Túžba postaviť vlastný stroj
„S motorkami som začal v šiestich. Rodičia mi kúpili malú fialovú Yamahu PW 50, neskôr prišiel skúter, až som sa postupne dostal k veľkým motorkám," hovorí Matúš o svojich začiatkoch. „Motorky sú a vždy boli pre mňa najobľúbenejšou vecou na svete. Pred dvoma rokmi som bol na študijnom pobyte v Taliansku a mal som veľké absťáky. Všade okolo plno motoriek, veľa krásnych stavieb a ja nasucho. V tom čase som sa rozhodoval, aká motorka bude nasledovať. Rozmýšľal som o novom BMW R NineT, ale nakoniec som sa rozhodol pre staršie BMW s chuťou prerobiť ho. Mal som dosť voľného času, sledoval scénu, firmy, novinky vo svete stavieb. A tak som sa po návrate z Talianska do toho pustil. Spolu s najlepším kamarátom Matúšom, ktorý už si v tom čase prestavoval Jawu, takže mal aké - také skúsenosti. Strávil kopec hodín s úpravami Pioniera, Mustangu a s renováciou Jawy 250. No toto bol náš prvý veľký projekt."
BMW R80 RT z roku 1992
Staré motocykle BMW sú dnes medzi stavbami nadovšetko obľúbené. A niet sa čomu čudovať, typický boxer motor má skutočne svoje jedinečné čaro. „Stavba vznikla z BMW R80RT z roku 1992. Bavorák bol naša prvá voľba, keďže sa nám obom veľmi páčia staré motocykle BMW. Legendárny boxer a krásna nádrž majú veľkú charizmu a za hranicami nie je až taký veľký problém zohnať pekný kúsok. Vo Frankfurte sme našli motocykel z roku 1992 vo veľmi dobrom stave. Majiteľ bol dôchodca, ukázal nám faktúry zo servisných prehliadok, o motorku bolo príkladne postarané. Stála 3.000 eur, k tomu samozrejme treba pripočítať dopravu, preklad technického preukazu, KO, STK, prihlásenie. Rozoberať sme ju začali až po dvoch mesiacoch, čakali sme na prihlásenie a predovšetkým bolo leto, iné aktivity."
Kompletná prestavba
Pri pohľade na fotografiu pôvodnej R80 RT je vidieť, koľko práce chalani urobili, kým zo starého neohrabaného turistu urobili opticky ľahký scrambler, čistú stavbu bez akýchkoľvek zbytočností. „Prvá išla dole celá mohutná kapotáž so svetlom, smerovkami a rôznymi krytkami. Z rámu bolo odpílených veľmi veľa nepotrebných vecí, odrezané zadné stupačky a aj celá zadná časť rámu. Tú nahradil úplne jednoduchý podsedlový rám, na ktorom je primontované sedadlo. Kožené sedlo sme si nechali ušiť v Holandsku, v dielni Marcela Millera, ktorý dodáva sedačky do tých najprestížnejších custom firiem na celom svete. Držiak EČ a časť zadnej brzdy sme robili my, tak isto ako držiak na baterku. Kožený obal akumulátora je tiež od Marcela Millera. Ďalej sme si dali vyrobiť predné pancierové hadice. Ostatné veci už sme nakúpili. Samozrejme nie na Slovensku. Množstvo dielov je z Holandska, Dánska a Nemecka. Chceli sme len tie najlepšie diely. Menili sme toho veľmi veľa, dá sa povedať, že okrem rámu, motora, kolies, vidlice a nádrže nezostal kameň na kameni. Zadné pruženie sme vymenili za YSS. Rozhodli sme sa pre gumy Heidenau K60 kvôli super recenziám a samozrejme aj ich enduro vzhľadu. Na bočné padacie rámy sme pridali svetlá, ktoré slúžia ako diaľkové svietenie. Všetky smerovky sú LED, zadné svetlo je miniatúrne, umiestnené tesne za sedačkou. Namiesto škaredého plastového airboxu sme išli do K&N filtrov. Zvody sme nechali pôvodné, akurát sme ich obalili zlatou páskou a koncovky sú Megaton. Motorka má krásny zvuk - aj keď trochu pripomína traktor :-). Samozrejme, ešte sme vymenili riadidlá a v podstate aj všetko na nich. Farbu sme mali od začiatku rozhodnutú - jasná červená nádrž s odtieňom do bordova a všetko ostatné v matnej čiernej."
Právom hrdí
Mladí chlapci môžu byť na svoju stavbu právom hrdí. Nám v redakcii skutočne padla sánka nad ich prvým výtvorom. „Bola to naša prvá väčšia stavba, prvé BMW, takže sme sa samozrejme inšpirovali inými tvorcami. No mali sme svoju vlastnú, jedinečnú predstavu a tá sa zhoduje s výsledkom. Nad niektorými vecami sme museli poriadne popremýšľať, aby to vyzeralo presne tak, ako chceme. No podarilo sa. Sledujeme veľa firiem ako napríklad Yronwood motorcycles či Caferacerdreams. Komunita je obrovská, dúfam že sa trochu zväčší aj na Slovensku." A čo teraz? Veríme, že sa chlapci len naštartovali pred ďalšou, ešte náročnejšou a zaujímavejšou prestavbou. „Chystáme sa na ďalšie BMW, tentokrát R100 z roku 78-79. Chceme spraviť klasické kaféčko s kapotážou a so všetkým, čo k tomu patrí. Momentálne predávame prestavbu R80 a črtáme na papieri návrhy toho, ako bude vyzerať tá ďalšia."
Text: Massimo, foto: Lukáš Baťo