TEMNÝ KRÁL ciest - Test: Harley-Davidson Road King Special

V posledných rokoch venuje americký výrobca mimoriadnu pozornosť modelovému radu Touring. Zmien sa dočkali aj rôzne verzie modelu Road King, ktoré sú pre mnohých priaznivcov značky tou pravou cestovateľskou klasikou. Tento rok rozšíril ponuku model Road King Special vybavený novým motorom Milwaukee Eight a vylepšeným odpružením, ktorý na prvý pohľad upúta svojim moderným agresívnym štýlom.

TEMNÝ KRÁL ciest - Test: Harley-Davidson Road King Special

Podobne ako ďalšie modely Harley- Davidson, aj táto americká ikona má za sebou kus bohatej histórie na ktorú sa môže odvolať. Korene klasických motocyklov Road King siahajú až do roku 1949, kedy prvé stroje tohto radu, s charakteristickou siluetou, vyrazili na cesty. Po takmer sedemdesiatich rokoch začína „Kráľ ciest" písať svoju novú kapitolu. Road King Special, zahalený do temne čierneho kabátu je moderným reprezentantom dnes tak populárnych customových baggerov. Príležitosť bližšie sa zoznámiť s touto novinkou sa naskytla, keď pri svojej ceste po krajinách východnej Európy zavítal na Slovensko Demo Truck Harley-Davidson. Medzi tie najatraktívnejšie exempláre flotily 23 strojov patrili práve motocykle modelového radu Touring. Aj keď rôzne verzie modelov Road Glide, Street Glide, či Ultra Limited ponúkajú diaľkovým cestovateľom tú najvyššiu úroveň výbavy, model Road King Special si ma ihneď získal svojim príťažlivým vzhľadom.

dsc9522.jpg

Nový Road King Special dostal motor Milwaukee Eight, ktorý prináša všetko čo si priaznivci značky želali: viac sily, dlhšiu životnosť, nižšiu spotrebu i viac štýlu.

Agresívny custom štýl
Veľký impozantný Road King Special s typickým masívnym telesom svetlometu pripomína lokomotívu polnočného vlaku. Nový kráľ ciest je temne čierny od predného kolesa až po konce dlhých kónických výfukov. Chróm nájdete iba na niektorých častiach nového motora Milwaukee Eight, ako sú kryty vahadiel, či trubice zdvíhacích tyčiek, aby ešte viac vynikol jeho tvar. Dobre vyzerajú i riadidlá typu „mini-ape", budú nepohodlné, ale prekvapivo rýchlo mi padli do ruky. Vďaka úzkej konštrukcii primárneho prevodu a štíhlemu vzduchovému filtru je tu viac miesta pre nohy, pričom jazdec pri zastavení ľahšie došliapne na zem. Ku komfortu pri jazde prispieva i pekne tvarované sedadlo, ktoré ponúka dobrú oporu pri akcelerácii. Časť vyhradená pre spolujazdca, postupne klesajúca dozadu, však veľa pohodlia neponúka. To len dokazuje, že tento Harley je určený hlavne individualistom, ktorí sa chcú nejako odlíšiť od šedého priemeru. Tento rok dostal celý modelový rad Touring nový motor Milwaukee Eight, ktorý je v v histórii značky už deviatou generáciou legendárneho Big-Twinu s uhlom valcov 45°. Ako už názov napovedá, jeho hlavnou zmenou je použitie štvorice ventilov v každej hlave valca. Tie sú prostredníctvom zdvíhacích tyčiek ovládané iba jedným vačkovým hriadeľom. Motor s objemom zväčšeným na 1750 ccm má v porovnaní so svojim predchodcom Twin Cam 103 oveľa razantnejší ťah už v nízkych otáčkach. Prekvapí aj svojou úžasnou pružnosťou v rozmedzí 60 až 120 km/h a tak pri predbiehaní sa vodič nemusí zaoberať podraďovaním. Pribudol aj nový vyvažovací hriadeľ, ktorý má za úlohu eliminovať 75% vibrácií pri voľnobežných otáčkach. Pekne to cítiť pri zastávkach na semaforoch, keď sa motorka už tak netrasie. Našťastie počas jazdy motor dáva o sebe vedieť nielen prostredníctvom vibrácií, ale aj sýtou zvukovou kulisou. Pozitívnou správou je, že nič z toho nepôsobí rušivo.

dsc9532.jpg
dsc9534.jpg

Kráľ ciest príjemne prekvapí i ochotou s akou sa nechá preklápať z jednej zákruty do druhej. Vysoké riadidlá pritom dodávajú pocit istoty pri ovládaní tak majestátneho stroja. Škoda, že plošiny pre nohy začínajú dosť skoro drhnúť o asfalt. Prepracovaný podvozok s novým odpružením by zniesol aj väčšie náklony. Vpredu je teleskopická vidlica Showa SDBV s kazetovou konštrukciou, ktorá pekne absorbuje nerovnosti vozovky. Zadné tlmiče majú namiesto vzduchového ventilu lesklé čierne kolesá Turbine z hliníkovej zliatiny. Široké pneumatiky priemeru 19 palcov vpredu a 18 vzadu prekrývajú hlboko krojené blatníky. Bočné kufre vo farbe motocykla pritom pekne kopírujú dlhé rovné výfuky, čím navodzujú dojem zníženého podvozku bez toho, aby bolo nutné skracovať zdvihy odpruženia. Znížený profil zadnej časti, ktorý je charakteristický pre modely Road King, zvýrazňuje i nízko osadený držiak registračnej značky.

dsc9538.jpg

Pre silné zážitky z jazdy
V sedle nového kráľa ciest sa hneď cítim ako doma. Myslel som si, že vysoké hydraulické nastavovanie predpätia s oveľa väčším rozsahom. Vyzdvihnúť treba aj kvalitu bŕzd, ktoré si bezpečne poradia so zastavením takéhoto kolosu. Trojica štvorpiestikových strmeňov Brembo je prepojená s brzdovým systémom Reflex, ktorý je spolu s ABS súčasťou základnej výbavy. Ten vyhodnotí aký tlak je vyvíjaný na prednú brzdu a podľa toho dávkuje aj účinok zadnej. V praxi to znamená, že ani pri silnom stlačení brzdovej páčky sa teleskopická vidlica prudko neponorí a motorka sa správa stabilne. Bezpečne spomaliť sa dá aj nohou, lebo systém Reflex pritom aktivuje i predný strmeň pokiaľ je rýchlosti vyššia ako 50 km/h. Aj keď preferujem motocykle s ktorými si na výletoch môžem vychutnať svižnú jazdu, musím priznať, že deň strávený v sedle novinky Road King Special som si naozaj užíval. Moje uznanie patrí vývojárom aj za to, ako prostredníctvom týchto nádherných strojov dokážu v dnešnej pretechnizovanej dobe navodiť atmosféru starých dobrých čias.

dsc9537.jpg
dsc9526.jpg

Súčasťou základnej výbavy je inteligentný brzdový systém Reflex, ktorý zabezpečuje duálne brzdenie pri rýchlosti vyššej ako 50 km/h. Tiež sú súčasťou výbavy pevné bočné kufre vo farbe motocykla, ktoré sa dajú otvárať jednou rukou. Počas diaľničných presunov príde vhod i tempomat.

MOTOR
Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 45°, rozvod OHV, 8 ventilov,
Zdvihový objem: 1745 ccm
Kompresný pomer: 9,6 : 1
Najväčší krútiaci moment: 150 Nm pri 3.250 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: ozubeným remeňom

PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový zvarený z oceľových profilov
Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 49 mm
vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová, štvorpiestikový strmeň, ABS
vzadu: kotúčová, štvorpiestikový strmeň, ABS
Kolesá: Turbine z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 130/60-19 vzadu: 180/55-18

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1625 mm
Výška sedadla: 695 mm
Objem palivovej nádrže: 22,7 l
Hmotnosť bez náplní: 355 kg
Cena: od 24.970,- Eur

dsc9498.jpg
dsc9490.jpg
dsc9538.jpg

Text: M. Masničák, Foto: autor a M. Fric

Buďte s nami v kontakte

Komentáre