Generation NEXT

Ani si nepamätám, koho bol toto slogan. K Tridentu 660 mi pasuje ako maslo na biely rožok. Triumph mieri medzi začínajúcich motorkárov. Ruky sa mu netrasú, nemá ani zvýšený tep. S chladnokrvnou vypočítavosťou zamiešal všetky argumenty ktoré pri kúte zvažujete a postavil presne takú motorku akú dnešná generácia chce.

Generation NEXT

Vitajte v 21. storočí!

To, že motorky dnes už nie sú o motore, podvozku, brzdách, už vieme. Ak nie, tak vitajte v 21. storočí. Telefón nie je len na volanie, vysávač už nemá dlhú hadicu a sexuje sa, prosím pekne, cez sociálnu sieť. To je dnešná doba. Junáci a dievky z Triumphu dobu nezaspali. Dôkazom je to, čo nám posledné roky púšťajú z výrobných liniek. Priznám sa, že nie som nejaký extra fanúšik značky, ale rany, ktoré Angličania rozdávajú konkurencií, sú presné, rýchle a určite bodujú. A inak to nie je ani z Tridentom 660.

Pre koho je Trident určený?

Samozrejme asi ako každý som motorku videl prvý krát na webe. Prvé, čo ma napadlo, bolo: „Načo? Veď máte Street Tripla!" Ale oni presne vedeli „na čo". Ani sa mi nesnívalo, že to zistím na vlastnej koži ešte tento rok. Triumpháci nasetapovali event aj v tejto koronovej dobe, za čo im patrí veľká vďaka. A to si myslím, že hovorím za všetkých novinárov. Aby som sa vrátil k zameraniu motorky: Trident mieri hlavne na začínajúcich motorkárov hľadajúcich svoj prvý big bike. Na okraji mušky má tiež starých harcovníkov, ktorí sa k motorkám vracajú po dlhšej pauze. Keď nad tým trocha podumáte dáva to všetko zmysel a Trident v ponuke Triumphu vlastne chýbal.

Dizajn je vec vkusu

Dizajn nezvyknem hodnotiť, je to vec vkusu, ale teraz musím. Najprv som nevedel, či to má byť klasika alebo moderna, alebo aj aj, alebo čo? Retro svetlo, retro budík, retro nádrž. Na druhej strane predný blatník ukradnutý z lakťa Robocopa, trojvalec v celej svojej technickej kráse, bez akejkoľvek ozdoby, sedadlo skoro levitujúce nad zadným kolesom. Ale prišiel som na to, čo to má byť. Jednoducho Triumph. Anglický testosterón cítiť z každej jeho časti. Tento dizajn má svoju charizmu. Z kilometra vidieť, čo je na ceste! To sa dnes cení. Jasná identifikovateľnosť a príslušnosť k značke. Môžete si ho vybrať v štyroch farebných kombináciách, ktoré vám budú vŕtať v hlave presne tým štýlom, akým to robí celkový look tejto motorky. Ak mám povedať negatívum, tak sú v rámci dizajnu tri. Prvé, čo mi udrelo do očí, bol dizajn páčky zadnej brzdy. Možno vám to príde choré, ale ja som si ju všimol behom prvých 30 sekúnd, čo som bol pri motorke. Vyzerá ako odrezaná z medziposchodia kovového schodiska v hydinárni. Druhá vec je úhľadnosť zvarov, ktoré sú síce všade šikovne skryté, ale prezradí ich krk riadenia. Posledná je výfuk. Veľký hrniec je schovaný pod motorkou a trčí z neho malá koncovka. Tá je pekná, s matným hliníkovým krytom. Škaredý je ale samotný hrniec. Mohol byť matný čierny, alebo ako na štúdiových fotkách, matný titanový. Toto je však „hyzdidlo" viacerých modelov viacerých značiek, čiže nielen Tridentovo. Niekedy má človek chuť zobrať „bejzbolku", kúpiť letenku do Brusselu a vysvetliť tým kravaťákom, ako sa veci majú. Dizajn hodnotím celkovo pozitívne so silnou charizmou.


Ľahká ovládateľnosť

Ovládateľnosť - priznám sa - som očakával presne takúto. Už z fotiek vidieť, že Trident je kompaktný, má „dvojvalcových" 189 kg (s plnou nádržou) a je to Triumph. Čiže jednoduchšie to môže byť už len s motorkami o objeme 300-400 kubíkov. Samozrejme na dobrom handlingu má svoj podiel aj Showa, ktorá darovala prednú, pevnú a mimochodom veľmi dobre nastavenú USD vidlu a zadný monoshock s nastaviteľným predpätím. Podvozok je výrazne komfortnejší ako má Street Triple. Čo sa mi však páčilo, že napriek tomu, že aj tu sa oproti Triplu šetrilo, podvozok sa nenechal rozhodiť ani celkom slušnou pílou, ktorú sme po zákrutách na pobreží ťahali. Skrátka, chcete sa baviť? Nie je problém, motorka funguje. Na okruhu by sa dostal podvozok na svoje hranice rýchlo, ale haló, bavíme sa o motorke, ktorá má konkurovať Z650, CB650R, MT-07 a podobne!!!

cw4d6040.jpg
cw4d2774.jpg
cw4d2750.jpg
cw4d2727.jpg

Výborný posed

Na „ľahkosť" motorky má vplyv aj to, ako na nej sedíte. Čím ste viac na rukách, alebo čoprácky predkopaný, je to horšie. Čím ste bližšie vzpriamenosti a posedu podobnému, ako majú dnešné akože cendurá, tým je to lepšie. Trident je niečo medzi Triplom a Speed Twinom. Riadidlá sú oproti Triplu vyššie, sedlo je nižšie a stupačky sú viac vpredu a dole. Po lopate, posed je pohodlný a vzpriamený. Mimochodom sedlo má brutálne veľa mäsa (výplne) aj pre jazdca, aj pre spolujazdca. Veľmi mi pripomenulo starého Monstra 600 s tým, že koniec nádrže a začiatok sedadla je fakt uzučký. Práve preto som aj ja krpec dočiahol až na päty. To je super hlavne pre začínajúcich jazdcov. Aj keď stále tvrdím, že z motorky skrátka nepotrebujete dočiahnuť oboma nohami a už vôbec nie až na päty, značíme si ďalšie plus.

Vpredu len dvojpiestiky?

Vec, ktorá ma na weboch trocha zarazila, boli brzdy. Nie, že by Nissin nevedel robiť brzdy. Nie, že by dva 310 mm kotúče boli malé. Ale vpredu plávajúce axiálne dvojpiestiky? Dnes? WTF? OK, nekrč ksicht nad mŕtvym slimákom, pokiaľ ho neochutnáš vo francúzskej reštike. Presne to bolo prvé, čo som skúsil a nemyslím tým slimáka. V momente, keď som s Tridentom opustil dlažobné kocky luxusného hotela, sa strmene zahryzli a Michelin Road 5 sa ponorila do čierneho asfaltu. Hmmmm. Ok. Skúsime vyššiu rýchlosť. Na obchvatesi nechávam väčší odstup, potom dávam štvorke plnku. Sprievodca vyhodí smerovku a schádza z obchvatu. Vravím si super, tak teraz to príde. Ešte kontrola v späťákoch a bim. Predok si sadá, guma sa rozbaľuje, tlačím na páčku dvoma prstami ešte viac. Všetko je ale tak ako má byť. Žiadne zaváhanie. Telom sa trochu hodím smerom dopredu a Trident si s radosťou podvihne zadné koleso kúsok nad asfalt na znak toho, že ho to tiež baví. K brzdám nemám teda najmenšiu výhradu, fungujú minimálne tak, ako sa na túto kategóriu patrí. Keby mi zaviažu oči, stavil by som sa, že je tam štvorpiestik a možno aj radiálny. Pri 5-7 minútovej nakladačke po zákrutách, opakovanom prudkom brzdení z roztočenej štvorky sa Nissiny neuťahali. Neskúšal som ich jedine v tandeme a plne naloženej motorke batožinou, ale to sme už zase v inej kategórii motoriek.

cw4d6814-copy.jpg

Trojvalcová zábava

Keď som za webom hútal nad brzdami, priznám sa, aj som si povedal: „veď je to celkom ľahké a 81 koní nie je zase taká porcia, ktorú by brzdy nezvládli. To som Tridenta podcenil druhýkrát. Teraz nie v zmysle bŕzd, ale motora. Ono tie tabuľkové hodnoty nie sú vždy ten správny lakmusový papierik. Keď sa pozriete na grafy výkonu a krútiaku, to už povie viac. Ale to, že sa povozíte a skúsite, „to je k nezaplacení Bohumile, k ne-za-pla-ce-ní!" A pan Košťál mal pravdu. Trident má podľa mňa najlepší motor v triede. Nefrfle ani od 2.500 ot./min., pri 3.000 je už trojvál úplne spokojný.

NAJLEPŠIE MU JE V STREDNOM PÁSME, KDE PONÚKA V CELKU HUTNÝ ZÁŤAH A TAKÉ „MALÉ PEKLÍČKO" SA ZAČÍNA NIEKDE OKOLO 5 A POL. VTEDY TRIDENT UKÁŽE GULE A LETÍ VPRED S TAKOU DRZOSŤOU, ZA KTORÚ BY SA NEMUSELI HANBIŤ ANI NIEKTORÉ O GENERÁCIU DOSPELEJŠIE NAHÁČE.
Čiže jazdu á-la TDI zvládne. Najlepšie mu je v strednom pásme, kde ponúka v celku hutný záťah a také „malé peklíčko" sa začína niekde okolo 5 a pol. Vtedy Trident ukáže gule a letí vpred s takou drzosťou, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani niektoré o generáciu dospelejšie naháče. Na konci otáčkového spektra ide krúťiak jemne dole, ale dostavuje sa vrchol výkonu, takže pocitovo je to bez akéhokoľvek prepadu a stopne vás až obmedzovač. Bez servítky, v druhej polovici rozsahu otáčok si dvojvalcoví Japonci proti Tridentu, jak sa vraví, ani neškrtnú. Jedine, že by mali štvorvalec (pozdravujem do Hondy). Zvukovo je to presne to, na čo sme pri trojvalci od Triumphu zvyknutí (s výnimkou Tigra 900). Zachrípnutý chrchlák, ktorý s narastajúcimi otáčkami prechádza do cirkulárkového revu. Dnes sa to už veľmi „nenosí", ale na druhej strane je moderné byť nemoderný. Ja som na cirkulárkach vyrastal a mám ich rád. Howk. Motor si že vraj vystačí s niečo málo viac ako 4,5 l na 100 km, čo so 14 litrovou nádržou robí celkom slušný akčný rádius. Verte tomu, že keď ho raz skúsite nad 5.500 ot./min. za 4 a pol nepôjdete. Dobrá správa pre mlaďasov je možnosť 35 kw konfigurácie (A2). Motor má svoju podstatu jak v 675 tak aj v 765-ke. Má inú kľukovku, piesty, hlavu, intake a ďalších 63 iných komponentov, teda je to v podstate úplne nová pohonná jednotka. Prispôsobená je aj prevodovka. Tu by som podotkol, že ak by ste mali chuť vybrať si niečo zo 45 originálnych doplnkov, vyberte si určite quickshifter. My sme ho na teste bohužiaľ nemali a nie raz som tam inštinktívne kopal vyšší kvalt bez spojky. Shifter je v ponuke obojsmerný a ak bude urobený tak ako na Tripli, nie je o čom a treba ho do Tridenta nakonfigurovať.

Slušná elektronická výbava

Keď si znova prečítate úvodný perex, prídete na to, že doteraz som vlastne nič podstatné nenapísal. Aspoň pre ľudí, na ktorých je Trident cielený. Podstatné veci prichádzajú teraz. Prvá z nich je Full LED osvetlenie. Áno aj so smerovkami, áno je to v základe. Druhá je, že Trident má téeftéčko. Teda, aby sme boli presní, budík je rozdelený na dve časti. Vrchný polkruh je inverzné LCD s otáčkomerom, rýchlomerom, ukazovateľom kvaltu a ostatnými dôležitými prkotinami. Musím dodať, že má brutálny kontrast, čierna je fakt čierna a biela žiari ako sneh na slnku. Spodná polovica je už plne farebný TFT. Ten sa dá personalizovať (vyberiete si, čo chcete, aby vám ukazoval a čo nie). Medzi originálnymi doplnkami nájdete aj položku konektivita a keď si ju odfajknete, máte možnosť sa cez appku MyTriumph spárovať s telefónom a aj s head setom. Vtedy máte prístupné telefónne hovory, hudbu, šípkovú (turn-byturn) navigáciu, alebo dokážete ovládať GoPro-čku. Všetko pomocou štyroch smerových šípok a jedného enteru na ľavej strane riadidiel. Prostredie je spracované intuitívne a zorientujete sa za pár minút aj bez školenia. Na ľavej strane je ešte ďalšie tlačidlo s písmenom M. Presne tak, ďalšia podstatná vec. Trident má dva jazdné módy Rain a Road. V závislosti od zvoleného režimu reaguje ďalšia podstatná vec trakčná kontrola. Tá zasahuje veľmi vychovane (chvála bohu sú preč časy, kedy ste si pri zásahu trakčnej rozbili bradou budíky). Trakčná kontrola je vypínateľná, ale... keď si ju chcete vypnúť (iba cez menu), musíte zastaviť, pretože systém vás nepustí do menu počas jazdy. To by až také zlé nebolo, keby to nefungovalo aj naopak. Keď si trakčnú po jej deaktivácii chcete zase zapnúť, máte dve možnosti. Zastať a reaktivovať ju v menu, alebo vypnúť motor a po opätovnom štarte bude automaticky zapnutá. Myslím si, že by si Trident zaslúžil separé tlačidlo na zapnutie/ vypnutie, alebo aspoň po vzore Kawasaki, možnosť vojsť do menu do určitej rýchlosti. Ďalšia podstatná vec je elektronický plyn, ktorého odozva sa tiež mení v závislosti od jazdného režimu.

cw4d6018-copy.jpg

To všetko za 7.550 eur

Či už sú pre vás podstatné veci „nepodstatné" alebo naopak, Triumph Trident útočí z oboch strán. Naviac je to veľmi zábavná motorka. A spôsob, akými sú v ňom všetky vlastnosti skĺbené, je fakt jedinečný. Na jednej strane by som Tridenta s kľudom strčil do ruky človeku, ktorý si absolvoval (nie kúpil) kvalitnú autoškolu. Na druhej strane by som sa s ním rád prešiel po okruhu a presne zistil, na čo Trident má a na čo už nie, pretože na ceste bola vždy rezerva pocitovo dosť veľká. Veľmi silný argument, ktorý zaujíma asi každého, je koľko tá sranda stojí. Trident sľubuje na pulte veľmi lákavú cenovku 7.550 eur neprevyšujúcu konkurenciu. To je prvá vec. Ďalšou sú náklady spojené so servisom, ktorého interval je predĺžený na silných 16.000 km. Osobne som veľmi zvedavý, ako náš malý slovenský trh zareaguje na túto britskú novinku, ktorá posúva vlastnosti „rozpočtoviek" na iný level. Keď príde na showroomy, choďte sa naň pozrieť. Určite si to aktuálne najmenší Triumph zaslúži. To „aktuálne najmenší" schválne zdôrazňujem, pretože „z dobre informovaných zdrojov" viem, že to dlho platiť nebude a Trident je prvým dielom novej triumpháckej story dostupnejších strojov.


TECHNICKÉ ÚDAJE:

V ELEKTRONICKEJ VÝBAVE NECHÝBA ABS, TRAKČNÁ KONTROLA, 2 JAZDNÉ MÓDY, ELEKTRONICKÝ PLYN, PLNE FAREBNÁ TFT PRÍSTROJOVKA, BLUETOOTH KONEKTIVITA (ZA PRÍPLATOK) A FULL LED SVETLOMETY.

MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený radový trojvalec, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 660 ccm, Vŕtanie x zdvih: 74 x 51,1, Kompresný pomer: 11,95:1, Maximálny výkon: 60 kW (81k) pri 10 250 ot./min., Maximálny krútiaci moment: 64 Nm pri 6250 ot./min., možnosť A2 - 35kW a 59Nm, Príprava zmesi: elektronické viacbodové vstrekovanie, elektronický plyn, Prevodovka: mechanická šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v oleji, antihopping, mechanicky ovládaná, Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK

Rám: priehradový, zvarený z oceľových trubiek, Zavesenie a odpruženie: vpredu: teleskopická USD vidlica Showa Big Piston SFF,priemer 41mm, zdvih 120mm, vzadu: dvojitá oceľová kyvná vidlica, centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka Showa RSU, zdvih 134mm, nastaviteľné predpätie pružiny Brzdy: vpredu: dvojkotúčová 310mm, axiány dvojpiestikový plávajúci strmeň Nissin, ABS, vzadu: jednokotúčová 255 mm, jednopiestikový strmeň, ABS Disky: vpredu: zliatinové 3.5x17", 120/70R21, Michelin Road 5 vzadu: zliatinové, bezdušové 5.5x17", 180/55R17, Michelin Road 5

Text: M. Jariabka

Foto: Triumph

Test bol publikovaný v časopise Svet motocyklov. Jeho on-line verziu si môžete stiahnuť na https://www.rajknih.sk/index.php?bk=104227


Buďte s nami v kontakte

Komentáre