Old school z dielne CUSTOM OPS

Medzi priaznivcami americkej legendy Harley-Davidson, no hlavne záujemcami o stavby v štýle old school je Braňo Šimek prezývaný „Sršeň" známou osobnosťou. Jeho vrelý vzťah k starým motorkám cítiť z každého stroja, ktorému vtlačí svoj originálny rukopis. Pekným príkladom je i stavba, ktorú vám chceme bližšie predstaviť.

Old school z dielne CUSTOM OPS

V dnešnej uponáhľanej dobe si človek ani nestíha uvedomiť ako všetko okolo nás rýchlo letí. Bol som prekvapený, keď som sa v bratislavskej predajni Harley-Davidson dozvedel, že toto prvé autorizované dílerstvo na Slovensku v apríli oslávilo už päť rokov. Braňo, ktorý stál pri jeho otvorení, je známy svojim vzťahom k starým motorkám. Svedčia o tom originálne stavby v štýle old school, ktoré v uplynulých rokoch vytvoril.

Old school v štýle 50. rokov

Na motorkách, ktoré sa vyrábali v polovici minulého storočia sa mi páči ich jednoduchá stavba. Aj povrchová úprava bola robená len s ohľadom na ich životnosť. Leštený hliník, či pochrómované časti by ste u nich márne hľadali. Odkaz starých dobrých čias nesie i stavba s názvom Praying Mantis (modlivka). V oceľovom ráme Wishbone, ktorý je replikou hardtailu Panhead pulzuje veľký dvojvalec Shovelhead z roku 1978. Bol to prvý V Twin v ponuke Harley-Davidson s objemom 1340 ccm. Päťstupňová prevodovka je pritom poskladaná v bloku, ktorý sa používal u starších 4-kvaltov. Aj veká ventilových rozvodov pôsobia autentickým dojmom, ale sú to nové diely, podobne ako osvedčený karburátor S&S Super E, ktorým sa podarilo motor oživiť. Keď sa repasoval, niektoré dôležité komponenty boli vymenené. Tento klasický bobber má použité len tie najnutnejšie diely, potrebné k jeho správnej funkcii. Celok dotvára malá nádrž z modelu Sportster, odpružené sedadlo a vysoké riadidlá, takzvané „opičáky". Aj tie najnutnejšie doplnky, ako je osvetlenie, brzdový valec, či stupačky, majú iba hrubý odlievaný povrch. Frézované komponenty by už pôsobili moderne.

Motorky pre tvrdých chlapov

Takáto stavba si od svojho majiteľa vyžaduje veľkú dávku odhodlania. Už taká bežná vec, ako je štartovanie nie je nič pre krehké slečinky, lebo veľký dvojvalec má iba štartovaciu páku bez dekompresora. Braňo tvrdí, že motor nakopne aj päťdesiat kilový chrúst, samozrejme keď pozná ten správny grif. Ako sa to robí? Najskôr treba „rozhúpať" kľukový hriadeľ, aby mal určitú kinetickú energiu. Piest ide vo valci hore, ale kompresia ho vracia a tak sa kľuka hýbe tam a späť. Potom sa už stačí nohou viac zatlačiť na štartovaciu páku, aby sa piest prehupol cez hornú úvrať a motor naskočí. Mnoho ľudí si myslí, že takéto vysoké riadidlá sú len frajerina. Aj keď to na prvý pohľad tak nevyzerá, takýto posed je celkom pohodlný. Tým, že má jazdec ruky zdvihnuté hore, núti ho to mať vystretý chrbát. Hlavne v Amerike, kde je všetko ďaleko, potrebovali pohodlné motorky a tak si pomáhali držaním tela, pri ktorom tak netrpia kríže. Záleží ako to celé človek vníma. Braňo mal zákazníka, ktorý argumentoval tým, že takto sa jazdiť nedá, lebo ak máš ruky vyššie ako srdce, neprúdi ti do nich krv. Braňova odpoveď bola: „Ja mám aj hlavu vyššie ako srdce a stále mi do nej pumpuje krv". Stavba v štýle 50. rokov sa bez pevného rámu nezaobíde. Samozrejme, ani to neprispieva ku komfortu pri jazde. Spolužitie s motorkou majiteľovi uľahčuje odpružené sedadlo a balónové pneumatiky Firestone, ktoré dokážu absorbovať menšie nerovnosti. Ani funkcia koncepčne zastaralej vidlice Springer sa nedá porovnávať s modernými pružiacimi prvkami. Aby predné koleso nezačalo poskakovať na zvlnenej vozovke, je vredu trecí tlmič, aký sa používal na starých pretekárskych strojoch. Jeho tlmiaci účinok sa dá za jazdy nastaviť rukou. Na takejto stavbe by sa dobre vynímali bubnové brzdy, ale bezpečnosť je na prvom mieste. Majiteľ rád jazdí svižne a tak by sa mohlo stať, že s takouto výbavou by skončil v kufri auta, ktorého šofér by pred ním nečakane dupol na brzdu. Preto boli použité špičkové štvorpiestikové strmene PM uchytené na mohutných hliníkových držiakoch. Aj keď blatník má svoje opodstatnenie, hlavne ak vás na ceste zastihne zlé počasie, dosť to špatí motorku. Podľa Braňa, treba byť k sebe tvrdý. Správnemu motorkárovi by nemalo vadiť ani keď má po jazde v daždi plné ústa piesku. Tak čo vy na to?

Ku motorkám z 50. rokov neodmysliteľne patrí pevný rám, preto je aspoň sedadlo odpružené. S olejovou nádržou v tvare podkovy, ktorá ukrýva batériu, prišiel Harley v 30. rokoch a používa ju dodnes.

dsc2967.JPG

Motor Shovelhead z roku 1978 bol prvým dvojvalcom v ponuke Harley-Davidson s objemom 1340 ccm. Jeho dizajn pekne oživili nové veká ventilov, ale i karburátor S&S Super E, štartovacia páka a olejové rozvody vyrobené z bronzu.

dsc2949.JPG

Text: M. Masničák Foto: M. Tvrdý

Buďte s nami v kontakte

Komentáre