TEST: BMW R 1200 GS

Na aktuálnom R 1200 GS som sa už zviezol niekoľko krát. No vždy je to o niečom inom. Iná cesta, iný mesiac v roku, iné počasie a vždy iný príbeh. Iné zákruty, iné vypaľovanie po diaľnici, iný cieľ cesty, iné dobrodružstvo.To dnešné bude hlavne o objavovaní nových elektronických systémov vo výbave.

TEST: BMW R 1200 GS

GS pozitív

Priznám sa, nie vždy som bol nadšencom GS od BMW. Možno sa s vekom menia priority, no predovšetkým sa za tie roky urobil v BMW obrovský kus práce a dnes máme to šťastie jazdiť na veľmi vyladenom a dokonca i dravom, silnom motocykli, ktorý dokáže vyčarovať úsmev na tvári a zdvihnúť vám hladinu adrenalínu. Výkon 125 koní nie je ani zďaleka najvyšší v tejto kategórii a patrí len k lepšiemu priemeru, no svojou charakteristikou a výbornou zvukovou kulisou si na súčasnom GS fakt užívam otáčanie plynovej rukoväte. Krásny, zdravý výrazný zvuk, ktorý ide spoza pravého kufra si vás musí získať bez ohľadu na to, či holdujete boxer motorom alebo nie. Vďaka tomu ide z motocykla pocit väčšej sily ako hovoria reálne kone.

lowii.jpg

Podvozok, ktorý maká za vás

V dnešnej dobe by chcel byť každý manažérom a nech makajú ostatní. Som úplne rovnaký, tiež sa rád hrám na Mr. Managera a dnes mi to celkom ide. Stačí, keď ťuknem do tlačidla s obrázkom zadného „péra" na ľavej strane riadidiel a prepínam si medzi troma režimami Soft, Hard a Dynamnic. A krokové motorčeky na zadnom pružení i prednej vidlici už sa postarajú o požadované upravenie tlmenia. Navyše je systém prepojený aj s jednotlivými jazdnými režimami Rain, Road, Dynamic a Enduro. A prispôsobuje sa nielen podvozok, ale aj citlivosť ABS a správanie trakčnej kontroly. No Bavoráčik je vybavený aj systémom Dynamic ESA, čo znamená adaptívne pruženie – teda rozumný podvozok, ktorý reaguje na aktuálny podklad a napríklad pri hlbšom prepružení v teréne okamžite pritvrdí podvozok.

lowiii.jpg

Kde sme sa to dostali?

GPS už dnes nie je takým zázrakom ako pred piatimi či nebodaj desiatimi rokmi. Navigáciu už má každý minimálne vo svojom múdrom telefóne. V sedle BMW R 1200 GS je však navigovanie hotovou radosťou. Nad prístrojovkou je v rámiku pripnutá vyberateľná navigácia BMW Motorrad Navigator, no pod touto nálepkou sa skrýva americký Garmin. Prikúpiť si navigáciu na vlastnú motorku je ten najmenší problém, ale teraz príde na rad to, prečo tejto záležitosti venujem celý odsek. Vďaka tomu, že je navigácia prepojená s palubným počítačom a vďaka tomu, že má okrem množstva tlačidiel BMW aj jeden krásny, otočný volič na ľavej strane riadidiel, môžete zažiť úplne iný level navigovania. Pri cestovaní napríklad nemusíte púšťať ľavú rukoväť a zoomovať klikaním po displeji, ale jednoducho ľavým palcom potočiť koliesko navigácie a už vidíte užší alebo širší výrez prechádzanej krajiny. Pri ťuknutí do boku otočného voliča sa vám v prvom kroku namiesto mapy zobrazí praktický kompas. A v ďalšom sa zobrazujú na veľkom displeji navigácii funkcie z podstatne menšieho displeja prístrojovky a môžete tak za jazdy napríklad skontrolovať dojazd či aktuálny tlak v pneumatikách.

69a0930.JPG
69a0925.JPG
69a0954.JPG

Radím, radíš, radíme

Toto nie je nová vedomostná hra na STV 2, ale ďalší zaujímavý systém s označením Gear Shift Assist Pro. V podstate je to klasický quick shift systém, ktorý vám povoľuje radenie bez použitia spojky – nahor aj nadol. Jediné, čo treba dodržiavať je to, že pri radení nadol musíte mať vždy úplne zaklapnutý plyn. A naopak pri radení nahor to funguje jedine pod plynom. Bez akéhokoľvek uberania pri kopaní vyššej rýchlosti, stačí držať plyn a cvakať rýchlosti. Tak sa mi to zapáčilo, až mi pri presadnutí na druhú motorku začala vadiť nadmerná námaha stláčania spojky. Posledným z elektronických výdobytkov, ktoré som od BMW ešte neskúšal, je od roku 2015 používaný voliteľný systém Keyless Ride. Stačí keď máte vo vačku bezkľúčový kľúč a môže sa ísť na vec. Na zobudenie prístrojovky ronako ako na zamknutie riadidiel stačí kratšie alebo dlhšie pridržať tlačidlo, ktoré je na riadidlách na namieste klasickej spínacej skrinky. Štartuje sa potom klasicky pravým palcom. Palivová nádrž sa otvára tiež jednoducho bez kľúča. Pokiaľ ste však mimo motocykla, automaticky sa zablokuje. Jediné, na čo vám slúži vyklápací kľúčik v „bezkľúčovom kľúči", je potom odomykanie kufrov.

69a0941.JPG
69a0714.JPG
69a0945.JPG

TESTOVANÁ BMW R 1200 GS V PLNKE: Ride by Wire, Viacstupňová trakčná kontrola, Prepínanie jazdných režimov, Adaptívny elektronicky nastaviteľný podvozok Dynamic ESA, Zákrutové ABS, Predný LED svetlomet, Originálna navigácia, Tri originálne kufre, Možnosť radenia bez použitia spojky, Bezkľúčové štartovanie

lownew.jpg
lowii.jpg
lowiii.jpg
69a0930.JPG
69a0925.JPG
69a0954.JPG
69a0714.JPG
69a0945.JPG


Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

25 ROKOV SUZUKI GSX-R 1300 HAYABUSA

25 ROKOV SUZUKI GSX-R 1300 HAYABUSA

1.4.2024
Autor: redakcia
Video test BMW R1300 GS

Video test BMW R1300 GS

13.3.2024
Autor: mixxo
BMW M 1000 XR

BMW M 1000 XR

29.12.2023
Autor: Massimo
BMW S 1000 XR

BMW S 1000 XR

20.12.2023
Autor: Massimo

Komentáre