POROVNÁVACÍ TEST BMW HERITAGE

Pohľad na trojicu motocyklov modelového radu BMW Heritage môže hlavne tým skôr narodeným pripomínať staré dobré časy. Dobrou správou je, že aj keď sa tvária ako old-school, akcelerujú, ovládajú sa a brzdia ako moderné stroje. Dizajnovo čisté boxery vás však neomráčia nezmyselným výkonom ani hi-tech elektronikou, ale zato s nimi môžete zažiť čistú radosť pri riadení tak výnimočných motocyklov.

POROVNÁVACÍ TEST BMW HERITAGE

Chvíľu trvalo než bavorský výrobca naskočil na populárnu vlnu strojov v štýle retro. Zakladateľ modelového radu Heritage bol predstavený v roku 2013 pri príležitosti osláv 90. výročia zahájenia výroby motocyklov značky BMW. Dobré načasovanie a precízne prepracovanie každého detailu sa nakoniec stretlo s veľkým ohlasom. Na úspech roadstera RnineT nadviazala univerzálna verzia Scrambler, po ktorej nasledovali cestne zamerané modely Racer a Pure. Ako posledný prišiel na svet Urban G/S inšpirovaný legendárnou R 80 G/S Dakar. Je na rozhodnutí každého, či mu viac ulahodí roadster, cestné enduro, alebo polokapotovaný stroj s dušou športovca. Bavorský výrobca má v týchto kategóriách bohaté skúsenosti a tak sa jeho vývojári mohli inšpirovať dedičstvom rokov minulých. Aj keď sú všetky verzie modelového radu BMW Heritage postavené na rovnakom základe, vo finále majú úplne odlišný charakter, pričom každá motorka prináša veľkú porciu zábavy v trocha inom prostredí. Záleží len na tom aký štýl preferujete.

bmwpure.jpg
bmwscrambler.jpg

Stará dobrá klasika
Pôvodne sa zdalo, že príchodom nového kvapalinou chladeného boxera, bude mať klasický „vzducháč" svoje dni zrátané. Pre svoj osobitý charakter však nakoniec našiel uplatnenie u nových modelov v štýle retro. Dokonca sa nezmenili ani parametre dvojvalca s objemom 1170 ccm, ktorý slúži aj ako hlavný nosný prvok podvozku. Klasický boxer dosahuje maximálny výkon 110 k pri 7.750 ot./min. a krútiaci moment 116 Nm v 6.000 ot./min. S nástupom normy Euro4 však dostal nové palivové mapy a pre mňa nepochopiteľný uhlíkový filter, cez ktorý musia prechádzať výpary z nádrže. Rám tvoria tri samostatné časti zvarené z oceľových rúrok, pričom tá zadná, určená pre spolujazdca, sa dá odmontovať. Namiesto systému Telelever, používaného dlhé roky u klasických roadsterov BMW je vpredu teleskopická vidlica, ktorá sa oveľa lepšie hodí ku strojom v štýle retro. Vzadu zostalo kyvné rameno Paralever s integrovaným kardanom a centrálnou pružiacou jednotkou u ktorej sa dá ručne nastaviť predpätie pružiny.

1a0a8721.jpg

Zakladateľ rodiny
Musím priznať, že modelový rad Heritage je mojou srdcovkou. Už viackrát som bol rozhodnutý, že niektorú z verzií si vyšperkujem podľa vlastných predstáv, ale zatiaľ v mojej garáži parkuje iba roadster R1200R so spomínaným vzducháčom. Keď sa však naskytne možnosť dobre si zajazdiť s modelmi R nineT, rád ju využijem. Jednou z príležitostí ako stráviť deň v „Heritage raji" a vzájomne porovnať jednotlivé verzie, bola zastávka kamiónu plného motocyklov BMW v motoristickom areáli pri obci Dlhá. Nemôžem sa ubrániť pokušeniu a tak si hneď na úvod beriem najluxusnejší a najdrahší model R nineT. Dizajnovo čistý boxer nie je len nostalgickou spomienkou na staré dobré časy. Množstvo krásne prepracovaných detailov, spojených do kompaktného celku, v skutočnosti zaujme ešte viac ako na fotkách. Minimalistické a dosť tvrdé sedadlo nepatrí medzi najpohodlnejšie, ale po uchopení širokých riadidiel je jazdecká pozícia prirodzene uvoľnená. V miernom predklone prechádzam očami po dlhej nádrži spod ktorej vyčnievajú hlavy valcov. Takýto krásny pohľad dnes ponúkajú už len dve značky BMW a Moto Guzzi. Po stlačení elektroštartéra sa ihneď prebudí k životu starý dobrý boxer, ktorému charakter rozhodne nechýba. Jemne pulzujúci motor vysiela k vodičovi príjemnú dávku vibrácií. Každé vrknutie plynom je sprevádzané typickým myknutím do strany, čo majú na svedomí reakčné sily od pozdĺžne uloženého kľukového hriadeľa. Dvojitá koncovka výfuku síce vydáva poriadne hlboké tóny, ale novšie verzie Racer, alebo Urban G/S s jednodielnym výfukom sú naladené na ostrejší zvuk a dokážu i pekne streliť do výfuku pri ubratí plynu. Vzduchom chladený boxer sa s plnou silou vytáča z úplného otáčkového suterénu a tak na šestku môžete ísť v pohode rýchlosťou 40 km/h. Prispieva k tomu aj kratší sekundárny prevod prebraný z GS-ka. Motor síce nejde do otáčok tak ľahko ako jeho kvapalinou chladený nástupca, ale charakter mu rozhodne nechýba. Aj škrtiace klapky sú ovládané priamo plynovým lankom, bez toho že by sa do rozhodovania miešal nejaký elektromotor. Jednoducho elektronika tu nehrá tak dôležitú úlohu ako u iných modelov BMW. Nenájdete tu žiadne jazdné režimy, ani nastaviteľný podvozok ESA. V základe je montovaný len systém ABS značky Bosch bez duálnej funkcie. Štýlový roadster však dostal obrátenú teleskopickú vidlicu a radiálne brzdové strmene prebrané z naháča S 1000 R. V priamom porovnaní je poznať, že za viac peňazí dostanete viac muziky. Obrátená vidlica dokáže oveľa lepšie absorbovať nerovnosťami vozovky ako klasická a pri brzdení sa vďaka kratšiemu zdvihu tak neponára. Jednoducho klasický roadster R nineT má pri razantnej jazde svoje limity posunuté o úroveň vyššie ako ostatní členovia rodiny.

dsc8536.jpg
dsc8534.jpg
dsc8537.jpg

Urban G/S
Z nášho tria má najväčšie terénne ambície model Urban G/S, ktorý v mnohom pripomína verziu Scrambler. Obidva motocykle dostali väčšie predné koleso rozmeru 19 palcov, manžety na predných tlmičoch, široké riadidlá a mäkšie nastavené odpruženie. Svoje odhodlanie vyraziť do ľahšieho terénu Urban navyše demonštruje vysokým blatníkom a malou maskou nad okrúhlym reflektorom. Aj on má v základe iba systém ABS a kontrola stability ASC je za príplatok. Dobrou správou je, že pri výjazdoch mimo asfalt sa dajú obidva samostatne vypnúť. Stačí len dlhšie podržať príslušné tlačidlo na ľavej rukoväti. Urban G/S je podľa mňa najuniverzálnejším motocyklom modelového radu Heritage. Samozrejme skôr ako rýchle diaľničné presuny môžeme od neho očakávať bezstarostnú jazdu po cestách i necestách. Tým, že je sedadlo v optimálnej výške, dostanete stroj do ruky rýchlejšie ako u mohutnejšieho GS-ka. V ľahkom teréne je Urban prekvapivo obratný a pri šantení zohráva dôležitú úlohu aj fakt, že z neho ľahko došliapnete na zem. Jednotka, podobne ako ďalšie prevodové stupne presne zapadajú bez rušivých zvukov. Navyše motor po každom pridaní plynu zaberie s veľkou silou v sprievode nádhernej zvukovej kulisy. Vtedy ma ani nenapadne, že by som trpel nejakým nedostatkom výkonu. Podvozok s klasickou teleskopickou vidlicou pri jazde ponúka celkom dobrú odozvu od predného kolesa. Zadný Paralever je však nastavený až príliš mäkko a tak pri prejazde väčších nerovností sa motorka rozhúpe. Na druhej strane dokáže celkom dobre absorbovať nerovnosti vozovky. Jednoducho Urban G/S je kus peknej motorky s ktorou môže byť každý výjazd silným zážitkom. Bavorská značka je povestná aj veľmi pestrou ponukou originálneho príslušenstva. Vďaka tomu môžu budúci majitelia vdýchnuť motocyklu svoju vlastnú identitu. Okrem vypletaných kolies a pneumatík s off-road dezénom môže mať ich Urban G/S za príplatok kontrolu stability ASC, vyhrievané rukoväte, vyššie sedadlo, spodný kryt motora, LED smerové svetlá, alarm, ale aj taký detail ako je mriežka reflektora. Tí náročnejší ho môžu vyšperkovať obrábanými dielmi z produkcie Rolanda Sandsa.

1a0a8731.jpg

Racer
Nadšenie z terénne ladeného Urbana G/S ma však trocha opúšťa keď si sadám na verziu Racer. Pri pohľade na technické údaje sa veľmi nelíši od zakladateľa rodiny R nineT. Kolesá rozmeru 17 palcov majú pneumatiky Metzeller Z8 Interact rovnakých rozmerov, pričom aj výška sedadla a rázvor sú identické. Navyše pribudla efektná polokapotáž s nostalgickými tvarmi superbikov sedemdesiatych rokov, ktorá pri vysokých rýchlostiach dobre chráni pred náporom vetra. Stačí sa však vyhupnúť do sedla a odrazu ste v inom svete. Chvíľu mi trvá než došliapnem na stúpačky posunuté dozadu, pričom úzke riadidlá posunuté dopredu ma nútia aby som sa poriadne predklonil ponad nádrž. Takýto posed dokáže výrazným spôsobom zmeniť štýl jazdy. Odrazu ste v sedemdesiatych rokoch a súčasnosť pripomínajú iba dva okrúhle budíky kombinujúce klasiku s modernou v podobe malých LCD displejov. Všetky verzie R nineT majú okolo 220 kg, ale Racer už pri manipulácii na mieste pôsobí ako keby bol o 30 kg ťažší. Je to spôsobené tým, že keď chcete motorku posúvať, musíte sa k nej zohnúť. Ani komfort pri pomalšej jazde nie je porovnateľný s ostatnými členmi rodiny. Vodič predklonený ponad dlhú nádrž má aj horší prehľad o dianí v premávke. Prvé kilometre sa tak dosť trápim s jazdnou pozíciou, pri ktorej dostávajú moje zápästia zabrať. Celé to nepohodlie vrátane horšieho ovládania v nižších rýchlostiach je však zabudnuté ako náhle vyrazím na cesty s množstvom rýchlych zákrut. Práve tu vyniknú známe kvality modelov RnineT ako je tuhý podvozok, skvelé brzdy a silné stredné pásmo boxera. V porovnaní s ostatnými súrodencami modelového radu Heritage nemá Racer tak široké využitie. Na každodenné presuny mestskou džunglou, ani na dlhšie výlety sa veľmi nehodí, aj keď to zvládne. Jeho doménou je svižná športová jazda, ktorú si v jej sedle môžete naplno vychutnať. Klobúk dole pred vývojármi, ktorí dokázali na jednom konštrukčnom základe tak rozumne poskladať toľko rôznych verzií a zároveň ich majiteľom poskytli takú voľnosť pri výbere voliteľného príslušenstva. Motorky sú o emóciách a každý jazdec ich prežíva svojim spôsobom. Základný model RnineT je na cestách plných zákrut jednoznačne najlepší. Vo vysokom tempe síce pripomína Racera, ale ponúka oveľa komfortnejší posed. Pokiaľ to s jazdou mimo asfalt myslíte naozaj vážne, štýlový Urban G/S bude tou najlepšou voľbou. Som presvedčený, že tak pestro zastúpený modelový rad BMW Heritage dokáže pekne zahrať na city priaznivcov motoriek v štýle retro.

dsc8548.jpg
dsc8561.jpg
dsc8552.jpg

TECHNICKÉ ÚDAJE: BMW R NINET, BMW R NINET URBAN G/S, BMW R NINET RACER
MOTOR (rovnaký pre všetky tri modely)
Typ motora: vzduchom a olejom chladený štvortaktný dvojvalec, boxer, rozvod DOHC, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 1170 ccm, Vŕtanie x zdvih: 101 x 73 mm, Kompresný pomer: 12,0 : 1, Maximálny výkon: 81 kW (110 k) pri 7.750 ot./min., Najväčší krútiaci moment: 116 Nm pri 6.000 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, priemer 50 mm, Zapaľovanie: dvojité elektronické, Štartér: elektrický, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: jednokotúčová suchá, hydraulicky ovládaná, Sekundárny prevod: kĺbový hriadeľ


BMW R nineT - PODVOZOK
Rám: chrbticový, z oceľových rúrok, motor ako nosný prvok, Odpruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 46 mm, zdvih 120 mm, vzadu: Paralever - jednostranné kyvné rameno z hliníkovej zliatiny, centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím pružiny a tlmením odskoku, zdvih 120 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 265 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: hliníkové s oceľovým výpletom, Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

ROZMERY
Rázvor: 1527 mm, Uhol hlavy riadenia: 64,5°, Výška sedadla: 785 mm, Objem palivovej nádrže: 17 l, Pohotovostná hmotnosť: 222 kg, Cena od: 15.350,- Eur

BMW R nineT
01 Obrátená teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 46 mm
02 Radiálne štvorpiestikové strmene
03 Široké riadidlá s odstupňovaným priemerom
04 Hliníková nádrž s objemom 17 l
05 Dvojitá koncovka výfuku Akrapovič
06 Minimalistické sedadlo s časťou pre spolujazdca, ktorá sa dá odmontovať

BMW R nineT Urban G/S - PODVOZOK
Rám: chrbticový, z oceľových rúrok, motor ako nosný prvok, Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 43 mm, zdvih 125 mm, vzadu: Paralever - jednostranné kyvné rameno z hliníkovej zliatiny, centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím pružiny a tlmením odskoku, zdvih 140 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 265 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: hliníkové s oceľovým výpletom, Pneumatiky vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17

ROZMERY
Rázvor: 1527 mm, Uhol hlavy riadenia: 61,5°, Výška sedadla: 850 mm, Objem palivovej nádrže: 17 l, Pohotovostná hmotnosť: 221 kg, Cena od: 13.100,- Eur

BMW R nineT Urban G/S
01 Predné koleso priemeru 19 palcov
02 Klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 43 mm
03 Klasické štvorpiestikové strmene
04 Plechová nádrž s objemom 17 l
05 Jednodielna koncovka výfuku s krytom
06 Sedadlo s červeným poťahom Malý štítok nad okrúhlym reflektorom

BMW R nineT Racer - PODVOZOK
Rám: chrbticový, z oceľových rúrok, motor ako nosný prvok, Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 43 mm, zdvih 125 mm, vzadu: Paralever - jednostranné kyvné rameno z hliníkovej zliatiny, centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím pružiny a tlmením odskoku, zdvih 120 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 265 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: päťlúčové z hliníkovej zliatiny, Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

ROZMERY
Rázvor: 1527 mm, Uhol hlavy riadenia: 63,6°, Výška sedadla: 805 mm, Objem palivovej nádrže: 17 l, Pohotovostná hmotnosť: 219 kg, Cena od: 13.400,- Eur

BMW R nineT Racer
01 Štýlová polokapotráž s okrúhlym reflektorom
02 Úzke riadidlá upevnené v horných okuliaroch
03 Klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 43 mm
04 Klasické štvorpiestikové strmene
05 Plechová nádrž a kryt sedadla spolujazdca v bielom laku s trikolórou
06 Jednodielna koncovka výfuku

1a0a8691.jpg

Text: M. Masničák, Foto: autor a Massimo

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Video test BMW R1300 GS

Video test BMW R1300 GS

13.3.2024
Autor: mixxo
BMW M 1000 XR

BMW M 1000 XR

29.12.2023
Autor: Massimo
BMW S 1000 XR

BMW S 1000 XR

20.12.2023
Autor: Massimo
Na výlete s boxermi v Karpatoch

Na výlete s boxermi v Karpatoch

6.8.2023
Autor: redakcia

Komentáre