Test: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017

Už prvá generácia Kawasaki Z1000SX ponúkla výborne namiešaný kokteil športových jazdných vlastností a slušného komfortu pre dvojčlennú posádku. Množstvo inovácií, s ktorými prišiel model pre rok 2017, posúva kvality tohto všestranného motocykla ešte o úroveň vyššie.

Test: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017

SPOJENIE DVOCH SVETOV

Športovo-turistický model Z1000SX, prvýkrát predstavený pred šiestimi rokmi, perfektne vyplnil medzeru v ponuke Kawasaki. Predajné čísla dokazujú, že tento všestranný motocykel postavený na základe naháča Z1000, sa teší mimoriadnej obľube medzi vyznávačmi rýchlej jazdy, ktorí si potrpia aj na pohodlie. Výrobca nenechal nič na náhodu a po troch rokoch naordinoval svojej SX-ke ďalšiu omladzujúcu kúru.

Efektný dizajn a praktické využitie

Aj bez typického zeleného lakovania by bola na prvý pohľad zjavná príslušnosť motocykla k značke. Pre športové modely Kawasaki je totiž charakteristický agresívny dizajn plný ostrých hrán. S nahrbenou nádržou pôsobí Z1000SX ako šelma pripravená k skoku. Nie je to len efektný dizajn, s ktorým prichádza tento model. Napríklad výkonné LED svetlomety žiaria oveľa jasnejšie ako u predchádzajúcej generácie. Jednoducho Kawasaki prezentuje svoju SX-ku ako športový motocykel so širokou možnosťou praktického využitia. K doplnkom, ktoré ju predurčujú aj na výlety vo dvojici, okrem aerodynamicky tvarovanej kapotáže s nastaviteľným plexi-štítom patria i nové bočné kufre. Ich tvar pekne zapadá do celkového dizajnu motocykla, pričom každý má objem 28 l. Nevadí im ani horúci vzduch od výfukov, lebo zospodu majú kovové chrániče. Vývojári doladili aj spôsob akým sú upevnené. Tým, že sa nasúvajú priamo do otvorov v madlách spolujazdca, po odmontovaní kufrov nič neruší čisté línie podsedlovej časti. Príjemne prekvapí i celkom pohodlný posed za veľkou nádržou s objemom 19 l, ktorá je v mieste kde ju jazdec zviera stehnami pekne vykrojená. S vyššími riadidlami posunutými dozadu je trup len mierne predklonený, čo ani pri pomalšej jazde v meste nepôsobí únavne. Ku komfortu posádky prispieva i príjemne čalúnené sedadlo. V porovnaní s modelmi určenými špeciálne na turistiku je výbava trocha skromnejšia, ale tu sa kladie dôraz hlavne na športovú jazdu.

dsc1275.jpg

Sila, ktorá ťa rozhýbe

Na zábavnom charaktere všestrannej SX-ky sa veľkou mierou podieľa radový štvorvalec s objemom 1043 ccm, prebraný z divokého naháča Z1000, ktorý sa môže pochváliť výkonom 142 k. U tohto modelu zostali jeho vnútornosti nedotknuté. Vývojári iba vyladili palivové mapy, zväčšili katalyzátor a doplnili uhlíkový filter, aby splnili náročné požiadavky úradníkov z Bruselu. Našťastie parametre zostali zachované a motor ide ochotne za plynom už od nízkych otáčok. Za hranicou 7.000 ot./ min. prichádza ďalšia extra porcia výkonu na čo motor nezadržiteľne letí ku svojmu vrcholu pri 10.000 ot./min. Pocit nespútanej voľnosti ešte umocňuje charakteristický zvuk vychádzajúci z airboxu. Za zmienku stojí, že táto tisícka sa dokáže rozbehnúť na rýchlosť 200 km/h za menej ako 10 sekúnd. Po prepnutí do módu so zníženým výkonom o 20% sú reakcie na pridanie plynu oveľa jemnejšie, čo jazdec ocení najmä v daždivom počasí. K lepšej kultúre chodu motora prispieva i dlhšie sprevodovaný 6. rýchlostný stupeň, vďaka čomu sa štvorvalec pri rýchlych diaľničných presunoch nemusí tak vytáčať. S aerodynamicky tvarovanou kapotážou má motocykel výbornú stabilitu aj pri tých najvyšších rýchlostiach. Vo vzpriamenom posede toho síce ramená schytajú viac, ale úzky plexi-štít, nastaviteľný v troch polohách, dokáže pekne zdvihnúť prúd vzduchu nad prilbu. Zmenami prešlo i nastavenie pružiacich prvkov, ktoré ešte lepšie absorbujú nerovnosti vozovky. U zadnej jednotky sa dá jednoducho nastaviť predpätie pomocou otočnej hlavice. Za svoj temperament vďačí SX-ka predovšetkým krátkemu rázvoru a relatívne nízkej hmotnosti 235 kg. Prudké brzdenie pred zákrutou spojené s rýchlym podradením pod kontrolou antihoppingovej spojky, poriadny náklon a znova prudká akcelerácia, to si v jej sedle užívam najviac na bočných cestách. Len pri dobrzďovaní v náklone treba dať motorke jasný impulz, lebo sa správa dosť tvrdohlavo.

dsc1281.jpg
dsc1267.jpg

Pod ochrannými krídlami elektroniky

Nie je to len efektný dizajn, s ktorým prišla nová Z1000SX, pribudli i najmodernejšie asistenčné systémy. Okrem možnosti prepínania palivových máp má pilot k dispozícii trojstupňovú kontrolu trakcie a vylepšený brzdový systém s takzvaným „náklonovým" ABS. Ani s modernou elektronikou však motorka nestratila nič zo svojho zábavného charakteru. Práve naopak. Pomocou prepínača na ľavej rukoväti si jednoducho zvolíte stupeň aký vám najviac vyhovuje. Najčastejšie som využíval dvojku, pri ktorej pekne cítiť ako systém jemne zasahuje. Na trojke už reaguje na sebemenšiu odchýlku v otáčaní kolies, čím eliminuje pošmyknutie na mokrej vozovke. Na kvalitnom asfalte si vystačíte so stupňom 1 a 2. Kto rád jazdí po zadnom, môže si trakčnú kontrolu úplne vypnúť. Potom stačí vytočiť motor cez sedem tisíc otáčok, kde krútiak dosahuje svoje maximum 111 Nm, trocha potiahnuť za riadidlá a už je predné koleso vo vzduchu. Zmenami prešiel aj brzdový systém vybavený najmodernejším ABS značky Bosch. Použitím jednotky IMU, ktorá monitoruje zotrvačnosť v piatich osiach, dokáže veľmi citlivo reagovať na zablokovanie kolesa s ohľadom na to, čo sa s motocyklom práve deje. To umožňuje tvrdé, ale zároveň bezpečné brzdenie do zákrut.

Dva v jednom

Vývojárom Kawasaki sa podarilo vytvoriť všestranný motocykel s dobre vyladeným podvozkom a „výbušným" motorom. O bezpečie posádky sa pritom starajú moderné asistenčné systémy. Vodič sa môže spoľahnúť na špičkovú kontrolu trakcie a radiálne monobloky Tokico spolupracujúce s moderným systémom ABS fungujúcim aj v náklone. Podľa mňa je charizmatická Z1000SX ideálna motorka na výlety do Álp. S batožinou zbalenou do bočných kufrov sa zrýchlene presuniete do výhodne umiestneného hotela. Oddýchnutý si potom môžete len tak naľahko vychutnávať horské pasy plné zákrut. Množstvo vylepšení robí z jazdy s týmto efektným motocyklom ešte zábavnejší zážitok.

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Zdvihový objem: 1043 ccm
Vŕtanie x zdvih: 77 x 56 mm
Kompresný pomer: 11,8 : 1
Maximálny výkon: 104,5 kW (142 k) pri 10.000 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 111 Nm pri 7.300 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva 38 mm
Zapaľovanie: elektronické CDI
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťazou

PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový z hliníkovej zliatiny
Odpruženie vpredu: nastaviteľná upside-down teleskopická vidlica 41 mm, zdvih 120 mm
vzadu: nastaviteľná centrálna jednotka, zdvih 144 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 300 mm, radiálne štvorpiestikové strmene
vzadu: kotúčová o priemere 250 mm, jednopiestikový strmeň
Kolesá: päťlúčové z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 120/70-17 vzadu: 190/50-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1440 mm
Výška sedadla: 815 mm
Objem palivovej nádrže: 19 l
Pohotovostná hmotnosť: 235 kg
Max. rýchlosť: viac ako 240 km/h
Cena verzie Tourer: 13.795 Eur (v roku 2017)

Motocykel na test zapožičal importér motocyklov Kawasaki pre SR: U.M.S., s.r.o. Bratislava

dsc1325.jpg
dsc1270.jpg

Text: M. Masničák, Foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre