Stálica v uliciach - TEST: Honda SH 125i

Ak nepoznáte SH-čko, ste jednoducho nevšímaví. Ulice ich brázdia tisícky, ak ich nestretávate doma, tak určite ste ich mali šancu vidieť v dovolenkových destináciách hlavne v Taliansku. Skútrik je to síce navonok nenápadný, no za tie roky privedený takmer k dokonalosti.

Stálica v uliciach - TEST: Honda SH 125i

Dlhoročná stálica
Písmenká SH sú vo výrobnom programe značky Honda už legendou, akoby samostatnou značkou. Začalo to už pred viac ako troma desaťročiami malým dvojtaktným SH 50. Za tie roky sa SH-čiek predalo oveľa viac ako milión a patria k najpopulárnejším skútrom. Len samotná fabrika v Atesse dosiahla pred pár mesiacmi hranicu milióna vyrobených kusov, v nej sa 125-ka SH vyrába od roku 2001. Aby sme sa vrátili do súčasnosti, vlani bola Honda SH 125i vôbec najpredávanejším skútrom v Európe a na konto pripísala ďalších 17.000 kusov.

Prémiový vzhľad
Pri pohľade z diaľky vyzerá SH-čko tak trochu „tuctovo" a nenápadne. Keď však príde bližšie, všimnete si kvalitné dielenské spracovanie, doliehajúce plasty a predovšetkým vyšperkované detaily ako napríklad logo modelu v „3D" podobe, naviac pekne vsadené do bočných panelov kapotáže. K tým prepracovaným „detailom" nepochybne patria aj nové plne LED-kové svetlá. Vyzerajú úžasne aj zhasnuté, sú pod elegantnými čírymi krytmi a naviac doplnené o efektné logá SH. Okrem hlavného svetlometu vpredu nechýbajú ani pásiky denného svietenia, takisto pôsobia vkusne a svojou jasnou žiarou predovšetkým zvyšujú aktívnu bezpečnosť. Celkový štýl dotvára štvorica farebných prevedení s perleťovými, alebo metalickými lakmi v bielej, čiernej, striebornej a červenej farbe.

Obratný poslíček
Poznávacím znamením a zároveň jednou z najväčších výhod SH-čka sú jeho proporcie. Predovšetkým kompaktná a štíhla „postava" kombinovaná s veľkými 16" kolesami. Takéto riešenie nie je síce žiadny vyslovený dizajnový skvost, ale medzi skútrami je to vyhľadávané pre nesporné výhody. Kolesá s veľkým priemerom totiž podstatne lepšie prekonávajú nerovnosti, ktorých sú ulice miest doslova posiate. A štíhla stavba je zasa zárukou dobrej priechodnosti aj v extra hustej mestskej premávke. Honda SH vás poteší aj vzpriameným posedom, riadidlá máte doslova „poruke", nohy v príjemnom pravom uhle... Máte pravdu, maxiskútre s posedom „pololežmo" a nohami vystretými ďaleko dopredu sú síce komfortnejšie, ale tá pravda je len polovičná. Takáto ležérna poloha nie je žiadnou výhrou pre ovládateľnosť. Zato na SH-čku sedíte ako na supermotardovom stroji, celú motorku máte doslova „pod palcom" a pohybom tela môžete okamžite reagovať na akúkoľvek nerovnosť, či v zlomku sekundy obratne zmeniť smer a vyhnúť sa kolízii. SH-čko zatáča vyslovene ochotne, ba dokonca miestami sa vám môžu reakcie riadenia zdať až mierne nervózne. Motoricky nie je SH 125 žiadnym trhačom asfaltu, výkon zďaleka nedosahuje ani legislatívou povolenú 15 koňovú hranicu, ale skútriku v bežnej mestskej premávke nemožno nič vyčítať. Práve naopak, agregát je naladený tak, aby mal silné spodné a stredné pásmo otáčok a spolu so sprevodovaním to znamená, že vozítko má dobrý záťah hlavne v rýchlostiach do 80 km/h, teda v typickej mestskej premávke doplnenej aj o občasné zablúdenie na diaľničný obchvat. Maximálka síce nie je závratná, počítajte so 110 km/h, občas sa podarí vydolovať 120 km/h, ale v tejto súvislosti opäť pripomíname prevažne mestské použitie tohto skútra.

dsc5606.JPG
dsc5592.JPG
dsc5587.JPG

Praktické vychytávky
Za roky, ba už desaťročia existencie modelu výrobca všetky dobré vlastnosti buď zachoval, prípadne ich vylepšil. Celková stavba a s ňou súvisiace jazdné vlastnosti zostali bez radikálnych zmien. Naopak, vylepšovalo sa v mnohých detailoch. Najnovšie pribudlo „full LED" svietenie, či bezkľúčové ovládanie. Navonok možno drobnosti, ale potešia. Predovšetkým „bezkľúčové" ovládanie je super vec. Stačí mať kľúčik celý deň napríklad vo vrecku bundy a skúter potom ovládate len tlačidlom. Zamykanie, otváranie sedadla, ako aj štartovanie... Nechýba ani „štart-stop" systém. Motor pri viac ako trojsekundovom státí zhasne a opäť sa rozbehne okamžite po pootočení plynovou rukoväťou. Vraj to dokáže ušetriť nejaký ten decáčik pri dennom používaní na početných semaforoch, ale ak by vás to zhasínanie otravovalo, môžete ho pokojne zrušiť jediným tlačidlom. Na mestskom vozítku je výborná vec aj rovná podlaha. Nielen že umožňuje voziť aj nejaký ten väčší náklad, ale hlavne poriadne uľahčuje početné nastupovanie a vystupovanie pri tých bežných mestských vybavovačkách. Daňou za veľký priemer kolies a za umiestnenie palivovej nádrže pod sedadlom je menší batožinový priestor, ale Honda má na to elegantné riešenie – originálny zadný kufrík. Tvarom pekne pasuje a naviac je aj odetý v laku stroja.

dsc5580.JPG
dsc5585.JPG
dsc5594.JPG
dsc5586.JPG

Na záver?
Skútre sú špecifickou kategóriu jednostopých vozidiel, ale podobne ako v prípade motoriek, aj tu sa zákazníci rozhodujú nielen rozumom, ale aj srdcom. V tomto smere má SH-čko v ponuke vydarený vzhľad s prémiovými detailami. No veľkú úlohu zohráva praktickosť a tu sa stroj menom SH hrdo derie do popredia. Množstvo výhod dokáže ospravedlniť aj vyššiu obstarávaciu cenu, záleží už len na prioritách a vkuse budúceho majiteľa.

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, SOHC
Zdvihový objem: 124,9 ccm
Vŕtanie a zdvih: 52,4 x 57,9 mm
Kompresný pomer: 11 : 1
Maximálny výkon: 8,98 kW (12,2 k) pri 8.500 ot./min.
Maximálny krútiaci moment: 11,5 Nm pri 7.000 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie PGM-FI
Zapaľovanie: elektronické
Štartér: elektrický
Prevodovka: variátor
Spojka: automatická odstredivá
Sekundárny prevod: variátor

PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica s priemerom klzákov 33 mm
vzadu: dvojica pružiacich a tlmiacich jednotiek
Brzdy vpredu: kotúčová, ABS
vzadu: kotúčová, ABS
Kolesá: zliatinové
Pneumatiky vpredu: 100/80-16
vzadu: 120/80-16

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1.340 mm
Objem palivovej nádrže: 7,5 l
Výška sedadla: 799 mm
Pohotovostná hmotnosť: 136,9 kg
Cena: 3.199 eur
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko


Text: P. Lovíšek, foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre