NOVÁ PODOBA LEGENDY TGB BLADE

Blade od TGB je na našom trhu už viac ako desaťročie a bol to práve menší jednovalcový stroj, ktorý sa u nás objavil ako prvý. Vtedy ešte ako štyristovka, naviac s pevnou zadnou nápravou. Postupom rokov sa však tomuto modelu dostávali potrebné inovácie a vylepšenia, nabral na veľkosti, ale aj na objeme a na sile a dnes pred nami stojí celkom nový Blade. Naposledy dostal verziu s prívlastkom LTX.

NOVÁ PODOBA LEGENDY TGB BLADE

Test: TGB BLADE 600 LTX EPS

Malá, či veľká?

Aj keď zákazníci vo svete štvorkoliek sú čoraz náročnejší a chcú väčší objem a viac výkonu, stále silnou cieľovou skupinou sú tí, ktorí chcú síce šikovný pracovný stroj, no hľadajú niečo trochu jednoduchšie a cenovo dostupnejšie. A práve tu nastupujú jednovalcové stroje s objemom okolo pol litra, ktoré zvládnu takmer všetko to, čo ich dvojvalcoví súrodenci. Síce nie s takou rezervou a vo veľkom štýle, ale dostatočne to kompenzuje ich nižšia cena. Konkrétne v prípade modelu Blade na prvý pohľad nezistíte, či pred vami stojí veľký litrový stroj, alebo „menšia" šesťstovka. Keď si odmyslíme odlišné farebné prevedenie, tak sú tieto dva stroje takmer identické. To, čo na testovanej šesťstovke vidíte v modrej farbe, má Blade 1000 LTX v neónovo žltej. Sú tu aj nejaké ďalšie rozdiely, napríklad 600-vka má nalievací otvor nádrže vpredu pred sedadlom, 1000-ka vzadu pri zadnom svetle, no ide naozaj o drobnosti a v princípe sú tieto dva stroje veľmi podobné.

Šesťstovka krátka aj dlhá

Aktuálne je v ponuke jednovalcový šesťstokubíkový Blade opäť aj v krátkej verzii s označením SLX, no vrcholom ponuky tohto modelového radu je predĺžená verzia označovaná ako LT. Túto štvorkolku sme si vyskúšali už niekoľkokrát, no naposledy to bolo v parádnej inovovanej verzii označenej ako LTX. Tento model spoznáte vďaka novej prednej maske a novým svetlometom. Hlavným poznávacím znamením sú efektné matrixové full LED svetlá, ktoré pôsobia doslova futuristicky a dávajú vozidlu agresívnejší vzhľad. Za čírym sklíčkom svetlometu sú ukryté aj smerovky, čo takisto prispieva k čistote tvarov. Zaujímavá je aj mriežka medzi prednými svetlometmi, ktorá pôsobí robustne, ale zároveň decentne. Užitočnou drobnosťou je, že maska je jednoducho odnímateľná, čo uľahčuje čistenie chladiča.

dsc7610.jpg
POZNÁVACÍM ZNAMENÍM VERZIE LTX SÚ MATRIXOVÉ FULL LED SVETLÁ A NOVÁ PREDNÁ MASKA.

Agilný podvozok

Aj keď je relatívne malý motor zakomponovaný v pomerne robustnom podvozku, štvorkolka sa môže pochváliť skvelou ovládateľnosťou, nemá žiadne náznaky ťažkopádnosti, prebytku hmotnosti a nakoniec ani ten predĺžený rázvor nie je nijako negatívne cítiť, práve naopak. Dlhšia stavba dáva stroju viac stability hlavne v kopcoch a napriek tomu sa môžete tešiť na doslova hravú ovládateľnosť aj pri agresívnejšej jazde. Prejazdy zákrut si môžete spestriť efektnými driftami. Stačí uzamknúť zadný diferenciál a potom už len natočenie stroja do zákruty pekne kontrolovať plynovou páčkou, prípadne jemne to celé doladiť prenášaním váhy tela. Prepínanie režimu náhonu kolies je riešené dvojicou tlačidiel, ktoré fungujú ako šípky „hore" a „dole" a štyri jednotlivé režimy sú „naskladané" pekne pod sebou a listujete v nich stále dookola. Základom je pohon zadných kolies s otvoreným diferenciálom, nasleduje možnosť uzamknutia diferenciálu, kedy sa obe zadné kolesá otáčajú súčasne, potom je tu možnosť pripojenia predného náhonu a nakoniec môžete predný náhon doplniť o uzamknutie predného diferenciálu. Posledný režim zabezpečuje maximálnu trakciu v náročných podmienkach a k slovu sa dostane naozaj až v extrémnych situáciách, na blate, či v snehu. Inak si vo väčšine prípadov vystačíte s pohonom zadnej nápravy. Pri vypnutí motora a následnom naštartovaní sa štvorkolka automaticky „prepne" do základného režimu, teda na pohon zadných kolies s otvoreným diferenciálom. Ak si teda chcete užívať vyššie spomínané drifty, či zlepšiť trakciu na klzkom povrchu, nezabudnite si tlačidlom cvaknúť o jeden mód vyššie – uzamknúť zadný diferák. Na hravej ovládateľnosti sa v obrovskej miere podpisuje aj riadenie a to hneď z dvoch dôvodov. Prvým je slušný uhol natočenia kolies, aj v členitom teréne, či na úzkej lesnej ceste sa otočíte bez väčších problémov, nebudete musieť donekonečna cúvať a vytáčať, za toto si TGB zaslúži pochvalu. Druhým z dôvodov je elektronický posilňovač riadenia, ktorý na testovanom stroji nechýbal (dostupná je aj verzia bez EPS). Posilňovač má nastaviteľnú účinnosť, môžete ho aj úplne vypnúť. Vo vyšších rýchlostiach je riadenie bezproblémové aj s vypnutým EPS, výhodou v tomto prípade je precíznejšia ovládateľnosť a lepšia citlivosť riadenia, ľudovo povedané, stroj vtedy nie je „preposilovaný", riadenie nie je extrémne citlivé. Situácia sa mení v technických úsekoch, ktoré zdolávate v nízkych rýchlostiach, prípadne aj s pripojeným predným náhonom, či zamknutým diferenciálom. Vtedy už riadenie bez posilňovača citeľne stuhne a po prepnutí na jeho maximálnu účinnosť sa opäť dostaví toľko spomínaná hravosť ovládania.

Zábavný aj užitočný

Blade je v prvom rade pracovný stroj a tak sa od neho očakáva, že okrem rekreačného jazdenia sa s ochotou zapojí aj do práce. Základnou praktickou „drobnosťou" sú nosiče, ktorých pevná rúrková konštrukcia už dávnejšie dostala pokrytie rovnými plastovými plošinami. Ich výhodou je, že náklad na ne upevníte jednoduchšie a spoľahlivejšie. Neodmysliteľnou súčasťou takéhoto pracanta je aj ťažné zariadenie vzadu, či naviják vpredu. Potešia aj také detaily ako sú dve odkladacie schránky zapustené v predných blatníkoch, či elektrické zásuvky. Spolujazdec má k dispozícii nielen výškovo oddelené sedadlo, ale aj vyvýšené plošiny pre nohy, veľkú chrbtovú opierku a držadlá po stranách, takže nielen na nedostatok miesta, ale ani na chýbajúce pohodlie sa určite sťažovať nebude.

dsc7633.jpg
dsc7623.jpg

„DLHŠIA STAVBA DÁVA STROJU VIAC STABILITY HLAVNE V KOPCOCH A NAPRIEK TOMU SA MÔŽETE TEŠIŤ NA DOSLOVA HRAVÚ OVLÁDATEĽNOSŤ AJ PRI AGRESÍVNEJŠEJ JAZDE."


TECHNICKÉ ÚDAJE:

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, 4 ventily, rozvod SOHC, zdvihový objem: 561 ccm, vŕtanie x zdvih: 95 x 79,2 mm, kompresný pomer: 10,2 : 1, maximálny výkon: 31,3 kW (42 k) pri 6.500 ot./min., maximálny krútiaci moment: 53,6 Nm pri 5.500 ot./ min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: variátor (P+H+L+N+R), spojka: automatická odstredivá, sekundárny prevod: kĺbové hriadele.

PODVOZOK

Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené, odpružené nastaviteľnými pružiacimi a tlmiacimi jednotkami, brzdy: kotúčové, hydraulické, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 25x8-12", vzadu: 25x10-12".

ROZMERY

Rázvor: 1450 mm, výška sedadla: 940 mm, objem palivovej nádrže: 18 l, pohotovostná hmotnosť: 444 kg, cena: 8.099 eur, vozidlo na test zapožičal: ASP Group, Letkov

Text a foto: P. Lovíšek

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre