MALÁ ALE VEĽMI ZÁBAVNÁ

Za cenu 2.199,- Eur sa už dnes dá kúpiť slušne vybavené jednostopové vozidlo. Je na vás, či sa rozhodnete pre praktické mestské približovadlo z ponuky skútrov, alebo malú, zábavnú motorku ako je Benelli TNT125. Po niekoľkých dňoch strávených s modelom Tornado Naked T sa prikláňam k druhej možnosti.

MALÁ ALE VEĽMI ZÁBAVNÁ

Na to, aby ste si mohli s týmto modelom vychutnať adrenalínovú zábavu, vám stačí aj väčšie parkovisko. Nedajte sa však pomýliť jeho kompaktnými rozmermi. Tornado Naked T ponúka prekvapivo pohodlný posed. Klobúk dole pred tak perfektne navrhnutou ergonómiou. Táto stodvadsaťpäťka ma oslovila aj svojim nápaditým dizajnom, ktorý vznikol v štúdiu Benelli Centro Style v meste Pesaro. Talianski vývojári na pohon motocykla použili vzduchom a olejom chladený jednovalec s rozvodom SOHC a štyrmi ventilmi. Motor ide pekne do otáčok, pričom svoj maximálny výkon 11 k dosahuje pri 9.000 ot./min. Základ podvozku tvorí oceľový priehradový rám zvýraznený červenou farbou. Efektným prvkom je aj masívna teleskopická vidlica typu upsidedown. Odpruženie zadného kolesa má na starosti oceľová kývačka s centrálnou jednotkou, u ktorej sa dá nastaviť predpätie pružiny. Ako vidieť, na motorke sa veľmi nešetrilo.

dsc3621.jpg

Plnohodnotný motocykel
Prvé prekvapenie prichádza po nasadnutí. Pri svojich kompaktným rozmeroch Benelli ponúka nečakane veľa miesta. Riadidlá s odstupňovaným priemerom mi hneď padnú do ruky, pričom všetky prepínače sa ovládajú ako na dospelej motorke. Dokonca pri mojej výške 178 cm môžem sedieť prirodzene vzpriamený. Nemám problém ani s brzdovou či radiacou pákou, ktorá sa dá ľahko ovládať aj väčšou topánkou. Príjemný pocit nekazí ani pohľad na prístrojovku. Dobre čitateľný otáčkomer je doplnený o veľký LCD displej, ktorý ponúka všetky informácie, ktoré potrebujem. Po naštartovaní sa ozve typický zvuk malého štvortaktu. Nie je to žiadny silák, ale svojich 11 koní rád prebúdza k životu. Musíte ho ale držať nad hranicou 7.000 ot./ min. kde sa krútiaci moment blíži k hodnote 10 Nm. Pre udržanie svižného tempa treba naplno využívať dobre odstupňovanú prevodovku. K dispozícii máte päť rýchlostí, ktoré pekne zapadajú s jemným cvaknutím. Ľahko sa hľadá aj neutrál. Pri jazde sa vďaka malým 12-palcovým kolesám odohráva všetko veľmi rýchlo. Stačí malý impulz do riadidiel a motorka okamžite mení smer. Spočiatku si na to treba zvyknúť. Potom sa už dá ľahko kľučkovať pomedzi autá, len sa musíte presvedčiť, že vás vodiči vidia. S maximálkou okolo 115 km/h nebudete brzdou premávky ani za mestom. Ovládateľnosť veľkej motorky pri prejazdoch zákrut ale nečakajte. Milo ma však prekvapilo ako podvozok dokáže absorbovať nerovnosti vozovky.

dsc3584.jpg

Nepokazí žiadnu zábavu
Ako vidieť na fotkách, s Tornadom Naked T sa dajú robiť efektné kúsky. Chce to ale tréning, pričom najlepšie výsledky sa dosahujú pod odborným vedením. Nám veľmi pomohol dvojdňový kurz Motoškoly po zadnom, ktorý sme absolvovali v Centre bezpečnej jazdy pri Slovakia Ringu. Malá 125-ka s výkonom 11 k je ideálnym tréningovým náradím. Stačí sa trocha posunúť dozadu, vytočiť motor nad 5.000 ot./ min., potom trocha trhnúť za riadidlá a pustiť spojku. Predné koleso vyletí pekne dohora. Kto chce motorku zdvihnúť do takzvaného „mŕtveho bodu", musí sa naučiť používať zadnú brzdu aby sa neprevrátil. Benelli TNT 125 má aj dobre dimenzované brzdy. Hlavne predný trojpiestikový strmeň sa dokáže poriadne zahryznúť do kotúča. Brzdný účinok sa dá pritom citlivo dávkovať. Menej skúsení jazdci ocenia systém CBS, ktorý pri zašliapnutí pedálu zadnej brzdy aktivuje jeden piestik predného strmeňa. Pri spomalení na mokrej vozovke sa však nedá veľmi spoľahnúť na priľnavosť pneumatík.

dsc3672.jpg
dsc3665.jpg
dsc3654.jpg

Resumé
Benelli TNT 125 príjemne prekvapila nielen po stránke dielenského spracovania, ale aj hravého ovládania a slušného pohodlia. Mnoho ľudí si získa už svojim originálnym dizajnom. Pri rozhodovaní samozrejme zaváži aj veľmi dobrá cena. Asi najviac si ju obľúbia mladí jazdci, lebo nepokazí žiadnu zábavu. Dajú sa s ňou robiť frajerské kúsky pred kamoškami, ale aj dochádzať do školy či za zábavou. Pri parkovaní nezaberie veľa miesta a v paneláku sa možno zmestí aj pod schody. Vďaka svojim kompaktným rozmerom ju môžete naložiť do karavanu a na dovolenke využívať ako približovalo pri nákupoch, alebo iných aktivitách. Verím, že táto malá motorka s dlhým názvom Tornado Naked T 125 osloví veľa ľudí, ktorým potom bude dlho slúžiť.

dsc3659.jpg

MOTOR
Typ motora: vzduchom a olejom chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 4 ventily na valec,
Zdvihový objem: 124,8 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 54 x 54,5 mm,
Kompresný pomer: 9,8:1,
Maximálny výkon: 8,2 kW (11 k) pri 9.000 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 9,6 Nm pri 7.000 ot./min.,
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva,
Štartér: elektrický,
Zapaľovanie: elektronické,
Prevodovka: päťstupňová,
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: oceľový, priehradový,
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer nosníkov 41 mm, zdvih 125 mm, nastaviteľný útlm,
vzadu: oceľová kyvná vidlica, centrálna pružiaca tlmiaca jednotka, zdvih 128 mm, nastaviteľné predpätie a útlm,
Brzdy vpredu: kotúčová o priemere 210 mm, dvojpiestikový strmeň, CBS,
vzadu: kotúčová o priemere 190 mm, jednopiestikový strmeň, CBS,
Disky kolies: zliatinové, dvanásťlúčové,
Pneumatiky: vpredu: 120/70-12, vzadu: 130/70-12

ROZMERY
Rázvor: 1215 mm,
Výška sedadla: 780 mm,
Objem palivovej nádrže: 7,2 l,
Pohotovostná hmotnosť: 116 kg,
Cena: 2.199,- Eur,
Motocykel na test zapožičal: Nevima Group, Olomouc

Text: M. Masničák, Foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre