Ohnivé ostrie

Človeku sa ani nechce veriť, že od predstavenia prelomového modelu Fireblade uplynulo už 25 rokov. K tomuto významnému jubileu pripravila Honda v poradí už dvanástu generáciu„Ohnivého ostria". S ohľadom na tradíciu „absolútnej kontroly" sa konštruktéri zamerali predovšetkým na zlepšenie pomeru výkonu a hmotnosti. Ako sa všetky úpravy prejavili na ovládateľnosti a agilite motocyklov sme si mohli vyskúšať počas oficiálnej prezentácie na okruhu Portimao.

Ohnivé ostrie

Fireblade SP

Honda CBR 1000RR Fireblade sa už dávno zapísala do histórie zlatými písmenami. Je pozoruhodné, že aj keď v jej sedle vybojovali špičkoví jazdci množstvo titulov, stále si zachováva svoju jazdecky prívetivú povahu. Schopnosť jazdiť veľmi rýchlo bez toho, že by pilot pociťoval nejaký stres, je výsledkom úžasných schopností vývojárov postaviť tak perfektne vyvážený motocykel. Na pomery tak rýchlo sa vyvíjajúcej kategórie, ako sú superšporty, bol Fireblade už dlho v ponuke bez výraznejších zmien. Poslednou veľkou inováciou prešiel model pre rok 2008. Litrový superbike s ovládateľnosťou šesťstovky a nezameniteľným dizajnom si rýchlo získal povesť motocykla vhodného aj pre menej skúsených jazdcov, ktorým pomáha pri hľadaní ideálnej stopy. V roku 2013 Honda uviedla na trh špeciálnu verzia SP, u ktorej prvýkrát použila tie najkvalitnejšie pružiace prvky firmy Öhlins, pričom radiálne strmene Nissin nahradili monobloky Brembo. Napriek tomu, že konkurencia u svojich superbikov už naplno vyžívala moderné asistenčné systémy, u modelu Fireblade sa pri akcelerácii musel jazdec spoliehať iba na svoje citlivé zápästie. Jediným pomocníkom bol systém C-ABS, ktorý síce fungoval perfektne, ale u superšportu, kde sa hrá o každý gram, je 10 kg navyše príliš veľa.

7231honda-cbr1000rr-sp-ym17-014.jpg

Čo pre nás Honda pripravila

Honda dala svetu pojem „total control" a podobne ako predchádzajúce generácie, aj v poradí už dvanásta opäť posúva latku poriadne vysoko z pohľadu maximálnej kontroly a perfektne vyváženého celku. Základ nového modelu Fireblade tvoria tri faktory: nižšia hmotnosť, viac výkonu a najmodernejšia elektronika, ktorá jazdcovi v každej situácii podáva pomocnú ruku. Za týmto účelom bolo až 90 % súčiastok revidovaných. Výsledkom je zníženie hmotnosti o 16 kg, čo RR-ku s hodnotou 195 kg radí na vrchol vo svojej triede. Keď k tomu pripočítame zvýšenie maximálneho výkonu o 8 kW, vyjde nám zlepšenie pomeru výkonu a hmotnosti o 14 percent, čo v histórii modelu Fireblade nemá obdobu. Ako vidieť, Honda to s návratom na špičku myslí smrteľne vážne. Aby vývojári znížili hmotnosť, využívali materiály prebrané z leteckého priemyslu. Z ľahkého titánu je u verzie SP okrem koncovky výfuku vyrobená i nádrž. O kilogram ľahšia je aj nová Li-Ion batéria. To najpodstatnejšie u nového Fireblade SP sa však udialo v oblasti odpruženia a bŕzd. Na rozdiel od základného modelu vybaveného plne nastaviteľnými jednotkami Showa (vpredu s obrátenou vidlicou Showa BPF - Big Pistons Forks), ako prvý motocykel Honda dostal semi-aktívne odpruženie Öhlins S-EC (s upside-down vidlicou NIX30 a zadným tlmičom TTX36). Riadiaca jednotka prijíma informácie z päťosového gyra Bosch MM5.10 IMU (zrýchlenie v 3 osiach a uhlová rýchlosť v 2 osiach), spolu s otáčkami motora, polohou škrtiacich klapiek a v závislosti od toho aký režim si jazdec zvolí, pomocou krokových motorov nastaví optimálnu kompresiu a odskok. Komu by nestačili tri režimy Active, môže si manuálne upraviť všetky nastavenia. Znie to komplikovane, ale funguje to perfektne.ispieva k centralizácii hmoty.

12256hondacbr1000rrym175465.jpg

Motor u obidvoch verzií je identický. Vďaka použitiu horčíka a dôkladnému odľahčeniu všetkých dielov je o 2 kg ľahší ako jeho predchodca. Zmeny sa dotkli hlavne nových piestov, ojníc, kľukového hriadeľa, ale i sacích a výfukových ventilov. S ostrejšími vačkami a väčším kompresným pomerom ide motor ešte ľahšie do otáčok. Výsledkom je citeľný nárast maximálneho výkonu a zlepšenie priebehu krútiaceho momentu v nízkych otáčkach. K slovu sa dostali aj moderné systémy v podobe elektronického ovládania škrtiacich klapiek TBW, so snímačom polohy plynu APS. Mechanizmus s vratnou pružinou pritom verne reprodukuje pocit lanka. Vďaka elektronickému plynu má vodič na výber 5 úrovní výkonovej charakteristiky, pričom 1-tka ponúka maximálny výkon a 5-ka veľmi jemnú odozvu. O tom, že v Honde nenechali nič na náhodu svedčia aj ďalšie asistenčné systémy, ktorými sú vybavené všetky verzie nového modelu Fireblade. Tie poskytujú jazdcovi voliteľnú úroveň podpory pri najrôznejších situáciách. Komplexný balíček, okrem už spomínaných systémov, zahrňuje 9-stupňovú kontrolu trakcie HSTC, brzdenie motorom SEB, rýchloradenie smerom hore i dole a nové ABS fungujúce aj v náklone. Tieto technológie boli odvodené od cestnej verzie špeciálu MotoGP s označením RC213V-S.

12248hondacbr1000rrym175460.jpg
7208honda-cbr1000rr-sp-ym17-002.jpg

Keď vám ani dážď nevadí

Nádherný okruh Portimao je postavený v pohorí Algarve na juhovýchode Portugalska. Svojou úžasne členitou dráhou s množstvom prevýšení a slepých zákrut schovaných za horizontom pripomínala zvezenie na húsenkovej dráhe. Jednoducho Portimao je pre jazdca a jeho stroj veľkou výzvou v každom smere. Niet divu, že si ho Honda vybrala ako miesto prezentácie nového Fireblade. Po krátkej prezentácii, ktorá prebehla ešte v hoteli z ktorého je pekný výhľad na okruh, sa presúvame do boxovej uličky. Pri pohľade na pekne zoradené CBR-ky musí zaplesať srdiečko každého priaznivca motocyklového športu. Krásne prepracované stroje svojim minimalistickým dizajnom pripomínajú skôr šesťstovky. Vývojárom nešlo len o zvýraznenie dynamiky motocykla, vďaka menšej čelnej ploche kapotáže sa znížil aerodynamický odpor. Navyše svojim tvarom zlepšuje stabilitu motocykla pri vysokých rýchlostiach. Po nasadnutí mi oči ihneď padli na farebný TFT displej z tekutých kryštálov. Pilot si môžeprepínačom na ľavej rukoväti zvoliť jeden z troch režimov zobrazenia (Street, Circuit a Mechanic), podľa toho aké informácie preferuje. Na prvé dve jazdy máme k dispozícii štandardný model Fireblade s obutím Bridgestone W01, čo je pretekárska pneumatika na vodu. Ešte som s takouto výbavou v daždi nejazdil, ale bol som milo prekvapený ako držia aj v pasážach kde cez dráhu tiekla prúdom voda. Spočiatku je však asfalt len jemne skropený a tak vyrážam za Frediem Spencerom (majster sveta v kráľovskej kubatúre v rokoch 1983 a 1985) spoznávať nástrahy okruhu Portimao. Užšie a viac sklopené riadidlá, ako sú napríklad u superbiku BMW, mi pripomínajú, že som v sedle Japonca.

7210honda-cbr1000rr-sp-ym17-004.jpg

Pri mojej výške 178 cm nemám problém sa prikrčiť za malý plexi-štít, čo u vysokých jazdcov nepôjde tak ľahko. Na trať sme vyrazili s aktivovaným módom 2, u ktorého sú prednastavené parametre P2, T5 a EB3. Takýto zlatý stred dokáže udržiavať motorku stabilnú tak pri brzdení pred zákrutou, ako pri akcelerácii na výjazde z nej. V týchto náročných podmienkach oceňujem hlavnespôsob akým Fireblade prenáša svoj krútiaci moment na zadné koleso. Motor má perfektne lineárny nástup výkonu, pričom elektronický plyn reaguje bez citeľného oneskorenia. Výborne funguje aj quickshifter, umožňujúci radenie smerom hore i dole bez spojky, ktorý je u základnej verzie ako voliteľná výbava. Je naozaj cítiť, že inžinieri venovali tisíce hodín jeho optimálnemu nastaveniu. Dnes je módou kritizovať moderné motocykle za to, že sú nabité elektronikou. Pri parametroch aké dosahuje nový Fireblade som však vďačný za každý asistenčný systém, ktorý mi v takomto počasí pomáhal udržať motorku na dráhe. Dokonca som mal pocit ako by ma „Fároš" neustále posmeľoval: "Neboj sa pridať viac plynu, aj brzdiť môžeš intenzívnejšie, veď s novým ABS a trakčnou kontrolou sa ti nič nestane." Je škoda, že sme si nemohli naplno vychutnať jazdu s vyšperkovanou verziou Firblede SP, ktorá má všetky predpoklady na to, aby sa zaradila medzi absolútnu špičku sériových superbikov. Kľúčom k úspechu je motor s efektívnym priebehom výkonu, spolupracujúci s precízne vyladeným podvozkom. Čerešničkou na torte sú radiálne monobloky Brembo s novými brzdovými doštičkami, ktoré majú výbornú účinnosť aj pri vysokých teplotách.

7667honda-cbr1000rr-ym17-274.jpg
7298honda-cbr1000rr-sp-ym17-045.jpg

Zatiaľ čo nový Fireblade má v základe plne nastaviteľné pružiace jednotky Showa a štvorpiestikové strmene Tokico,verzia SP je vybavená semi-aktívnym odpružením Öhlins S-EC a radiálnymi monoblokmi Brembo.


7312honda-cbr1000rr-sp-ym17-054.jpg
1140usp0700.jpg

Pohľad do kokpitu ihneď prezrádza s akou verziou máte do činenia. Tam kde sú u základného modelu dobre prístupné nastavovacie prvky obrátenej vidlice Showa BPF, verzia SP má vyvedené káble sofistikovaného odpruženia Öhlins S-EC.

Záver

Stačí prejsť pár kôl aby ste zistili, že Fireblade nezostáva nič dlžný svojej povesti perfektne vyváženého a ľahko ovládateľného motocykla. Podľa mňa je to najmenej stresujúci superbike, ktorý umožní aj priemerným jazdcom dosahovať dobré časy na okruhu. Bez námahy sa nechá pokladať do stále hlbších náklonov, pričom s obdivuhodnou presnosťou drží zvolenú stopu. U špičkovej verzie SP má na tom veľký podiel aj sofistikované odpruženie Öhlins S-EC. Nová Honda Fireblade s takouto výbavou určite nie je lacná záležitosť.

1142honda-cbr1000rr-sp-nfq.jpg

Nový Fireblade SP je doslova výkladnou skriňou najmodernejších technológií a ušľachtilých materiálov. Zo zliatiny horčíka sú odliate niektoré veká motora. Nádrž a koncovka výfuku je vyrobená z ľahkého titánu, čo prispieva k centralizácii hmoty.


Ako vidno z videa, počasie nám veľmi neprialo. Samého ma prekvapilo, že som si aj v takýchto podmienkach jazdu na okruhu celkom užíval. Mal som pocit ako by mi nový Fireblade podával pomocnú ruku.

Text: M. Masničák

Foto: Honda


Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre