svetlá sú ostrejšie rezané, ale paraboly v nich sú z väčšiny ich časti stále okrúhle. Zvyšok dizajnu ostal zachovaný. Zmenili sa len detaily a povrchové úpravy niektorých dielov. Inžinieri sa skôr sústredili na kvalitu spracovania a celkový pocit poctivosti a poriadnosti celého stroja, ktorá je evidentná ako fľak na perzskom koberci po žúre.

Detaily na videu si môžete pozrieť TU


Väčší krútiaci a viac výkonu v strede

Ďalšou novinkou na novom Street Triple RS je motor. Nediala sa revolúcia, ale evolúcia. Triumph aktívne komuniuje s klientelou, ktorá sa nechala počuť, že by chcela mať stredné pásmo v modeli RS také, ako v eRku. Aby ste chápali. Triple sa robí v troch verziách: S, R a RS. RS-o by malo byť to naj naj naj. „Stará" verzia mala maximálny výkon vyšší ako eRko, ale v stredných otáčkach zaostávala. Skrátka eRko malo krivky výkonu a krúťaku na bežné jazdenie lepšie. Na tomto Angláni zamakali a top model RS už exceluje naozaj v celom otáčkovom spektre. V spomínanom strednom pásme je to v číslach 9% naviac krútiaku aj výkonu oproti predchádzajúcemu modelu. Zmenilo sa sanie, vačka, vyvažovák, presnejšie je vyrobená kľukovka. Spojka a zotrvačník sú ľahšie, aby bola dosiahnutá čo najnižšia hmotnosť rotujúcich častí. Kompletne nový je aj výfukový systém s dvoma katalyzátormi. Údajne je priechodnejší, lepšie vyvážený vzhľadom na centralizáciu hmoty do stredu a páni v Bruseli sa môžu tešiť zo splnenia normy Euro 5.

new-street-triple-rs-moto2-prototype-dynamic.jpg
street-triple-rslaunch2785.jpg
new-street-rslaunch-detail-070.jpg
new-street-rslaunch-detail-028.jpg
new-street-rslaunch-detail-037.jpg
new-street-rslaunch-detail-071.jpg

Špičkový quickshifter

Zmenená je aj prevodovka. Podstatné je, že prvé dva kvalty sú kratšie. Páni sa nám snažili „nakukať", že je to kvôli komfortu v mestskej premávke (fakt som radil jednotku len keď som sa rozbiehal), ale my všetci vieme, na čo sú krátke prvé dva kvalty dobré! Kapitola sama o sebe je nový Triumph Shift Assist teda quickshifter, alebo ak chcete, rýchloradenie. Konečne funguje oboma smermi (v „starom" modeli to bolo len hore), ale to nie je jediná novinka. Inžinieri sa nechali počuť, že je to naozaj, ale naozaj quickshifer, aký si každý želá! Na to som sa usmial a povedal: „veď uvidím". Priznám sa, quickshifter mám aj na svojej motorke, ale ja si proste rád „spojkujem" a využívam ho väčšinou smerom nahor a vtedy, keď idem tak trošku ako by sa jazdiť nemalo. Plné využitie vidím napr. na okruhu. Viem - sú ľudia, ktorí chcú kopať kvalty bez spojky stále, lebo je to „pohodlné". Takýmto ľuďom väčšinou na motorke fúka a aj ich bolia po 100 km kolienka a riťka!

Street Triple RS nie je v žiadnom prípade nevychovaná vulgárna strojovňa.
Podla mňa by mali radšej chodiť autobusom, alebo ešte lepšie mať Rollsa so súkromným vodičom! Ale späť k Triplovi. Quickshifter, ktorý je tu, je skrátka neskutočný. Na akejkoľvek inej motorke, na ktorej som jazdil a skúsil (proti svojej vôli) kopnúť z jedna do dva v relatívne malých otáčkach a pod veľmi malým plynom mi stroj dal jasne najavo, že nerobím dobre. Hore spomínaní „pasažieri" autobusov a Rollsov tieto signály väčšinou necítia. Na novom Street Triple mi motorka ani trochu nezafrflala. V nízkych otáčkach tam padali kvalty cez quickshifter, ako keby som si to robil so spojkou ľavou rukou sám. Už chápete titulok? Žiadne kopance, žiadne chraps. Pýtal som sa, ako to dosiahli. Odpoveďou bol úsmev. Samozrejme som sa nenechal odbiť a vyprovokoval som v inžinieroch aspoň akú takú odpoveď. Programátori si dali extrémne záležať na mapách, ktoré ovládajú systém motora a radenia. Tie sa menia v závislosti od otáčok motora. Jednoducho to, čo funguje pri 3000 ot./min. dobre, nie je ok pri 10.000 a naopak. Ak by som to mal zhrnúť jednou vetou – naozaj, naozaj ma nenapadá motorka, z ktorej by som mal lepší pocit při použití rýchloradenia. Klobúk dole, gentlemani!
triumph3.jpg

Podvozok a brzdy

Čo sa týka podvozku, bol na tom Street Triple RS nad pomery a tak to aj ostalo. Plne nastaviteľná úesdéčka Showa Big Piston vpredu a Öhlins STX 40 vzadu. Brzdy našťastie zostali tiež. Je to asi aj preto, že nič viac sa už nedá. Štvorpiestikové monobloky M50 od Bremba. Fajnotka je páčka brzdy, na ktorej si viete nastaviť nielen vzdialenosť (ako všade), ale aj tvrdosť. Mám na mysli to, aký agresívny nástup brzdenia si želáte. Do bežnej premávky je fajn menej jedovatý nástup? Nech sa páči. Na okruh chcete agresívnejší záhryz? Nie je problém. Naklikáte behom 5 sekúnd a hotovo.


Nová plne farebná TFT prístrojovka

Triumph nenechal nič na náhodu a za všetky zmeny je zodpovedný tím, ktorý obyčajne pracuje na ich Moto dvojkovom špeciáli! To hovorí samé za seba. Novinkou je v Street Triple RS aj TFT displej. Odpadol som z možností konektivity. Triumph má svoju Appku MyTriumph, kde si viem naplánovať trasu doma v obývačke pri pive a keď sa spojím s motorkou cez Bluetooth, displej na moto mi bude ukazovať jednoduché navigačné pokyny. Nepotrebujem žiadnu inú navi. Stačí mi telefón. Ďalšia fičura je interakcia s Go-Pro kamerou. Displej dokáže zobrazovať ikonkami status kamery a dokáže ju napríklad spustiť, alebo stopnúť. Čiže už žiadne zastavovanie a zosadanie a „prosím ťa pozri, či mi ide kamera". Na jednej strane je TFT bombový... ... ale! Teraz začnem frflať. Displej sa dá sice polohovať, čo je super, ale leskne sa jak psovi gu$@. Na displeji som videl, čo bolo treba (pokiaľ som si nenastavil inverzné zobrazenie, ktoré je určené do tmy), ale vždy som trochu videl aj sám seba. Jednoducho sa to zrkadlí. Či si ho sklopíte tak alebo tak, vidíte si buď brucho, alebo prilbu. TFT ponúka 4 možnosti zobrazenia a 4 farby. Nemusíte byť Einstein a vyjde vám z toho 16 kombinácií. Prúser je, že ani jedna z nich mi nevyhovovala! Dizajn – dajme tomu. Motorka ale neponúka grafiku s totálne zreteľnými otáčkami. Tie sú zobrazené dvojicou „vejárikov", z ktorých sa ako tak dá vytušiť, kde zhruba ste, ale vždy som sa pristihol, že skôr pozriem na veľký číselný údaj o otáčkach, ako by som bol schopný orientovať sa podľa grafiky. TFT má predsa neobmedzenú možnosť zobrazenia tvarov, tak prečo tam nie je jednagrafika, ktorá má tvar klasického analógového otáčkomera cez celý displej a niekde v rohu číselné zobrazenie rýchlosti? Nechápem! Keď už som rozbehnutý, ďalšia vec, ktorá mi vadila, bol bočný stojan. Keď som sa ho snažil vykopnúť a špičkou som zachytil koniec, nebol som ho schopný vykopnúť úplne. Ak som chcel strčiť zase pätu medzi radičku a stupačku a tak stojan vykopnúť, nešlo to, lebo pätou som nebol schopný chytiť stojan. Ak by tam bol maličký tŕň, ktorý by vyčnieval, bolo by to ako po masle.

Displej – čitateľnosť, odlesky, grafika, posúďte sami.

Výborne naladená motorka

Síce teraz frflem, ale uvedomujete si nad čím? Displej? Stojan? A nič viac? No, priznám sa, nič. Ale absolútne nič. Táto motorka je fakt dobre uvarená. Trojvalec sa slušne zbiera aj zospodu, v nízkych otáčkach je úplne jemný.V strede už začína hovoriť o tom, že rozhodne nie je bezpohlavný šulin a záťah pokračuje krásne plynulo skoro až k obmedzovaču. Na trojku dokáže trošičku pridvihnúť predok sám od seba. Bez akejkoľvek provokácie zavretím a otvorením, alebo spojkou. Prevodovka a už spomínaný božský quickshifter sú mega presné a jemné. Pri vození sa po normálnych cestách nie je podvozok žiadny železobetón. V horskom úseku plnom zákrut fungoval totálne sebaisto napriek dosť rozbitému asfaltu. Dokonca ani v meste pri prechode retardérmi nebolo úplne nutné stavať sa do stupačiek a dalo sa to prežiť bez fraktúry chrbtice. Pozícia jazdca je nakopnutá viac na predok, čo cítiť hlavne v meste, kde sa vlečiete. Akonáhle rýchlosť narástla, trocha váhy z rúk je preč a Street Triple má dokonalú pozíciu na prácu s telom. Gripy sú veľmi jemné a aj vyhrievané.

triumph2.jpg
new-street-rslaunch-detail-080.jpg
new-street-rslaunch-detail-038.jpg
new-street-rslaunch-detail-041.jpg
new-street-rslaunch-detail-081.jpg
new-street-triple-rs-static-location-2.jpg

Jazdné režimy

Na bežnej ceste som sa najlepšie cítil v režime Road. Rain nemá zmysel a na Šport by som si chvíľu musel zvykať. Road si išiel v podstate sám a nepotreboval chirurgicky presné pravé zápästie. Na okruhu to už bola úplná chuťovka. Motorka bola samozrejme nastavená v režime Track, kde je najostrejšia odozva na plyn, trakcia dovolí menšie excesy a dokonca aj ABS je v inom móde ako na ceste. Jeho zásah prakticky necítiť, čo nehovorím už vôbec o trakcii. Ako keby tam nebola, ale ona tam je. Tieto dve veci fungujú na jednotku aj bez IMU (inerciálna meracia jednotka). Dokonalá čitateľnosť a dôvera, ktorú dokáže celá motorka v jazdcovi vzbudiť, vás núti nakladať stále viac a viac až začnete rozmýšľať, kde má toto všetko hranice. Tie sú poriadne ďaleko aj vďaka Supercorsám, do ktorých je RS obuté z prvovýroby. M50-ky hrýzli do kotúčov aj v poslednom kole, ako keby sa ešte len práve zahriali a tešili sa na to, čo ich ešte čaká. Motor si do toho reve ako štamgast psychiatrickej liečebne pri podávaní liekov. Zopárkrát ma stopli stupačky, ktoré by si zaslúžili byť na okruhu trochu vyššie. Nie je to samozrejme neriešiteľná vec. Prepáčko a vybavenko, ale opatrne, aby to na bežnej ceste zase nevadilo! A uvedomme si, že sa stále bavíme o ostrom naháči a nie superšporte. Mimochodom ostrý je to správne slovo! Street Triple RS nie je v žiadnom prípade nevychovaná vulgárna strojovňa. Je sice nabrúsený, ale je tak isto plný anglického šarmu a kľudu. Aj v zdanlivo vypätej situácií vás dokáže ukľudniť slovami: „To bude dobré, spolu to zvládneme". A výsledok je to, že sa len škeríte do prilby. A o to konštruktérom šlo! Pamätáte? Zaujímal ich výraz jazdca, keď zastane a zloží si prilbu. Ja som bol vždy vyšklebený. A budete aj vy, keď ho skúsite.


ELEKTRONICKÁ VÝBAVA

ABS,- nastaviteľné v dvoch režimoch, Trakčná kontrola –nastaviteľná v štyroch režimoch – vypínateľná, Elektronický plyn Ride-by-wire Jazdné módy – päť režimov, konfigurovateľné, Obojsmerný QuickShifter, Displej - TFT plne farebný viacúčelový, štyri grafické a 4 štyri farebné schémy, Svetlomety - Predný LED s funkciou DRL, zadný LED, Konektivita- Bluetooth, Aplikácia MyTriumph, Turn by Turn Navi by Google, GoPro Control System

Motor: Kvapalinou chladený radový trojvalec, 4 ventily na valec, DOHC, Zdvihový objem: 765 ccm, Vŕtanie xzdvih: 77,99 x 53,40 mm, Max. Výkon: 90,5 kW (123PS) / 11.750 ot./min., Max. krútiaci moment: 77 Nm / 9.350 ot./ min., Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, elektronický plyn ride by wire, Prevodovka:Mechanická šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v oleji, antihopping, rýchloradenie - Triumph shift assist, Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK

Rám: dvojitý z hliníkových nosníkov, Pruženie vpredu: Teleskopická USD vidlica Showa Big Piston, priemer 41mm, plne nastaviteľná, zdvih 115 mm, vzadu: dvojitá hliníková kyvná vidlica, centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka Öhlins STX40, plne nastaviteľná, zdvih 131 mm, Brzdy vpredu: Dvojkotúčová 310 mm, radiálny štvorpiestikový monoblok Brembo M50, ABS, radiálna pumpa Brembo MCS, nastaviteľná vzadu: Jednokotúčová 220 mm, jednopiestikový strmeň Brembo, ABS, Disky kolies vpredu: hliníkové 5-lúčové, 3,5x17", vzadu: hliníkové, 5-lúčové, 5.5x17", Pneumatiky vpredu: 120/70R17, Pirelli SuperCorsa SP V3 vzadu: 180/55R17, Pirelli SuperCorsa SP V3

ROZMERY

Hmotnosť suchá: 166 kg, Výška sedla: 825 mm, Objem pal. nádrže: 17,4 l, Rázvor: 1405 mm

Galéria

new-street-rslaunch-detail-037.jpg
new-street-rslaunch-detail-071.jpg
new-street-rslaunch-detail-080.jpg
new-street-rslaunch-detail-038.jpg
new-street-rslaunch-detail-041.jpg
new-street-rslaunch-detail-081.jpg
new-street-rslaunch-detail-043.jpg
new-street-rslaunch-detail-067.jpg
new-street-triple-rs-moto2-prototype-static-location.jpg
new-street-triple-rs-static-location-2.jpg
new-street-triple-rs-static-location-4.jpg
new-street-rslaunch-detail-048.jpg
new-street-triple-rs-static-location-1.jpg
new-street-rslaunch-detail-029.jpg
new-street-triple-rs-static-location-5.jpg
new-street-triple-rs-static-location-3.jpg
new-street-triple-rs-static-location-6.jpg

Text: Michal Jariabka

Foto: Triumph

Článok bol publikovaný v časopise SVET MOTOCYKLOV ktorý si môžeš objednať TU



Buďte s nami v kontakte

Komentáre