TEST HONDA CRF 1100 L AFRICA TWIN & ADVENTURE SPORTS

Neprešli ani len 2 roky od poslednej modernizácie Africa Twin a už tu máme nové modely pre rok 2020. A tentoraz ide o veľké zmeny – väčší motor, nižšia hmotnosť, farebná dotyková prístrojovka, nová náklonovo citlivá elektronika a dokonca voliteľný elektronický podvozok. Toto všetko sme si vyskúšali už na jeseň pri oficiálnom predstavení na Sardínii.

TEST HONDA CRF 1100 L AFRICA TWIN & ADVENTURE SPORTS

Štandardná Africa Twin & Adventure Sports

Afriky sú znovu dostupné v dvoch verziách, ale teraz sa ešte výraznejšie profilujú svojim smerom. Kým štandardný model sa posúva viac do terénu, tak Adventure Sports cieli na diaľkovú turistiku. Veľkou zmenou je ale aj to, že Adventure Sports už nemá ten zvýšený podvozok a vysoké sedlo, ktoré mnohých záujemcov odradilo. Sportka je tak dostupnejšia širšiemu spektru jazdcov. No a potom je tu ešte verzia s novým elektronickým podvozkom, navyše obe verzie sú dostupné aj s automatickou prevodovkou, takže si zákazník môže vyberať až zo šiestich modelov.

Prekopaná od základu

Honda predala od príchodu CRF1000 87.000 kusov tohoto stroja a je vidieť, že si dáva záležať. Tentoraz nejde o kozmetické zmeny, ale o totálnu prestavbu. Nový motor je u Hondy prvý, ktorý spĺňa prísne emisné limity normy Euro5 a aj kvôli tomu narástol jeho zdvihový objem na 1084 kubíkov. Zaujímavosťou je, že to Honda nespravila ako bežne zväčšením vŕtania, ale zmenila zdvih piestov. Vraj až 70 % dielov v motore je nových. Výkon stúpol na 102 k pri 7.500 ot./min. a krútiaci moment na 105 Nm pri 6.250 ot./ min. Nový je rám a tu je dôležité, že Honda vypočula svojich zákazníkov a zadná podsedlovka je teraz už montovaná na hlavný rám a naviac je hliníková. Rám je zúžený v priestore sedla, takže aj keď sa výška sedla nemení je z nového modelu ľahšie dosiahnuť na zem. Celkovo je kompaktnejšia, štíhlejšia a dokonca aj o 4 kg ľahšia.

12-strana-7.jpg
Naľavo štandarná Africa Twin 1100, ktorá je v roku 2020 nasmerovaná viac na offroad. A napravo turistickejšia Africa Twin 1100 Adventure Sports.

Upgrade elektroniky

Veľké zmeny sa udiali aj v elektronike, kde Honda použila šesťosový snímač zotrvačných síl, ktorý využívajú asistenčné systémy ako ABS (tým pádom je náklonové), trakčná kontrola, systém proti zdvíhaniu kolies a dokonca aj detekcia prejazdu zákrutou pre automatickú prevodovku DCT. Automat po novom vie, ako je motorka naklopená, alebo či ide napríklad do kopca a tomu vie prispôsobiť preraďovanie. No a potom je tu nová farebná prístrojovka s Bluetooth konektivitou, ktorá je dotyková a navyše podporuje technológiu Apple CarPlay®. Prístrojovka priniesla ajnové ovládače na rukovätiach kde pribudlo mnoho tlačidiel a aj ďalšie jazdné režimy a turistov poteší aj toľko žiadaný tempomat.

Adventure Sports

Model Adventure Sports ide ešte ďalej a prináša väčšiu 24,8 l palivovú nádrž, mohutnejšiu kapotáž, vysoké a nastaviteľné turistické plexi, veľký kryt motora, hliníkový zadný nosič, bezdušové kolesá, svetlá na prisvecovanie do zákrut, 12 V zásuvku a vyhrievané rukoväte. A veľkou novinkou je voliteľný elektronický podvozok Showa EERA™ - Showa Electronically Equipped Ride Adjustment, ktorý pracuje dynamicky počas jazdy a umožňuje pohodlne meniť charakteristiku tlmenia z riadidiel.

Nová prístrojovka a jej ovládanie

So samotnou prístrojovkou sme sa pomerne dlho hrali a na prvý dojem sa zdala komplikovaná. Ale ako to chodí, veľmi rýchlo zistíte princíp ovládania a potom to už ide. Tie 4 prednastavené režimy (TOUR, URBAN, GRAVEL a OFFROAD) sú zvolené veľmi rozumne. Dva režimy USER si môže jazdec nastaviť podľa seba, ale keď vypne trakčnú a anti-wheelie, či ABS, tak po vypnutí motorky kľúčom sa automaticky zapnú do nastavenia 1, teda najslabšie. To teda zostalo rovnako ako u predchodcu a ani v USER režimoch si nemôžete všetky bezpečnostné systémy trvalo vypnúť. ABS má po novom dva režimy na cestu a do terénu, pričom v oboch pracuje na oboch kolesách. Offroad ABS sa ale dá prepnúť do tretieho režimu, že nepracuje na zadnom kolese. Vypína sa to podobne ako trakčná kontrola, ale má ešte potvrdzovaciu otázku "Naozaj chceš vypnúť…" a dá sa to len keď motorka stojí. Po zapnutí motorky pomerne dlho trvá, kým sa prístrojovka rozbehne, prebehne úvodná animácia a potom treba ešte potvrdiť upozornenie. To už je zvyčajne jazdec v pohybe a vystačí si so spodnou LCD prístrojovkou.

Automat DCT

Automat má naviac na prístrojovke režimy, zapínanie režimu G a je tu aj nastavenie elektronického podvozku, keď ho motorka má. Super je dotykové ovládanie prístrojovky, ktoré funguje aj v rukaviciach, je intuitívne, rýchle, ale funguje len, keď motorka nie je v pohybe. Viditeľnosť prístrojovky je perfektná, automaticky upravuje jas, je tu možnosť inverzného zobrazenia a v každom režime si môžete nastaviť vzhľad Bronze, Silver alebo Gold, ktorý sa líši množstvom zobrazených údajov.

12-strana-1.jpg

Nová Africa Twin Adventure Sports s trojicou originálnych kufrov – takto vyzerá perfektné diaľkové enduro, ktoré sa nebojí ani terénu.


Honda CRF1100L Africa Twin

Štandardná Africa už na prvé stretnutie prekvapí tým aká je "malá". Naozaj jej tie zmeny prospeli a vyzerá štíhlo, kompaktne a doslova láka do terénu. Kolesá sú stále klasické dušové, predné plexi je maličké, nádrž úzka a zadok je štíhly jako na nejakom ostrom endure. Zo sedla bez problémov dosiahnem na zem oboma nohami (mám 182 cm) a to aj pri zdvihoch 230/220 mm a svetlej výške 250 mm. Riadítka sú trochu vyššie ako mala CRF1000, čo je len dobre. Prístrojovka je vhodne umiestnená, dobre viditeľná a napriek tomu s tým malým plexi jazdcovi predná kapota vôbec neprekáža vo výhľade. Celkovo Afrika teraz láka vyslovene kompaktným vzhľadom do terénu a tam sme s ňou trávili aj najviac času.

Motor a podvozok

Nový dvojvalec je o poznanie silnejší. Na papieri sa to možno nezdá, ale keď vysadnete do sedla, tak určite ten rozdiel spoznáte hneď. Nová Afrika je teraz motoricky dravejšia, má viac sily v celom spektre otáčok a treba povedať, že je po otáčkach aj hodne hladná. Zvuk z výfuku toto celé podporuje, navyše je tu prívera, ktorá zlepšuje nielen priebeh výkonu, ale aj zvukový prejav. Postoj v stupačkách je teraz lepší ako u predchodcu vďaka vyšším riadítkam. Takto mi sadla do ruky úplne dokonale. Len riadítka na všetkých motorkách boli akosi moc sklopené, čo je vec, ktorú sme vyriešili rýchlo a ľahko. Nízke plexi je v teréne super, nebráni vo výhľade a nezavadzia pri jazde v stupačkách, keď sa jazdec chce nakloniť vpred. Jazdili sme hlavne rýchle šotoliny a tam sa Afrika ukázala ako svižný rally bike. Podvozok je na štandardnej Afrike naladený už tvrdšie jako mala prvá generácia a tiež jej to prospelo. Napriek fakt rýchlej jazde, ktorú si česko-slovenský testovací tím dopriaval, som nikdy nenachytal prednú vidlicu na dorazoch. Je to podvozok, o ktorý sa jazdec môže oprieť, aj keď ide v kúdole prachu za svojím kolegom a nevidí úplne dokonale na cestu.

34-strana-1.jpg

Štandardná CRF 1100 L Africa Twin je v roku 2020 kompaktnejšia, ľahšia, vybavená nižším veterným štítom a užším sedadlom – jednoducho stvorená pre nadšencov rally štýlu jazdenia


Elektronika v teréne

Čo sa týka elektroniky, je tu teraz široká možnosť nastavenia. Ako som spomínal po pomerne krátkom čase som to vedel dobře ovládať z riadidiel. Na ceste súasistenčné systémy fakt užitočné. Do terénu som ale po krátkej chvíli začal prepínať. Trakčná kontrola mi v teréne nevonia, ale v rámci zvedavosti som jazdil nejaký čas ajna najnižšom stupni 1. Konštruktéri znovu posunuli mieru intervencie nižšie ako u predchodcu a tak sa dá na najslabšom nastavení pomerne dobre zabaviť driftovaním a pritom sú tam ešte nejaké tie zadné dvierka. Na vypnutie trakčnej kontroly tu už nemáme vlastné tlačidlo, ale dá sa to aj za jazdy a pomerne rýchlo dlhším podržaním tlačidla. Horšie je to ale s ABS, aj keď treba povedať, že pribudol režim offroad, ktorý naozaj nie je zlý. Na vypnutie ABS na zadnom kolese je nutné zastaviť, podržať dlhšie jedno tlačidlo a potom ešte potvrdiť otázku na displeji. Predsa len dedikované tlačidlo na vypnutie ABS u predchodcu bolo lepšie. Treba ale povedať, že toto moderné ABS v teréne funguje naozaj dobre a nie je to pre mňa ako jazdca tak obmedzujúce ako trakčná kontrola. Okrem toho je tu ešte wheelie systém proti dvíhaniu predného kolesa. Všetky 3 systémy sa po vypnutí kľúčika nastavia do najslabšieho nastavenia. Štandardná Africa sa vyprofilovala viac do terénu, je štíhlejšia, ľahšia, s malým plexi, lepším podvozkom, agresívnym motorom a lepšou ergonómiou v stupačkách. Nevýhodu som našiel v tom, že chýba zadný nosič a tým pádom aj madlo, za ktoré by sa dalo s motorkou manipulovať. Štíhly zadok je síce sexy, ale nie moc praktický.

V sedle Adventure Sports

Kým štandardná verzia sa pocitovo zmenšila, tak Adventure Sports je dnes poctivou veľkou adventúrou. Veľká nádrž a tým pádom aj širšia kapotáž vpredu, vysoké plexi, doplnkové svetlá do zákrut, veľký kryt motora, bezdušové kolesá, širšia podsedlová kapotáž a nový hliníkový nosič batožiny hneď zaujmú. V Honde sa rozhodli nechať podvozok na rovnakých zdvihoch ako má štandardná verzia a je to asi len dobre. Nakoniec práve výška predchodcu bola strašiakom pre nejedného potenciálneho zákazníka. Už po vysadnutí do sedla je dojem z motorky radikálne iný ako zo štandardnej verzie. Tu je hneď jasné, že ide o veľkého turistu. Aj kolesá máme obuté cestnejšie a pred nami viac ako 300 km, vrátane množstva fotenia, filmovania a štyroch offroad sekcií. Navyše testujeme verziu s úplne novým elektronickým podvozkom Showa EERA™ - Showa Electronically Equipped Ride Adjustment.

Showa EERA

Tento podvozok je semiautomatický a to znamená, že počas jazdy upravuje parametre tlmenia. Využíva na to jednotku IMU, riadiacu jednotku ECU a aj senzor zdvihu vidlice. Úpravy tlmenia sa vykonávajú každých 15 milisekúnd. Vďaka informáciám z IMU dokáže podvozok pritvrdiť při brzdení a ponáraní prednej vidlice,alebo detekovať skok a pritvrdiť podvozok ešte pred dopadom a podobne. Systém rovnako reaguje aj na rýchlosť stroja a podvozok je tvrdší pri vyšších rýchlostiach. Na výber sú 4 prednastavené režimy el. tlmenia (Hard, Medium, Soft a Offroad) a v USER režimoch je možné to nastaviť v 12 stupňoch. K tomu je tu el. Nastavenie predpätia zadného tlmiča podľa zaťaženia stroja: jazdec, jazdec + batožina, dvaja jazdci, dvaja + batožina.

Elektronický podvozok v akcii

A aká je jazda s týmto podvozkom? V prvom rade zmeny medzi jednotlivými nastaveniami sú výrazné citeľné, čo je super. Jazdec si môže dopriať aj športovejšie nastavenie pre ostrú jazdu na ceste, kedy Africa sedí na ceste ako pribitá, ale aj pohodlné nastavenie na turistiku a vo dvojici, kde to krásne filtruje nerovnosti. Naviac v teréne v režime Offroad podvozok reaguje aj na rýchlosť stláčania vidlice a pri tvrdých nárazoch okamžite pritvrdzuje. Motorka je tak veľmi stabilná a predvídateľná. Elektronický podvozok je rozhodne krokom vpred pre ľudí, ktorí sa nechcú babrať so šrobovákom a upravovať si štandardný podvozok na svoj obraz. Adventure Sports je dnes svižnejšia, silnejšia cestovná motorka s vymakaným podvozkom. Veľa som odjazdil aj na novom automate a tam zostáva všetko po starom. Je to bezstarostná jazda a funguje veľmi dobre na ceste aj v teréne. Automat po novom reaguje aj na náklony motorky v zákrutách, aj na stúpanie, takže Honda sa zas posunula bližšie k dokonalosti, keď v minulosti sa mi stávalo, že mi 2017-ka v Tunisku niekedy zbytočne radila v strmých kopcoch vyšší kvalt.

Resumé

Do roku 2020 Honda prichádza s dvomi Africami a dá sa povedať, že doskočila všetkých konkurentov a napratala do nich všetku najmodernejšiu techniku. Stále si môžete vybrať základnú Africu s mechanickým podvozkom, štíhlu a obratnú v teréne, ale aj nadupaný Adventure model v plnej výbave aj s elektronickým podvozkom. A čerešničkou na torte je u Hondy veľmi dobre známy a obľúbený automat DCT.

Plusy v skratke

Nový živší motor, štandardný model štíhlejší, ľahší, viac offroad, Adventure Sports je veľký tourer s výbavou, moderná náklonová elektronika, voliteľný elektronický podvozok a automatická prevodovka.

Mínusy

Chýba nosič batožiny / madlo v štandardnom modeli.

12-strana-2.jpg
12-strana-3.jpg
12-strana-4.jpg
34-strana-2.jpg
5-strana-1.jpg
5-strana-2.jpg
12-strana-5.jpg
12-strana-6.jpg

MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, 270° posun medzi ojničnými čapmi, 4 ventily na valec, SOHC, Zdvihový objem: 1.084 ccm, Vŕtanie x zdvih: 92 mm × 81,5 mm, Kompresný pomer: 10,1:1, Max. Výkon: 102 k (75 kW) / 7.500 ot./min., Najvyšší krútiaci moment: 105 Nm / 6.250 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, Štartovanie: elektrický štartér, Zapaľovanie: elektronické, Prevodovka: 6 stupňová (voliteľné DCT), Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťaz.

PODVOZOK

Rám: oceľový, hliníková podsedlovka, Pruženie vpredu: USD teleskopická vidlica Showa, zdvih 230 mm, vzadu: hliníková kyvná vidlica, tlmič Showa, zdvih 220 mm, plne nastaviteľný podvozok, voliteľne el. podvozok, Brzdy vpredu: 2x kotúčová s priemerom 310 mm, štvorpiestikový strmeň, náklonové ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 256 mm, ABS, Disky kolies: vypletané (verzia Adv Sports bezdušové), Pneumatiky vpredu: 90/90-21M/C 54H, vzadu: 150/70R18M/C 70H.

ROZMERY

Rázvor: 1.575 mm, Výška sedla: 850 mm, Objem palivovej nádrže: 18,8 l (Adv. 24,8 l), Suchá hmotnosť: 204 kg (Adv. 216 kg), Cena: od 13.790,- eur, Motocykel na test zapožičal: Honda Europe

Text: Tomáš Awia Hajduch Foto: Honda

Kompletnú ponuku motocyklov Honda nájdete na www.rpmoto.sk





Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre