TEST: Aprilia Tuono 125

Aprilia je značkou, ktorá má v krvi športové motocykle a mladícky imidž. Aj ja som ako mladý chalan sníval o stodvadsaťpäťke Aprilii, vtedy ešte v dvojtakte. Dnes sa mi konečne splnil môj tínedžerský sen. A všetci šestnásťroční mi mohli úprimne závidieť novučičkú Apriliu Tuono 125.

TEST: Aprilia Tuono 125

Jablko nepadlo ďaleko

V ruke držím kľúčiky od Tuona a teším sa ako malý šestnásťročný Jojo. Myšlienkami som sa vrátil do minulosti a teším sa, že som si mohol splniť svoj kedysi nedostupný sen o malej športovej Aprilii. O to viac, že som veľkým fanúšikom dospelého Tuona V4 1100 RR, ktoré je jedným z najšportovejších naked bikov na planéte Zem. A malé Tuono, ako sa patrí, nepadlo ďaleko od stromu. Hneď na prvý pohľad patrí do rodiny. Malá predná superšportová polokapota i trojitý svetlomet, ktorý je odvodený od veľkého Tuna V4 a ten ho pre zmenu ukradol superbajku RSV4 RR. Aj pri pohľade na zadnú podsedadlovú časť s miniatúrnym plastíkom pod sedadlom spolujazdca je podobnosť s Tuonom úplne dokonalá. Aprilia si dokonca dala tú námahu a urobila široko profilovanú zadnú vidlicu – tá na stodvadsaťpäťke je však len oceľová. No to, kde malé Tuono jednoznačne vyniká nad konkurenciou v triede 125 ccm je rám. Masívny hliníkový odliatok nemá nikto v tejto kategórii a dokonca ani medzi motorkami do 50 koní na vodičák A2. Pevnosť, ľahkosť a v neposlednom rade dokonalý dospelý vzhľad veľkej športovej motorky – ten kus hliníka za to jednoznačne stojí.

1a0a6168.JPG

125 ccm radosti

Aby som sa správne nastavil na 125 ccm, prenášam sa duchom do svojich starých školských čias, keď som mal rovných šestnásť. Štartujem motorček a užívam si príjemné bublanie malého štvortaktu na voľnobehu. No neváham a okamžite radím jednotku a točím ho do otáčok, pretože to je doménou tohto motorčeka. Športová prístrojovka je presne podľa mojich predstáv – veľký ručičkový otáčkomer a digitálny ukazovateľ rýchlosti. Nič lepšie a prehľadnejšie na športovú motorku ešte nikto nikdy nevymyslel. Už podľa rozloženia čísel na otáčkomeri viem, o čo tu dnes pôjde. Pri piatich tisícoch ešte ručička ukazuje stále smerom dole. Pri sedemtisíc otáčkach je už vodorovne, to znamená, že odtiaľto to konečne začína byť zaujímavé. Motor má v rozmedzí šesť až desať tisíc pekný záťah a ponúka začiatočníkom veľmi pekné adrenalínové radovánky. Predovšetkým na prvých troch prevodových stupňoch, kedy reaguje takmer rovnako rýchlo ako točíte plynom. Na štvorke je motor stále agresívny, na päťke už sú odozvy spomalenejšie, jasnačka, od 15 koní nemôžete čakať zázraky, no v triede do 125 ccm je to jeden z najlepších motorčekov na trhu.

1a0a6109.JPG

Motor s výkonom rovných 11 kW (15 koní) patrí medzi to naj v triede 125 ccm. Malé Tuono má dokonca aj prípravu na Quickshift, ktorý sem môžete ľahko nainštalovať. Pri páde v zákrute poteší skrytý výfuk pod motorom. Tuono je jednoducho Racer friendly motorka.

1a0a6083.JPG
1a0a6079.JPG

Maximálka?

Štvortakt má rád otáčky a zvuk pod plynom má pekný športový nádych. Mimo mesto môžete vrčať po rovnej ceste na nízkych otáčkach so zaradenou šestkou alebo si jazdu v zákrutách dokonale užívať na vytočenej trojke-štvorke. Trojka okolo obmedzovača znamená 75 km/h, vytočená štvorka 95. Päťka do obmedzovača pri 11.000 otáčkach znamená približne 110 km/h a na poslednej šestke sa na rovnej ceste dá motor tiež dotočiť až do obmedzovača, pričom tachometer ukazuje niečo nad 120 km/h. Pre chlapcov s prvým vodičákom je to až až a pravdu povediac, poriadne si to užívam aj ja. Otáčkový motor má svoje čaro a máte z neho pocit, že letíte rýchlejšie, ako v skutočnosti idete. Pri veľkých objemoch je to úplne naopak a to je ten nebezpečný moment, keď nevnímate skutočnú rýchlosť. Na Tuone 125 to nie je ani tak o rýchlostí, ale o vnímanom adrenalíne. A toho, chlapci moji, si dnes užívam skutočne do sýtosti.

1a0a6077.JPG
1a0a6074.JPG

Dvojičky

Malý Tuniačik 125 je dvojičkou superšportovej Aprilie RS4 125. Jednovaječnou dvojičkou, pretože Tuono je vlastne RS-ka bez kapotáží a s klasickými rajdami namiesto športových riadidiel. Podvozok je úplne identický, čo znamená, že je stvorený na športovú jazdu v zákrutách. Predná obrátená vidlica je Upside-Down, v Aprili už na žiadnej motorke ani klasickú vidlicu nemajú. Tá na Tuone a RS je nastavená na športovú jazdu a podrží vás aj v skutočne ostrých zákrutách. Radosťou sa uškŕňam aj pri brzdení - predný radiálne upevnený štvorpiestik brzdí s pekným nástupom a silou. Tuono 125 to má všetko pod palcom a skutočne sa v ňom nezaprú športové gény značky Aprilia. Nové Tuono je skutočne podarenou mini kópiou svojho veľkého brata a úprimne závidím všetkým chlapcom, ktorí ho budú parkovať v taktovej garáži.

Kompletnú ponuku motocyklov Aprilia hľadaj na stránke www.italmoto.sk

tuono.png




.




Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre