NOVODOBÁ ČEZETA

Ak tieto fotky ukážete rodičom, určite im Čezeta bude povedomá. Tento skútrik, alebo skôr poriadne veľký kus skútra, pozná aspoň „z videnia" takmer každý z bývalého Československa, kto o motorkách niekedy niečo počul. No to, čo vidíte tu nie sú žiadne archívne zábery, je to realita dnešných dní.

NOVODOBÁ ČEZETA

Vtedy a teraz

V povojnových rokoch všetci hľadali riešenia dopravy, ktoré by boli dostupné širokým masám. Autá boli drahé a bolo ich málo. Ale načo štyri kolesá, keď stačia dve? Dobre známy je príbeh značky Vespa, keď sa z nenápadného škaredého káčatka vyvinula veľmi silná ikona. No skútrovské snahy mali aj naši československí dedovia. Jedným z príkladov je Čezeta typ 501, neskoršie 502. Prvý sériový model zišiel z výrobného pásu v roku 1957, motor bol vtedy chladený len náporom vzduchu a štartoval sa nohou. Netrvalo dlho a skúter dostal ventilátor a chvíľu nato aj elektroštartér. Spolu sa vyrobilo viac ako stodvadsaťtisíc kusov, ale Čezeta sa nestala bestsellerom, jako sa očakávalo. Mohutná plechová kapotáž bola samonosná, plnila ajfunkciu rámu. Stroj si „plával" po ceste ako menší krížnik a dvojtaktný jednovalček mal čo robiť. Ani jazdné vlastnosti neboli to pravé, nehovoriac o tom, že snaha o „ľudové vozidlo" celkom nevyšla, pretože skúter bol značne drahší ako športovejšie ladená „kývačka", ktorá mu prepožičala pohonnú jednotku. Čezeta si vyslúžila viacero ľudových pomenovaní, najznámejšie sú asi „koryto" a „prasa". Asi sú inšpirované zadnou podsedadlovou časťou kapotáže, ktorá pripomína hore dnom otočené staré plechové koryto, či prednou časťou stroja, ktorá sa niekomu môže zdať jako prasačí rypák. Jedno je jasné, tvary ktoré v čase vzniku možno veľmi neoslovili, sú dnes v dobe retrománie veľmi vítaným spestrením a každý sa na ne díva trochu inak. Novodobá Čezeta pôsobí maximálne honosne a luxusne, ale zároveň klasicky starosvetsky a jednoducho. Ten dizajn je dnes nesporne veľkou devízou!

11cerna3lemy3back-kopie.jpg

Nová technika v starom šate

Za vznikom novodobej Čezety paradoxne nestojí Čech so silne vyvinutým patriotizmom, ale istý chlapík z Veľkej Británie. Ten sa do tohto ikonického veterána doslova zaľúbil a zaumienil si, že príde s jeho novodobou verziou. Cesta to bola tŕnistá a dlhá, pár rokov trvalo, než sa odfiltrovali nepoužiteľné prototypy a muselo sa začínať odznova. No dnes to vyzerá k svetu a vážne „použiteľne". V princípe dve základné veci boli zmenené. Karoséria nie je samonosná, ale skúter dostal seriózny rúrkový rám, čo sa určite podpíše na jeho lepších jazdných vlastnostiach. K tým prispieva aj nové zavesenie kolies, či v neposlednom rade brzdový systém, ktorý má prednú a zadnú brzdu navzájom prepojenú. A jazdné vlastnosti určite vo veľkej miere ovplyvní aj elektromotor, ktorý nahradil pôvodný dvojtaktnýjednovalec.

42cervenakremova4sti-kopie.jpg

Ak tieto fotky ukážete rodičom, určite im Čezeta bude povedomá. Tento skútrik, alebo skôr poriadne veľký kus skútra, pozná aspoň „z videnia" takmer každý z bývalého Československa, kto o motorkách niekedy niečo počul. No to, čo vidíte tu nie sú žiadne archívne zábery, je to realita dnešných dní.


Ten správny čas

Zdá sa, že novodobá Čezeta prichádza na svetlo sveta v ideálnom čase. Dnešná móda praje retro tvarom a ľudia opäť objavujú kúzlo takýchto nádherných klasických tvarov. A v neposlednom rade je tu nezanedbateľná snaha o výraznejšiu elektromobilizáciu. Vozidlá s elektrickým pohonom vyvíjajú a pripravujú aj tí najväčší výrobcovia motocyklov, no elektromobily nájdeme aj v ponukách tých úplne najväčšíchsvetových automobiliek. A maličká česká Čezeta už má na tomto poli za sebou desiatky mesiacov, či stovky týždňov vývoja, čo jej jednoznačne hrá do kariet. Pochváliť sa môže napríklad aj rekuperáciou, „plynová" rukoväť Sway pri akcelerácii vozidlo zrýchľuje, no pri spomaľovaní ju môžete otočiť smerom dopredu a vtedy elektromotor brzdí a zároveň dobíja akumulátor. K dispozícii sú tri výkonové režimy a tiež spiatočka, čo sa ovláda ľavou rukoväťou.

031317cezetatype5063-kopie.jpg

Žiadna ľudovka

Ak sme vás už navnadili na krásny retro skútrik s novodobou technikou, nebude to také jednoduché. Čezeta zatiaľ funguje v režime „limitovanej edície", čo znamená, že z výroby vychádza len pár desiatok nových modelov 506. No už čoskoro sa to má zmeniť a tempo výroby vraj bude vyššie. Čo sa novinke nedá uprieť, to sú maximálne prepracované detaily a skutočne luxusný vzhľad. Týka sa to aj dvojfarebného lakovania a mnohých detailov, ktoré máte pri objednávaní vysneného stroja na výber. Pripravte sa však, že cena určite nebude ľudová, nie je to žiadny malý a lacný skútrik. Na výber máte z dvoch verzií – model 506/01 sľubuje maximálku približne 85 km/h a dojazd na jedno nabitie 80 až 100 km. Verzia 506/02 by mala vyvinúť rýchlosť až 120 km/h a výrobca udáva dojazd 120 až 150 km. Keď si vyberiete z týchto dvoch verzií, pokračovať môžete vo výbere atraktívnych lakov vrátane dvojfarebných kombinácií, potom je tu možnosť plexištítu, alebo napríklad alarmu, či dokonca adaptabilného LED predného svetlometu svietiaceho do zákrut. Môžete mať napríklad aj adaptér na rýchlonabíjanie, bluetooth reproduktory, či iné vymoženosti.

dsc4396-kopie.jpg
dsc4494-kopie.jpg

Ručičkové prístroje a pekné veľké kontrolky dokresľujú vydarený vzhľad retro skútrika. Svetlomet je klasicky okrúhly, no v jeho útrobách sú moderné LED-ky.

NOVÚ ČEZETU SI MÔŽETE VYSKÚŠAŤ!

PRE VIAC INFO:

Tomáš Husák

e-mail: tomas.husak@hotmail.com

mobil: 0903 917 338

www.cezeta.cz

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre