TEMNÁ SILA Z MANDELLA

Projekt futuristického baggra s názvom MGX-21 Flying Fortress, ktorý bol postavený okolo najvýkonnejšieho V-Twinu z produkcie Moto Guzzi, sme mohli obdivovať už troma rokmi na výstave EICMA v Miláne. Teraz sme si mohli vyskúšať jeho finálnu verziu. Musím uznať, že nás milo prekvapil nielen svojim originálnym dizajnom s krásne prepracovanými detailmi, ale hlavne jazdnými vlastnosťami, keď napriek vyššej hmotnosti s prehľadom zvláda i veľmi svižnú jazdu.

TEMNÁ SILA Z MANDELLA

Nová vlajková loď talianskej značky Moto Guzzi s označením Flying Fortress (čo v preklade znamená lietajúca pevnosť) je po verziách Eldorado, či Audace, ďalším výnimočným modelom, ktorý zdieľa rovnaký základ s modelom California 1400 Touring, predstaveným na jeseň v roku 2012. Ako prezrádza názov MGX-21, prednej časti dominuje veľké 21-palcové koleso, ktoré je ešte opticky zväčšené plným stredom vyrobeným z karbónu. Z tohto ľahkého a mimoriadne pevného materiálu je okrem ďalších častí kapotáže vyrobený aj blatník tesne obopínajúci pneumatiku šírky 130 mm. Majestátny vzhľad dlhého cruisera s pozvoľne klesajúcou dvojicou bočných kufrov zvýrazňuje robustný ochranný štít. Ten okrem dvojice okrúhlych prístrojov ukrýva štvoricu zabudovaných reproduktorov kvalitnej audio sústavy. Výkonný reflektor je osadený LED diódami pre denné svietenie. Na city zákazníkov dokáže zapôsobiť i jedinečná kombinácia matne čiernej farby, uhlíkových vlákien a jasno červených doplnkov. Hlavne veká valcov vyčnievajúce do strán, lemované karbónovými krytmi nádrže, sú veľmi cool. Jednoducho, tento štýlový bagger vyzerá naživo ešte lepšie ako na fotkách. Na vysokej úrovni je i dielenské spracovanie, čo v minulosti nebolo pravidlom. Kritika dorazila aj do sídla Moto Guzzi v Mandello del Lario. Vývojári na tom zapracovali s príslovečnou láskou k detailu a tak sa majiteľ môže kochať pohľadom na precízne opracovanie každého dielu na motorke.

Krátke video z jazdy si môžete pozrieť TU

Môže byť taliansky cruiser lepší ako americký?
Talianska značka s bohatou históriou sa s týmto modelom snaží preraziť hlavne na americký trh, kde sú motorky v štýle bagger veľmi obľúbené. Tieto stroje sa presne hodia na dlhé rovné cesty lemované lánmi pšenice a kukurice, ktoré vedú naprieč štátmi. Tu pri jazde čas plynie úplne ináč a jedným z mála dôvodov na zastavenie je dotankovanie paliva. Jednoducho: „cesta je cieľ". Po skúsenostiach z jazdy s novou vlajkovou loďou Moto Guzzi si viem živo predstaviť, že by som dlhú cestu naprieč kontinentom po legendárnej Route 66 absolvoval práve v sedle MGX-21.Vďaka dobre navrhnutej ergonómii sa po uchopení širokých riadidiel cítim celkom pohodlne. Jazdecká pozícia na vyššie umiestnenom sedadle je mierne predklonená, čo mi poskytuje lepšiu odozvu od predného kolesa. Takto sa cítim viac vtiahnutý do deja. Čo sa týka elektronickej výbavy, tá je rovnaká ako u spomínaného modelu California 1400 Touring. To znamená, že na výber sú tri palivové mapy (Veloce,Turismo, Pioggia), trojstupňová kontrola trakcie a moderný systém ABS. Pri dlhých diaľničných presunoch vodič ocení dobre fungujúci tempomat s ovládačom umiestneným na pravej rukoväti. Chvíľu trvá, než sa človek trocha zorientuje v záplave informácií a nastavení, ktoré sa zobrazujú na dvoch veľkých displejoch prístrojovky. Rolovať v menu sa dá pomocou prepínača na ľavej rukoväti. Priznám sa, že najrôznejšie možnosti prepojenia s mobilom prostredníctvom aplikácií nie sú mojou „šálkou kávy". Navyše to pri jazde odpútava pozornosť, čo zaváňa prúse... Chvíľu som sa hral s joystickom, ktorý ovláda audio systém, ale zvuk motora je pre mňa tou najkrajšou hudbou. Tak majestátny stroj budí veľký rešpekt, pričom už samotné zdvihnutie z bočného stojana si vyžaduje viac úsilia. Novinka MGX-21 má s nádržou naplnenou po okraj hmotnosť 362 kg. To je síce podstatne menej ako u konkurenčných modelov Harley-Davidson, či Indian, ale s motorom, ktorého valce sklonené pod uhlom 90° vyčnievajú po stranách nádrže, má ťažisko posunuté trocha vyššie. Pocit ťažkopádnosti pri manévrovaní na mieste sa však začne rýchlo vytrácať po tom, čo sa Moto Guzzi rozbehne. To len potvrdzuje, že Taliani vedia robiť motorky s výbornými jazdnými vlastnosťami. Kombinácia dobre navrhnutej geometrie a kvalitných komponentov podvozku sa prejavuje na prekvapivo živej ovládateľnosti. Vzhľadom k svojej hmotnosti MGX-21 nemá prehnane športové ambície, ale svižnú jazdu po kvalitných cestách zvláda s veľkým prehľadom.

d0444842017.jpg

S divokým srdcom dravca
Pohon nového prírastku Moto Guzzi má na starosti dobre známy V-Twin Quattrovalvole, ktorého valce sú chladené vzduchom a olejom. Jeden z posledných mohykánov osvedčenej klasiky dáva motocyklu s typickým talianskym šarmom ten správny rytmus. Klopný moment, ktorý sa prejaví po vrknutí plynom keď motorka stojí na mieste, za jazdy prakticky necítiť. Bezproblémový je i náhon zadného kolesa kĺbovým hriadeľom. Tisícštyristovka produkuje pekne plynulý, ale zároveň veľmi silný ťah už v nízkych otáčkach. Maximálny krútiaci moment 120 Nm, ktorý je k dispozícii už pri 2.700 ot./min., je zárukou poriadnej porcie dvojvalcovej zábavy. Zaradenie jednotky chce trocha viac dôrazu, ale ostatné kvalty zapadajú úplne hladko. Výkon 96 koní je pre tento typ motocykla plne postačujúci. Už od 2.500 ot./min. motor nekompromisne ženie stroj dopredu, aby za hranicou 5.000 ot./min., naplno odhalil divoké srdce dravca. Záleží len na vodičovi aký štýl jazdy zvolí. S ľahkou rukou na plyne sa spotreba pohybuje okolo 7 litrov na 100 km.

dsc6185.jpg

Resumé
Odkedy sa značka Moto Guzzi stala súčasťou koncernu Piggio Group, z jeho výrobných hál vychádzajú samé atraktívny modely. Štýlový bagger v jej podaní je veľmi zábavný motocykel s perfektne fungujúcim podvozkom a klasickým dvojvalcom, ktorý má sily na rozdávanie. Navyše u tohto modelu cítiť s akou vášňou a nadšením pristupovali vývojári pri tvorbe každého detailu. K dispozícii mali aj najmodernejšiu techniku, ktorá sa osvedčila u superšportov Aprilia. Pokiaľ radi trávite čas dlhou jazdou na motocykli a zároveň hľadáte stroj v ktorom by sa snúbil futuristický dizajn s tradičnými prvkami, môže byť štýlový bagger z produkcie talianskej značky Moto Guzzi veľmi dobrou voľbou. Kto hľadá zaujímavý model v tejto kategórii, toho neodradí ani cenovka 22.990 Eur.

dsc6192.jpg
dsc6193.jpg
dsc6163.jpg
dsc6195.jpg

MOTOR
Typ motora: vzduchom a olejom chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 90°, rozvod SOHC, 8 ventilov,
Zdvihový objem: 1380 ccm
Vŕtanie x zdvih: 104 x 81,2 mm
Kompresný pomer: 71 kW (96,6 k) pri 6.500 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 121 Nm pri 3.000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva, priemer 52 mm
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: suchá jednokotúčová
Sekundárny prevod: kĺbovým hriadeľom

PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový zvarený z oceľových profilov
Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 45 mm, zdvih 107,7 mm
vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky s nastaviteľným predpätím, zdvih 116 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová priemer 320 mm, štvorpiestikový strmeň, ABS
vzadu: kotúčová priemer 282 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS
Kolesá: sedemlúčové z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 130/90-19 vzadu: 180/65-16

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1700 mm
Výška sedadla: 240 mm
Objem palivovej nádrže: 20,5 l
Pohotovostná hmotnosť bez paliva: 341 kg
Cena: od 22.990,- Eur
Motocykel na test zapožičal: ITAL MOTO s.r.o.

dsc6212.jpg

Text: M. Masničák, Foto: autor a M. Tvrdý

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre