F.B. MONDIAL - BEZLAKTÓZOVÉ FRAPÉ

Prídeš do echt kaviarne, zhodíš kožák ktorý sa tvári, že pamätá ešte tvojho deda, ale je z minulotýždňového výpredaja silnej módnej značky. Usadíš sa do štýlového kovového kresielka, odkiaľ máš výhľad na celé námestie. Otvoríš tučný nápojový lístok, začneš sa škrabkať po brade s ktorou sa barber hral pol dňa a rozmýšľaš, čo si pribiješ. Espresso je trápne, Lunga je veľa, Latte je pre šušky, ľadová káva už znie v týchto hicoch lepšie ale....

F.B. MONDIAL - BEZLAKTÓZOVÉ FRAPÉ

TEST F.B. MONDIAL HPS 300

Frappé

Prichádza fešanda s vybielenými zubami v zástere, ktorá nemá šancu zakryť vytuningovaný hrudník. „Čo to bude pane? Frappé. Ale som alergický na laktózu! Nevadí, urobím vám ho so sójovým mliečkom. Vy ste skvelá", odpovedám a ešte nezabudnúť selfie a všetko je tak, ako má byť. Ale naspäť k tomu, prečo sme tu. F.B.Mondial HPS 300 vyzerá neskutočne pekne. Klasické tvary sa snáď nikdy neokukajú a v určitej fáze motorkovania chytia za gule asi každého. Ruku na srdce. Ani raz si si ešte nepredstavil sám seba na takejto motorke usmievajúc sa na baby v krátkych sukničkách? Vypletané kolesá obuté do zubatých papúč. Predný blatník z kovu, ešte k tomu v chróme. Nad ním svetlo, jeden budík. Rovné riadidlá a chrómové zrkadlá na ich konci. Prechádzaš očami ďalej a dizajnová talianska nakladačka pokračuje. Pretiahnutá nádrž, kde matná strieda lesklú čiernu, so štýlovým lemovaním, pokračuje prešívaným koženým (koženkovým) sedlom. Pod ním dvojica tlmičov s piggybackom. Na pravej strane výfuk, rovno dvojitý a zase v chróme. Ak si aspoň jemne hipsersky líznutý, tak z tohto musíš mať tvrdo. Jednoducho musíš. Ďalšia vec je tá, že by si stavil ročný plat na to, že má táto potvorka aspoň 500 kubíkov a nie presne polovicu, ba dokonca môže mať len štvrtinu (menšia HPS 125).


Ovládacie prvky

Keď si na Mondial sadneš, pocit dospelej motorky pretrváva. Riadidlá nie sú úzke, ich šírka je, dovolím si tvrdiť,optimálna. Sú trochaprikrčené, ale nenútia ťa valiť váhu na ruky. Gripy sú mäkké, hrubé. Ovládače nepôsobia lacno. Sedačka, ktorá vyzerá sparťansky, klame telom. Totálne prekvapí pohodlnosťou, minimálne pre jazdca. Krpcov zas poteší jej výška (skôr nížka 785 mm). Akonáhle postavíš motorku z bočáku, okamžite zistíš jej váhu, lepšie povedané ľahkosť. Otočíš kľúčom a Talian sa zobudí. Asymetricky umiestnený digi budík je prehľadný. Zreteľné sú otáčky, rýchlosť, zaradený kvalt. Vľavo dole je trocha náladový palivomer a oproti vpravo teplota chladiacej kvapaliny. Tá vždy zamrzne na druhom dieliku zo šiestich a ak sa náhodou „rozsvieti" aj tretí dielik, vrtuľa ventilátora už fúka na chladič, aby zabránila tepelnému kolapsu. Displej ešte ukáže čas, celkové kilometre, trip a presné číslo aktuálnych otáčok.

hps30021024x818.jpg
hps30061024x800.jpg
3.jpg
6.jpg

Dva plusy a dva mínusy

Po elektro šoku pravým palcom sa ozve jednovalcové srdce. Jeho prejav by som pred 20 rokmi označil za normálny. V dnešnej dobe, keď v EU smerniciach chýba už len to, či si mám zadok po toalete utierať ľavou alebo pravou, ho označujem za sýty, občas až vulgárny. Dovolí si pri zavretí plynu punkersky odpľuť do výfuku. Oproti konkurencii, ktorá znie väčšinou ako bublinkovač v akvárku, je to po dizajne druhé veľké plus tejto strojovne. A prečo nedávam plus aj za ergonómiu? Lebo keď si vyložíš nohy na stupačky, máš pocit, že si na talianskej motorke. Nie, že by si nebol, ale takto majú stupačky talianky, ktoré majú 200+ koňový temperament. Hipsterovi to nepristane. Pokiaľ by boli o 10 cm vredu a o 3 nižšie, bola by pozícia jazdca úplne o inom. Ďalším plusom by boli výfuky. O čom točím, keď som ich dizajn a zvuk chválil? Ak si dáš nohu na stupačku tak, ako sa podľa kostolného poriadku sluší, výfuky vadia pravej päte. Keď si dáš stupačku do stredu chodidla, je to už ok, ale takto sa predsa jazdiť nemá!

dsc7933-ae-kalpia.jpg

Tristovka s objemom 250 ccm

Jazda s Mondialom je v celku príjemná záležitosť. Prvým pozitívom je to, že sa na teba všetci pozerajú. Motorkári preto, lebo nevedia, čo je to za mašinu. Ostatní preto, lebo sa im jednoducho páčiš. Motor HPS 300 sa trochu hrá na väčšieho drsňáka, akým v skutočnosti je. Má objem 250 ccm a nie 300, ako sa na prvý aj druhý aj tretí pohľad zdá. Na jednej strane síce vypadáš s vyšším numerom na plastoch vážnejšie, no môže to byť aj nevýhoda. Dnes sa hádžu 300-vky a 400-vky do jedného vreca.

Charizma tohto strojčeka je neuveriteľná a keď chceš, užiješ si s ním zákruty tak, že budeš mať plné zuby mušiek. Zvládne každé ráno cestu do školy alebo do roboty, ale aj víkendový kľudný tripík s partiou.

A keď na štart postavím hipstera, ktorý pred bitkou „naváži" 249 ccm a napríklad oranžový Duke s 373 ccm, dostane pózer strašidelne na búdku. Aby som zas nebol až veľmi zlý, nie je veľa motoriek v „gangu", ktoré 390-ka KTM nerozbije. Motor disponuje 23 koňmi a 22 ňútnami. Agregát je pod 4.000 otáčok vyslovene nespokojný a dá to najavo hrubým chodom, depresiou, ba až nechuťou do života. Po prekročení tejto hranice začína byť psychicky stabilnejší a prejde ho aj triaška. Vyslovene životný entuziazmus ho chytí od 6.000. Reakcia na pridanie je bez zaváhania, vibrácie nulové, zvuk super. Máš pocit, že motoru vôbec nevadí 9 ani 10 tisíc otáčok. Vtedy v podstate zo seba žmýka to naj, naj, čoho je schopný. Keď chceš dynamiku, musíš ťahať za šúlec ako besný. K chodu plynu mám pripomienku. Mohol by byť kratší. Od zavretého po plnku si ideš vykrútiť zápästie.

4.jpg

Maximálka

Prevodovka je presná a nemáš z nej pocit hodinového strojčeka. Myslím tým, že pocit z práce ľavou špičkou na niektorých maloobjemových motorkách je ako klikať myšou za PC. Lacné, nepresné, nevýrazné. Pri HPS 300 máš pocit normálnej, dospelej motorky. Spodné kvalty sú od seba dosť ďaleko, medzi 5 a 6 je naozaj malýrozdiel. Inak by to mohlo byť, ak by mal motor 10 koní a 5 ňútnov viac, no nemá a preto sprevodovanie kvitujem. Motorka sa cítinajlepšie medzi 90-100 km/h. Na diaľnici, ktorú som skúšal (neodporúčam) sa dalo permanentne prežiť 115 km/h, ale to už bola hranica. Maximálka je niekde okolo 140 tachometrových (záleží ako veľmi sa naješ, lebo tu sa každé kilo dáva na druhú). Mestskú premávku a okresky jednovalec zvláda s prehľadom. Mimochodom, tento motor sa skladá v Číne. Nemusíš kvôli tomu panikáriť, lebo sa to deje vo fabrike Piaggio/Zongshen, kde sa robia tiež motory pre spomínaný taliansky koncern.


Podvozok

Aj keď veľké kolesá ceria zuby a tvária sa scramblerovsky, zdvihy pruženia 90/120 mm sú malé a preto ho skôr vnímaj ako kafáč s paradoxne rovnými riadidlami. S nerovnosťami v podobe zaplátanej cesty alebo klasických mestských ankodromov si 300-vka poradí dobre. Na hrane kopance ucítiš skôr od zadných pružín ako z vidlice. Na výlet mimo asfalt som gule nemal aj kvôli malej svetlosti. Devízou podvozka je presnosť a istota v zákrutách. Hipster ide do náklonu s obrovskou radosťou. Sedí mu, keď pracuješ viacej telom. Hranica je len v hlave, keď si spomenieš, že obúvaš čínske gumy. Alebo v motore, ktorý nemá v úplne každej situácií paru, čo ťa vypľuje od apexu von. Na druhej strane je to zábava. Snažíš sa držať každý ťažko získaný km/h rýchlosti, brzdíš menej. Hipster ťa núti jazdiť s väčším citom, viac čítať cestu a premávku, ísť plynulejšie a koniec koncov bezpečnejšie.

dsc7933-ae-kalpia.jpg
1.jpg

Brzdy

Keď chceš na malej motorke dynamiku, tak nesmieš brzdiť (ber to s rezervou). Niekedy skrátka brzdiť musíš. Tu dostal HPS 300 oproti inak skoro identickej 125-ke zopár steroidov v podobe dvojkanálového ABS-ka.Predné radiálne štvorpiestiky (čítaš správne!) hryzú do single kotúča s priemerom 280 mm. Na prvý pohľad woooow! Keď brzdíš, páčka je od začiatku tvrdá, čo nie je na škodu. Akonáhle tlačíš viac, brzdný účinok naberá na intenzite len veľmi vlažne. Na to, aby si dostal z prednej brzdy maximum, musíš páčku zatlačiť tak, že na iných motorkách by sa už ABS-ko išlo zblázniť z toho, čo robíš. Jedným slovom, brzdy sú tupé. Aj zadná. Na danú kategóriu to zas taký problém nie je. Cieľová skupina tohto stroja predsa nie sú okruhári. Možno by stačilo trocha laborovania s brzdovými doštičkami a účinok by sa mohol posunúť úplne inde. Ak by som ju mal v garáži, išiel by som rozhodne do toho. Jazdu vo dvojici som neskúsil. Nie že by nebolo s kým. Na HPS 300 sa baby celkom usmievajú. Ale ukecať nejakú, aby si sadla za teba na „sedačku", nemá zmysel. Na tejto motorke by som zadné stupačky preventívne odmontoval. Jednak to eliminuje blbé nápady a ešte vyčistí už tak skoro 100%-ný dizajn.


Hipsterské Frappé

Napriek tomu, že som sa celkom dosť nafrflal na brzdy, vysoké stupačky, trocha čudné správanie niektorých hodnôt na budíku, necháva vo mne HPS 300 pozitívny dojem. Túto motorku si viem predstaviť v rozkroku krajšej polovice populácie, alebo aj pod zadkom bradato-copatých chalanov v rôznom veku. Charizma tohto strojčeka je neuveriteľná a keď chceš, užiješ si s ním zákruty tak, že budeš mať plné zuby mušiek. Zvládne každé ráno cestu do školy alebo do roboty, ale aj víkendový kľudný tripík s partiou. Vo svojej kategórii cenovkou nad riedkou konkurenciou jednoznačne vedie. Keď si predstavíš situáciu popísanú v perexe, F.B. Mondial HPS 300 do nej zapadne ako kocka z lega. Ak ti je na tyčku z moderných tvarov, nepotrebuješ 100 koní, aby si sa aspoň trošku povozil a rád vypadáš ako drsný chlapec, nemusí byť táto motorka vôbec zlá voľba. Ak hipsterovi prepáčiš zopár detailov, tak ani jemu vôbec nevadí to Frappé, ktoré si si objednal.

dsc8607.jpg
hps30031024x801.jpg
2.jpg
3.jpg

MOTOR

Motor: kvapalinou chladený jednovalec, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 249 ccm, Vŕtanie x zdvih: 77 x 53,6 mm, Max. výkon: 17 kW (23,1 PS) / 8.500 ot./min., Max. krútiaci moment: 22,5 Nm / 6 500 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie EFI, Prevodovka: mechanická šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v oleji, Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK

Rám: oceľový, rúrkový, Pruženie vpredu: teleskopická USD vidlica, priemer 40 mm, zdvih 90 mm, vzadu: dvojitá kyvná vidlica, dve pružiace a tlmiace jednotky, nastaviteľné predpätie pružín, zdvih 120 mm, Brzdy vpredu: jednoduchá kotúčová, priemer disku 280 mm, radiálny štvorpiestikový strmeň, ABS dvojkanálové, vzadu: jednoduchá kotúčová, jednopiestikový strmeň, ABS dvojkanálové, Disky kolies vpredu: vypletané, 2,5x18", vzadu: vypletané, 3x17",Pneumatiky vpredu: 100/90R18, značka: CST, vzadu: 130/80R17, značka: CST

ROZMERY

Hmotnosť suchá/pohotovostná: 135/149 kg, Výška sedla: 785 mm, Objem pal. nádrže: 9,5 l, Rázvor: 1.370 mm


Kompletnú ponuku motocyklov F.B. Mondial najdete na TU

Text a foto: Michal Jariabka

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre