Nová MT - 07. MASTER OF TORQUE

MT-07 ťa vyprovokuje k tomu, aby si si aj každodennú cestu zo školy na intrák, alebo z roboty domov trocha užil. Veď za občasné "wheelie" ešte nikoho do basy nestrčili. Taký malý "burnout" na semafóroch zadná guma prežije.

Nová MT - 07. MASTER OF TORQUE

Rozprávka o Euro koláčiku

Jednu slnečnú nedeľu sú u teba na obede kamaráti. Všetci odpadávajú z koláčika. Aj Fero. Ale Fero je mudrák. „Gazdiná, čo je v tom koláčiku," vyzvedá sa Fero. „Múka, cukor, vajíčka, kakao, na vrchu ríbezľový džem a čokoláda," odpovedá gazdiná. Fero má síce metrák a štvrť, ale chytí sa za hlavu a s pohľadom svetoznámej veverice z rozprávky Ice Age, ktorá práve stratila svoj oriešok zapiští: „Cuuukoooor?!" Na slnečnej terase ostane hrobové ticho. Všetci si vymieňajú pohľady patriace skôr do venezuelskej telenovely, ako na tvoju terasu. Tebe v hlave zapadajú kolieska a nahlas rozmýšľaš. Akože chlapi, práve sme každý zožrali šnicel jak slonie ucho a k tomu asi tonu zemiakového šalátu s majonézou. Vy riešite cukor v koláči? Vám už kvápe na karbid? Jožo tiež z koláčika úplne zomieral, ale dáva za pravdu Ferovi: „Nóóó cukor, vieš, to je biely zabijak! Síce sme zjedli toho veľa, ale ešte aj tento cukor. Nemali by sme. Máme svoje roky a treba sa o seba starať." Ostatní s blbým pocitom dojedajú koláčik. Tebe to hlava neberie a siahaš po kúsku číslo dva a vravíš si: „Cukor - necukor, nebíčko v papuli." V tom ťa napadne jeden katastrofický scenár. Čo keď niekto cukor zakáže?

dsf8723.jpg

Od Euro1 až po Euro5

Od roku 2000 musia už aj motocykle spĺňať emisnú normu Euro1. Sledujú sa limity oxidu uhoľnatého (CO) uhľovodíkov (HC) oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc. Od nového roku (2021) je to už v poradí piaty level tejto normy. Ten hovorí o hodnotách neprekračujúcich 1g CO, 0,06g NOx a 0,1g HC ktoré vyprodukuje motocykel za 1km jazdy. Že ti to nič nehovorí? Ani mne nie. Sorry, ale mne je to úplne jedno. Triedim odpad, snažím sa nekupovať zbytočné veci, nemať kvantá oblečenia. Nie je mi jedno, čo je s našou planétou. Záleží mi na nej. Vadí mi, keď nákladiak plný nelegálne vyťaženého dreva dymí dolinou tak, že ani cestu nevidieť. Strašne by som chcel vidieť dopad sprísnenej euronormy motocyklov na globálny stav skleníkových plynov v atmosfére. Možno by mi to potom prišlo logické, ale toto sa vygúgliť nedá. A fakt som to skoro hodinu skúšal. Európsky biznis s emisiami naberá obludné rozmery. Tiež by som to asi neriešil, keby sa to netýkalo motoriek. Ale týka sa. Preto som tomu venoval toľko priestoru.

Najpredávanejší naháč

Šedivé vlasy z tohto všetkého majú hlavne inžinieri, ktorí pre nás stavajú motorky. Nevieme si ani predstaviť, aké veci riešia, aby to celé fungovalo a zároveň spĺňalo predpisy. MT-07 2021 je Yamaháckym mixom požiadaviek trhu, vízií konštruktérov, tabuliek ekonómov a reštrikcií environmentalistov. Tomu ver, že sú to argumenty ktoré jeden druhému odporujú. Keď si to v hlave pospájaš, tak si vlastne povieš: „Vďaka bohu, že tu MT-07 stále je." Nula sedmička je bez debaty Yamaháckym bestsellerom. Podľa mňa neexistuje motorkár, ktorý ju nepozná. Naháče tvoria 43% celkového predaja Yamahy a MT-07 tvorí 47% z naháčov. Po lopate, každá piata predaná Yamaha je práve MT-07. Ono to vôbec nie je dokonalá motorka. Mala svoje muchy a niektoré stále má. Ale má aj niečo, čo má len ona. Svojský charakter a možno práve tie jej mušky robia z MT-07 to, čím je. A toto bolo základné zadanie. MT-07 musí zostať verná filozofii DSOJ (Dark Side of Japan) a zostať najdostupnejšou motorkou v triede aj s Euro5-kou.

dsf8648.jpg
dsf8607.jpg
af9i3273.jpg
dsf4876.jpg
dsf8693.jpg
af9i3267.jpg
dsf8742.jpg
dsf3452.jpg

Všade samé LED

Dizajnovo sa nová 07 zmenila hlavne do ksichtu. Minimalistické predné svetlo s jedným projektorom a denným svietením DRL v tvare znaku MT si nepomýliš a je v podstate poznávacím znamením. Individualita sa dnes cení. Zvyšok motorky je tiež vynovený, ale nie tak, že ti to vybije oči. Dizajn tiež omladili ledkové smerovky, ktoré sú v základnej verzii. Teda MT-07 si môže už dať do rodného listu Full LED osvetlenie, pretože vzadu už ledkové svetlo bolo. Celkový dizajn je 100% #dsoj. Pre rok 2021 si MT-07 môžeš vybrať v modrej farbe, matnej čiernej alebo šedej s chrumkavými oranžovými kolesami. Musím podotknúť, že Yamaha si dala naozaj záležať na detailoch. Kvalita komponentov a celkové spracovanie vôbec nevyzerá na rozpočtovku. Skôr naopak. Schválne, gúgli a porovnaj si napríklad brzdovú a spojkovú páčku nového a predošlého modelu. Aj takéto veci dotvárajú celkový dojem zo stroja.

Nový LCD displej

Ďalším, v podstate dizajnovým apgrejdom je displej. Nie je to TFT, ale inverzné LCD. Pozor však. Displej je kryštalicky čistý. Čierna je taká čierna, že vlastne nevidíš hranicu zobrazovacej plochy a biela vyslovene svieti. Displej zobrazuje všetky klasické veci ako denné počítadlo kilometrov, spotrebu, aj veľmi praktickú teplotu okolia. Konektivitu síce nemá, ale čitateľnosť a rozloženie informácií je bezchybné.

Väčšie predné kotúče

Voľným okom sa dá rozpoznať aj ďalšia novota. O 16 mm väčšie predné kotúče. Tie sú totožné s 09-kou. Strmene zostali nezmenené. Ak by som chcel porovnávať s predošlým modelom, musel by som ich mať obidva rovnako obuté v jeden deň. Z testovačky môžem povedať, že ich nástup je postupný, teda žiadny šialený zákus hneď na začiatku. Pri potrebe väčšieho brzdného účinku sa netreba báť na páčku viac zatlačiť. Samozrejme bez problémov na to stačia dva prsty. Pokiaľ by si to so silou prehnal, všetko zachráni ABS. Jeho zásah by mohol byť v dnešnej dobe jemnejší. Super je však to, že napriek nemožnosti ABS deaktivovať, sa MT-07 po troche prehovárania postaví na predné. Prečo je to super? No lebo je to zábava. A o tom MT-07 vždy bola a aj je.

Oveľa lepšie riadidlá

Najlepším vylepšením tohto stroja pre sezónu 21 sú riadidlá. Soráč, ale to čo mala MT-07 doteraz boli riadidlá detského bicyklíka kategórie 6 až 9 rokov bez prehadzovačky. To sa radikálne zmenilo a 32 mm naviac urobilo strašne veľa. Kónické riadidlá sú nielen širšie, ale aj vyššie a viac „zaklonené". Mne osobne to úplne nesadí. Je to však vec vkusu a myslím si, že 90% jazdcov bude vnímať vzpriamenejšiu pozíciu z toho vyplývajúcu ako výhodu. Po sadnutí na mimochodom taktiež vylepšené sedadlo máš kvôli riadidlám pocit o triedu dospelejšej motorky. Good job Yamaha! Toto bol klinec priamo po hlavičke.

dsf4978.jpg

Dobre naladený podvozok

Podvozok je podľa Yamahy mixom pohodlia a športu. Ja sa skôr prikláňam viac k pohodliu ako ku športu. V úzkych uličkách Marseille, kde sa zvlnený asfalt križovatiek striedal s dlažobnými kockami, bol podvozok ideálny. S prehľadom zvládol aj krátky výlet na chodník a malý bunny hop z obrubníka v momente, keď nám pretiekla posledná kvapka trpezlivosti v zápche (sľúbil som že toto neprezradím, som zlý, zlý, hanbím sa). Pri jazde v serpentínach rýchlym, ale plynulým tempom podvozok stíhal. Asi v dvoch zákrutách na začiatku výjazdu, keď som sa ešte neadaptoval na plyn sa mi „podarilo" zadok vyhodiť z kľudu. Nebolo to nič dramatické. Podotýkam však, že to bolo mnou. Ďalšia vec je , že podvozok bol nastavený štandardne. Som si istý, že by stačilo doladiť predpätie na moju hmotnosť, dotiahnuť vzadu o 2-3 kliky odskok a motorka by chybu úplne odpustila.

Reakcie na plyn

K motoru som už niečo prezradil. Musel som si naň, presnejšie na jeho reakciu na plyn v spodnom otáčkovom spektre, trochu zvyknúť. Nie je žiadnym tajomstvom, že pri MT-07 a aj 09 je spomínaná reakcia ostrá. Je to skôr vlastnosť ako chyba. Keď máš presné zápästie, tak nemáš problém. Ak náhodou nemáš vôľu na plyne. A ja som ju mal. Hneď pri prvom otočení plynom som to vedel. Hovorím si: „OK, nejak to prežijem, pri prvej zastávke vyberiem osmičku kľúč spod sedla a vyriešim to." Nevyriešil som to do konca eventu. Pod sedlom kľúč nebol, od organizátorov som počul len „We are very sorry, but we don't have it." A prstami som kontramatku nedokázal povoliť. Maximálne som sa snažil vnímať, čo bolo spôsobené vôľou na plyne a čo bola nevychovaná reakcia motora. Myslím, že to bolo tak 3 ku 1. Asi si budem od teraz nosiť na testovačky aj osmičku kľúč.

dsf4974.jpg
dsf3832.jpg

Zábava vlastného druhu

V každom prípade je faktom, že existujú motorky, ktoré majú reakciu na plyn vychovanejšiu a plynulejšiu ako má MT-07. Ale to, čo ani jedna nemá, je také stredné pásmo otáčok. Tu je krúťiaku za vagón a motorka sa mení na 15 ročného chalana, ktorý má v sebe tri slivovice. Ešte sa nechce biť a demolovať. Chce sa len baviť a robiť trocha zle. MT-07 ťa vyprovokuje k tomu, aby si si aj každodennú cestu zo školy na intrák, alebo z roboty domov trocha užil. Veď za občasné wheelie ešte nikoho do basy nestrčili. Taký malý burnout na semafóroch zadná guma prežije (ak nie, tak nevadí). Alebo - no nedaj si decentné stoppie pred barákom. Tá motorka ťa jednoducho dokáže baviť. Dokáže ťa baviť takým štýlom, že ťa to nikdy neomrzí. Nie je to jediná zábavná a ani najzábavnejšia motorka na svete. Ale je najzábavnejšia svojho druhu. Ona má naviac takú ergonómiu a sedadlo, že na nej vydržíš koľko chceš, nie je vôbec zlá pre začiatočníka, každý z nej dočiahne, baby ju majú extrémne rady a o cene sa ani nemusíme baviť. Veď si to pozrite, za koľko sa dá kúpiť funglovka a ako si držia cenu jazdenky.

Stále výborná motorka

V 2014-tom Yamaha urobila fakt jedinečnú motorku. Po 7 rokoch sa dočkala druhého apgrejdu. Nemá obrátenú vidlicu, TFT, konektivitu, elektronický plyn, jazdné módy, trakčnú kontrolu, ani anihoppingovú spojku. MT-07 má v sebe ale práve to, čo robí motorku motorkou. Toto správanie sa MT-07 nie je novinka. Ona bola taká vždy. A je taká aj s Euro5. Motor CP2 (CP ako Crossplane) má papierové hodnoty skoro totožné s predchodcom. Podarilo sa to dosiahnuť prepracovaním elektroniky riadenia motora, sania, hlavy valcov, úpravou zdvihátok ventilov, ale aj častí prevodovky. A ako je možné, že hodnoty nie sú lepšie, ale sa „len" zachovali? Tak, že na opačnej strane motora je výfuk. Ten je plný filtrov katalyzátorov a ktovie čoho všetkého. Má aj veľmi slušnú hmotnosť a nevyzerá veru dobre. Pamätáš si na Fera s koláčikom? Je to len môj osobný názor a úplne chápem, ak sa s ním nestotožníš, ale s emisiami motoriek je to ako s cukrom v koláči a s Ferom. Keď cvičíš, namiesto šnicľa s majonézovým šalátom si dáš grilované krídelká a zeleninu. A potom je plnohodnotný koláčik s kávičkou úplne v pohode. Aj keď je s cukrom. Cukor zatiaľ tlstý Fero úplne nezakázal. Len nám ho do koláčikov dovolí dávať menej. Je na každej gazdinej, ako sa s tým dokáže vyrovnať. Niektoré pridávajú viacej ovocia. Iné gazdiné zas koláčik viacej vyzdobia. Gazdiná menom Yamaha sa snaží svoj najpopulárnejší koláčik udržať taký ako bol. Bez ovocia, bez prílišného zdobenia. Má to svoju logiku. Veď tak, ako je, tak chutí všetkým. Ja držím palce Yamahe a budem sa každý večer modliť, aby MT-07 udržala takú, aká je, aj keď raz príde Euro17. A bojím sa, že sa toho raz dožijem.

dsf3338.jpg

Sadneš si v nedeľu poobede ku kávičke.

Ku kávičke musí byť koláčik. A gazdiná upiekla ten fajnový. Krochkáš si. Papkáš jeden kúsok za druhým. Chutí ti. Nie je to dizajnová vychytávka od francúzskeho majstra dezertu. Gazdiná má koláčik za 40 minút zbúchaný. Je jednoduchý. Ale tých pár ingrediencií tvorí jedinečný celok, ktorého sa nevieš dojesť.

Článok bol publikovaný v časopise Svet motocyklov 3/2021 jeho online verziu si môžete stiahnuť TU


MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený radový dvojvalec, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 689 ccm, Vŕtanie x zdvih: 80,0 x 68,6, Kompresný pomer: 11,50:1, Maximálny výkon: 54 kW (73,5 k) pri 8 750 ot./min., Maximálny krútiaci moment: 67 Nm pri 6500 ot./min., Možnosť A2 - 35 kW, Príprava zmesi: elektronické viacbodové vstrekovanie Prevodovka: mechanická šesťstupňová Spojka: viaclamelová v oleji, mechanicky ovládaná, Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK

Rám: priehradový, zvarený z oceľových trubiek, Zavesenie a odpruženie: Vpredu: teleskopická vidlica Kayaba, priemer klzákov 41 mm, zdvih 130 mm, Vzadu: dvojitá kyvná vidlica, centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 130 mm, nastaviteľné predpätie pružiny a odskok tlmmiča, Brzdy: Vpredu: dvojkotúčová 298 mm, štvorpiestikový strmeň, ABS, Vzadu: jednokotúčová 245 mm, jednopiestikový strmeň, ABS

Disky: Vpredu: odlievané hliníkové 3.5x17", 120/70R21, Michelin Road 5 Vzadu: odlievané, hlinníkové 5.5x17", 180/55R17, Michelin Road 5

ROZMERY

Hmotnosť: mokrá: 184 kg, Výška sedla: 805 mm, Objem pal. nádrže: 14 l

Text: Michal Jariabka

Foto: Yamaha

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre