ŠKOLA JAZDY - TRÉNING OVLÁDANIA MOTORKY

Lákali vás vždy motorky, ale zodpovednosť a zdravý rozum vám nikdy nedovolili sadnúť na stroj a otočiť pravým zápästím? O tom, že jazda na dvoch kolesách nesie so sebou neporovnateľne väčšie riziká ako autom, sa nikto nebaví. Ale aj tak to máte v rukách hlavne vy.

ŠKOLA JAZDY - TRÉNING OVLÁDANIA MOTORKY

Stalo sa vám, že ste pri odchode z práce našli vedľa vašej Oktávky stáť dve kolesá s výpletom? Veľký motor, chrómový výfuk, krásne prešívané kožené sedlo a nad okrúhlym svetlom dva budíky? Toto všetko Vám roztiahlo kútiky úst? A potom realita... Koľkí skončili zle, koľko to stojí a čo všetko treba k tomu aby ste mohli začať jazdiť na motorke. Motorku, prilbu, rukavice, bundu, nohavice, topánky, termo prádlo, kuklu ani chrániče a ktovie čo ešte vám nekúpim. Ale chcem vás presvedčiť o tom, že motorky sú najlepšia vec na svete a že vás nemusia dostať na nemocničné lôžko.

Ako začať
Základom je vybrať si správnu motorku. Nemala by byť ťažká ani silná. Vyhnite sa dvojvalcovým Véčkam a jednovalcom s veľkým objemom. Na začiatok je ideál radový dvojvalec okolo 500 kubíkov. Nebojte sa ani väčšieho objemu, napr. 800, ale nech to nemá brutale-ny názov a nech to nie je príšera po anglicky. Na svoju prvú si najskôr sadnite, poskúšajte či vám sedí, porovnajte s inými. Až potom kupujte. V rozpočte si nechajte aspoň 7-8 kilečiek v rezerve na oblečenie. Pri výbere dbajte na kvalitu a veci si vyskúšajte, ostanú vám na dlho. Keď je akciová bunda o kúsok väčšia, vadí to. Chrániče nebudú na svojom mieste a nepomôže vám tak ako treba. Keď máte mašinu a oblečko, hurá na cesty. Presne tu nastáva často chyba. Motorka nie je tédéíčko s automatom. Motorka vás dokáže zhodiť na zem. Preto s ňou musíte fungovať. Musíte vnímať čo vám hovorí, cítiť čo chce a nerobiť nič čo sa jej nepáči. A to je ťažké. Naozaj ťažké. Preto je tréning ovládania motorky základnou a sústavnou vecou.

naklon-1.jpg

Tréning
Na začiatku sa zmierte s tým, že sa capnete o zem. Keď to prijmete, budete viac v kľude a nakoniec k tomu nemusí vôbec dôjsť. Oblečko a prilba sú povinnosť, štuplíky a ochranné padáky vedia veľa zachrániť. Začnite tým, že budete chodiť okolo stojacej motorky a budete ju držať v rovnováhe. Nie je zlé, keď niekto ďalší dáva bacha a v prípade potreby motorku chytí. Potom si skúste motorku tlačiť dopredu, dozadu, zdvihnúť na veľký stojan. Sadnite si na ňu, „ošahajte" si spojku, brzdy, plyn ešte keď motor nebeží. Nie je od veci držať si motorku kolenami a skúsiť preniesť váhu vľavo, vpravo (hádzať si ju medzi nohami) a zistiť aký je to pocit.

Pomalá jazda
Cit na spojke, plyne a brzde a základný pohyb telom natrénujete pri pomalej jazde. Skúste sa pohnúť a ísť čo najpomalšie (cca 3-4km/h) v priamom smere. Pracujte s plynom, spojkou a zadnou brzdou. Uvoľnené telo, ruky a pohľad vpred Vám pomôžu udržať balans. Keď už fungujete, tak skúste zastaviť a zase sa pohnúť bez toho, aby ste položili nohy na zem. Toto tiež buduje cit na spojke, plyne a brzde a naučí vás využiť záťah pri uvoľnení spojky a pridaní plynu v momente keď motorka kvôli skoro nulovej rýchlosti padá na bok. Telo si rozhýbete cvikmi ako rotácia okolo jedného bodu, osmička, alebo malý slalom (cca 4m). Prácu so spojkou, plynom a zadnou brzdou, ktorú ste už trénovali, pri nich využijete. Navyše sa naučíte využiť hmotnosť vlastného tela na to, aby ste motorku udržali v rovnováhe. Použite techniku odtlačenia sa od motorky (vykláňate sa do vonkajšku „zákruty" a vyvažujete naklonený stroj). Na youtube nájdete kopec videí ktoré vám pomôžu. Chce to trpezlivosť, nechcite od seba všetko hneď a na 100%. Keď to zvládate, mali by ste sa na motorke cítiť oveľa lepšie.

pomalajazda-14.jpg

Brzdy
Pri brzdení vzniká veľká časť problémových situácií a je fakt nutné natrénovať ho. Zabrzdiť je dôležitejšie ako sa rozbehnúť a brzdenie v podstate „trénujete" celý svoj motorkársky život. Pri brzdení je najviac cit. Používajte dva prsty. Prostredník a ukazovák. Ostatnými pevne držíte rajdy a na dvoch prstoch máte viacej citu ako na štyroch. Záleží od typu motorky, ale v princípe platí, že by ste mali používať aj predok, aj zadok. Brzdy je nutné správne dávkovať. Najskôr menej a keď cítite prenos síl na predok (prítlak), dajte prednej viac. Snažte sa o stále prudšie brzdenie. Pozor, pri narastajúcej istote rastie šanca, že sa vám „postaví asfalt". Pri brzdení ruky viacej vystrite (ale nie na max.), nádrž chyťte kolenami, držte motorku rovno. K nájdeniu hranice brzdenia aj z reálnych rýchlostí je dobré mať skúsený dohľad a vhodný priestor. Dnes nie je problém nájsť moto-školu, kde toto všetko natrénujete.

Zákruty
Keď som povedal, že pri brzdách nastáva veľa problémov, tak pri náklone to platí dvakrát. Ak je to kombinácia oboch vecí, je skoro istotne „vymaľované". Ale poďme pekne po poriadku. Základom je byť na motorke správne uprataný. Nakláňajte sa spolu s motorkou (už žiadne odtláčanie). Vnútorné koleno je trošičku od nádrže „otvorené", vnútorné rameno je zvesené, lakeť od tela. Kontakt so stupačkami cítite na bruškách za prstami. Poloha je uvoľnená. Nielen oči, ale celá hlava je vytočená smerom do zákruty. Je toho celkom dosť, teda najkratšia a najbezpečnejšia cesta k „cieľu" vedie cez tréning pod odborným vedením. Na nácvik správnej polohy a správne vnímanie miery náklonu je ideálna jazda v kruhu. Na to aby ste pekne prešli zákrutu správna poloha tela nestačí. Pred zákrutou by ste si mali „nakopať" to čo treba, aby nebol motor podtočený, ale ani príliš hore, kde je nervóznejší a citlivý na každý pohyb zápästím. Dobrzdiť na rýchlosť, v akej ste si istý, že zákrutu zdoláte by ste mali v priamom smere ešte pred nájazdom do zákruty. Čo-to dobrzdiť môžete aj v nájazde, ale chce to cit, skúsenosti. V bežnej premávke sa brzdeniu v náklone radšej vyhýbajte. Keď je rýchlosť v poriadku a začínate motorku skláňať do zákruty, mali by ste mať otvorený plyn. Nie ubrať, ani pridať. Skrátka toľko, aby ste si držali rýchlosť. Ako náhle ste dosiahli vrchol zákruty, plyn môžete začať otvárať. To už ste v podstate na výjazde zo zákruty. Bezpečné je držať plyn dlhšie len otvorený a začať pridávať neskôr, keď už nie ste vo veľkom náklone. Práca s plynom by nemala byť skoková, bacha na necitlivé prudké pridanie, alebo úplné zavretie plynu. Naopak čím viac plynulosti a jemnosti do toho dáte, tým to bude fungovať lepšie. Technika pohľadu je téma sama o sebe. Každý o nej vie. Treba „čumieť" tam kam chcete ísť. Hovorí sa jednoducho, robí sa ťažko. V momentoch keď pred zákrutou spomaľujete (ešte nie ste v náklone), prebehnite ju očami. Keď zákrutu vidíte celú, tak super. V nájazde očami prejdite stopu a určite si vrchol zákruty. Keď sa mu blížite, plynulo prechádzajte pohľadom na výjazd. Ak zákrutu nevidno celú, v nájazde prejdite stopu očami a fixujte pohľad najďalej kam vidno. Keď sa objaví výjazd máte vyhraté. Pohľad je to, čo prejde zákrutu najskôr. Tade kade prejde on, prejde aj celá motorka. Toto platí doslova a do písmena. Najčastejší problém býva v momente, keď neodhadnete rýchlosť, alebo sa vám len zdá, že idete zrazu akosi rýchlo. Pohľad začne blúdiť tam, kam vás vynáša a vy už teraz viete že motorka ho nasleduje s poslušnosťou nemeckého ovčiaka. Ak sa pozriete späť do zákruty, zatočíte a je po probléme. Technika pohľadu je pri jazdení na motorke najdôležitejšia a podľa mňa aj najťažšia vec. Správnu techniku prejazdu zákruty, polohy tela, pohľadu a voľbu správnej stopy môžete trénovať do nekonečna a vždy bude čo vylepšovať. Začiatky sú najlepšie v bezpečí uzavretého priestoru pod kvalifikovaným dohľadom.

sr-157.jpg

Krízové situácie
Tréning vyhýbania sa v priamom smere, v náklone, nácvik úniku mimo cesty, alebo brzdenia v náklone do premávky ani na parkovisko nepatria. Určite sa nesnažte trénovať ich sami. Pri týchto manévroch môžete dopadnúť na... No povedzme, že sa hneď tak späť na mašinu s úsmevom neposadíte. Technika nácviku je na ďalší článok. Skrátka, treba to trénovať v moto-škole. Tam vám povedia ako na to a aj kedy sa nebodaj niečo udialo, nie ste na to sami. Inštruktor vie nielen naučiť, ale aj pomôcť keby došlo k pádu.

pomalajazda-8.jpg

Záver
Nezabúdajte, na motorku nepatrí strach. Keď sa bojíte, kašlite na to. Keď však odvaha nechýba, nesmie chýbať ani rešpekt. Bez rešpektu do dvoch týždňov ľahnete, to vám garantujem. A keď to všetko šlape ako má, motorka patrí medzi tie najlepšie pocity na svete. Text: Michal Jariabka

Článok bol publikovaný v časopise Svet motocyklov, jeho predplatné si môžeš objednať TU

titulka2.jpg



Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre