SYMbióza - SYM CRUISYM 300

Vo svete skútrov spolu nažívajú rôzne tvory - malé, veľké, dravé aj pokojné... Od najslabších päťdesiatok, po objemné niekoľko sto kubíkové živočíchy. A medzi nimi sú aj takí exoti, v ktorých spolunažíva v jednom tele viacero charakterov...

SYMbióza - SYM CRUISYM 300

Crossover
So slovom crossover sme sa začali stretávať v automobilovom svete, ale čoraz častejšie nachádza uplatnenie aj medzi motorkami a skútrami. Označuje sa ním vozidlo, ktoré predstavuje prienik medzi rôznymi kategóriami, štýlmi, zameraním a podobne. Pri modeli Cruisym výrobca takéto označenie použil a po niekoľkých dňoch v sedle tohto šikovného skútrika s ním môžeme bez výhrad súhlasiť.

dsc2258.jpg

Malý, aj veľký zároveň
Prienikom medzi malými a veľkými skútrami je už pri pohľade do technických údajov kubatúra stroja. Tristovka sa javí ako dobrý kompromis pre použitie v prehustenej mestskej premávke na jednej strane a dlhšími výletmi po „otvorených" cestách na druhej strane. Diaľničných 130 km/h je síce „na hrane", Cruisym túto rýchlosť atakuje trochu zdĺhavejšie, ale taká turistická stovečka mu vyslovene pristane a stále zostáva výkonová rezerva napríklad na predbiehanie. Necelých 30 koníkov výkonu stačí aj na svižné štarty z križovatky, zároveň vás však nečaká nepríjemné prekvapenie ani na mokrom, či inak klzkom povrchu, výkon sa dávkuje citlivo a kultivovane. Malým veľkým vozidlom je Cruisym aj čo sa týka celkovej stavby. Je pomerne kompaktný a štíhly, opäť plus pre mestskú premávku a dennodenné používanie. Obratnosť stroja je ukážková, stačí malý podnet jazdca a skúter okamžite a ochotne mení smer. Niekedy dokonca pôsobí riadenie až príliš aktívne, možno trochu nervózne, ale nie je to nič nezvládnuteľné. Nie, nie sú to žiadne vôle v podvozku, či nejaké trasenie, chvenie a podobne. Len je celková ovládateľnosť taká hravá, že niekedy skrátka skúter mení smer bez akéhokoľvek odporu.

dsc2192.jpg

Jazdec s aspoň priemernými skúsenosťami sa s ním doslova pohráva, prehadzuje si ho zo strany na stranu jemnými impulzmi tela a situáciu má stále pod kontrolou. Prispieva k tomu aj výborná ergonómia, posed je vzpriamený, riadidlá pekne „padnú" do ruky. Hlavne pri dlhších cestách oceníte možnosť vystrieť si nohy na plošiny pokračujúce šikmo nahor. Pri športovejšom zvezení zasa oceníte nohy viac pod sebou, čo vám dáva lepší kontakt s vozidlom. Spolujazdec je kapitolou samou o sebe, k dispozícii má výklopné stupačky, výškovo oddelené sedadlo a masívne držadlá, takže vodiča svojou prítomnosťou vôbec neobťažuje. To už sa dostávame od „malého" skútra k tomu „veľkému". Priestor pre oboch členov posádky je úplne dostatočný, ani jazdci s výškou atakujúcou meter deväťdesiat nebudú stienení. No a lusuxný priestor sa nachádza aj pod sedadlom. Vďaka tomuto kufru môžeme Cruisym pokojne nazvať aj skútrom s turistickými ambíciami. V pohode sa pod sedadlo vojdú dve prilby a ešte zostane miesto na menší nákup. Alebo prilba, bunda a stredne veľký nákup. Alebo stan, dva spacáky a nejaká tá kempingová výbava... Podsedadlový priestor je riešený veľkoryso nielen čo sa týka veľkosti, ale aj komfortu – nechýba osvetlenie, malá priehradka napríklad na kľúče, doklady, či peňaženku, kobercová výstelka, ale ani plynová vzpera, vďaka ktorej vám sedadlo nepadá na hlavu pri hrabaní sa v batožine.

dsc2238.jpg
dsc2200.jpg
dsc2269.jpg

Šikovné drobnosti
Sami o sebe sú to síce drobnosti, ale na celkový dojem majú výrazný vplyv. Priblížme si aspoň tie najdôležitejšie. Plexištít je takisto tvarovaný poriadne veľkoryso a výborne chráni pred náporom vetra aj vyššie postavy. Je nielen vysoký, ale aj slušne široký. Je síce nastaviteľný, no potrebujete k tomu náradie, čo je trochu nepraktické a s veľkou pravdepodobnosťou si raz a navždy zvolíte jedno nastavenie. Sedadlo otvoríte aj pri naštartovanom motore, nemusíte krútiť kľúčikom v spínačke, slúži na to aj tlačidlo pri ľavej rukoväti. Okrem veľkého batožinového priestoru pod sedadlom je k dispozícii aj menšia schránka pred pravým kolenom jazdca. Nechýba v nej ani klasická okrúhla 12V zásuvka, ale ani USB port. V neposlednom rade je silnou stránkou SYM Cruisym aj svieži, moderný dizajn, nechýbajú ani LED-kové svetlá a smerovky. Zrkadlá sú dostatočne rozmerné, aby ste mali dobrý prehľad o premávke za sebou. Pri parkovaní v stiesnených priestoroch zasa oceníte, že ich môžete jednoducho sklopiť a po návrate do „otvorenej" polohy ich nemusíte prácne nastavovať, „cvaknú" na svoje pôvodné miesto. Cruisym má ambície byť nielen užitočným približovadlom v každodennej mestskej premávke, ale aj spoločníkom na víkendy a dovolenky. Vďaka tomu nemusí plniť len funkciu druhého stroja v rodine, ale môže byť plnohodnotným jednostopým vozidlom, s ktorým sa nemusíte báť ani dlhších výletov, dokonca ani vo dvojici.

dsc2185.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec,
zdvihový objem: 278 ccm, maximálny výkon: 20,1 kW
(27,3 k) pri 7.750 ot./min., najvyšší krútiaci moment:
27,3 Nm pri 6.750 ot./min., príprava zmesi: elektronické
vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický,
prevodovka: variátor, spojka: automatická odstredivá,
sekundárny prevod: variátor

PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: vpredu: teleskopická
vidlica, vzadu: dvojica pružiacich a tlmiacich jednotiek, brzdy:
kotúčové, hydraulické, s priemerom 260/240 mm, ABS,
kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 120/70-14",
vzadu: 140/60-13".

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1550 mm, výška sedadla: 760 mm, objem
palivovej nádrže: 12 l, hmotnosť: 198 kg,
cena: 4.950 eur, vozidlo na test zapožičal:
Moped Slovakia, Kolárovo

Text: P. Lovíšek, foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre